Permalänk
Medlem

Onormal? hårddiskaktivitet...

Tjena, jo jag har en Slackware Linuxburk med konstant hårddiskaktivitet. Det konstiga är att den inte använder särskilt mycket swap. Och att ingen använder den till något speciellt. Jag har även kollat med TOP kommandot och det visar ingen onormal aktivitet. Men det låter som att hårddisken jobbar precis hela
tiden?

På den kör jag Apache, Mysql, Samba, FTP och SSH.
Den har 192MB minne så jag tycker det borde räcka till...

Vad tror ni kan vara fel?

Ni kan kolla statistiken på http://sd.homeftp.net/sysinfo/

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

hdparm -d /dev/deolikadiskarna

Ifall dma är av så är det nog därför diskarna tuggar som galningar.

Permalänk
Medlem

Borde väl inte tugga mer för att DMA är av, bara att tuggantet går segare och belastar CPU:n.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

root@myhost:~# hdparm -d /dev/hda

/dev/hda:
using_dma = 1 (on)

root@myhost:~# hdparm -d /dev/hdc

/dev/hdc:
using_dma = 1 (on)

root@myhost:~# hdparm -d /dev/hdd

/dev/hdd:
using_dma = 1 (on)

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

hdparm -d1 -c1 -X udma2 /devhdx

eller vad ni din maskin klarar för udma speed

Permalänk
Medlem

Men kan man inte på nåt sätt logga all hårddiskaktivitet då?

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Du har en SCSI-disk i datorn, de har en tendens att låta väldigt mycket mer än IDE-diskar - det kan vara det du misstar för hårddiskaktivitet.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode