Permalänk
Medlem

vem är der du vänder dig till när du frågar om stereo inspelningar? (vet vem du vänder dig till, men försöker visa att du måste särskilja o inte blanda me att svara på frågor från en massa personer huller om buller) jag har inte skrivit nått sådant. men det kanske är KLET du frågar.

MYCKET svårt att veta eftersom du först svarar på KLET och sen säger saker till mig o sen kommer med en fråga som jag inte ens har berört

sen ska du inte lita så ycket på macademic. de kan vissa saker, men de är ju knappast experter. sen är de alltid lite sena med att få in produkter. kan säga att jag köpte min mini på Bärbart i uppsala, o när jag knatade in på macademic me den 1 vecka senare får man komentaren "varfan har du fått tag på den där?"

sen när det gäller ljudet så tänker ja inte fortsätta jämföra o snacka om det eftersom du och jag har olika åsikter. jag kan förstå om man tycker att irivern har bättre ljud o det hör säkert sånna som är jätteintresserade av ljud. jag vet, för jag har en kompis som tycker att mp3 låter som skit överlag.

sen så säljer apple mycket på sitt gränssnitt, tror många (gemeneman) inte hör så stor skillnad mellan iriver o ipod (även om du och andra gör det) att det spelar in. då väljer de den som är snyggast och som har enklast o lättaste gränssnittet. man kan inte anklaga apple för att inte göra användarvänliga saker, gäller såväl ipod som MacOSX. sen är de mästare på att marknadsföra sig.

sen att de inte använder all hårdvara är som sagt en mysterium. men vet att de många gånger har rättat sig efter kunder. från början fanns det inte mycket inställningar i ipoden, folk klagade, nån gjorde pirat program. vips så släppte apple en firmwire me det. så kanske är tanken att ha lite mån till att förbättra när de tycker att de känns pressade.

sen så spekuleras det nu ju oxå i att apple kommer börja stöda 3:dje-parts mjukvara i ipoden. många rykten tyder på detta

om du vill läsa intressant om ipod, läs då http://www.ipodlounge.com/articles_more.php?id=4603_0_8_0_M

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Massa text

Hinner inte läsa nu, men det verkar intressant.
Innan jag köpte min förts iPod en 3G så var jag på bärbarat och frågade vilken som hade bäst ljud, båda expediterna svarade iRiver med stor marginal men då valde jag ändå iPod eftersom jag fick en 10Bb iPod för samma pris av en iRiver på 512MB. Men efter en månad blev det byte tillbaks till iRiver, stogg inte ut med att spelaren såg som att man hade dragit sandpapper på den även fast jag förvarade den i en jackficka, den hängde sig, batteriet var jättedåligt räckte kanske 3 timmar max.

Men men nu har vi iaf förstått varanndra.

Permalänk
Medlem

jo, irivern vinner säkert massa tävlingar, men det finns annat som får folk att köpa en viss mp3 spelare oxå. speciellt när ipodens ljud knappast kan anses som dåligt, utan snarare bra (även om irivern kan anses ha ännu bättre ljud).

angående repor så visst är det en svaghet i ipodens design, men det är nått minin inte lider av kan ja säga

angående batteritiden låter det som ett måndagsex eller nått. sller väldigt mycket lek me den. både irivern o minin drar mer ström när display belysningen lyser.

och du, läs sidan när du har tiden, den jag länkade till. reder ut dina frågor osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att det är varumärket Apple som gör att iPod säljer så bra. Sen finns det ju heller ingen anledning till att den inte skulle sälja bra. Den är snygg, har bra ljud och ett enkelt gränssnitt. Allt som behövs för en succe helt enkelt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Själv tror jag att det är varumärket Apple som gör att iPod säljer så bra. Sen finns det ju heller ingen anledning till att den inte skulle sälja bra. Den är snygg, har bra ljud och ett enkelt gränssnitt. Allt som behövs för en succe helt enkelt.

precis, kunde inte säga det bättre

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Den största anledningen är nog Designen & Hype faktorn, även gränssnittet hjälper.
För hur du än vrider och vänder på det så är det ballare med en Ipod än en Iriver IHP XXX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Den största anledningen är nog Designen & Hype faktorn, även gränssnittet hjälper.
För hur du än vrider och vänder på det så är det ballare med en Ipod än en Iriver IHP XXX

Kanske om man är ute efter status eller att bli bekräftad.

Permalänk
Medlem

Jag tror att den största anledningen att till att iPod säljer så bra är marknadsföringen, för det är det enda apple är bättre på. iRivern är bättre på allt annat. Om man köper en produkt för den är "häftigare" eller "trendigare" eller för att man gillar företaget som tillverkat den tycker jag att man är fel ute.
Just my 0.02$.

Permalänk

Hamman jag är dock övertygad om att så är fallet.

Permalänk
Avstängd

Så iPod är bättre eftersom den har bättre marknadsföring? *skrattar*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croman
Så iPod är bättre eftersom den har bättre marknadsföring? *skrattar*

Läs lite noggrannare istället.

"Jag tror att den största anledningen att till att iPod säljer så bra är marknadsföringen" betyder att apple's marknadsföring är anledningen till att ipod säljer bättre. Det står ingenting om att iPoden är bättre för att den har bättre marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Den absolut största anledningen, tror jag, till att iPod säljer bra, är för att det var den var den första hårddiskspelaren som faktiskt var ok. Den var ju överlägsen när den kom, och många tror - felaktigt - att den är överlägsen idag.

Det var faktiskt inte så längde sedan den första iPoden kom, och de gamla åsikterna om den sitter kvar även idag, trots att konkurenterna både har blivit fler, och inte minst, bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

förstår att ni inte provat en ipod med imod...

Permalänk
Medlem

all fakta jag läst har kommit ifrån www.ipodlounge.com
dom har funnits där ett tag så jag tror inte dom hittar på saker å ting.
Okej det där om förstärkardel trodde jag satt inbyggt i chippen som satt i iPoden, och dom vet jag att dom bytt ut. Men om det inte är så då ber jag om ursäkt för mitt förra inlägg...

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Läs lite noggrannare istället.

"Jag tror att den största anledningen att till att iPod säljer så bra är marknadsföringen" betyder att apple's marknadsföring är anledningen till att ipod säljer bättre. Det står ingenting om att iPoden är bättre för att den har bättre marknadsföring.

Läs hela tråden.

Permalänk

Ryktas ju om att det kommer en ny ipod till jul, kommer bli intressant hur den står sig mot konkurenterna.

Om jag skulle köpa en mp3-spelare så skulle det bli en ipod, inte för att den är bäst eller för att den har coolast effekter, utan för att apple hela tiden övertygar med sina helhetslösningar. Jag får rysningar när jag tänker på kombinationen powerbook, airport express och ipod. Scenerio: Flytta över lite musik från kompisen till sin ipod, synka den med powerbooken, sätta sig med datorn i soffan och lyssna på musik, trådlöst till stereon tack vara airport express. Går man ut i köket för att göra en nattmacka så använder man sin T630 för att styra datorn, höja/sänka volymen eller byta låt (men det är en helt annan historia)

Det finns säkert andra kombinationer av prylar som klarar detta men utan att vara en fanboy så kan jag säga att apple gör det bäst, och oftast först. Lika barn leka bäst, tänker inte blanda in något "orent" bland mina macprylar. Jag antar att någon känner igen känslan, man sätter tex inte gärna in en pioneer-dvd bland sina hk-prylar.

Köper jag en mp3-spelare så är jag ute efter något enkelt, har inget behov av att kunna titta på bilder eller ha kallenderfunktion, jag vill bara kunna lyssna på musik. Det ska vara enkelt, stilrent och minimalistiskt.

Angående ljudkvaliten så tror jag att både en ipod och mina grado labs sr80-lurar är overkill eftersom jag nästan enbart lyssnar på gammal punk och hardcore från 80-talet, min minidisc funkar bra för mig i nuläget, men den börjar ärligt talat kännas lite sliten.

Sen så måste jag säga att iriver-spelaren är så fruktansvärd ful.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Jag hade lite tid över, så jag ritade upp iRiver H320, iPod G4 20GB och iPod mini i SolidWorks. Detta gjorde jag för att jämföra dessa tre spelare i storlek.

Alla tre spelarna i isometrisk-vy.

Fronten.

Topp:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Jag hade lite tid över, så jag ritade upp iRiver H320, iPod G4 20GB och iPod mini i SolidWorks. Detta gjorde jag för att jämföra dessa tre spelare i storlek.

Alla tre spelarna i isometrisk-vy.
http://hem.bredband.net/pholam/bilder/mp3spelare/iso.jpg

Fronten.
http://hem.bredband.net/pholam/bilder/mp3spelare/front.jpg

Topp:
http://hem.bredband.net/pholam/bilder/mp3spelare/top.jpg

Suverän jämförelse.
Jag är dock ff sugen på H340 - trots tjockleken.