Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
Fast då är det ju smartare att köpa ett nu och vänta tills det krävs två eftersom ett Ultra kort då kommer att vara billigare. Sen så måste inte spelen stödja SLI eller fungerar det ändå? Får lite Rage Fury Maxx vibbar här.

Så vitt jag vet behöver inte spelen stödja SLI på något sätt. Det sköts av hårdvara och drivrutiner.
Om man bygger en sådan dator är det nog mest på grund av ett stort intresse för hårdvara och lite för känslan av att äga det snabbaste som går att bygga. Nvidias SLI är ny teknik och spännande att prova om man är intresserad.
Jag är bara beredd att slänga ut så mycket pengar när det kommer något nytt som verkligen är revolutionerande och innebär en enorm förbättring. När det inte är något särskilt på gång som är nytt brukar jag också satsa på prisvärda byggen. Men ibland är det kul att förstöra lite pengar även om det inte är förståndigt.;-)

I mitt fall kommer jag nog att behålla den ganska länge och efter ett tag lär det dyka upp spel som kan pressa den lite. Åtminstone om man tänker köra i 1600*1200 med 16AF 6AA...
Förmodligen får den hänga med till Longhorn kommer ut.

Jag räknar med att FX55:an skall vara ute ungefär vid den tiden.

Jag lär få använda dubbla nätaggregat också. Det räknar jag med. Med tanke på hur mycket ström 2 sådana kort drar. Men jag har redan låda för dubbla och tänker mig 2*550W.;-)

Mvh

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Så vitt jag vet behöver inte spelen stödja SLI på något sätt. Det sköts av hårdvara och drivrutiner.
Om man bygger en sådan dator är det nog mest på grund av ett stort intresse för hårdvara och lite för känslan av att äga det snabbaste som går att bygga. Nvidias SLI är ny teknik och spännande att prova om man är intresserad.
Jag är bara beredd att slänga ut så mycket pengar när det kommer något nytt som verkligen är revolutionerande och innebär en enorm förbättring. När det inte är något särskilt på gång som är nytt brukar jag också satsa på prisvärda byggen. Men ibland är det kul att förstöra lite pengar även om det inte är förståndigt.;-)

I mitt fall kommer jag nog att behålla den ganska länge och efter ett tag lär det dyka upp spel som kan pressa den lite. Åtminstone om man tänker köra i 1600*1200 med 16AF 6AA...
Förmodligen får den hänga med till Longhorn kommer ut.

Jag räknar med att FX55:an skall vara ute ungefär vid den tiden.

Jag lär få använda dubbla nätaggregat också. Det räknar jag med. Med tanke på hur mycket ström 2 sådana kort drar. Men jag har redan låda för dubbla och tänker mig 2*550W.;-)

Mvh

E inte FX - 55 socket 939?

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Medlem

Jo. Både NF4 och FX55 kommer att vara s-939.

Mvh

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Jo. Både NF4 och FX55 kommer att vara s-939.

Mvh

OK, du fick mig att tro att det var socket 754.
Fått nåt realease datum än?

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
"nästan"?? Hur mycket har du lagt ut på processorer de senaste 3 åren?

Det vill jag nog inte ens tänka på

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det vill jag nog inte ens tänka på

Student? jobbar?

Själv studerar man och då går det inte att tänka på ett FX53 sys. Dock ett 3700+ går ann. Man har ju tagit heltidslån men det ger ändå inte mycket efter alla "nödvändiga" utgifter..

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Student? jobbar?

Själv studerar man och då går det inte att tänka på ett FX53 sys. Dock ett 3700+ går ann. Man har ju tagit heltidslån men det ger ändå inte mycket efter alla "nödvändiga" utgifter..

Jag jobbar och tjänar pengar
Här en liten test av detta monster http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuzzDroid
OK, du fick mig att tro att det var socket 754.
Fått nåt realease datum än?

Inget exakt datum. Men de flesta tror runt jul eller början av nästa år. Flera moderkortstillverkare har sagt att man har kort planerade och under utveckling som skall komma ut då. Alltså SLI moderkort som bygger på NF4...

Lite mer om SLI.

"GPU communication: Featuring an intelligent communication protocol embedded in the GPU, and a high-speed digital interface, NVIDIA SLI-based GPUs can easily communicate with one another without the overhead associated with a bus-only implementation. In addition, unique software algorithms efficiently share the workload to deliver unbelievable performance."

http://www.nvidia.com/page/sli.html

Mvh

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Inget exakt datum. Men de flesta tror runt jul eller början av nästa år. Flera moderkortstillverkare har sagt att man har kort planerade och under utveckling som skall komma ut då. Alltså SLI moderkort som bygger på NF4...

Lite mer om SLI.

"GPU communication: Featuring an intelligent communication protocol embedded in the GPU, and a high-speed digital interface, NVIDIA SLI-based GPUs can easily communicate with one another without the overhead associated with a bus-only implementation. In addition, unique software algorithms efficiently share the workload to deliver unbelievable performance."

http://www.nvidia.com/page/sli.html

Mvh

Ok, verkar bra men dyrt. kanske nåt attt spara till.

Nåja, hoppas FX55 kommer ungefär samtidigt

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuzzDroid
Ok, verkar bra men dyrt. kanske nåt attt spara till.

Nåja, hoppas FX55 kommer ungefär samtidigt

http://www.amdzone.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic...

Lite mer om FX55.

Mvh

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
http://www.amdzone.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic...

Lite mer om FX55.

Mvh

Hmmm... kan se A 64 4000+, och FX-55 men vilket blir bäst?

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Medlem

FX55 blir snabbast. Vet inte hur mycket som kommer att skilja i pris mellan en 4000+ och en FX55. Skulle tro att en 4000 blir ungefär som en FX53 i prestanda.

Mvh

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
"The Radeon 9700 Pro was the video card of choice for all but the FX systems which both used a Radeon 9800XT with 1GB of DDR OCZ Registered memory"

Snacka om att vilja få det att se ut som att FX processorerna presterar bättre i spel än vad de egentligen gör, kan vara det sämsta testet någonsin.

http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...

"In 3DMark2001SE the FX53 jumps over 21,000"

No shit, hade de slängt i ett 9800XT i alla burkar så hade de sannolikt allihopa kommit över 21k.

Mm, därför man inte ska läsa den där sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
FX55 blir snabbast. Vet inte hur mycket som kommer att skilja i pris mellan en 4000+ och en FX55. Skulle tro att en 4000 blir ungefär som en FX53 i prestanda.

Mvh

Hoppas de kommer ut i jul så jag slipper vänta för känge med datorköp.

Verkar vara riktigt mäktiga processorer

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar