Permalänk
Medlem

byta geforce till radeon

"Nu får det vara nog!", Sa jag högt till mig själv när jag satt och hackade mig fram i Farcry´s djungler med mitt gamla trogna geforce2 Ti.
Efter lite efterforskning här på forumet föll valet på Radeon 9800 PRO 128MB, vilket jag tror många håller med mig om verkar vara prisvärt kort. Detta är nu beställt.
Nu till min fråga, Vilket är det smidigaste sättet att installera kortet? Tänker främst på drivrutinerna. Hur går jag smidigast över från Geforce till Radeon?
Ska jag avinstallera mina tidigare drivrutiner från Nvidia och instalera de nya drivrutinerna innan jag sätter i kortet? Eller vänta med att installera de nya drivrutinerna tills Radeon kortet är i? Detta kanske är helt ovesentligt?
Jaja, om någon har några andra tips som ni vill dela med er av inför installationen så mottages det gärna

Windows xp
Intel Pentium 4 2.6 GHz
512 MG ram

Permalänk
Medlem

När du ska installera ett nytt grafikkort så är det alltid bäst om du tar bort alla drivrutiner till ditt gamla först så det inte blir några konflikter med ditt nya... Så bara ta bort allt du hittar från ditt nvidia, stäng datorn, byt kort, starta datorn och installera de senaste drivisarna från ATi...
Uppgraderade själv från ett GF2MX till ett Radeon 9800 Pro för ett år sen Och jo, i den prisklassen så är ett 9800 Pro det mest prisvärda kortet, tror nog du kommer bli nöjd med skillnaden, det var jag och är fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem

Tanka ner http://www.driverheaven.net/cleaner/ och kör den, fungerar prima när jag bytte från ATI till Geforce (tillfälligt, geforce suger )

Permalänk
Medlem

Tack för det! snabba svar

Permalänk
Medlem

Jag hade problem när jag bytte från G-force till Radeon. Jag har fått för mig att det berodde på TV-Tool. När jag avinstallerade TV-Tool fungerade det bättre.

Visa signatur

TheLV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLV
Jag hade problem när jag bytte från G-force till Radeon. Jag har fått för mig att det berodde på TV-Tool. När jag avinstallerade TV-Tool fungerade det bättre.

Ska ha det i åtanke om något problem uppstår. Jag har Tv-Tool installerat på datorn nu.
Kunde du installera Tv-Tool igen senare utan problem?

Permalänk

TJena, rekomenderade drivrutiner är OmegaDrive för ATI kort.. Starkt rekmenderande drivisar

http://www.omegadrivers.net/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Tanka ner http://www.driverheaven.net/cleaner/ och kör den, fungerar prima när jag bytte från ATI till Geforce (tillfälligt, geforce suger )

Geforce suger inte. ( ska du säga med ett 9600kort)

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Hedersmedlem

geez, jag sitter just nu med ett Geforce 5800 som nu kostar 2395 på det stället jag kollar "JME DATA" och det kortet laggar mer i de flesta spelen mot vad mitt ATI kort som kostar 1379:-... så jag kör bara efter mina egna tankar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
geez, jag sitter just nu med ett Geforce 5800 som nu kostar 2395 på det stället jag kollar "JME DATA" och det kortet laggar mer i de flesta spelen mot vad mitt ATI kort som kostar 1379:-... så jag kör bara efter mina egna tankar.

5800? vad e det för baggel?

6800 ska det ju va.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
5800? vad e det för baggel?

6800 ska det ju va.

Tur för dej att du har pengar då. Trådskaparen ville ha ett prisvärt kort, inte det värsta som finns på marknaden

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
5800? vad e det för baggel?

6800 ska det ju va.

Vem har pratat om 6800 tråd skaparen ska ju ha 9800pro, PMa mig om du ville något mer Offtopic.

http://www.home.no/daemi001/lol.avi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Vem har pratat om 6800 tråd skaparen ska ju ha 9800pro, PMa mig om du ville något mer Offtopic.

Okay

men tyckte det lät som du drog geforce korten över en kant.

hade 9800pro innan jag byte till 9800pro... 9800pro va rju bara problem.
GAMMA problem i Quake3 gjorde mig galen

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcfc
Ska ha det i åtanke om något problem uppstår. Jag har Tv-Tool installerat på datorn nu.
Kunde du installera Tv-Tool igen senare utan problem?

TV-Tool funkar BARA till nVidias kort för ATI använder helt andra kretsar för TV-Ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
TV-Tool funkar BARA till nVidias kort för ATI använder helt andra kretsar för TV-Ut.

Aha, där ser man.
Har du något liknande program att rekomendera för ATIkort, om det nu inte levereras med kortet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
Geforce suger inte. ( ska du säga med ett 9600kort)

Jo geforce suger visst,alla har ju inte råd med 5 papp för ett 6800GT.

Hitta ett lika prisvärt geforcekort i 1800 kronorsklassen som ett radeon 9800pro så kan du börja klaga sen.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate