Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ingen av a, b eller c är vinklar men eftersom du har ett hörn på 90 grader kan det inte vara så svårt att räkna ut de andra vinklarna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Denna tråd borde ju sammanfogas med http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Jag hoppas frågan om pi hamnar där i alla fall. Dagens ungdom. De hade ju aldrig överlevt skolan innan 90-talet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

1. Det är ingen triangel.
2. Det är en fyrkant.
3. Övriga vinklar är tillsammans 180°.
4. ????
5. C är alltså 180°.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast

Har de dragit ner så mycket på skolan att man inte får matteböcker längre?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har de dragit ner så mycket på skolan att man inte får matteböcker längre?

Facit är ju fördummande teknik! Håller bara eleverna borta från att lära sig på riktigt hur det ligger till bakom alla formlerna och graferna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Måste vara bland de mest omständliga svaren jag sätt.
Pythagoras sats ska du använda, som Frrr har påpekat.

Fyrkant? vad ser du för bild Alakai?

a^2+c^2=b^2

bryt ut c

(c=sqrt(b^2-a^2))

Har jag skrivit fel nu så skyller jag på öl.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Facit är ju fördummande teknik! Håller bara eleverna borta från att lära sig på riktigt hur det ligger till bakom alla formlerna och graferna.

Huh? En lärobok (skolbok) är inte samma sak som en exempelsamling utan facit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Fyrkant? öl.

Skrivet av Olegh:

Det var lördag, så jag förlåter er för denna gången.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Så du menar att det är en fyrkant vi sitter och tittar på? Räknar du den räta hörnvinkeln som en geometrisk figur så visst...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Entusiast

Har ingen här sett Alakai skriva något innan?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har ingen här sett Alakai skriva något innan?

Nix! Han kom från ingenstans!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuttokova:

Nix! Han kom från ingenstans!

Det är så lurker trolls (Trollus Lurkus) jobbar. De gömmer sig i skuggorna där de observerar och väntar på det perfekta tillfället att slå till. När de väl slår till är det snabbt och skoningslöst. Man hinner knappt blinka så är de tillbaks i skuggorna igen där de nöjt beskådar kaoset de skapat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fast Alakai har väl skrivit en massa innan ?
Har sett lite inlägg lite varstans.
Eller menade du att hans inlägg brukar se ut ungefär som dessa inlägg ? Isåfall kan jag väl hålla med.

Angående själva frågan så finns det en matematiktråd, men för att svara på frågan så har ju redan SmOOthy gett ett korrekt svar.
(sqrt betyder roten ur, om det kanske är det som förvirrar i svaret ?)

(sedan antar jag att du med A,B och C menar a,b och c ?)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Permalänk
Medlem

Jag tror det är maclaurinutveckling man ska använda?? Men Förstår inte riktigt hur man ska göra det där. Om jag nu inte är helt borta...

En fråga om dubbel integraler, har x^2 y^2 dxdy, x = 1/4 to 2, y = 1/(2x) to 2

Jag får svaret till 1463/144 - log(2)/24 - log(4)/24

Men kollar man wolfram alphas widget för multiple integrals, så är det fel...

Integrerade först för y, lät x vara en konstant, får det till xy + (x^2y^3)/3. Sätter in y gränserna och får då 2x + (8x^2)/3 - 1/2 - 1/24x.
Så integrerar jag det, och sätter in x gränserna.

Edit: Ser nu att något blev galet i början, x^2 y^2 blir inte xy + (x^2y^3)/3, vet inte vart xy kom ifrån.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

x^(3/2) går mot inf
sqrt(x-1) + sqrt(x+1) - 2sqrt(x), dela med sqrt(x)
-> sqrt(x-1)/sqrt(x) + sqrt(x+1)/sqrt(x) - 2, förenkla rötterna
-> sqrt(x/x -1/x) + sqrt(x/x + 1/x) - 2, förenkla bråk
->sqrt(1 - 1/x) + sqrt(1 + 1/x) - 2, sätt in x går mot inf
->sqrt(1 - 1/inf) + sqrt(1 + 1/inf) - 2, sätt in 1/inf = 0
->sqrt(1 - 1/inf) + sqrt(1 + 1/inf) - 2
->sqrt(1 - 0) + sqrt(1 + 0) - 2
-> 1 + 1 - 2 = 0

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

http://i41.tinypic.com/6tcqvn.jpg

Jag tror det är maclaurinutveckling man ska använda?? Men Förstår inte riktigt hur man ska göra det där. Om jag nu inte är helt borta...

Tips : Lös först ut roten ur x från parantesen så att du får x^2 totalt "framför".
Sätt sedan h = 1/x dvs x = 1/h. Då går h mot 0 (från höger/den positiva sidan).

Sedan bör du inte få några större problem när du Maclaurinutvecklar. Du måste utveckla uttrycken sqrt(1-h) och sqrt(1+h) som du kommer att få kvar innanför parantesen.
Du kommer att bli tvungen att utveckla upp till andra ordningens termer.
Gör du rätt bör du till sist få svaret -1/4.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tja,

Spelar det någon roll om vilken ordning jag ändrar A, B och C när jag ska "transformera" y=sin x till y=-sin(2(x+30))? Själva tankesättet då, måste jag tex. först ändra A till - och sedan till B 2? Eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

nån som har koll på linjär regression i matstat?

vad är det för skillnad på ett vanligt intervall och ett prediktionsintervall? i ett prediktionsintervall verkar man ha s*sqrt(1+u'((X'X)^-1*)u) i nämnaren
samt i täljaren är det u'B-u'B^

medan för "vanliga" intervall är det s*sqrt(u'((X'X)^-1*)u) i nämnaren och det motsatta i täljaren, alltså u'B^-uB, där B^ är "B-hatt" eller vad fan man ska kalla det

vore sjuste om nån har koll

lite ytterligare förklaringar: u är x-vektorn och B är betorna, s är variansen och (X'X)^-1 är alltid given

jag googlade och hittade det här

Prediktionsintervall: 95% av framtida matningar pa den givna nivan hamnar mellan granserna
Konfidensintervall: Man ar 95% saker att medelvardet avframtida matningar pa den givna nivan ligger mellan granserna

men det säger mig ingenting om när jag ska använda respektive eller varför hjälpvariablerna ser olika ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

nån som har koll på linjär regression i matstat?

vad är det för skillnad på ett vanligt intervall och ett prediktionsintervall? i ett prediktionsintervall verkar man ha s*sqrt(1+u'((X'X)^-1*)u) i nämnaren
samt i täljaren är det u'B-u'B^

medan för "vanliga" intervall är det s*sqrt(u'((X'X)^-1*)u) i nämnaren och det motsatta i täljaren, alltså u'B^-uB, där B^ är "B-hatt" eller vad fan man ska kalla det

vore sjuste om nån har koll

lite ytterligare förklaringar: u är x-vektorn och B är betorna, s är variansen och (X'X)^-1 är alltid given

jag googlade och hittade det här

Prediktionsintervall: 95% av framtida matningar pa den givna nivan hamnar mellan granserna
Konfidensintervall: Man ar 95% saker att medelvardet avframtida matningar pa den givna nivan ligger mellan granserna

men det säger mig ingenting om när jag ska använda respektive eller varför hjälpvariablerna ser olika ut

Prediktionsintervallet är väl bara ett konfidensinterval för dina prognosticerade värden?

Vad är det du ska göra?

Permalänk
Medlem

har en lätt en som jag har problem med
x^1.25 = 16
hur räknar jag ut den steg för steg ? för får fel svar på alla sätt jag försöker

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

x^1.25 = 16

Potenslagen: (a^b)^c = a^(b * c)

x^1.25 = 16
(x^1.25)^(1/1.25) = (16)^(1/1.25)
x^(1.25 * 1/1.25) = x^(1.25/1.25) = x^1 = x = (16)^(1/1.25)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Potenslagen: (a^b)^c = a^(b * c)

x^1.25 = 16
(x^1.25)^(1/1.25) = (16)^(1/1.25)
x^(1.25 * 1/1.25) = x^(1.25/1.25) = x^1 = x = (16)^(1/1.25)

tackar kände mig dumförklarade där när jag lyckades lösa uppgifter i boken förutom denna

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Prediktionsintervallet är väl bara ett konfidensinterval för dina prognosticerade värden?

Vad är det du ska göra?

uppgiften var att inte väsentligt annorlunda än de andra, vanliga linjär regression. dvs de har kört 2 modeller varav den andra alltid har nåra ytterligare variabler (än nr 1). så får man i uppgiften givet alla x-variabler, dvs hela u. skillnaden uppstår när man ställer upp hjälpvariabeln

Permalänk
Medlem

[Matematik] Skillnaden mellan Exponential och Potensekvation?

Hallå, sitter för tillfället och nöter in matematik från gymnasiet och stötte på Exponential samt Potensekvationer. Hur vet jag när jag skall räkna med den ena eller andra? Exponential ser ju ut som y= C * a^x medans Potensekvation ser ut som y= C * x^a

Hur vet jag, när jag läser en uppgift vilken av ekvationerna jag skall välja? Om någon bär på en simpel regel eller något tips så dela gärna med er då det skulle underlätta matematiken för mig för tillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbojan:

Hur vet jag, när jag läser en uppgift vilken av ekvationerna jag skall välja?

Vid vilka situationer behöver man egentligen "välja" (eller snarare: har man inte mera information till hjälp)? Ta den som bäst passar problemet (och om man inte vet hur problemet ser ut kan man väl lika gärna välja till exempel en linjär ekvation)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vid vilka situationer behöver man egentligen "välja" (eller snarare: har man inte mera information till hjälp)? Ta den som bäst passar problemet (och om man inte vet hur problemet ser ut kan man väl lika gärna välja till exempel en linjär ekvation)...

Kanske det är så.
Har jag tänkt fel ifall jag tänker mig att potensekvationer använder jag mig utav när frågan är sådan att jag skall ta reda på förändringsfaktorn, och exponentialfunktioner när jag t.ex redan har förändringsfaktorn och ska ta reda på t.ex invånarantalet efter X år?

Permalänk
Medlem

Tjenare alla matte kunniga sweklockers, jag har ett litet matematik / programmerings problem här.

Jag behöver räkna ut antalet grader mellan mittenpunkten och och andra punkter i ett rutsystem.
tillhjälp har jag X och Y positionen relativt till mittenpunkten.
jag slår vad om att det är ett väldigt enkelt problem för den som förstår trigonometri.

ha en trevlig helg

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare