Konfa Sygate så TC funkar?

Permalänk
Medlem

Konfa Sygate så TC funkar?

Tjo.

Jag har ett problem med Total Commander och Sygate Personal firewall, när jag försöker hoppa in på t.ex ftp.sunet.se så kommer jag så långt som till "LIST" kommandot. Där stannar det.

Det funkar fint om jag kör Allow All i SPF, så min fråga är: nån som vet hur det ska konfigureras i sygate för att det inte ska stanna vid "LIST"?

Jag har redan sagt åt SPF att låta TC göra vad det vill liksom.. Men ändå så funkar det inte.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du använder passive mode. Då använder din FTP client alla data portar som sunets ftp använder sig av. Om du stänger av passive mode på din ftp client så kommer du bara använda själva FTP-porten oftast porten 20, 21. 21 för utåtgående traffik och 20 för inkommande trafik.

Om du vill använda passive mode (som jag tror är att föredra?) så måste du veta exakt vilka data-portar sunets ftp använder och det brukar vara en port-range tex 1024-2048. Kom ihåg att alla FTP servrar inte använder sig av samma port-range utan de kan se helt olika ut i andra FTP servrar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Tyvärr hjälpte det inte.
Jag ändrade i sygate så den skulle tillåta alla portar för Total commander och ändra i TC så den körde i passive. Det enda det gjorde var att det tog en jäkla stund att ansluta istället. Sen stannar det vid "LIST"-kommandot igen..

Man tycker ju att när man har valt att låta programmet göra precis som det vill (lite dumt jag vet) så ska det ju också funka..
Får posta på Sygates forum och se om nån har en idé.