Dålig prestanda med X800XT PE

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda med X800XT PE

Jag har en AMD64 3500+ 2x512 Corsair minnen, raptor disk och ett Powercolor x800xt pe.

I CSS fps mellan 40 och 100

I Condition zero ända ner till 40 ibland

I vanliga cs så ligger inte min fps stabilt på 100

Vad är problemet, borde jag inte har bra mycket bättre prestande.

Skillnaden mellan mitt geforce 3 och det här kortet är knappt märkbart.

Skulle verkligen behöva lite hjälp med att fixa till det hela.

Tack på förhand!1

Permalänk
Medlem

Kolla så alla drivers på grafikkortet och moderkortet är dom senaste.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
Kolla så alla drivers på grafikkortet och moderkortet är dom senaste.

Kan bara instämma. När jag uppdaterade drivarna på moderkortet för första gången på länge för några veckor sedan så fick jag en riktig förbättring i prestanda. Grafikkortsdrivrutinerna brukar man ju uppdatera med jämna mellanrum, men glöm inte till moderkortet också!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Det var inte längesedan jag installerade moderkortet då det är en relativt ny dator men jag skall testa och se om det hjälper.

Vad kan det annars vara?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du formaterade när du bytte från ditt gammla GeForce 3 till ditt nya X800XT PE.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Nej jag formaterade inte. Gav mig på en uppdatering med MSI live update vilket visade sig inte vara en bra ide. Nu saknar datorn hal.dll och jag får helt enkelt stoppa i xp skivan och starta datorn på det viset.

Tyvärr så har jag just den skivan utlånad så det blir för mig att hämta den idag.

Permalänk
Medlem

asså om det funkar dåligt varför inte formatera då ? inte speciellt svårt
själva installationen tar 10min. om man kör win2000 som man självklart gör sen att installera allt tar ju inte heller lång tid, max en halvtimme om man är seg

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Nej men tidskrävande, för närvarande skall jag bara få tag på en xp skiva så jag får igång datorn. Usch har verkligen inte tid med sånt här när tre tentor kommer rusandes emot en.

Permalänk

Har du avinstallerat drivrutinerna til Geforce kortet???

Permalänk
Medlem

Jag säger som dom andra: Formatera och installera om allt på nytt så kommer det funka ska du se.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte formatera om!! Det måste finnas nåt sätt att bli av med resterna av det gamla drivrutinerna utan att formatera.

Någon med tips på program eller liknande som kan göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
Jag orkar inte formatera om!! Det måste finnas nåt sätt att bli av med resterna av det gamla drivrutinerna utan att formatera.

Någon med tips på program eller liknande som kan göra det?

gör som dom säger unge man!

du kan ju inte be om hjälp o sedan skita i hjälpen du får o sedan kräva ett annat sätt...

det tar ju bara 1-1½ timme o formatera

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
gör som dom säger unge man!

du kan ju inte be om hjälp o sedan skita i hjälpen du får o sedan kräva ett annat sätt...

det tar ju bara 1-1½ timme o formatera

seriöst ifall han inte vill formatera och kanske inte har tillgång att snabbt föra över den data som han vill spara så måste vi kunna försöka ge andra lösning istället för att ta till riset och försöka "slå" in enklaste lösningen.

Drivercleaner finns det ett program som heter som tar bort alla dem drivrutiner som du markerar för. se till att ta bort alla drivrutiner ifrån Nvidia (förutom Moderkortet och andra Nvidia komponenter) innan du installerar Drivrutiner till ditt X800XT PE.
Detta är inte en 100% säkerhetsmetod men det är en alternativ lösning där du slipper Format C:

Ifall du fortfarande har prestandaproblem så borde du se över (ifall inte någon redan sagt detta som jag tror någon har gjort) dina moderkortsdrivrutiner. är dem installerade (chipset) ? annars är detta den antagliga saken till ditt problem.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Alltid skönt att bli kallad för ung man. Tack för alla tips!

Jag testade drive cleaner och fick en smärre förbättring. Problemet är att jag inte riktigt vet hur snabbt systemet skall vara.

Körde CSS stresstest 800x600 och allt på high och fick 99,02 i FPS.

Det kanske är vad jag skall förvänta mig?

Om det egentligen skall bli bättre prestande så blir det omformatering efter mina tentor.

Permalänk
Medlem

Kör 3dmark03 så är det lättare att se om poängen stämmer

Permalänk

Jag fick 110 poäng i stress testet med ett X800XT, 1024x768 allt på high och anti aliasing 4x.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
Alltid skönt att bli kallad för ung man. Tack för alla tips!

Jag testade drive cleaner och fick en smärre förbättring. Problemet är att jag inte riktigt vet hur snabbt systemet skall vara.

Körde CSS stresstest 800x600 och allt på high och fick 99,02 i FPS.

Det kanske är vad jag skall förvänta mig?

Om det egentligen skall bli bättre prestande så blir det omformatering efter mina tentor.

Något är fel på din dator, jag får ca 130 fps i CSS stresstest-1024x768, 6xAA, 16xAF, reflect all,resten på high. Jag kör med Omegas nya drivers. Din processor är ju lite värre än min så det är nog bara och formatera och testa igen.Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag körde 3dmark03 och fick 11609 poäng..

Det blir nog att formatera för min del..!

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

fick 129fps i stress test...

1024*768 HIGH, bilinear no AA+AF

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Om du droppar mycket FPS när du spelar CSS så beror det inte bara på grafikkortet då fysikmotorn är väldigt processorkrävande. Låter dock skumt att du tapper så mycket i CS:CZ... Är nog bara till att följa alla råd som tidigare personer har tipsat om.
P.S. om du har så många tentor på G att du inte hinner formatera så borde du väl ändå inte ha tid att spela, vilket borde leda till att du kan vänta med formatering tills efter tentorna D.S.

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Medlem

Ja det borde påverka mina tentor positivt!

Jag har trots allt en relativt snabb processor samt snabba minnen i kombination med en snabb hårddisk. Här skall formateras och sedan ominstalleras.

Enligt bruksansvisning till kortet är det inkopplad med bifigad kabel direkt från nätagg och den andra till hårdisk. Men den sladden som går till hårdisk har ytterligare två hårdiskar som den driver, kan det påverka?