Permalänk
Medlem

Reseratorn på golvet

Enligt dokumentationen för Reserator 1 så får inte höjdskillnaden vara större än 0.5m... har gjort ett litet test nu och ställt ner min på golvet, då blir höjden upp till processorn ca 1m...

Pumpen i reseratorn har inga som helst problem med att transportera runt vattnet, bara lite svårt om man precis har fyllt på systemet igen.

Sen att temperaturen blir ca 5 grader lägre är ju bara skitbra...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu, hur mycket överklock mm. ?? Frågar... för en kompis till mig funderar på en Reservator!... han gillar inte ljud från datorn.. och så gillar han kall processor... vilket är en liten svår kombination kanske....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har en P4 3GHz klockad till 3.4... Temp: 34/48 (idle/load)...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Medlem

Nice! Polarn har en XP2500 klockad till 3000+.. men den blir över 60c .. så en reservator skulle säkert sänka tempen ett antal grader!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna testa att ställa reseratorn uppe på bordet och datorn under? Vore hyggligt. Jag tänkte köra så men zalman säger att det inte funkar.

Permalänk
Medlem

Det jag isf skulle rekomendera är att ha reseratorn på golvet bredvid datorn, då temperaturen är några grader lägre där än vad den är uppe på bordet...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Queerdoo
Det jag isf skulle rekomendera är att ha reseratorn på golvet bredvid datorn, då temperaturen är några grader lägre där än vad den är uppe på bordet...

Inte hos mig. Elementet värmer på rätt bra under bordet, ovanför drar det en aning från fönstret. Skillnaden är nog rätt många grader skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Inte hos mig. Elementet värmer på rätt bra under bordet, ovanför drar det en aning från fönstret. Skillnaden är nog rätt många grader skulle jag tro.

Ahaa, okeei... då e det ju lite skillnad...

teoretiskt sätt så fungerar det faktiskt att ha reseratorn uppe på bordet då det genom tyngdlagen blir lite extra fart på vattnet ner, som sedan hjälper till att "knuffa" upp det igen...

känner själv att jag inte vill testa just nu, på tok för mkt kablar bakom datorn som måste plockas ur etc...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Medlem

Eftersom vattnet cirkulerar borde det inte vara någon större skillnad mellan om det är datorn eller reseratorn högt upp, det är lika mycket vatten som ska förflyttas i båda riktningarna. Det är dock bara teoretiskt, det är möjligt att det blir någon praktisk skillnad.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt så att vattnet som trycks neråt borde hjälpa åt att putta det upp tillbaka men jag är långt ifrån säker på att det funkar så, därför skulle jag vilja se tester innan jag köper. Tack ändå.

Permalänk
Medlem

moddat lite till

Moddade lite innuti reseratorn, och satte dit en slang på return-nippeln så det varma vattnet hamnar högre upp...

Trots att jag har reseratorn på golvet, vilket man egentligen inte ska kunna, och nu även har en extra slang, så klarar den lilla pumpen det finfint... pendlar nu mellan 29-35 (idle/load)grader... dvs ytterligare några grader kallare...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör