DVD-väska eller DVD-fodral?

Permalänk
Medlem

DVD-väska eller DVD-fodral?

Ska beställa DVD-skivor.
Vad är smartast, att beställa 50 skivor på spindel + väska eller 100 skivor med fodral?

Väskan tar mindre plats, dock är det jobbigare att välja film ur en väska än från en bokhylla (om man har text på ryggen).

Har tänkt beställa från wesellcd.com.

50-pack spindel + Väska

100-pack med fodral

Permalänk
Medlem

Är väl en smaksak. Själv kör jag med väska från netonnet.
Fördelen med väska är att det tar mycket mindre plats, lätt att få med sig alla skivor och att man slipper tappa bort fodralen. Tycker dessutom det är änklare att skriva direkt på skivan än att behöva skriva både på skiva och på fodralet.

Fördelen med fodral är att det kan se snyggare ut i bokhyllan (om man har ordningssinne och märker alla fodral). Är man slarvig som jag så blir det en massa omärkta fodral som dräller överallt. Är jobbigare att behöva öppna alla fodral ett och ett för att hitta en viss skiva än att snabbt bläddra i en pärm-väska...

Just väskan du länkar till har jag ingen erfarenhet av, inte heller fodralen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Är väl en smaksak. Själv kör jag med väska från netonnet.
Fördelen med väska är att det tar mycket mindre plats, lätt att få med sig alla skivor och att man slipper tappa bort fodralen. Tycker dessutom det är änklare att skriva direkt på skivan än att behöva skriva både på skiva och på fodralet.

Fördelen med fodral är att det kan se snyggare ut i bokhyllan (om man har ordningssinne och märker alla fodral). Är man slarvig som jag så blir det en massa omärkta fodral som dräller överallt. Är jobbigare att behöva öppna alla fodral ett och ett för att hitta en viss skiva än att snabbt bläddra i en pärm-väska...

Just väskan du länkar till har jag ingen erfarenhet av, inte heller fodralen.

Har tänkt på det under dagen, det är som du säger plus att det kommer att bli dyrt att köpa fodral.
Ett fodral kostar ca 5:-, det blir dyrt i längden - det får bli en väska!

Tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Jag har själv kollat på väskorna från netonnet och de verkar vara mycket prisvärda. Nu undrar jag hur plastfickorna håller i längden och dessutom kanske ännu viktigare hur bra de skyddar skivorna. Jag söker efter ett bra system att förvara mina skivor där det ändå är överskådligt. Just nu har jag lite svårt att välja mellan väskor från netonnet, wesellcd, Case Logic, Syscase.

Någon som har haft en väska under en något längre tid och kan informera mig om skivorna (även framsidorna) klarar sig bra mot repor i väskan jämfört med jewel cases? Skulle även vara intressant huruvida det är någon större kvalitetsskillnad mellan väskorna ifall någon vet (ganska stora prisskillnader).
Sist antar jag att designen invändigt på alla dessa är samma som den på Case Logic:

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Numrera alla skivorna och lägg sen in dem i ett register.
Gjorde ett i Excel och lägger in dem där allteftersom.

Sen väljer du att sortera dem i bokstavsföljd och när du valt film är det bara att bläddra fram till filmens nummer, skitsmidigt.

Fast jag kör med aluminiumlåda som finns för upp till 1000 skivor.

Permalänk
Medlem

Köp INTE cd/dvd väskan från wesellcd. Det går inte å ta lös blad så det går inte å organisera om. Hyfsat irriterande. Inte på den jag har iaf, Case Logic 200 eller 240 st tror jag det är.
Helt värdelöst att man inte kan ta lös nåt om man nu betalar 200 spän för en väskjävel

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Har själv en cd case, som numera är utan alla cd fickor... MSDN case, som blivit över efter att alla trasiga plastfickor blivit bortsorterade... det hjälper att man kan organisera om, men det är inte specielt vanligt, och det är tydligen i stort sätt omöjligt att köpa plastfickor lösa som passar, jag har inte hittat några i alla fall.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har avant flera stycken Avant CDW192 från NetonNet och är nöjd med den och tycker det är bra kvalitet. Bladen sitter som i en pärm kan man säga, d.v.s. de är löstagbara så de går att sortera om om man nu skulle vilja det. Eftersom man sätter 4 skivor på vardera sidan av bladet så innehåller varje blad (och därmed även varje uppslag) 8 skivor. Det ger rätt bra överblick att se så många skivor åt gången tycker jag. Jag har inte upplevt stt skivorna blir repiga. Designen påminner mycket om bilden i shad0w's inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Köp INTE cd/dvd väskan från wesellcd. Det går inte å ta lös blad så det går inte å organisera om. Hyfsat irriterande. Inte på den jag har iaf, Case Logic 200 eller 240 st tror jag det är.
Helt värdelöst att man inte kan ta lös nåt om man nu betalar 200 spän för en väskjävel

Kanske en sån här vore nåt för dig?
Helt suveräna lådor imo.

450:- för 1000st
220:- för 390st

http://www.svp.co.uk/

Permalänk
Medlem

Jag köpte en väska från wesellcd senast jag beställde.

http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=377
http://wesellcd.com/images/tasche200erSMALL-t.jpg

den kan man ta lös 'bladen' och organisera runt bästa man vill, och man kan säkert lägga in ett par extra blad om det skulle behövas. iof så har jag inte fyllt ut den ännu, så jag vet inte hur mkt plats det är över när alla skivorna ligger däri.

men den tycker jag fungerar fint.

Permalänk
Medlem

Kör själv på fodral från wesell 100st för 200:- billigt och blir riktigt snyggt när man har tillgång att skriva ut dvd-covers på jobbet blir som köpes
Men tar en hel del plats...

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182