Permalänk
Medlem

FreeBSD och Xfree86

Nu har det blivit min tur att börja emigrera till BSD världen. Jag har mestadels suttit i Windows-miljö men bestämde mig förra veckan för att börja min emigration till Unix världen.

Men mitt första problem kommer redan efter 2 dagar. Nämligen installationen av XFree86. Jag hittar helt enkelt inte paketet och datorn har inte heller möjlighet till någon uppkoppling till internet eller nätverket. Jag har iso filerna men hittar inte xfree86 där heller. Så om någon vet hur jag ska göra för att installera programmet så skulle jag vara evigt tacksam.

Notera att jag har mycket begränsade kunskaper om *nix världen.

edit: Glömde säga att jag läst Freebs manualen och Xfree86 men hittar ingen värdefull hjälp där.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

/usr/ports/x11-servers/XFree86-4-Server _tror_ jag. Har aldrig installerat X i FreeBSD(förutom under installen då, men det sker ju automatiskt).

Bör vara den dock, då pkg-desc säger:

Citat:

This package contains X server and its related programs,
such as xf86cfg, xf86config, kbd_mode, and so on.

WWW: http://www.xfree86.org/

Vet iofs inte om FreeBSD tänker slänga ut XFree86 och istället lägga in xorg i ports med tanke på licensjiddret?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Hmm, det hela ledde till att jag installerade om hela FreeBSD men då uppstog ett annat problem. Jag har ingen x86config som jag kan göra alla inställningar i. Men "startx" funkar prima förutom att det inte är några inställningar gjorda.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kan vara så att /usr/X11R6/bin/ inte ligger i din $PATH, antingen setenv PATH=$PATH:/usr/X11R6/bin (eller export PATH="$PATH:/usr/X11R6/bin/" beroende på skal), alternativt att du bara skriver in hela sökvägen(vilket väl är lättast då root oftast inte behöver ha X-kommandon i sin $PATH): /usr/X11R6/bin/xf86config

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Nu blev det genast lite trixigt. Jag kör KDE och kan som sagt köra "startx" men jag hittar inte x86config. Jag har testat de ovan nämnda sökvägarna men de säger bara "Command not found" eller "Bad : modifier in $ (/)".

Edit: Lyckades konfa musen i consolen *känner sig stolt*

Edit2: Hittade den kanske.... /usr/x11r6/etc/x11/xf86config efter ett helvetes letande. Hoppas innerligt att det är den.

Edit3: det är ju "case-sensitive"

Edit4: Najs. jag hittade filen men fick upp ett fett "Permission denied". Är root och allt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Den filen som filigran syftar på är ett program som genererar xfrees konfigurationsfil som heter
/etc/X11/XF86Config.
Men eftersom att du har installerat en färdig distribution så har du förmodligen redan en fungerande sådan som du fick med på köpet.
Så är det till Linux iallafal,har aldrig provat freebsd dock.
Välkommen till OSS världen!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

OK, har gjort alla inställningar i xf86config. Men nu när jag startar X så går det bara att röra musen i 1 sekund sedan så åker den upp i vänster hörn. Har försökt att konfa musen med xf86cfg men oavsett vad jag tar så blir det samma problem. Kör med en Microsoft Intellimouse usb -> ps/2.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Ska du köra open source få du köpa en ny mus.

Vad har du för inställningar på protocol option?

här är mina

Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
# Mouse-speed setting for PS/2 mouse.

Som sagt så är detta devfs inställningar under Linux!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem

i Freebsd.se's installationsgude tar de upp hur man installerar X i Freebsd...

http://www.freebsd.se/fbsdinst/fbsd-inst1.htm

har du kollt i XFree86Config eller XFree86Config-4 och sett va det har skrivits in? kanske du måste redigera manuellt?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har gjort installationen efter den guiden. Musen funkar i konsolen men inte i X. Den funkar även när man kör det grafiska konfverktyget xf86cfg. Det är det jag blir så galen på... att den inte funkar inne i skalet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Skriv "Auto" på Protocol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empoo
Skriv "Auto" på Protocol.

Gjort tre gånger. Ingen skillnad.

edit: jahopp, så var det dags för nästa ominstallation men jag ger mig inte än

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

för att få igång KDE kan du behöva gå in i runlevel 4... vet inte hur det är på freebsd..

men den grafiska login-managern.. kdm heter den nog

Permalänk
Medlem

man måste inte använda kdm om man inte vill

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Testa med:
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psm0"

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Fixade det hela genom att installera om och köra en Custom install. Jag har även bytt hårddisk eftersom den jag körde med först tappade kontakten med datorn titt som tätt och det pallade inte kärnan. Men nu funkar det finfint.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701