Half-Life 2 datorsystemkrav

Permalänk
Melding Plague

Half-Life 2 datorsystemkrav

<font style="font-size: 10pt"><b>Half-Life 2 datorsystemkrav</b></font> <small class="small">onsdag 14 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.hl2fallout.com/articles/index.php?lang=1&skin=1&CO..." target="_blank" >Half-Life 2 Fallout</a> har skrivit en liten artikel där de diskuterar kring systemkraven på ett kommande spel som spås bli en storsäljare: Half-Life 2. Efterträdaren till nuvarande actionspelet Counter-Strike kommer infogas i Half-Life 2 och eftersom så pass många spelar detta spel kan det vara intressant att se ifall man behöver uppgradera datorn ifall man tänkt spela Half-Life 2 och Counter-Strike inuti detta spel.
<br />
<br />Minimumkraven är en 1.2 GHz processor, 256 Megabyte minne samt ett DirectX 7-kompatibelt grafikkort.
<br />
<br />Valve rekommenderar dock att man minst har en 2.4 GHz processor, 512 Megabyte minne samt ett DirectX 9-kompatibelt grafikkort.
<br />
<br />Minikraven för spelet är inte speciellt höga men med ett datorsystem som matchar minimumkraven kommer spelet troligen inte flyta på speciellt bra. Prestandan på ett rekommenderat system är mycket bra, men det verkar som grafikkortet verkar vara det viktigaste för Half-Life 2, troligen mest på grund av alla Shaders som används i spelet. För oss som kräver hög prestanda och ett bra "flyt" i spelet krävs förmodligen ett Radeon X800- eller ett Geforce 6800-baserat grafikkort om man planerar att köra kantutjämning och/eller anisotropisk filtrering. En kommentar från artikeln som förvånar:
<br />
<br /><I>Secondly, if it's in the GeForce FX 5xxx series, it's really not going to perform as well in HL2 as an “equivalent” ATI card. Valve have not specifically optimized HL2 for ATI cards, it's just a result of the way the cards work the DX9 and the Source code paths.</I>
<br />
<br />Nu väntar vi bara med spänning på systemkraven för ID Softwares otroligt omtalade spel Doom 3. Läs artikeln som diskuterar systemkraven för Half-Life 2 hos <a href="http://www.hl2fallout.com/articles/index.php?lang=1&skin=1&CO..." target="_blank" >Half-Life 2 Fallout</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Code Red för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hmm, 2.4ghz. Tror ni en 2.0ghz pallar HL2 flytigt?

Jag menar alltså min dator, AMD Athlon XP2400+ 2ghz, EPoX EP-8RDA3i nF2 Ultra400, 2x256 PC3200ddr, ATi Radeon 9600.

Kommer det flyta i 800x600 16bit utan AA och V-sync ?

Permalänk
Medlem

läst ffs det står ju i texten att en 2 ghz klarar det men dom tycker en 2.5 ghz är bättre

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av driot
Hmm, 2.4ghz. Tror ni en 2.0ghz pallar HL2?

Jag menar alltså min dator, AMD Athlon XP2400+ 2ghz, EPoX EP-8RDA3i nF2 Ultra400, 2x256 PC3200ddr, ATi Radeon 9600.

Det är ditt grafikkort du ska oroa dig för, inte din processor.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

redigerat lite i mitt inlägg.

EDIT: "Generally speaking, if you have a Radeon 9600 or above then HL2 will run pretty well."

Permalänk
Medlem

Minimum
# Mouse
# Keyboard

Behöver man verkligen skriva ut de:D

PS: Tror ni att de kommer fungera bra med ett GF4 Ti4800? Bör väl fungera iaf. i de lägre upplösningarna!

Permalänk
Medlem

Tycker det är dumt att dom skriver "2.4GHz" Så dom menar att en A64 FX51 2.2GHz inte räcker till för att maxa? :/

Man borde skriva tex 2.4GHz intel resp 1.8GHz AMD

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Blir till att skaffa ett nytt grafikkort.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

SlimJim: Stämmer det då? Att en AMD 1.8 är likvärdig med en 2.4 alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Tycker det är dumt att dom skriver "2.4GHz" Så dom menar att en A64 FX51 2.2GHz inte räcker till för att maxa? :/

Man borde skriva tex 2.4GHz intel resp 1.8GHz AMD

Q: Is my CPU fast enough?

Half-Life 2 makes a lot of physical and AI calculations, therefor your CPU has to be reasonably fast to keep up with them. The bare minimum is 1.2GHz, anything below that won't be capable of running HL2 even on the lowest settings.

The point where HL2 will become playable at medium settings will probably be around 2.0GHz (Athlon XP2000), I would advise anybody with something slower to upgrade. At around 2.4GHz (Athlon XP2500) the games speed will become more reliant on the graphics card, but an increase in CPU power will still make a significant difference especially if you have a high-end graphics card.

At around 3.0GHz (Athlon XP3100 or XP64 3000) you don't need to upgrade although there is still performance to be gained from buying a faster CPU.

------

Där har du:)

Permalänk

sitter och speccar min hl2 kupong 24/7

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk

Håller fullständigt med slim jim,Varför inte inte amd spec?Amd är ju den enda rätta spelprollen!!!!!!

Permalänk
Medlem

Ge mig ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

aha.. då får man börja planera att köp av ett grafikkort till släppet..
x800 pro är just nu det jag kommer att skaffa.. ev. xt versionen om jag har råd då det e dags

Permalänk
Medlem

tro ni det flyter bra på mitt? ska införa nf7 och 1 extra minne. pc3200

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

Då lär väl en 2400+ i 220x10 duga, känns som den är flaskhalsen i min burk.

Permalänk
Medlem

Go ATi hehe, såg att mitt 9600XT spöade FX5900 i den läkta betan av HL2 lr va de va.

Permalänk
Medlem

3200+ 512 DDR R9600XT 600/325 borde väl fungera hyffsat ?

Permalänk
Medlem

Blir nog till att köpa nytt grafikkort då.. Mit gamla Geforce 4 Ti4200 håller nog inte längre

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

nytt graffe kort för mej med då:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

dual 6800ultra vore nått .. mm mumma

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Avstängd

Skönt då att ja ej behöver oroa mig för mitt system =D kommer flyta på rätt bra men inte bäst.

Permalänk
Medlem

Eqlzr: Jag körde betan med ett sånt kort, funkade fint

Permalänk
Medlem

kommer det att flya på bra med ett 9800 (se sign) utan AA och V-sync ?
i 1024 x 768 på allt på max??

jag körde far cry på ultra high i 1024 x 768 utan hack/lagg

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Avstängd

Av erfarenhet från många andra lir genom åren så är oftast recommended = riktiga minimum kravet i de flesta fall. Minimumkrav betyder 640x400 allt på lägsta inställningar mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

ja med ett amd64 3000+, 1,5GB DDR (400mhz) och ett ati 9800pro så borde jag kunna spela med fina inställningar. men inte de bästa. Får nog köpa ett nytt graffe kort efter lumpen....

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk

Någon som tror att vi på Radeon9800PRo korten klarar oss lika bra som i far cry

men då är frägan är HL2 lika snyggt som Far Cry utan AA AF??

och kantemporal AA var nån hjälp för oss med dessa 9800Pro korten
för nog tusan borde ett så pass "kraftigt" kort klara och driva HL2 rätt bra ändå??

men det återstår och se då spelet väl släpps

Vin Diesel "Håller fullständigt med slim jim,Varför inte inte amd spec?Amd är ju den enda rätta spelprollen!!!!!!"

så du menar att AMD 2500+ driver HL2 bättre än en INtel P4 NW??

fan ska väl inte behöva köpa nytt graffe och cpu för HL2???

då får det hellre vara som det är och köra så gott det går man är ju inte gjord av pengar heller

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av driot
Hmm, 2.4ghz. Tror ni en 2.0ghz pallar HL2 flytigt?

Jag menar alltså min dator, AMD Athlon XP2400+ 2ghz, EPoX EP-8RDA3i nF2 Ultra400, 2x256 PC3200ddr, ATi Radeon 9600.

Kommer det flyta i 800x600 16bit utan AA och V-sync ?

ja men det är ju grafik man vill ha.. jag råder dej att köpa nytt grafik kort.. kanske mer minne..

Visa signatur

SSG - Swedish Strategic Group - En svensk ArmA 2 klan

Antec P182 | Seasonic M12 | DELL U2410 | Asus P6T v2 Deluxe | i7 920 D0+ IFX-14 @4Ghz/1.24v | Corsair XMS3 @1603 Mhz 7-7-7-18 | Sapphire HD 5870 | G15/G25 | Sennheiser PC350 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Någon som tror att vi på Radeon9800PRo korten klarar oss lika bra som i far cry

men då är frägan är HL2 lika snyggt som Far Cry utan AA AF??

och kantemporal AA var nån hjälp för oss med dessa 9800Pro korten
för nog tusan borde ett så pass "kraftigt" kort klara och driva HL2 rätt bra ändå??

men det återstår och se då spelet väl släpps

Vin Diesel "Håller fullständigt med slim jim,Varför inte inte amd spec?Amd är ju den enda rätta spelprollen!!!!!!"

så du menar att AMD 2500+ driver HL2 bättre än en INtel P4 NW??

fan ska väl inte behöva köpa nytt graffe och cpu för HL2???

då får det hellre vara som det är och köra så gott det går man är ju inte gjord av pengar heller

en 3.0 kommer att göra det flytigt, en XP2500+ "ska" motsvara en P4 2.5GHz. som det stod på ett tidigare svar så ifall man har en CPU på mer än 2.4 GHz eller motsvarande så klarar man sig utan problem

Visa signatur