IE och Explorer ställer till stora datorproblem!

Permalänk
Medlem

IE och Explorer ställer till stora datorproblem!

Gubbar,

Jag har några betydande problem med min dator. Jag går igenom förutsättningar och problem stegvis.

Förutsättning: Datorn är knappt ett år gammal och hemmabyggd. Den består till huvuddel av en AMD64 +3000, Asus K8V Deluxe, 1024 Mb Kingston, ATI 9800pro, samt en WD Raptor som primärdisk. Allt sitter i en helt omodifierad Antec Sonata.

Problem: Efter allt från fem minuter till ett par timmars användning hänger sig IE, oftast i samband med att jag loggar in på Skandiabanken (!). Fönstret fryser sig och även om det går att stänga ner med ctrl+alt+del, går det inte att öppna igen utan att det fryser, och datorn blir inte densamma förrän den startas om. Ibland, dock mycket mer sällan, sker något liknande utan IEs synbara inverkan fast med Explorer.

Problemet uppträder både innan och efter formattering, samt både med XP SP1 och SP2.

Möjliga felkällor: Överhettning? Verkar dock inte särskilt troligt då jag kan spela Warcraft III hur länge som helst utan problem. CPUn håller sig även på låga tempnivåer. Kan det vara Raptorn som jävlas?

RAM-minnesfel? Jag har även funderat på om RAM-minnet kan strejka på något sätt. Vad tror ni om det?

Vore grymt tacksam för förslag till lösningar på detta extremt enerverande problem. Detta gärna av den mer raffinerade typen än "Gå över till Firefox", då mitt datorproblem verkar mer hård- än mjukvarubaserat och jag inte vill ha någon "Sopa under mattan"-lösning.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

Gå över till firefox!

Du kan testa dina RAM minnen med memtest86, finns på www.ultimatebootcd.com bootCDn. Testa att köra det, 24 timmar utan error ska du klara. Rapportera här hur det går.

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Avstängd

somsagt, över till Firefox. finns INGEN anledning att INTE köra firefox, bortsett från att FF inte riktigt kan läsa alla sidor och att det drar något mer vid ett fönster uppe.

GO FIREFOX!

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Men snälla du - det är inte fel på din dator utan på programvaran du använder. Byt webbläsare! Firefox fungerar utmärkt med Skandiabanken för mig (om inte bättre).

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

IE verkar ju fungerar klanderfritt på ett miljardtal burkar i världen. Varför skulle det inte vara fel på min dator?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster