Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Skrivet av phz:

Mja, det där med att √(−1) = ⅈ är lite bekymmersamt, eller snarare onödigt, att blanda in. "Egentligen" är den "vanliga" kvadratroten inte definierad för negativa argument, men när man går in på de komplexa talen med definitionen ⅈ² = −1 så lägger man samtidigt till konventionen att √(−1) = ⅈ. Man kan notera att det finns en viss godtycklighet här, för exempelvis så borde ju även −ⅈ vara en rot till −1, eftersom (−ⅈ)² = −1, men att man i detta fall väljer +ⅈ som lösning är analogt till provuppgiften här.

Vi kan direkt titta på den innersta biten √(a²) och se att detta tvingar fram det där tecknet. Definitionen av kvadratroten ger att vi vill ha det icke-negativa tal vars kvadrat ger rotargumentet. Vi säger inte att √4 är −2, trots att (−2)² = 4. När vi skriver roten så väljer vi alltså en lösning. För att matematiken ska "hålla ihop" så måste man vara konsekvent med detta: ifall jag skulle få välja den negativa eller positiva grenen som jag vill så skulle jag kunna säga saker som
   4 = √4 ⋅ √4 = [nu väljer jag den negativa grenen av √() i ena fallet och positiva i andra] = −2 ⋅ 2 = −4
vilket ju uppenbarligen ser rätt risigt ut.

För att vara konsekvent så måste vi alltså i provuppgiften se till att välja den positiva grenen av kvadratroten, vilket, eftersom a < 0, ger att vi måste skriva −a.

denna defenitionen gäller med andra ord bara roten ur och inte tredje, fjärde, femte... roten ur? (ledsen att jag frågar så mycket har bara lite svårt att förstå ibland). Jag har hittat sommarmatte och har börjat gå igenom den nu jag antog att det var denna kursen du menade?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalsonger:

denna defenitionen gäller med andra ord bara roten ur och inte tredje, fjärde, femte... roten ur? (ledsen att jag frågar så mycket har bara lite svårt att förstå ibland).

Kärnan ligger i hur lösningen till exempelvis x² = 4 inte är unik, och hur det påverkar definitionen av √(). En utflykt följer för att försöka belysa detta på olika sätt, men kontentan får plats i det avslutande stycket.

För alla "jämna" rötter så får du samma problem med att ett enskilt utvärde av en jämn potens inte motsvaras av ett entydigt invärde bland de reella talen ℝ. Om vi vet att x² = 4, så kan x vara 2 eller −2. Om vi vet att x⁴ = 16, så kan x vara 2 eller −2 bland ℝ (bland de komplexa talen ℂ fungerar även ±2ⅈ). För att definiera den "inversa operationen" √x, ∜x, …, på ett entydigt sätt så inför man kriterier för att välja en lösning: i ditt fall att "kvadratroten ur" ska vara reell (∈ ℝ) och icke-negativ (≥ 0). Det är det andra kravet som gör att du måste se till att välja −a i din lösning, då det är den icke-negativa reella lösningen av √(a)² då a < 0 (om exempelvis a = −5 så blir ju √(a)² = √(−5)² = √25 = 5 = −a).

(Jag skriver "icke-negativ" i stället för "positiv" för att tydligt inkludera talet 0.)

Du kan notera att jämna positiva potenser av x ger lika många "lösningar" som potensens grad, varav två är reella som bara skiljer sig på tecknet. Exempelvis x⁸ = 256 ger alltså 2 rent reella och 6 ytterligare komplexvärda lösningar.

För ojämna potenser så har du dock egenskapen att ett visst utvärde svarar mot ett entydigt invärde (åtminstone bland de reella talen). Det gör det i någon mån enklare att definiera rotoperationen: vi väljer den lösning som är reell. Fortfarande gäller att man får lika många lösningar som potensens grad, men då bara en är reell så behöver vi inte krångla vidare. Exempelvis om x³ = −8 så vet vi direkt att x = −2 (bland ℝ; bland ℂ får vi även −1 ± ⅈ√3).

Ett sätt att se hur detta fungerar grafiskt är att rita ut lösningarna i det komplexa talplanet. Testa att titta på några potenser och se hur lösningarna sprider ut sig; exempelvis

För x = n (m ∈ ℕ) så får vi alltså m (komplexa) lösningar för x som sprider ut sig jämnt på en cirkel centrerad kring origo i det komplexa talplanet, där minst en lösning ligger på den reella axeln. Jämna m ger därmed alltid två lösningar som träffar den reella axeln, men ojämna m ger bara en reell lösning. n skalar cirkelns radie. I x = 0 sammanfaller lösningarna, men det är en sidonotis.

Det kan tyckas bli lite förvirring i nomenklatur, då man utan problem kan säga saker som "2 och −2 är rötter till x² = 4", men samtidigt så säger man entydigt att "roten ur 4 är 2". −2 är alltså en rot till ekvationen x² = 4, men inte roten ur 4. Med "en rot" så menar man generellt bara "en lösning till ekvationen" (vilket kan inkludera komplexa tal), men med "roten" så menar man "utvärdet av funktionen √()". För att den senare ens ska få kallas funktion så måste den beskriva en unik mappning från ett invärde till ett visst utvärde (om ett invärde skulle tillåtas få ha flera utvärden så har man i stället mer generellt en relation).

Det svävar lätt iväg till mer invecklade koncept, men vad man åtminstone behöver ta med sig för att lösa liknande uppgifter är att vi för "jämna" rötter måste se till att vi har en icke-negativ lösning. Därav tecknet.

Skrivet av Kalsonger:

Jag har hittat sommarmatte och har börjat gå igenom den nu jag antog att det var denna kursen du menade?

Ah, ja, när jag skrev "som jag länkade ovan" så tänkte jag internt på detta inlägg som jag nyligen skrev på forumet. Nu råkar ju detta dock ha varit i en helt annan tråd, så det kanske var lite svårt att hitta "ovan" . Där finns länkar till materialet och kortare sammanfattningar av vad det innehåller.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det kan tyckas bli lite förvirring i nomenklatur, då man utan problem kan säga saker som "2 och −2 är rötter till x² = 4", men samtidigt så säger man entydigt att "roten ur 4 är 2". −2 är alltså en rot till ekvationen x² = 4, men inte roten ur 4. Med "en rot" så menar man generellt bara "en lösning till ekvationen" (vilket inkluderar komplexa tal), men med "roten" så menar man "utvärdet av funktionen √()". För att den senare ens ska få kallas funktion så måste den beskriva en unik mappning från ett invärde till ett visst utvärde (om ett invärde skulle tillåtas få ha flera utvärden så har man i stället mer generellt en relation).

Det blir ju lite roligt när man i komplexanalysen, i detta sammanhang, definierar "flervärda" funktioner.
Av någon lustig anledning verkar man tycka att "funktion" är ett lämpligt begrepp att använda även här, trots att det till varje input hör flera olika utvärden. Har aldrig riktigt gillat terminologin här.
Å andra sidan kan man naturligtvis se mängden av möjliga output för ett visst input som en enda mängd. Då kan man ju se det som att man bara får ett output, nämligen en enda mängd av värden...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Det blir ju lite roligt när man i komplexanalysen, i detta sammanhang, definierar "flervärda" funktioner.
Av någon lustig anledning verkar man tycka att "funktion" är ett lämpligt begrepp att använda även här, trots att det till varje input hör flera olika utvärden. Har aldrig riktigt gillat terminologin här.
Å andra sidan kan man naturligtvis se mängden av möjliga output för ett visst input som en enda mängd. Då kan man ju se det som att man bara får ett output, nämligen en enda mängd av värden...

Medhåll i att terminologin inte blir glasklar. Tanken var nog som du skriver att en mängd ju är en mängd, vilket jag sett ibland göras mer explicit genom att kalla det för "set-valued function" ("mängdvärd funktion" hade fungerat på svenska, även om jag nog inte sett det användas), eller möjligen tydligast "point-to-set mapping".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är ingen generell sanning att man behöver utvärdera funktionen i fler specifika punkter. Kolla vilket tecken derivatan har på vardera sida om den stationära punkten x = 0, så kan du direkt få en kvalitativ bild av funktionen.

Aha okej då vet jag, tack!

Permalänk
Skrivet av phz:

massa text

okej tror äntligen jag lyckats greppa det, ska ta februari till att gå igenom sommarmatten till en början så ska jag försöka repetera prov i mars, jag kommer säkert återkomma då. Tack så mycket för alla förklaringar, upskattar det otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag bestämma alla tal B sådana att x^4 + 4x + B >= 0 för alla reella tal x? Ska man flytta över B ensamt till högerled först? Sen vet jag inte hur man ska göra när man har B där liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hur kan jag bestämma alla tal B sådana att x^4 + 4x + B >= 0 för alla reella tal x? Ska man flytta över B ensamt till högerled först? Sen vet jag inte hur man ska göra när man har B där liksom.

Ofta är det bra att försöka få en känsla för hur funktionen ser ut. Finns det till exempel extrempunkter och vad är i så fall värdet där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ofta är det bra att försöka få en känsla för hur funktionen ser ut. Finns det till exempel extrempunkter och vad är i så fall värdet där?

Vet inte riktigt om det finns extrempunkter. Känns som B ställer till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Vet inte riktigt om det finns extrempunkter. Känns som B ställer till det.

Var inte så negativ; räkna på som vanligt bara. Derivata är kul till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Vet inte riktigt om det finns extrempunkter. Känns som B ställer till det.

Tänk såhär: Hur får vi extrempunkter och vad är extrempunkter? Jo, en extrempunkt är när en funktion har ett maxium eller minimum värde. Okej, när har en punkt maximum/minimum värde? När derivatan är noll (du kan tänka dig att hastigheten ökar ökar för att sedan bli noll och vända, därmed är hastigheten högst där).

Nu när vi vet detta, tar vi fram derivatan för ekvationen:

f(x) = x^4 +4x + B, f(x)' = 4x^3 + 4, sätt derivatan lika med noll => 4x^3 + 4 = 0, vi får att en extrempunkt (notera, vi vet ej om det är minimum eller maximum, vi måste ta fram andra derivatan för det) är x = -1, de andra är imaginära. Sätt in x=-1 i ekvationen ovan,

f(-1) = 1 -4 + b, men vi vill att f(-1) ska vara >= 0, därmed b >= 3. För att göra det utförligt, visa med andra derivatan att det är en minimumpunkt, dvs att andraderivatan ska vara positiv för x=-1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Tänk såhär: Hur får vi extrempunkter och vad är extrempunkter? Jo, en extrempunkt är när en funktion har ett maxium eller minimum värde. Okej, när har en punkt maximum/minimum värde? När derivatan är noll (du kan tänka dig att hastigheten ökar ökar för att sedan bli noll och vända, därmed är hastigheten högst där).

Nu när vi vet detta, tar vi fram derivatan för ekvationen:

f(x) = x^4 +4x + B, f(x)' = 4x^3 + 4, sätt derivatan lika med noll => 4x^3 + 4 = 0, vi får att en extrempunkt (notera, vi vet ej om det är minimum eller maximum, vi måste ta fram andra derivatan för det) är x = -1, de andra är imaginära. Sätt in x=-1 i ekvationen ovan,

f(-1) = 1 -4 + b, men vi vill att f(-1) ska vara >= 0, därmed b >= 3. För att göra det utförligt, visa med andra derivatan att det är en minimumpunkt, dvs att andraderivatan ska vara positiv för x=-1.

Okej det verkar som att på varje uppgift senaste tiden i envariabelanalys så deriverar man och gör teckentabell oavsett hur uppgiften ser ut. Men nu vet jag att även fast det står någon konstant eller att det är en olikhet eller dylikt, så deriverar jag ändå.

Men vi får inte använda andraderivatan eller det är överkurs, men 4x^3+4=0 <=> 4(x^3+1)= 0 <=> x^3+1=0. För att det ska gälla så måste x vara -1 så jag gör en teckentabell och ser att det är en minimipunkt. Då sätter jag in f(-1) = 1-4+b <=> f(-1) = -3+b och om man flyttar över -3 till VL får man b=3. Känns konstigt att flytta över osv när man har f(-1) i VL men man kanske får göra det ändå. Men vad blir svaret nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej det verkar som att på varje uppgift senaste tiden i envariabelanalys så deriverar man och gör teckentabell oavsett hur uppgiften ser ut. Men nu vet jag att även fast det står någon konstant eller att det är en olikhet eller dylikt, så deriverar jag ändå.

Men vi får inte använda andraderivatan eller det är överkurs, men 4x^3+4=0 <=> 4(x^3+1)= 0 <=> x^3+1=0. För att det ska gälla så måste x vara -1 så jag gör en teckentabell och ser att det är en minimipunkt. Då sätter jag in f(-1) = 1-4+b <=> f(-1) = -3+b och om man flyttar över -3 till VL får man b=3. Känns konstigt att flytta över osv när man har f(-1) i VL men man kanske får göra det ändå. Men vad blir svaret nu?

f(-1) betyder att vi evaluerar vad funktionens värde är i punkt x=-1. Du vet inte vad den blir där för du har en okänd konstant, nämligen B. Men du vill anpassa funktionen så att f(x) alltid är => 0, dvs, för alla värden alla realla värden, [-infinity, infinity] ska f(x) vara noll eller större.
Punkten x=-1 ligger i det intervallet, och vi vet att det är en minimum punkt, och då ersätter vi f(-1) med 0<=, vilket leder till att vi får, -3 + B >= 0, men för att detta ska stämma, så måste B >= 3.

Vi vet då att eftersom x=-1 är en minimumpunkt, att den är sant. Hade vi inte vetat att x=-1 är en minimumpunkt, hade det inte gått, för varför skulle inte f(x) kunna sjunka någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

f(-1) betyder att vi evaluerar vad funktionens värde är i punkt x=-1. Du vet inte vad den blir där för du har en okänd konstant, nämligen B. Men du vill anpassa funktionen så att f(x) alltid är => 0, dvs, för alla värden alla realla värden, [-infinity, infinity] ska f(x) vara noll eller större.
Punkten x=-1 ligger i det intervallet, och vi vet att det är en minimum punkt, och då ersätter vi f(-1) med 0<=, vilket leder till att vi får, -3 + B >= 0, men för att detta ska stämma, så måste B >= 3.

Vi vet då att eftersom x=-1 är en minimumpunkt, att den är sant. Hade vi inte vetat att x=-1 är en minimumpunkt, hade det inte gått, för varför skulle inte f(x) kunna sjunka någon gång?

Förstår inte riktigt varför man ersätter f(-1) med 0 <=, det känns konstigt att man kan göra så för har inte sett att någon gjort så tidigare haha. Sen menar du att man löser ut B bara gissar jag, hänger inte med på din sista fråga heller. Vore grymt om du kunde försöka förklara lite mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Förstår inte riktigt varför man ersätter f(-1) med 0 <=, det känns konstigt att man kan göra så för har inte sett att någon gjort så tidigare haha. Sen menar du att man löser ut B bara gissar jag, hänger inte med på din sista fråga heller. Vore grymt om du kunde försöka förklara lite mer

Nja, idén är att man listar ut att funktionen har sitt minsta värde vid x=-1, och om man sätter in den punkten får man att
f(-1) = (-1)^4+4(-1)+B = -3 + B
-3 +B är alltså det minsta värde som f(x) kan ha, och om man då vill vara säker på att f(x) aldrig är mindre än 0 får man se till att B inte är mindre än 3.

Permalänk
Medlem

Precis så som Elgot säger, det är faktumet att vi vet att f(-1) är det minsta värdet för funktionen som vi kan göra antagandet. Dvs, om minsta värdet är f(-1), och antagandet var att funktionsvärdet >= 0 för alla reella x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, idén är att man listar ut att funktionen har sitt minsta värde vid x=-1, och om man sätter in den punkten får man att
f(-1) = (-1)^4+4(-1)+B = -3 + B
-3 +B är alltså det minsta värde som f(x) kan ha, och om man då vill vara säker på att f(x) aldrig är mindre än 0 får man se till att B inte är mindre än 3.

Skrivet av Swiifty:

Precis så som Elgot säger, det är faktumet att vi vet att f(-1) är det minsta värdet för funktionen som vi kan göra antagandet. Dvs, om minsta värdet är f(-1), och antagandet var att funktionsvärdet >= 0 för alla reella x.

Okej då förstår jag, stort tack för hjälpen!

Slänger in en annan fråga när jag ändå är igång. Hur skapar man en teckentabell för 1-2x/(sqrt(1-x^2)). Får fan inte till det asså. Man har ju -1 1/2 och 1 som rötter men får inte rätt. Någon som kan visa hur man gör? Ska ha f' och sen utifrån det räknar man ut f så man kan se extremvärden.

Edit: nvm löste det

Permalänk
Medlem

Vi har börjat med differentialekvationer och de är lätta att lösa men när det är en textuppgift och man ska ställa upp en egen differential ekvation blir det svårt för mig, förstår inte logiken och sambanden.
Ex. En tank innehåller 12 L rent vatten, man blandar vattnet med färg som hälls i med en hastighet av 3 L/min och därefter skickas blandningen ut med en hastighet av 3 L/min. Teckna en differentialekvation för hur många liter färg y det finns i blandningen vid x minuter.
Är y' liter/min och y L färg i blandningen?
Om så borde differentialekvationen bli: y'=3-y/4
Eftersom det flödar in/ut 3 L per minut och desto längre tiden går desto större del av tanken kommer vara färg. Mängden färg vid en given punkt blir då mängden färg som flödar in genom totala mängden blandning. Alltså 3y/12=y/4. Har jag tänkt rätt? Kan ni ge mig några tips så det kan "klicka" som med samband mellan förändringshastigheter i Ma4?

Tack på förhand!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag ska beräkna ∫x^2 sin2x dx. Som jag förstått det ska man alltid använda partiell integration om man har två termer multiplicerade med varandra?

Isåfall här väljer jag att göra det då. f(x) = sin2x och g(x) = x^2. Då är F(x) = -cos2x/2 och G(x) = x^3/3. Då får jag (-cos2x/2) * x^2 - ∫(-cos2x/2) * 2x. Men skulle behöva hjälp och tips på hur man ska tänka för att gå vidare från detta och på liknande uppgifter. Ska man fortsätta köra partiell integration tills det blir lätt att integrera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexander7938:

Vi har börjat med differentialekvationer och de är lätta att lösa men när det är en textuppgift och man ska ställa upp en egen differential ekvation blir det svårt för mig, förstår inte logiken och sambanden.
Ex. En tank innehåller 12 L rent vatten, man blandar vattnet med färg som hälls i med en hastighet av 3 L/min och därefter skickas blandningen ut med en hastighet av 3 L/min. Teckna en differentialekvation för hur många liter färg y det finns i blandningen vid x minuter.
Är y' liter/min och y L färg i blandningen?
Om så borde differentialekvationen bli: y'=3-y/4
Eftersom det flödar in/ut 3 L per minut och desto längre tiden går desto större del av tanken kommer vara färg. Mängden färg vid en given punkt blir då mängden färg som flödar in genom totala mängden blandning. Alltså 3y/12=y/4. Har jag tänkt rätt? Kan ni ge mig några tips så det kan "klicka" som med samband mellan förändringshastigheter i Ma4?

Nu kan det hända att jag minns fel (eller att något har ändrats sedan min tid, men det kan jag inte tänka mig) men ofta såg väl uppgifterna ut på ungefär det där sättet, och är då y till exempel volymen av något kan man teckna y' som "hastighet in" - "hastighet ut"

Skrivet av mhj:

Jag ska beräkna ∫x^2 sin2x dx. Som jag förstått det ska man alltid använda partiell integration om man har två termer multiplicerade med varandra?

Isåfall här väljer jag att göra det då. f(x) = sin2x och g(x) = x^2. Då är F(x) = -cos2x/2 och G(x) = x^3/3. Då får jag (-cos2x/2) * x^2 - ∫(-cos2x/2) * 2x. Men skulle behöva hjälp och tips på hur man ska tänka för att gå vidare från detta och på liknande uppgifter. Ska man fortsätta köra partiell integration tills det blir lätt att integrera?

Att man alltid skall göra det är kanske att ta i, men om man har en term som verkar rolig att derivera och en annan som är rolig att integrera kan det vara värt ett försök. Det där är ju typiskt ett sådant fall, så om du bara håller ut ett tag blir det säkert bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu kan det hända att jag minns fel (eller att något har ändrats sedan min tid, men det kan jag inte tänka mig) men ofta såg väl uppgifterna ut på ungefär det där sättet, och är då y till exempel volymen av något kan man teckna y' som "hastighet in" - "hastighet ut"

Okej tack det passar in på många uppgifter!
Precis dom vill att man ska skapa en tabell med IN samt UT så där hade du rätt.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att man alltid skall göra det är kanske att ta i, men om man har en term som verkar rolig att derivera och en annan som är rolig att integrera kan det vara värt ett försök. Det där är ju typiskt ett sådant fall, så om du bara håller ut ett tag blir det säkert bra.

Okej löste det mha dig, stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om jag ska integrera tanx dx, så skriver jag om det som sinx/cosx. Sen gör jag variabelbytet t=sinx, dt/dx = cosx och dt = cosx*dx. Men verkar inte som man ska substituera sinx = t i detta fall, varför inte? Min lärare sa att man substituerar de som gör att om man deriverar sinx i detta fall så blir det cosx vilket redan finns i uttrycket. Så man vill substituera det som om man deriverar det så har man det i uttrycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Om jag ska integrera tanx dx, så skriver jag om det som sinx/cosx. Sen gör jag variabelbytet t=sinx, dt/dx = cosx och dt = cosx*dx. Men verkar inte som man ska substituera sinx = t i detta fall, varför inte?

Jodå, det kan man nog göra. Men man kanske måste hitta på något för att bli av med allt annat som beror av x i uttrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jodå, det kan man nog göra. Men man kanske måste hitta på något för att bli av med allt annat som beror av x i uttrycket.

Okej men vad ska jag sätta in nu i uttrycket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men vad ska jag sätta in nu i uttrycket?

Om du börjar sådär får du ∫t*dt/cos(x)^2, men som sagt måste du göra något åt cos(x)^2
Om det ändå fanns något sätt att uttrycka cos(x)^2 i något som kan representeras med t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om du börjar sådär får du ∫t*dt/cos(x)^2, men som sagt måste du göra något åt cos(x)^2
Om det ändå fanns något sätt att uttrycka cos(x)^2 i något som kan representeras med t...

Om jag sätter in t=sinx och ersätter dx med dt får jag (t/cosx) * cosx* dx, men hur fick du det till dt i täljaren och cos(x)^2?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Om jag sätter in t=sinx och ersätter dx med dt får jag (t/cosx) * cosx* dx, men hur fick du det till dt i täljaren och cos(x)^2?

Du hade ju dt = cosx*dx, så dx = dt/cos(x).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Du hade ju dt = cosx*dx, så dx = dt/cos(x).

Aa okej men förstår nu varför man istället ska välja cosx och derivera det, för man vill ha något som liknar det i täljaren. Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Aa okej men förstår nu varför man istället ska välja cosx och derivera det, för man vill ha något som liknar det i täljaren. Tack för hjälpen!

Ska och ska; det blir förvisso kanske lättare, men det är ju inte det enda sättet att göra på. Ovanstående fungerar också och i ett "realistiskt" scenario vet man ju sällan i förväg hur man bör välja. Ge inte upp för fort.