Kommer inte ut på nätet med ADSLmodemet!

Permalänk
Medlem

Kommer inte ut på nätet med ADSLmodemet!

Är fullständig idiot på sådant här men jag ska försöka förklara ändå!

Har ADSL sedan ca en månad tillbaks, 8mb! Fungerar bra förutom att ibland tappar modemet (Zyxel 645mp) kontakten med stationen, DSL-lampan slocknar men kommer igång igen efter någon minut! Har felanmält och Telia ska kolla! Misstänker själv att det kan ha med vädret att göra! När solen skiner går det bra men om det är regn och fukt då "tappar" modemet ofta, har luftledningar!

Men nu kommer jag till min fråga, Skulle koppla upp imorse och det enda som hände var att att det stod i Explorer "Sidan hittas inte" eller "Finns inte", kommer inte ihåg! Likadant i Firefox med undantaget att där var det bara en vit sida! "DSL" lampan lyser som det ska på modemet, hela tiden!

Kan det vara virus?

Har Norton Antivirus 2004 och Sygate firewall (gratisversionen!)! Har sedan i förra veckan fått ett par, upp till fyra meddelanden från Norton om något "script" som Norton rekommenderar att det ska stängas av vilket jag gjort! Kommer inte riktigt vad som stod annat än att det slutade med "tsoe.vbs"!

Har under dagen kört med Ad-Aware som jag hade laddat ner men inte installerat och den hittade 55 filer!!Har virusscannat datorn med Norton som inte hittar något och jag avinstallerade det och provade NOD32 som följde med Pc Hemma, gamla virusdefinitioner men ändå! Den hittade inte heller något! Avinstallerade det och körde in Norton igen och grävde fram gamla 56modemet och tog hem uppdatering till Norton som igen inte hittar något och har även virusscannat online hos Pc Pittstop som inte heller hittar något!

Någon som har någon idé vad det kan vara?

Som sagt jag är helidiot på sådant här!!

Om jag lämnar in datorn till den lokala datorfirman ska de ha 400kr i timmen och jag har inte en möjlighet att komma över de pengarna nu!

Kör med ADSLmodemet inkopplat i moderkortets inbyggda nätverkskort "MSI 648F" heter moderkortet!

"Obi-Wan, help me!!!"

Edit: Glömde skriva om "DSL" lampan som lyser som den ska hela tiden!!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Rensa din inbox!
kan inte skicka PM till dig längre!

Och beginner glömde skriva att hans startsida har ändrats till 10.0.0.6, var det va??

Men vad hände om du skrev in login1.telia.com direkt i adressfältet? eller du kanske inte hunnit testa det ännu??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Rensa din inbox!
kan inte skicka PM till dig längre!

Och beginner glömde skriva att hans startsida har ändrats till 10.0.0.6, var det va??

Men vad hände om du skrev in login1.telia.com direkt i adressfältet? eller du kanske inte hunnit testa det ännu??

Är inte 10.0.0.6 = login1.telia.com ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JB-Prod
Är inte 10.0.0.6 = login1.telia.com ?

Jo.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Jag hade samam fel upp tll idag. Eller jag kom aldrig ut, efter ett helvetes tjat med kundtjänst så skickade de ut en tekniker, han kom idag och tasslade på kablarna. "Hmm, första gången det har vart så här."
Snubben åkte till stationen, luftade kortet men det hjälpte inte. 20 min senare så ringde han kundtjänst i Örebro, bad dem flytta vilken väg den skall routra informationen och plupp så fick jag ip.
För det är det jag förmodrar du inte få, något ip nummer.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Vitoc: Har rensat ordentlig i PM men det kommer ändå inget!?? 10.0.0.6 stämmer! Fungerar inte med login1.telia.com heller!

Pratade med lokala datorfirman och han tipsade om att stänga av modemet en 20-30 minuter för att "få ny ip" (?)! Har gjort det nu och det fungerar fortfarande inte!

Bi99uy: Samma sak för dig med! Vit skärm och inget mer (Firefox) eller "Sidan hittas inte" eller "finns inte" i Explorer!? Det har fixat sig för dig nu?

Ska försöka ringa supporten igen!

Småjobbigt att gå tillbaks till 56modemet måste jag säga!

Edit:

Ringde supporten och killen jag pratade med lät som om han inte visste vad han skulle pröva! Lät som om han aldrig hört det här förut!

Menmen. Jag fick gå in under start->kör skriva cmd och sedan "ipconfig" och där fick jag fram bland annat följande "Autoconfigurerad IPadress: 169,254,140,239" och så skulle det inte alls vara enligt honom utan han ville att jag skulle stänga av modemet igen under en halvtimme och sedan se vilken IP jag får igen!

Sedan ville även han invänta vad tekniker har att säga! Så jag får väl låta det här vara till imorgon och hoppas på att en tekniker kollar stationen då!

Han ville inte utesluta att det kan vara virus ändå!

Edit nr2:

Knäppte på modemet efter en timme och det är samma ip-nummer! 169,254,140,239. Vad kan det betyda??

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beginner
Vitoc: Har rensat ordentlig i PM men det kommer ändå inget!?? 10.0.0.6 stämmer! Fungerar inte med login1.telia.com heller!

Pratade med lokala datorfirman och han tipsade om att stänga av modemet en 20-30 minuter för att "få ny ip" (?)! Har gjort det nu och det fungerar fortfarande inte!

Bi99uy: Samma sak för dig med! Vit skärm och inget mer (Firefox) eller "Sidan hittas inte" eller "finns inte" i Explorer!? Det har fixat sig för dig nu?

Ska försöka ringa supporten igen!

Småjobbigt att gå tillbaks till 56modemet måste jag säga!

Edit:

Ringde supporten och killen jag pratade med lät som om han inte visste vad han skulle pröva! Lät som om han aldrig hört det här förut!

Menmen. Jag fick gå in under start->kör skriva cmd och sedan "ipconfig" och där fick jag fram bland annat följande "Autoconfigurerad IPadress: 169,254,140,239" och så skulle det inte alls vara enligt honom utan han ville att jag skulle stänga av modemet igen under en halvtimme och sedan se vilken IP jag får igen!

Sedan ville även han invänta vad tekniker har att säga! Så jag får väl låta det här vara till imorgon och hoppas på att en tekniker kollar stationen då!

Han ville inte utesluta att det kan vara virus ändå!

Edit nr2:

Knäppte på modemet efter en timme och det är samma ip-nummer! 169,254,140,239. Vad kan det betyda??

Det betyder att du inte får en IP-Adress utav Telia, du får en utav windows! Varför du inte får ett IP utav Telia när du har kontakt med Station är dock en mkt bra fråga.
Men nu står det helt still för mig med, finns nog inte så mkt mer vi kan göra nu får nog vänta på teknikern!

Permalänk
Medlem

Hade problemet för länge sedan då jag fick mitt 0,5 av telia.
Jag fick ofta Windows egna ip som du beskriver ovan.
Men det löste sig vargång jag gjorde följande
Kör - cmd - ipconfig /release
Kör - cmd - ipconfig /renew

Visa signatur

Where there’s a risk, there’s a reason

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av default
Hade problemet för länge sedan då jag fick mitt 0,5 av telia.
Jag fick ofta Windows egna ip som du beskriver ovan.
Men det löste sig vargång jag gjorde följande
Kör - cmd - ipconfig /release
Kör - cmd - ipconfig /renew

Såg det i någon annan tråd men det fungerar inte med de kommndona! När jag provade /renew så var det som om det hängde sig i "dosprompten"!

VitoC: Sitter här som en äggsjuk höna och väntar på att Telia/teknikern ska höra av sig!

Saknar bredbandet ordentligt!! Hann vänja mig snabbt vid det!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beginner
Såg det i någon annan tråd men det fungerar inte med de kommndona! När jag provade /renew så var det som om det hängde sig i "dosprompten"!

VitoC: Sitter här som en äggsjuk höna och väntar på att Telia/teknikern ska höra av sig!

Saknar bredbandet ordentligt!! Hann vänja mig snabbt vid det!

Jag sitter här och försöker skicka PM till dig, men får bara users inbox is full!

Och när du tar renew så kan det ta ganska lång tid, vet nu ju inte hur länge du har väntat, men med min leverantör (netatonce) tar det ungefär 3 minuter innan jag får ett nytt IP när jag tar renew!

Permalänk
Medlem

Vitoc: Har rensat mycket i PM mappen!?? Både bland Skickade och den andra mappen!?

De har ringt från Telia nu och förstås så hittades inget fel i stationen på den ursprungliga felanmälan, det där om att tappa kontakten med stationen! Det var något teknikern hade ändrat för att se om det fungerade bättre men apropå felet som jag har nu hittade de inget om!!

Har än en gång haft modemet avstängt och installerade drivrutinerna än en gång från MSI´s cd gällande nätverksdelen och inget hjälper!

Får nog ringa datorfirman fastän jag inte har råd! Det värsta är att jag vet inte vad som är fel!? Virus!? (Tror inte det efter alla virussökningar jag gjort!), moderkortets inbyggda nätverkskort eller modemet!??

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Hur länge väntade du efter du hade skrivit skrivit ipconfig /renew? det kan ju som sagt ta lite tid.

Ett litet tips är att ring supporten, och säg att du inte har ett virus, så får dom börja felsöka i den änden. Alltid bättre att börja i den änden som är gratis!

Permalänk
Medlem

Kan du pinga nånting, tex din gateway?

Låter nästan lite som om problemet ligger i modemt(åsknedslag el dyl.)

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk

Det var så med min med mitt speedtouch 330
Men jag uppdaterade firmware

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Väntade nog inte så länge men jag ska prova igen!

Ska pröva ringa Zyxel och höra om de har några tips också och sedan Telia igen!

En kille på ett annat forum skickade den här länken men jag vet inte om det stämmer till mitt moderkort!?

Länk till filen......http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_fi...

Länk till mitt moderkort...http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

Det är Neo-L jag har!

Åska är det inte då jag rycker ur så fort jag anar muller eller mörka moln! (jag har lärt mig efter 2 videoapparater, en parabolmottagare och ett 56modem!!)

Edit idag igen!:

Ska försöka ta mig till min bror som också har Telia 8mb och pröva modemet hos honom! Problemet är att det är ursvårt att samplanera!

Bor dessutom fyra mil från varandra!

Är sån geek att jag inte har något annat ställe att prova på!

Ringde Teliabutiken där jag köpte modemet och frågade om man kan testa modemet hos dem och det kan man inte och dessutom sa hon något som fick min haka att dunsa i golvet, om det är fel på modemet då kan man inte byta till ett nytt utan då ska modemet skickas för reparation!! Trots att det bara är en månad sedan jag köpte det hos dem!

Vet alltså fortfarande inte vad som är fel! Den lokala datorfirman och supporten på Telia tror inte så mycket på längre att det kan röra sig om virus!

Killen på Teliasupporten sa åt mig att avinstallera nätverkskortet via system->maskinvara->enhetshanteraren! Installerade sedan drivrutinerna från MSI´s cd och det fungerade inte heller!

Kollar jag dessutom nu under "nätverksansliutningar" så står det..."Anslutning till lokalt nätverk 2"! 2??

Är knäckande jobbigt att inte kunna lista ut var felet är!

Edit nr2:

Förlåt att jag "fuskar" med edit men nu händer det saker här!

Nu blir jag fan inte klok!!!!!!

Satt till klockan 2 inatt och fick det inte att fungera!

Chansade och tog bort allt som hade med Telia att göra under "Lägg till/ta bort" och tog även manuellt bort mappen "Telia" under "Program"!

Stängde av modemet och drog ur kontakten, stängde av datorn, även med strömbrytaren i bak på datorn! Avstängt i ett par timmar! Körde igång datorn sedan modemet! Fungerade inte!

Satte mig nu för att kolla lite till! Nähä, Explorer visar "Sidan kan inte visas" Tänkte bara kolla vad som händer om jag klickar på något i "favoriter" Såg att sidan jag valt stod längst ner i det grå fältet på Explorer men "Sidan kan inte visas"!??? Kollade in trafikloggen i brandväggen och ser att den har trafik!!??

Ut i dosprompten, ipconfig och ser att nu har jag en annan ipadress 81,229,142,187!?? Provade ipconfig /release, stod något med en massa nollor! Provade ipconfig /renew, fick samma ipadress som nyss nämnt!

Tänkte köra igång 56modemet för att kolla om någon har svarat här men tänkte att jag ska bara kolla med Mozilla också och helt plötsligt fungerar det!!!!!!!???????

Vad är det frågan om? Var det ett virus som jag fick bort eller? Mycket stort ELLER??

Har någon en idé vad som händer?

Vet inte om det fungerar igen om jag stänger av datorn senare!??

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Du behöver inte koppla ner dig för att testa med explorer igen, utan bara kör upp det samtidigt som explorer!

Permalänk
Medlem

Explorer fungerar! Har inte kopplat ner och testat om det går att logga in med Explorer än!! Håller på att virusscanna hos F-secure just nu!

Bra nojig nu! Tänk om jag stänger av datorn och det inte fungerar senare!??

Edit: F-secure hittade inga virus heller!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk