Skaffade Zalman Resirator 1 är jättenöjd

Permalänk

Skaffade Zalman Resirator 1 är jättenöjd

Jag kan verkligen rekommendera detta kit till alla som inte är så himla haj på vattenkylning, utan vill ha ett färdigt kit som innehåller allt och bara montera så är det klart.

Jag kyler både mitt ATI 9800XT samt Intel P4 3 Ghz med vatten.

Tempen på cpu:n sjönk med ca 10 grader och grafikortet ca 6 grader.

Men framför allt så blir burken väldigt tyst.
Inga större problem att montera, bra manual och tydliga instruktioner.

Jag är noob på vattenkylning men är som sagt nöjd med detta kit.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa den själv men har en fråga.
Skulle du kunna testa att ställa reserator högre upp än vad lådan är och se om den funkar lika bra då. Pumpen är ju rätt klen.

Permalänk

mmm.. kan testa, men enligt manualen så måste datorn och Zalman vara på samma nivå, det är ett kryss i manualen över bilden där datorn står under skrivbordet och zalman uppe på bordet och tvärtom så jag tror inte att det funkar så bra.

Tror som du att org.pumpen är för klen för den höjdskillnaden.

Min prylar står uppe på skrivbordet,, funkar kanon,, knäpptyst..

Jag är ingen expert på kylning men tror att du måste kompletera Zalman med en kraftigare pump samt längre slangar om du ska har datorn under bordet och zalman upp på bordet, för slangen som följer med är ungefär 3 m lång.

Permalänk
Medlem

har funderat på det kitet, men många säger att grafikblocket man kan köpa till är värdelöst. och det känns alldeles för mycket att lägga 2000:- på bara cpu-kylning. men det kanske är något ändå...

Permalänk
Medlem

Blocket till GPUn är ingen höjdare vad jag läst, med man frå 2 GPUblock + minneskylning för bara 220kr så man ska vara nöjd med tanke på priset.

Permalänk

Funkar bra för att kyla 9800XT, okay det blir inga minusgrader på kortet men jag fick ungefär 6 grader lägre med Zalman vatten GPU block än med Zalman luft kylning med heatpipe.

Jag hade problem med Doom3 med värme, röda o vita prickar ibland, de är helt borta nu när jag monterade vattenkylning på GPU:n

Det finns säkert bättre saker för både CPU oh GPU, men om man tittar på priset så är det helt okay..

Jag är helnöjd.

Du får 2 st block, 1 för nvidia och 1 för ATI + 8 st flänsar för minnes modulerna.

Permalänk
Medlem

om den presterar rätt mycket bättre än luftkylning så räcker det. är inte så inne på överklockning, bara temperaturen ligger på en stabil nivå så är det bra. just nu lutar det verkligen mot en reserator. tack för hjälpen, förresten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag har tänkt köpa den själv men har en fråga.
Skulle du kunna testa att ställa reserator högre upp än vad lådan är och se om den funkar lika bra då. Pumpen är ju rätt klen.

Så länge det inte finns någon luft i systemet så behövs det inte så mycket tryck från pumpen trots stor höjdskillnad.
Men om pumpen sitter lägst i systemet och det kommer in luft i systemet är det inte säkert att den orkar trycka runt vattnet.

Har du däremot resiratorn högst upp bör det inte spela någon roll alls att man har klen pump. Kommer det in luft i systemet så stiger den ju automatiskt upp i resiratorn!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

hängde det med någon monterings detalj för montering på en socket a(462) eller måste man ha fyra hål runt CPU'n

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk

Ska tilägga att jag just nu bara kyler med med vanligt "batteri" vatten och har inte tillsatt någón extra såsom "waterwetter" eller Glykol eller något annat, så jag räknar med att sänka tempen ytterligare några grader.

Permalänk
Medlem

Tror snarare du får räkna med att tempen kommer stiga lite då glykol och andra tillsatser brukar försämra vattnets värmeledningsförmåg en aning.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag går också i tankarna på att införskaffa en reserator...Dock vill jag kunna kyla mitt chipset med den också, eftersom mitt kyls med en minifläkt som låter som f-n. Har dock inte hittat nåt bra block att använda till detta. Någon som har nåt förslag? Borde man inte kunna använda ett gpu-block med sånt där termiskt lim? Ska kanske tillägga att mitt moderkort är ett Abit IC7.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Jag går också i tankarna på att införskaffa en reserator...Dock vill jag kunna kyla mitt chipset med den också, eftersom mitt kyls med en minifläkt som låter som f-n. Har dock inte hittat nåt bra block att använda till detta. Någon som har nåt förslag? Borde man inte kunna använda ett gpu-block med sånt där termiskt lim? Ska kanske tillägga att mitt moderkort är ett Abit IC7.

Hej på dig!

Ditt chipset är inte möjligt att kyla med Zalamans Resirator 1, bara CPU och GPU
Om du inte bygger om den på egen hand vill säga.., men som standard så kyler den bara GPU+CPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit

Hej på dig!

Ditt chipset är inte möjligt att kyla med Zalamans Resirator 1, bara CPU och GPU
Om du inte bygger om den på egen hand vill säga.., men som standard så kyler den bara GPU+CPU

Jo, jag vet...men vadå bygga om? Varför kan man inte koppla in ett extra kylblock. Räcker väl med att kapa slangen på ett ställe till. Dessutom skall jag inte kyla grafikkortet, eftersom det ändå är passivt.
Tror du (ni) att det är möjligt att kyla chipset med gpu-blocket? Följer det med termiskt lim?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

pröva att hella i en liter flytande kväve eller något sånt, då ska du se att tempen sjunker

Visa signatur

Win XP | ATI Raedon 800x | AMD Althon XP 3000+ |Multiply: 10.5 FSB: 225|| DDR 512 | Asus A7V600-X |

/FaeN - Feel No Fear

Permalänk
Medlem

Vectrex, eller så sätter du en zalmanfläns på din nb, jag hade samma fläkt där som du har nu och jag tykte oxå den förde för mycket oväsen, kostar runt 50 spänn, du kan ju beställa den när du beställer reserator menar jag. Ska man inte klocka rätt hårt behöver man inte vatten där enl mig.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

vectrex,

Varför byter du helt inte ut den där minifläkten på chipsetet till en Zalman "ZM-47J North bridge heatsink"?

Passivt, enkelt och kyler bra.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALZM-47J

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Tror snarare du får räkna med att tempen kommer stiga lite då glykol och andra tillsatser brukar försämra vattnets värmeledningsförmåg en aning.

jo, men med waterwetter får han lägre temp iaf :b

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Jag går också i tankarna på att införskaffa en reserator...Dock vill jag kunna kyla mitt chipset med den också, eftersom mitt kyls med en minifläkt som låter som f-n. Har dock inte hittat nåt bra block att använda till detta. Någon som har nåt förslag? Borde man inte kunna använda ett gpu-block med sånt där termiskt lim? Ska kanske tillägga att mitt moderkort är ett Abit IC7.

Jag har för mig att om du slänger iväg ett mail med vad du har för moderkort, serienummer osv till Abit så får du en nyare modell av kylare.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

någon som kan bekräfta det pingy säger?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Jo, jag vet...men vadå bygga om? Varför kan man inte koppla in ett extra kylblock. Räcker väl med att kapa slangen på ett ställe till. Dessutom skall jag inte kyla grafikkortet, eftersom det ändå är passivt.
Tror du (ni) att det är möjligt att kyla chipset med gpu-blocket? Följer det med termiskt lim?

Man bör ju ha i åtanke att ju fler kylblock du kopplar på en slang/slinga ju varmare blir vattnet.
Man kan ju kompensera detta genom att tex koppla på en liten extra vattentank (hmmm kunde man ju fräsa ut en i aluminium så får man lite kylning av tanken).

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?

Permalänk
Medlem

Jag frågade en sak lite tidigare i denna tråd och det var om det följer med några monterings ateraljer till socketA(462) utan monterings hål runt om

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk

Japp.. Zalman stödjer sockel 478/940/754/462.

Och det medföljer en platta som ska fästas under moderkortet för AMD processorer.
Allt som behövs för montering för ovanstående sockets följer med.

Men kolla in www.zalmanusa.com för exakt upplysning

Permalänk
Medlem

öglorna vid nordbryggan är klena på Abit max3 + ic7.. och jag hade svårt att fästa min torris / Ln2 behållare på där men nu sitter den där iaf ska se vad - 70 / - 78 gör på nb

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

JAG HAR INGA HÅL RUNT CPU SOCKELN!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphe
JAG HAR INGA HÅL RUNT CPU SOCKELN!!!!!!!!!!!!!!!

Okay.. då passar nog inte Zalman, tror du får svårt att hitta någon tillverkare som passar överhuvudtaget.

Vad kör du med för lustigt moderkort?

Permalänk
Medlem

Undra om det går att kyla ett 6800U kort me Resiratorn ?

*får kanske leta lite efter non som gjort nått sånt, eller kanske nån som vet?..

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk

Japp.. det ska funka att kyla Både X800 och 6800. Zalman skickar med 2 st vattenblock, ett till ATI kort och 1 till nvidia samt 8 minnensflänsar.

Du måste dock köpa det kitet separat, kostar runt 200 kr för hela kitet.

Jag kyler mitt 9800XT, funkar kanon och ska kyla mitt beställda X800XT PE när det kommer.

Permalänk
Medlem

Vectrex
Visst går det att kyla nordbryggan med zalmans GPU-block.
Jag har själv en reserator och kyler en P4 3.0GHz + Radeon 9800 Pro + Nordbrygga med den. Jag har också ett Abits IC7 och störde mig på fläkten på northbridgen trots att det var den nyare sorten av kylare. Och då jag hade ett vattenblock över (Zalman levererar 2 st i GPU-kitet för att passa både ati och nvidia) så satte jag dit det. Jag tog ett fläktgaller och vred loss fästöglorna på det och lämnade tillräckligt mycket tråd för att göra en liten krok till öglan. Sedan tog jag gummiband av lämplig längd för att få press på blocket och satte i öglorna och krokade sedan i de byglar som är fästen för northbridgekylaren på IC7 så att gummibanden korsades över vattenblocket. Visserligen hamnar inte chipet centrerat under vattenblocket eftersom det är lite trångt pga ram-minnet men det spelar mindre roll eftersom gummibandens tryck hamnar rakt över chipet.
Jag ska fixa en bild på det snarast.

Permalänk
Medlem

Funderar oxå på att köpa en resirator och kyla cpu och mitt beställda 6800U...
Den här killen kyler cpu + att han använder en Innovatek Cool Matic NV40 för 6800 :

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=36286&page=2...

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE