Skillnad på TCP och UDP? För lågt värde?

Permalänk
Avstängd

Skillnad på TCP och UDP? För lågt värde?

Tjena!!

Har noterat försämrad prestanda på min Telia 2000 uppkoppling de senaste månaderna. Problemen har varit att TCP värdena har varit på tok för låga och är det än idag.

Enligt TP testet har jag runt 190kbit upp i TCP och runt 1.55mbit ner. Medans i UDP ligger upp på 514kbit och exakt 2.0mbit ner. Jag har ringt till telia men har bara fått snacka med en massa okunniga pajas tjejer som bara försökt förklara något dem inte själva förstår. Det ända man får höra är att de inte kan garantera värdena.

Vad tycker ni jag ska göra? Det känns inte så roligt att skicka i runt 10kb/s när man minst bör skicka i 40kb/s. Detta påverkar även online spelandet ganska grovt då jag delar internetet med 3 andra personer i huset.

Ska jag acceptera detta och vänta på bättre tider eller är det dax för Telia att börja aggera på allvar?

MVH//Micke

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Vad får du utan routern??

Permalänk
Medlem

Man får ju alltid bättre värden på UDP än på TCP och ner på TCP verkar du ha helt ok värden. Uppvärdena på TCP verkar lite låga men det beror ju på om någon av de andra sitter och laddar upp. Be att få linan för dig själv och testa.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Avstängd

Hade linan för mig själv när jag testade. Drog även ut alla telefoner routers m.m. Har till även huvudjacket precis under skrivbordet. Korta nätverkssladdar m..m

EDIT: FICK virus utan routern :D, lite synd oxo att alla som tankar av mig på dc pingar ut eller maxxar 10kb/s. Sitter en nisse å trycker på 2kb/s just nu.

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

UDP är helt jävla värdelöst när man kolla fel på länken.
Förstår inte hur tex BBB kan gå efter detta värde.
UDP är ett fire and forget protokoll. Används mest till tex voice over net och mediastreaming.
UDP använder inte felkorrigering och bryr sig helt enkelt inte om paketet som du skickar har kommit fram eller om det kom fram helt. vilket TCP gör.
Det enda du ser på UDP är den maximala hastigheten som du kan komma upp i med din länk. Dvs du märker inte om du har något problem med routringen eller dyl.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Klippt in från ett annat inlägg du gjorde idag.

"s p e e d t e s t

Test will last for a minimum of 2 seconds. Testing...

750 KB downloaded in 2.96 seconds.

2030 Kbit/s (254 KByte/s)"

Din download är det dårakt inte fel på.

Är den "nissen" på 2Kb/s med eller utan router?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Klippt in från ett annat inlägg du gjorde idag.

"s p e e d t e s t

Test will last for a minimum of 2 seconds. Testing...

750 KB downloaded in 2.96 seconds.

2030 Kbit/s (254 KByte/s)"

Din download är det dårakt inte fel på.

Är den "nissen" på 2Kb/s med eller utan router?

Nej Downloaden i UDP visar exakt 2.0 men i tcp 1.55-1.95 men upload keffar totalt.

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-