Permalänk

Min Acer5024 blir VÄLDIGT varm.

Laddade precis ner det här programmet (finns på info hemsidan) och den visar att min dator har mellan 60-50 grader celsius, vilket jag anser vara mycket, eller är det normalt?

Temp 1 60 *C
Temp 2 50 *C
Temp 3 55 *C

Illa?

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Håller det sig där behöver du inte vara orolig. Blir den för varm så sänker den hastigheten men det krävs betydligt högre för att det ska hända.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem

någon som har något enkelt tips för att få bort damm innuti datorn utan att behöva ta loss några delar osv?

Visa signatur

Acer 5021WLMi: AMD64 Turion 1.6Ghz | 1280MB Ram | 80GB HDD | Ati Radeon X700 128Mb | WIFI | 15.4 Widescreen | Iomega Silverline 250 gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnuX
Nån annan som har problem med de nya ATi-drivrutinerna? När jag byter upplösning så blir skärmen ibland (ofta) såhär: http://www.goatsgotohell.com/gallery/d/1136-1/DSCN4300.jpg
Det funkar ok med drivrutinerna från acer men de är över 1,5 år gamla. Hårdvarufel kanske?

Jag skickade datorn till acer och fick tillbaka den idag och de ska ha bytt ut moderkortet. Fortfarande exakt samma problem. Finns det NÅGON annan som har stött på detta problem?

Permalänk
Medlem

Har för mig/antar att det tidigare varit diskussion om externa ljudkort i denna tråd men orkar inte browsa igenom hela igen utan hoppas på att någon kan lämna lite information om köpvärda externa ljudkort. Ska inte spela in egen musik och sånt utan vill i princip bara dra upp ljudet till stereon. Några tips/idéer?

Mvh

Stefan

Permalänk

Eftersom jag ofta sitter hemma med datorn har jag funderat på att köpa en extern skärm (TFT).
Min fråga är, ser att det endast finns VGA-utgång på min 5024. Men om jag förstått det rätt har de flesta TFT både VGA och DVI.
Min fråga, VILKEN skärm ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

samsung syncmaster 225BW....

är i alla fall en sån jag ska ha....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa ett nytt bateri till Acer 502X i sverige för utom på

http://www.acerparts.se/produkter.jsp?category_id=87&subcateg...

?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Fläkten på min 5024 har börjat låta illa. Den brummar lite ljust och låter som om den kanske slår i något. Någon som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

testat att rengöra?

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

TV-ut

Hej!

Lång tråd. Läste igenom den en gång när ja letade efter ett annat tips men orkar inte göra de igen

Mitt problem: Får inte TV-ut att funka. Går ej att aktivera den andra skärmen på ngt sätt. Försöker jag utöka skrivbordet till skärm nr två så går den tillbaka till oaktiverat efter ja har verkställt. I avancerat går det ej att trycka på tv:n så den blir grön. Har s-videokabel-converter via komposit till tv:n. Det ska väl gå att aktivera tv:n även om det är ngt strul med kabeln/fel kabel? Funkar utmärkt på mitt ATI-kor på den stationära.

Testade även Omega-drivrutinerna som ngn tipsade om tidigare men ingen skillnad =/

Körde nu en s-video-kabel direkt till en annan TV som va inställd rätt. Det flimrade till lite när jag aktiverade extraskärmen men inget mer. Precis som i det tidigare försöket så stannar inte den andra skärmen som aktiverad utan går tillbaka =/

Dator: Acer 5024 WLMI 256MB
OS: XP Pro x86

Ngn som har tips?

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så testa köra med D-Sub kabel från dator till tv, jag kör det i kombination med ATI Catalyst Control Center. Funkar klockrent att köra Extended Desktop, med valet att alla filmer ska spelas upp i fullskärms läge på den breddade delen av skärmen.
Installera ATI CCC med hjälp av DH Mobility Mod Tool V4.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Får ha ngn adapter då iom att ja inte har ngn vga-anslutning på tv:n. Kikade runt lite efter ngn converter vga -> komposit/s-video men hitta inget. Vill helst inte lägga så mycket pengar på det för de e inte så ofta ja komemr använda de. Smidigast hade juh vart använt den vanliga tv-ut signalen. Fattar inte varför det nte funkar. Hade vart kanon om ngn annan har har haft samma problem å isf hur lösningen går till. Risken finns juh åxå att maskinen e knas. Har läst om reparation - tyskland - 3 veckors väntetid å de e inget jag e direkt sugen på ;o)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pasolini
Tack för svaret!

Får ha ngn adapter då iom att ja inte har ngn vga-anslutning på tv:n. Kikade runt lite efter ngn converter vga -> komposit/s-video men hitta inget. Vill helst inte lägga så mycket pengar på det för de e inte så ofta ja komemr använda de. Smidigast hade juh vart använt den vanliga tv-ut signalen. Fattar inte varför det nte funkar. Hade vart kanon om ngn annan har har haft samma problem å isf hur lösningen går till. Risken finns juh åxå att maskinen e knas. Har läst om reparation - tyskland - 3 veckors väntetid å de e inget jag e direkt sugen på ;o)

Jag har haft samma problem men har ingen lösning på det. TV-out fungerar helt enkelt inte för mig såvida jag inte använder S-video.

Permalänk
Medlem

Den här länken är nog precis vad du behöver.
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Lite pyssel men det är bara kul och inte speciellt svårt om du har lite el-/löd vana. Annars är det aldrig försent att lära sig.

Lite mer info finns här i form av länkar, http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=740408

Annars finns det adaptrar på Kjell & CO, http://www.kjell.com men då kostar dom, en hel del mer tyvärr.
Så mitt tips är lite terapiarbete istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnuX
Jag har haft samma problem men har ingen lösning på det. TV-out fungerar helt enkelt inte för mig såvida jag inte använder S-video.

Ja får juh tyvärr de inte ens å funka me s-video

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoZ

Den här länken är nog precis vad du behöver.
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Lite pyssel men det är bara kul och inte speciellt svårt om du har lite el-/löd vana. Annars är det aldrig försent att lära sig.

Lite mer info finns här i form av länkar, http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=740408

Annars finns det adaptrar på Kjell & CO, http://www.kjell.com men då kostar dom, en hel del mer tyvärr.
Så mitt tips är lite terapiarbete istället.

Weeh ser juh helgrymt ut. Schysst å få bättre bild åxå. Gick faktiskt en kurs för 6 år sen där vi lödde en del fast de kunskaperna e juh inte mycke kvar av nu. Har däremot börjat å öva upp mig så detta e juh ett kanonprojekt

Bugar å bockar. Hoppas ja fixar de ;o)

Update:
Beställt prylar nu. Fixade kabel på annat håll fick dock bara tag i FTP. Alltså folie som skydd istället för nätstrumpa. Nu en fråga (sökte lite på nätet men hitta inget svar) Det är juh både metallfolien samt en metallledare utan isolering i kabeln. Funkar det å bara löda ledaren? Lr ska både den och folien fästas mot kontakterna som jord?

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Hmm, nu har värmeproblemen tagit helt nya dimensioner.

Börjar jag spela så går tempraturerna ganska omgående upp i tempraturer på 100 + och följaktligen stängs datorn av.

MEN.. luften som kommer ur datorn är inte varmare än den är när jag inte belastar den. Tror det kan vara mjukvarorelaterat fel. Ska testa att installera om hela skiten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Hmm, nu har värmeproblemen tagit helt nya dimensioner.

Börjar jag spela så går tempraturerna ganska omgående upp i tempraturer på 100 + och följaktligen stängs datorn av.

MEN.. luften som kommer ur datorn är inte varmare än den är när jag inte belastar den. Tror det kan vara mjukvarorelaterat fel. Ska testa att installera om hela skiten..

Testa det du.. jag gissar på att felet är att du använder fel drivrutiner till proccessorn.. på Min 5024 så klockade den ner sig när den nådde 82C med AMDs drivrutin.. Däremot använde jag XP'S Proccessor drivruint så gick den upp i 95C+ and counting.. så

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Testa det du.. jag gissar på att felet är att du använder fel drivrutiner till proccessorn.. på Min 5024 så klockade den ner sig när den nådde 82C med AMDs drivrutin.. Däremot använde jag XP'S Proccessor drivruint så gick den upp i 95C+ and counting.. så

Låter som det kan stämma.. Fattar dock inte hur drivrutinen kan ändras av sig själv bara :)..

Har iaf installerat om ALLT nu, men problemet tycks kvarstå. Har iofs inte prövat något spel än men det konstiga har med mobilemeter att göra.

Innan när jag startade mobilemeter stod CPU tempraturen direkt på 84 grader och graffet på 79 grader, och ingen ändrade sig vad jag än gjorde på datorn, dvs föga tillförlitligt. Tänkte att det måste försvinna nu när jag installerar om allt men tydligen inte :S..

Detta har väl antagligen med drivrutinerna till processorn att göra som du sa, men det är ju kostigt att det blev såhär från början nu när standard drivrutinerna sitter i.

Några teorier på vad man kan göra eller vad felet är? Finns det nya cpu drivrutiner från AMD eller så?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnuX
Jag skickade datorn till acer och fick tillbaka den idag och de ska ha bytt ut moderkortet. Fortfarande exakt samma problem. Finns det NÅGON annan som har stött på detta problem?

Jepp samma problem här!!! O så kan jag säga att problemet fortsätter under vista med Ati senaste beta drivar. Även omega drivarna genererar samma problem i xp.

Så NÅGON som har en ide eller lösning?! Jag har provat o kollat det mesta men ingen lösning i sikte.

Visa signatur

Firre

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vilka drivrutiner som kan löna sig att byta ut från standard bortsett från ljud/nätverk ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Låter som det kan stämma.. Fattar dock inte hur drivrutinen kan ändras av sig själv bara :)..

Har iaf installerat om ALLT nu, men problemet tycks kvarstå. Har iofs inte prövat något spel än men det konstiga har med mobilemeter att göra.

Innan när jag startade mobilemeter stod CPU tempraturen direkt på 84 grader och graffet på 79 grader, och ingen ändrade sig vad jag än gjorde på datorn, dvs föga tillförlitligt. Tänkte att det måste försvinna nu när jag installerar om allt men tydligen inte :S..

Detta har väl antagligen med drivrutinerna till processorn att göra som du sa, men det är ju kostigt att det blev såhär från början nu när standard drivrutinerna sitter i.

Några teorier på vad man kan göra eller vad felet är? Finns det nya cpu drivrutiner från AMD eller så?

Tack!

Kolla så att inte insuget på undersidan dammat igen.
Upptäckte igår en stor grå "massa" som täppt igen hela
insuget på undersidan av datorn. Fick dra loss stora dammtussar.

Och ändå har jag städat hemma, förstår inte vart allt damm
kommer ifrån

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Kolla så att inte insuget på undersidan dammat igen.
Upptäckte igår en stor grå "massa" som täppt igen hela
insuget på undersidan av datorn. Fick dra loss stora dammtussar.

Och ändå har jag städat hemma, förstår inte vart allt damm
kommer ifrån

Det dammar jag av regelbundet, så det var inte fallet denna gången.

Men tack ändå

Detta verkar vara något riktigt konstigt :S..

Permalänk
Medlem

Min 5024 klockar inte ner sig till 800 Mhz längre och blir således varm och batteritiden minskar drastiskt, vad göra????

Permalänk
Medlem

>>Min 5024 klockar inte ner sig till 800 Mhz längre och blir således varm och batteritiden minskar drastiskt, vad göra????

RM Clock....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
>>Min 5024 klockar inte ner sig till 800 Mhz längre och blir således varm och batteritiden minskar drastiskt, vad göra????

RM Clock....

Jag använder det n å det funkar bra MEN varför gör inte datorn detta själv?

Permalänk

Så, nu var det gjort. Har beställt en Inspiron 9400.

Överger därför min 5024 (den kommer finnas kvar men ska inte användas still spel).

Vill tacka alla de som hjälpt en med 5024:an.

Kul att den tråden blev så populär.
Verk som om många har 5020 serien.

Kommer nog inte läsa den tråden mycket mer, men till alla er med en, lycka till att får bukt med värme-problemen.

Peace out...

Permalänk
Medlem

Noob-fråga.. (kanske)

Halloj!

Sitter och grunnar på att eventuellt köpa en extern tft-skärm att ansluta till min Acer Aspire 5022wlmi (64mb grafik) för att använda datorn som "semi-stationär" hemma i det lilla rum jag bor i sedan jag flyttade för 4 månader sedan.

Men sedan blev jag lite fundersam (och det är här noob-delen kommer in) på vad grafikkortet kan tänkas klara/inte klara. Orkar grafikkortet driva skärmen i upplösning 1440*900? (Givetvis menar jag utan problem)

Ja, jag vet.. informationen finns säkert någonstans därute, men någon kanske har en och annan personlig erfarenhet att dela med sig av?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nytt problem! *suck*

Det är så att jag använder en router ( D-link DI 524 ) med det inbyggda nätverkskortet, allt funkade bra i början men nu så är det jätte dålig hastighet trots att det står att signalen är utmärkt. Jag måste sitta precis brevid routern för att det ska vara stabilt går jag till ett annat rum så sjunker hastigheten för att tillslut avbrytas trots alltså att signalstyrkan är "utmärkt". Jag tror inte att det är routern som spökar utan nätverkskortet, är det nån här som har en idé eller lösning på detta extremt jobbiga problem så skriv!!!

Permalänk
Medlem

Jag har ett tips till alla vars garanti inte har gått ut, och är trött på datorn... HÄV köpet!

Det är en rätt plågsam process, vilket kräver envishet och en massa snackande i telefon. Jag skickade in den en gång för att moderkortet pajjade, andra gången sa dem att det inte fanns något fel, tredje gången tog en Service Manager och kollade på den, och de bestämde att skicka en ersättningsdator... Jag var glad över den, då den var den senaste, dock var den slut hos distributören, och jag ville ha mina pengar istället tillbaka... gick 2 dagar, de ringde upp mig och sa, Ville du ha pengarna tillbaka? Ja det vill jag... två dagar efter, med kvitto, bank nr skickad till dem, låg pengarna på kontot...

Min felanmälan var: Den blir för varm!!! Den throttlar efter bara några minuter (vilket var sant) tog 4 min att throttla i prime95....

noga med att vilja låta en Service manager kolla på den den tredje gången...

Enligt lag så har Acer skyldighet att reparera din produkt inom 3 gånger, 1a är när du köper den, andra och tredje är då du skickar in. Jag skickade in EN gång för mycket, men sista gången gick den till en lite mer kunnig person.

Lycka till!!!

PS. Jag vet en till kille här på forumet som har lyckats med detta, tilloch med innan mig, så detta ska gå!

Joo, detta gäller vad jag vet bara aspire 5024 WLMI, med värmeproblemet... testa med prime95 och se om den throttlar...

Visa signatur

MacBook Pro C2D