Recension av Creative X-Fi

Permalänk
Medlem

Testade dom på dh, det var en grym upplevelse, men eftersom jag håller mej till cs1.6 som troligtvis aldrig kommer få stöd till X-Fi så blir det intet pröjsande 2k för ett ljudkort..

Visa signatur

Intel Pentium 4, 1024Mb DDR, ATi Radeon 9600Pro, IntelliMouse 3.0, fUnc sUrface 1030 .

Permalänk
Medlem

SKa inhandlas... brukar alltid byta ljudkort vid byte av mobbo... har ett Audigy LS nu.. men detta ser onekligen intressant ut..

Håller med ovanstående.... Aldrig mer integererade ljudkort.. hade det för 1,5år sedan siket skit.... "I wouldnt be cought dead with motherboard audio"

AgV: du vill inte byta.. min Nad kostade förvisso bara 6000kr... så din e förmodligen bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Förbokat och klart! Har faktiskt bara bra erfaranheter av Creatives ljudkort. Använder bara 2.1 och bara till musik och spel med betoning på spel. Integrerade kretsar (ALC 650, 850, nForce2 osv) har ingenting att komma med i jämförelse om ni frågar mig.

Får jag tippsa dig om M-Audio Revolution 7.1 eller något av dess släktingar, det kostar bara en trejedel av det där adware/blåskärms-kortet du bokat, och har minst lika bra ljud. Dess enda nackdel är dess spelprestanda som alla andra softwareljudkort. Du får en enkel och bra drivrutin utan buggar och en massa extra program som är tillräkligt bloatade för att nästan klassas som egna operativsystem. Och lägg sedan de sparade pengarna på en snabbare processor.

Helt sjukt hur lättlurade folk är, varför existerar Creative fortfarande på ljudkortsmarknaden? De var ju urusla redan på Aurel 3d tiden, och har inte utvecklats alls framtills det här kortet. Om nu det här kortet verkligen har något att komma med, hur var det med spelprestandan? Inte lägger jag 3000kr på att få 5fps extra när jag kan lägga de pengarna på ett bättre grafikort eller processor istället. Kommer de i en version för 300-400kr så kan jag köpa ett för spelbruk.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Avstängd

hade velat se riktiga benchmarks i spel, t.ex testat x-fi läget i bf2

Permalänk
Hedersmedlem

Hårdvaran verkar intressant men de får fan slipa rejält på drivrutinerna och banta ner programmen som de skickar med till korten för att jag ska bli intresserad.

Senast jag skulle installera soundblaster ville den installera 600 MB.. efter lite jobb lyckades jag banta det till 120 MB eller vad det blev för drivrunterna och de program som krävdes för att kunna välja mellan två och fyra högtalare bl.a.

Nej de måste verkligen arbeta på att fixa mjukvaran och sluta äta upp hela pci-bussens resurser.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag skulle vilja veta hur dessa ljudkort gör musikproduktion lättare och roligare jämfört med andra ljudkort.

Jo, genom extremt snygga och lättanvända kontroll-fönster:

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det var nog den sämsta recension jag läst. Han måste verkligen vara köpt av Creative. Vem vid sina sinnens fulla bruk håller på och ändrar på ljudet med någon crystalizer för att det ska "låta bättre"? Och mixa upp stereo till flerkanal har man kunnat gjort med hemanvändargrejer i 15 år, visst kanske det blir lite bättre men jag tror inte det är särskilt mycket bättre än Pro Logic II och DTS Neo 6, absolut inte tillräckligt bra för att änga en så stor del av recensionen åt den.

Sen när kortet inte klarar öka prestandan i spel, som är vad Creative sagt att det fantastiska x-fi ska göra så viftar han bara bort det. Och hur kan man ens våga låta bli att nämna drivrutinerna när man recenserar ett creative-kort? Det är ju dom som dragit ner creative till bottenplaceringarna när det gäller ljudkortstillverkare, hade vart intressant att se om dom bättrat sig, iofs hade han garanterat gillat dom.

Så enda anledning till att köpa ett x-fi är om man vill ha bättre ljud, men dom flesta som överväger creative-kort sitter med plastburkar till högtalare. En alltså helt onödig produkt som är alldels för dyr. Creative måste verkligen känna sig hotade av intergrerade kort, hoppas dom går i konkurs snart.

Visst, det är lite svart magi med "ljudförbättring", och algoritmer som "gissar" sig fram till hur musiken lät innan masteringen... men får det sakerna att låta bättre än förr, utan att förvränga balansen så är det ingen skillnad på det och på en vanlig förstärkare som har lite färg..

Pro Logic II är ett skämt, här verkar det åtminstonde inte låta värre än i stereoläge! Och kollade du på mätvärdena? Hur du än vrider och vänder på de är de onekligen imponerande, slår samtliga inbyggda , integrerade kretsar osv, och defenitivt Audigy serien... Kortets mätvärden ligger på profissionella-nivåer... och för en kostnad av 1300kr är det verkligen inte dåligt!

Sen skall X-Fi chippet licenseras ut och stoppas i konsumentprodukter som recievers och dylikt, ska bli kul att se var de hamnar..

en till artikel:
http://www.theinquirer.net/?article=25423, inte så seriös dock...

Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag skulle vilja veta hur dessa ljudkort gör musikproduktion lättare och roligare jämfört med andra ljudkort.[/B]

Här har du ett litet! inslag om musikproduktion, allt beror på vilken nivå man vill jobba, hårdvaran i sig har låga latencier, väldigt bra SNR's , på papperet är de lite dyrare varianter väldigt bra amatör-kort... om inte lite mer!
http://www.tomshardware.com/consumer/20050818/creative_x-fi-1...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundhlundh
"FATAL1TY: The Fatal1ty X-Fi delivers the best gaming performance because it has 64 megs of X-Ram on board so it gives a performance boost. It has the best headphone surround for gamers that allow me to locate my opponents easier. Audio cues are very important, especially when I'm competing, but also just for enjoyment when I'm playing for fun. Sometimes when gamers are competing they'll turn off the high quality sound effects to save some frame rates, but then they have a disadvantage because they're not able to pin-point their opponent as easily. The key thing about Sound Blaster X-Fi is that I can leave all the audio effects turned on and still have accelerated frame rates. I worked closely with the top people at Creative, including the Vice President and Chairman and they really did something extra special. It's a purpose built product, the first ever with on board RAM and is 40% faster than the even the X-Fi sound card without the X-RAM."

http://www.game-instructions.com/articles/fatal1ty-interview/...

"It's a purpose built product, the first ever with on board RAM and is 40% faster than the even the X-Fi sound card without the X-RAM."

Vad menas med det? Att man får 40% högre fps med Fatality kortet än med vanlig X-Fi utan X-RAM? Isf skulle jag vilja se det med egna ögon :D. Sedan när sätter man ljudet på low för att få lite mer FPS? Det är väll bara fjortisar som spelar CS på MX grafikkort som gör så? Skulle dessa isf ha råd att betala över 2000kr för ett Fatality ljudkort? Skrattretande är vad det är :D. Hade GAMING EDITION verkligen gett bättre fps och skitbra ljud och kostat ca 600-800kr så hade man kanske köpt det. Just nu ser det hela ut som en stor reklamjyppo bara. Varje ny Creativ ljudkort var "Revolutionerande" på sin tid. Samma med denna....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
"It's a purpose built product, the first ever with on board RAM and is 40% faster than the even the X-Fi sound card without the X-RAM."

Vad menas med det? Att man får 40% högre fps med Fatality kortet än med vanlig X-Fi utan X-RAM? Isf skulle jag vilja se det med egna ögon :D. Sedan när sätter man ljudet på low för att få lite mer FPS? Det är väll bara fjortisar som spelar CS på MX grafikkort som gör så? Skulle dessa isf ha råd att betala över 2000kr för ett Fatality ljudkort? Skrattretande är vad det är :D. Hade GAMING EDITION verkligen gett bättre fps och skitbra ljud och kostat ca 600-800kr så hade man kanske köpt det. Just nu ser det hela ut som en stor reklamjyppo bara. Varje ny Creativ ljudkort var "Revolutionerande" på sin tid. Samma med denna....

Hehe nej, läs om det igen, den säger sig nå 40% BÄTTRE prestanda än ljudkortet utan X-RAM, så om vanliga kortet ger ett resultat på 5 fps mer än ett standard-softwarekort, så skall X-RAM kortet ge 7 fps bättre än standardkortet... dock kunde prestandaökningen avfärdas ganska fort av olika tester.

Och revulotionerande... Nja, Live! korten var smått revulotionerande de kom 1998, inget nytt har kommit sedan dess, samma emu2k10 chips som satt i audigy senare... detta är dock helt nytt.. Och är antagligen lite revulotionerande också, det som jag vart mest imponerad över är hur algoritmen för att simulera placering med ett par hörlurar fungerar..då de har tagit 3 faktorer, där andra tekniker tex A3D endast använda sig av beräkningar för avståndet mellan dina två öron...har de tagit in två extra faktorer som, hur ljudet studsar i en viss omgiving, av väggar, och dessutom på vilket sätt ljudet studsar i innerörat på en person, det är de tre faktorerna som en människa använder för att positionera ljud.

Det har alltid varit möjligt att mer eller mindre simulera surroundljud med ett par vanliga hörlurar då du bara har ett par öron... Är återgivningen rätt så GÅR det.. men hårdvaran/mjukvaran har aldrig varit rätt...och nu enligt 3-4 recenseter verkar de ha fått till det mycket bra!

Det här med X-RAM är dock lite utav ett jippo du får samma prestandaboost med den billigaste varienten, gentemot ett standard softwarekort...

Permalänk
Medlem

heh... recensionen var ju en av de sämsta jag läst, men jag längtar värkligen efter det här kortet.
Det är lite synd bara att de inte använder pci-e (4x kanske..), eftersom det tillockmed står i recensionen att kortet klarar av att räkna ut mer änn vad pci porten klarar av att skicka. Om jag hör rykten om att det kommer en pci-e version så väntar jag till den.

Angående AC97... Jag var tcungen att lämna ifrån mig mitt Live 5.1 när jag byggde min första egna dator (nForce 2). Ljudet på det mobo't var så uselt så jag köpte ett Audigy 2 ZS för 1500 när de var alderles nytt.
lite surt är det nu när man kan köpa ett sånt för 600 spänn... men de va helt klart värt det!

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

De som rekommenderar inbyggt ljudkort för spel etc vet inte vad de pratar om. Inbyggda ljudkort suger, och jag har även testat nya med Intels s.k. HD-spec. Spelar mycket WoW och det inbyggda kortet lät dynga, sprak distortion etc när det blev stressat. Köpte ett A2 ZS bulk för 650:- och ljudet i spel blev enormt mycket bättre. Även ljud från mp3:or blev bättre efter jag ställt in foobar2000 ordentligt.

Sen om man är audiofil så är det klart att man vill ha den bästa oförvanskade kvaliten, men det är ju inte rätt att dissa kortet innan fler och mer avancerade tester gjorts. Visst Creative gör lite fånig reklam, men det är vanlig sales-stuff och kortet verkar bra enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jaa... 1199 för avsevärt bättre ljud låter ju inte SÅ mycket.

Permalänk
Medlem

Ja i specsen så enda som skiljer XtremeMusic mot Fatal1ty är vad jag kan se dom där 64Mb ramen (om man räknar bort den där ploj panelen).

ExtremeMusic

Technical Specs

* 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs at 96kHz sample rate
* 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 96kHz to analog 7.1 speaker output
* 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources at 192kHz to stereo output
* 16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
* ASIO 2.0 support at 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring
* Enhanced SoundFont support at up to 24-bit resolution

Audio Performance (Rated Output @ 2Vrms)

* Signal-to-Noise Ratio (20kHz Low-pass filter, A-Weighted)
Stereo Output 109dB
Front and Rear Channels 109dB
Center, Subwoofer and Side Channels 109dB
* Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (20kHz Low-pass filter) = 0.004%
* Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ) = <10Hz to 46kHz
* Frequency Response (-3dB, 24-bit/192kHz input) = <10Hz to 88kHz (Stereo only)

Connectivity

* FlexiJack (Performing a 3-in-1 function, Digital In / Line In / Microphone) via 3.50 mm minijack
* Line level out (Front / Rear / Center / Subwoofer / Rear Center) via 3.50 mm minijacks
* AUX_IN line-level analog input via 4-pin Molex connector on card
* One AD_Link (26 pin) connector for linking to the X-Fi I/O Console (upgrade option)

Fatal1ty

Technical Specs

* 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs at 96kHz sample rate
* 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 96kHz to analog 7.1 speaker output
* 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources at 192kHz to stereo output
* 16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
* ASIO 2.0 support at 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring.
* Enhanced SoundFont support at up to 24-bit resolution
* 64MB of X-RAM

Audio Performance (Rated Output @ 2Vrms)

* Signal-to-Noise Ratio (20kHz Low-pass filter, A-Weighted)
o Stereo Output 109dB
o Front and Rear Channels 109dB
o Center, Subwoofer and Side Channels 109dB
* Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (20kHz Low-pass filter) = 0.004%
* Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ) = <10Hz to 46kHz
* Frequency Response (-3dB, 24-bit/192kHz input) = <10Hz to 88kHz (Stereo only)

On-Board Connectivity

* FlexiJack (Performing a 3-in-1 function, Digital In / Line In / Microphone) via 3.50mm mini jack
* Line level out (Front / Rear / Center / Subwoofer / Rear Center) via 3.50mm mini jacks
* AUX_IN line-level analog input via 4-pin Molex connector on card
* One AD_Link (26 pin) connector for linking to the X-Fi I/O Console (upgrade option)

I/O Drive Connectivity

* Two RCA jacks for coaxial SPDIF input and output
* Two RCA jacks for Auxiliary input
* Two optical connectors for optical SPDIF input and output
* Two mini MIDI female connectors for MIDI input and output
* Headphone output and volume control via 6.35 mm (1/4-inch) stereo jack
* Shared line-level analog Line/Microphone input via 6.35 mm (1/4-inch) stereo jack

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Men om din kompis gör samma sak med sitt Audigy-kort?

Då kommer jag inte märka någon skillnad ändå.

Två olika CD-spelare som körs genom samma förstärkare kommer nog inte få särskilt stor skillnad i ljudkvalitet.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Visst, det är lite svart magi med "ljudförbättring", och algoritmer som "gissar" sig fram till hur musiken lät innan masteringen... men får det sakerna att låta bättre än förr, utan att förvränga balansen så är det ingen skillnad på det och på en vanlig förstärkare som har lite färg..

Pro Logic II är ett skämt, här verkar det åtminstonde inte låta värre än i stereoläge! Och kollade du på mätvärdena? Hur du än vrider och vänder på de är de onekligen imponerande, slår samtliga inbyggda , integrerade kretsar osv, och defenitivt Audigy serien... Kortets mätvärden ligger på profissionella-nivåer... och för en kostnad av 1300kr är det verkligen inte dåligt!

Sen skall X-Fi chippet licenseras ut och stoppas i konsumentprodukter som recievers och dylikt, ska bli kul att se var de hamnar..

en till artikel:
http://www.theinquirer.net/?article=25423, inte så seriös dock...

Här har du ett litet! inslag om musikproduktion, allt beror på vilken nivå man vill jobba, hårdvaran i sig har låga latencier, väldigt bra SNR's , på papperet är de lite dyrare varianter väldigt bra amatör-kort... om inte lite mer!
http://www.tomshardware.com/consumer/20050818/creative_x-fi-1...
http://www.tomshardware.com/consumer/20050818/images/x-fi_cre...

Glöm inte att alla testvärden är gjorda på deras X-Fi Elite Pro kort som har dom högkvalikativa konvertrarna. För 1300:- får du idag betydligt bättre kort för musikproduktion....

Permalänk
Hedersmedlem

PCI-E någon?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag testade kortet på dh och blev riktigt besviken, när man lyssnade på en mp3 låt med den där qrystalyzer eller vad den heter lät det som de bara höjde basen och diskanten "WoW".
Sedan att emulera 3d-ljud har funnits väldigt länge, bara en massa löjliga namn nu som gör att det låter häftigare.

Permalänk

Fortfarande ingen riktig digital/optisk utgång på baksidan av själva kortet så man kan koppla till stereon. När dom fixar det, då kan jag börja fundera på att köpa ett Creative kort...

Permalänk
Medlem

Ok 20 gånger bättre prestanda?
Vilken typ av prestanda pratar vi om då? Är det ljudkvalite? Så detta skulle vara 20 gånger bättre ljud än innan? Då ska man gärna ha en ljudanläggning för 100.000 också om man ska höra någon skillnad.

Har ett Audigy 2 SZ och det finns mer än tillräckligt med ingångar ch inspelningskanaler på det. 24bit D stöd och allt vad det nu heter. Så egentlige, finns det nån anledning till att köpa dessa ljudkort?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hedersmedlem

Det är DSPn i X-Fi som är 20 gånger snabbare än den i Audigy. Det betyder bara att de kan använda mer beräkningskraft för sina algoritmer, om det sen blir bättre ljud av det beror ju på algoritmerna.

De verkar ha fixat problemet med 44.1kHz som Live och Audigy hade iaf.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Helt sjukt hur lättlurade folk är, varför existerar Creative fortfarande på ljudkortsmarknaden? De var ju urusla redan på Aurel 3d tiden, och har inte utvecklats alls framtills det här kortet.

Folk köper ljudkort från Creative för att inte alla lever kvar i år 2000 och Creatives Live!-serie med katastrofalt dåliga drivrutiner. De har skärpt sig rejält sen dess. Sen ger Creatives ljudkort efter diverse uppköp av andra företag klart bäst prestanda i spel, och har alldeles utmärkt ljud. Med deras senaste X-fi tar de professionell ljudreproduktion till spelmarknaden.

Sen får man dock se igenom mycket av deras glassiga marknadsföring med features och "revolution" och se produkten som faktiskt finns bakom. I det här fallet ser det väldigt bra ut, lutar åt ett köp för min del.

Att en del reflexmässigt totalsågar Creative och istället förespråkar integrerade ljudkretsar på moderkorten är rätt talande för hur lite de vet vad de pratar om...

Permalänk

Eftersom jag är i "nytt-ljudkortstankar" och har tittat lite på M-audio Audiophile 2496 så undrar jag nu om man ska köpa M-audio kortet eller köpa Sound Blaster X-Fi XtremeMusic istället.

Det lutar åt att M-audio fortfarande är bäst på musik i denna prisklassen, eller har jag fel?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Verkar som PR-avdelningen på creative har fått fria händer den här gången

Men men, det är ett spelkort. Tillför det nåt i spel då? BF2 har visst nåt X-fi läge. Kanske är helt grymt i spel, man vet aldrig. Döm inte ut kortet bara för att det är några okunniga töntar som gör Creatives webbsidor...

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

"En annan viktigt punkt är att X-Fi inte är knuten till PCI-bussen, och därför kan användas i annan utrustning med USB-, FireWire- eller PCI Express-gränssnitt. Specialversioner kommer förmodligen också att användas i konsumentelektronik."

Så den kan användas i både PCI och PCI-expresskortplatser?

Permalänk
Medlem

Hoho Toms Hardware håller stilen. Men nog kan dom göra det liiite mindre uppenbart att Creative mutade till sig vitsorden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Får jag tippsa dig om M-Audio Revolution 7.1 eller något av dess släktingar, det kostar bara en trejedel av det där adware/blåskärms-kortet du bokat, och har minst lika bra ljud. Dess enda nackdel är dess spelprestanda som alla andra softwareljudkort. Du får en enkel och bra drivrutin utan buggar och en massa extra program som är tillräkligt bloatade för att nästan klassas som egna operativsystem.

Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att min prioritering ligger på spel.
Har aldrig fått en blåskärm med ett creativekort hittills.
Kan hålla med om att man får mycket skräp man har noll användning för om man installerar allt som finns på drivrutins CD:n, men man kan ju välja vilka delar man vill ha.
Jag kör t.ex. bara drivers + surroundmixer, går hur bra som helst.

Citat:

[b]Och lägg sedan de sparade pengarna på en snabbare processor.[/B]

Jag är rätt nöjd med den jag har, men tack för tipset...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Hoho Toms Hardware håller stilen. Men nog kan dom göra det liiite mindre uppenbart att Creative mutade till sig vitsorden.

Då har creative mutat till sig samtliga recenseter som övehuvudtaget testat kortet? Eftersom alla vittnar om samma förbättringar och samma problem (som att fatal1ty versionen inte är så mkt snabbare), i BF2 komemr man exklusivt med detta kort att köra med 128 EAX-röster vilket lär förbättra ljudupplevelsen, samt att de introducerar något som mikrofonljuds-positionering, inget revolutionernade men rösterna från dina kamerater kommer att komma från "rätt" håll inne i spelet...dvs när ni snackar genom mic.. dvs är han på höger sida om dig så kommer hans mikrofonljud komma därifrån, ett litet element men det lär kännas ganska häftigt när man lirar det

Detta kort är jämlikt med profisionella kort i klassen vad det gäller värden...(Pro versionerna) och fungerar dessutom fantastiskt bra i spel, vilket de andra inte gör...

Drivrutinsproblemen är över, jag äger ett Audigy 2, inga problem/reklam osv whatsoever och någon som klagade över 600mb installation? min ligger på 20 mb...drivrutiner och lite kontrollpaneler.. Gav AC97 en ärlig chans och körde det i ett par månader, men sen kom polaren över med sitt Audigy och så förstod jag varför jag hade sån jävla distorsion vid högre volymer...

Att man sedan får lite sämre AD-DA omvandlare i de billigare korten skall inte betyda så jätte mycket då det är speciellt AD omvandlarna som skillnaden ligger i... dvs ingångarna, som man kanske inte använder så mkt när man lyssnar musik/spelar spel och kollar filmer...

BULK-Versionen lär väl annars kosta mycket mindre som den alltid brukar, Audigy 2 kostade 1300 när jag köpte min bulk-version med Drivrutiner för 890:-... lär väl bli en sån istället för Retail. Och då, är det verkligen prisvärt....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det är DSPn i X-Fi som är 20 gånger snabbare än den i Audigy. Det betyder bara att de kan använda mer beräkningskraft för sina algoritmer, om det sen blir bättre ljud av det beror ju på algoritmerna.

De verkar ha fixat problemet med 44.1kHz som Live och Audigy hade iaf.

Mja, inte riktigt såsom jag förstått det. De använder istället den härliga DSPn till att omvandla 48 till 44.1 och skall visst bli riktigt bra
Dock... varför inte bara fixa så att kortet klarar av 44.1 redan från början?

Permalänk
Medlem

Till Live!-korten kör man inte Creatives egna drivrutiner utan kX som är grymt mycket bättre.

Att man inte kör det inbyggda ljudkortet på moderkortet är för att man kanske har något som helst intresse av ljud. Än har jag inte hört något integrerat ljudkort som låtit ens i närheten så bra som ett +1000-kronors pci-kort. Men men, sitter man ändå med små minihögtalare eller billiga lurar så spelar det ingen som helst roll. Däremot, en del av oss gillar även att spela in ljud i datorn och kanske producera musik. Då är det ett krav med ett bättre ljudkort.

Jag tycker det är bra att Creative fortsätter att släppa fler avancerade ljudkort. De har köpt upp flera proffstillverkare och korten av idag kan inte jämföras med gamla PCI128 osv. De har oförtjänt dåligt rykte, antagligen för att den stora massan ändå inte förstår skillnaden i ljudkvalitet utan är nöjda med sina inbyggda ljudkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Eftersom jag är i "nytt-ljudkortstankar" och har tittat lite på M-audio Audiophile 2496 så undrar jag nu om man ska köpa M-audio kortet eller köpa Sound Blaster X-Fi XtremeMusic istället.

Det lutar åt att M-audio fortfarande är bäst på musik i denna prisklassen, eller har jag fel?

M-Audiokorten är otroligt välljudande och har stabila drivrutiner (några megabyte stora till skillnad mod creatives massiva drivrutiner). Ett kort jag definitivt kan rekommendera efter att ha ägt ett 2496 själv (kostar runt 800-900 nu). Men dessa kort är ju till för just musikproduktion och saknar stöd för spel osv. så det är ju helt upp till vad du prioriterar mest. Kombinationen att göra ett stabilt ljudkort för musikproduktion och samtidigt ha ett kort för spel osv. verkar vara en svår kombination, och kanske har Creative lyckats med X-Fi denna gången. Det som stör mig lite är just det faktum att low-end ljudkortet inte har samma konvertrar som high-end kortet vilket skulle medfört ett betydligt mer intressant alternativ till de ljudkort som existerar på marknaden i den prisklassen som t.ex. ESI Juli@, EMU0404, M-Audio 2496, M-Audio Audiophile 192 osv.

Tror tyvärr fortfarande att Creative borde hålla sina kort enbart för spel istället för att få in allt-i-ett lösning som oftast innebär massa strul i drivrutiner och ett nerskräpat register....