BBB och deras "låsta" modem (X7722r)

Permalänk
Hedersmedlem

BBB och deras "låsta" modem (X7722r)

Hejsan,
min far har precis bytt till Bredbandsbolagets ADSL-tjänst. Med abonnemanget medföljer lån av ett "modem", det intressanta är att de skickar med ett modem som har en modifierad firmware som gör att modemet inte kan utnyttjas fullt.
Modemet heter xavi X7722r och har inbyggt router och NAT, men dessa funktioner är avaktiverade. Så nu är det som vilket modem som helst.
Det jag undrar är om det går att komma åt den och flasha om det med en firmware från tillverkaren där allt är aktiverat. Hårdvaran stödjer ju det, frågan är bara hur man kommer åt den via ex. telnet.

Har någon lyckats med detta? Borde finnas många som är intresserade av att "låsa upp" modemet då vad jag förstått så har BBB skickat ut detta modem till rätt många kunder.

För er intresserade:
http://xavisupport.strowgersupply.com/X7722r+/

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Det är inte vilket modem somhelst.

För att modda modemet för att aktivera andra funktioner så måste du byta ut mjukvaran till en standardversion som xavi per default förser modemen med.
Nackdelen är att flera funktioner för x antal tjänster som b2 erbjuder inte stödjs av annan mjukvara än den de själva levererar.

Så om du önskar ett modem med NAT-funktion men som inte tillåter t.ex ip-tv i framtiden eller voip i nutid så är det ju värt ett försök.
Om du nu hellre köper en router för en billig peng och låter den lånade utrustningen vara, så kan du avnjuta de alt. av tjänster som finns.

Om du senare skulle vilja återställa den så lär du inte finna b2's mjukvara på xavi's hemida direkt.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

Eftersom du det är BBB´s utrustning så får du inte flasha om modemet.

Visa signatur

Data

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Det är inte vilket modem somhelst.

För att modda modemet för att aktivera andra funktioner så måste du byta ut mjukvaran till en standardversion som xavi per default förser modemen med.
Nackdelen är att flera funktioner för x antal tjänster som b2 erbjuder inte stödjs av annan mjukvara än den de själva levererar.

Så om du önskar ett modem med NAT-funktion men som inte tillåter t.ex ip-tv i framtiden eller voip i nutid så är det ju värt ett försök.
Om du nu hellre köper en router för en billig peng och låter den lånade utrustningen vara, så kan du avnjuta de alt. av tjänster som finns.

Om du senare skulle vilja återställa den så lär du inte finna b2's mjukvara på xavi's hemida direkt.

Är du säker på att de försett den med någon extra mjukvara för stöd av de saker du nämner? Det jag hört är att de försett modemen med dess mjukvara är framförallt för att de inte vill att supporten ska belastas med massor av NAT-frågor.

För IP-tv och voip(som jag själv använder via min sunet-uppkoppling) så kräver det "extern" hårdvara/mjukvara och vad jag har sett av att ha kollat på specifikationerna så finns det inget som helst extra stöd i hårdvaran på X7722r.

Sedan är jag fullt medveten om att det finns routrar för billiga pengar, men de billiga har oftast väldigt dålig prestanda samt att varför lägga pengar på något i onödan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Eftersom du det är BBB´s utrustning så får du inte flasha om modemet.

Jag är fullt medveten om att man kan bli tvungen att ersätta hårdvaran om man skulle råka förstöra den. Risken för detta är jag villig att ta. Sedan tog cels upp det i sitt inlägg.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Mjukvaran är väldigt specifikt ämnad för B2, att supporten slipper NAT-frågor är nog snarare ett plus men knappst ursprungstanken, att routerfunktionen är låst har nog mer med att göra att du som standard har 5 dynamiska ipadresser att nyttja med tjänsten och det utvecklades innan fast-ip blev aktuellt för bredbandsbolaget.

-För IP-tv och voip(som jag själv använder via min sunet-uppkoppling) så kräver det "extern" hårdvara/mjukvara och vad jag har sett av att ha kollat på specifikationerna så finns det inget som helst extra stöd i hårdvaran på X7722r.-

Voip från Brebandsbolaget kräver även det extern hårdvara, modemet du har stödjer trafikprioritering ämnad för voiptjänsten....tvivlar på att dessa funktioner specas på xavi's hemsida men borde nämnas i din manual eller dyl du fått från operatören.

Vet inte hur pass bra routerfunktionen i modemet är, men det finns ingen garanti att den inte håller en sämre klass än vad som finns i övrigt på marknaden.

-Jag är fullt medveten om att man kan bli tvungen att ersätta hårdvaran om man skulle råka förstöra den. Risken för detta är jag villig att ta.-

Vet inte riktigt vad de kräver i kompensation för ett trasigt modem, men isp:er brukar ta ursprungspris för utr även om det är pissgammalt.....säg några tusen möjligen? Känns som en dum risk att ta

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Vet inte riktigt vad de kräver i kompensation för ett trasigt modem, men isp:er brukar ta ursprungspris för utr även om det är pissgammalt.....säg några tusen möjligen? Känns som en dum risk att ta

B2 ville ha 1500kr för modemet om man inte skickade tillbaka det, lär ju röra sig om samma summa.

Dessutom är det B2 modem, om du flashar om det gör du intrång i deras utrustning vilket i sig är ett brott och definitivt mot B2s regler, i bästa fall blir du bara avstängd om dom upptäcker detta.

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag genomsökt modemet man fick med till fullo men jag skulle tro att som i nästan alla routrar/switchar så kan man ta backup på den config och firmware som finns i modemet nu så man har en backup om det skulle skita sig.

Så har iaf dom flesta routrar som jag använt mig av haft. Rätta mig gärna om jag har fel..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.O.L
http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/XAVi-7002r

Kolla Länken

Tackar tackar tackar. Det här är precis vad jag letat efter.
Nu är bara frågan om man ska våga eller ej. Skulle hjälpa på vägen om man visste att någon mer gjort det. Men antagligen har killen som skrivit guiden gjort det.
Om man kunde göra backup på gamla firmwaren skulle det definitivt inte vara något att prata om.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

hmmm..nån som har gjort det??är väldigt sugen!synd bara att jag suger på datorer..måste grym hjälp!ja hoppsa nån grym jäkel har provat!!

Visa signatur

Problem?javisst,vem har inte det?

Permalänk
Medlem

fan va skumt.. modemet slutar svara efter man resettat det.. varken http, telnet eller ping.. läste igenom allt flera gånger testat strömresetta (20min) inget funkar.. idéer någon? Testar detta på mitt sekundara xavi7722r+ modem..

EDIT: testat koppla in och använda det. fungerar skitbra.. men kommer inte åt modemet längre..