Recension av Creative X-Fi

Permalänk
Medlem

Jag tror säkert att ljudkortet är bra. Men jag börjar verkligen tvivla på tomshardwares tester. Det är ju enbart superlativ i varenda mening, precis som om det var creatives reklamavdelning hade skrivit recensionen... Eftersom att jag såg liknande uppskruvda recensioner kring Audigy2, så börjar jag misstänka att det är Creatives modell att marknadsföra sina produkter.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul att sätta alla som förespråkar Soundblasterkortet framför interna, framför en 10 datorer där han får lyssna på samma låt i alla datorer och därefter avgöra vilka datorer som kör integrerade ljudkort och vilka som kör soundblaster =). Notera att jag inte säger att ni bara inbillar er, däremot är jag tveksam om att man verkligen hör skillnad på vanlig hemanvändares nivå.

Permalänk

Förr oss som inte är windows-användare lär det antagligen dröja ett tag innan drivrutiner kommer...
Nytt chip (ca20k1 iställt för emu10k?) gör att drivrutiner för alsa lär dröja ett tag. Förhoppningsvis är creative snabba med att släppa specar/kod till linux-folket, även om jag tvivlar på det.
Se lkml-tråd här: http://marc.theaimsgroup.com/?l=linux-kernel&m=11245218520609...

Permalänk
Medlem

så kul att läsa alla okunniga töntar som tror dom kan ljud. Ni som nöjer er med ett AC97 ljudkort o tycker de låter skit bra, snälla, ni behöver väl inte ens skriva i denna nyhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av archen
så kul att läsa alla okunniga töntar som tror dom kan ljud. Ni som nöjer er med ett AC97 ljudkort o tycker de låter skit bra, snälla, ni behöver väl inte ens skriva i denna nyhet.

Aha, ljudproffset som kör Sound Blaster™ har talat eller?

Det är bara att inse att riktiga ljudkort inte heter Creative utan Edirol, Aardvark, MOTU, Creamware och kanske M-Audio. Håller man på med musik seriöst så skaffar man definitivt inte ett kort som heter X-Fi för någon sunkig marknadsavdelning säger det.

sound blaster är till för spel, punkt.

Visa signatur

Oscar

Permalänk

Och som sagts några gånger, JA, man får bättre FPS om man har ett ljudkort som inte drar kraft från CPUn.

Sen att skillnaderna kanske inte är enorma är en sak...
t.o.m i vanliga gamla BF så fick man ju klart mindre FPS vid ljudet ställt på "very high". Någon som kommer ihåg?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OskarB
Aha, ljudproffset som kör Sound Blaster™ har talat eller?

Det är bara att inse att riktiga ljudkort inte heter Creative utan Edirol, Aardvark, MOTU, Creamware och kanske M-Audio. Håller man på med musik seriöst så skaffar man definitivt inte ett kort som heter X-Fi för någon sunkig marknadsavdelning säger det.

sound blaster är till för spel, punkt.

JAHA? SÄGER DU DE?! Vad tror du creative har riktit in sig till då när dom gör ett kort efter en av världens bästa gamer? inte fan är det för att folk ska sitta med kortet i en studio o spela in sina låter.....
Sen om du kollar lite recensioner från seriösa org. som har provat kortet till skillnad från dig, tex tomshardware, så har kortet fått MYCKET bra betyg.

*edit*
Och alla som säger att ljudkortet inte påverkar FPS:en borde kanske läsa på lite. Ett dåligt ljudkort tex AC97 drar MYCKET mer på cpun än ett bra, iom att AC97 inte orkar med alla algoritmer som skall kalkuleras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Mja, inte riktigt såsom jag förstått det. De använder istället den härliga DSPn till att omvandla 48 till 44.1 och skall visst bli riktigt bra
Dock... varför inte bara fixa så att kortet klarar av 44.1 redan från början?

Du har nog missuppfattat det hela. X-Fi är inte låst till 48KHz, den klarar 44,1KHz lika bra.

Sen är det många som glömmer bort att Creative redan hade kort med bra ljudkvalitet innan X-fi.

Mätningar i 44,1KHz, 16bit, med Audigy 2 Platinum eX (analog loop, testar både D/A och A/D):
http://www.xbitlabs.com/articles/multimedia/display/audigy2-p...

eX har inget AC97 codec.

IMD i 44,1KHz är nästan lika låg som med TerraTec Aureon 7.1 Space (Via Envy 24 DSP).

eX: 0.0049% IMD
Aureon: 0.0044% IMD

Inget fantastiskt resultat, men utan tvekan bra med tanke på att 44,1KHz är den samplings-
frekvens som fungerar sämst på eX.

Min poäng? Allt som creative gör är inte skit. Varför skulle X-fi vara dåligt när det största problemet
med de äldre korten, resamplingen, inte längre är ett problem?

SueCia: Den som inte hör skillnad mellan integrerat ljud och ett bra ljudkort lider nog av en grav
hörselskada.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Det vill till mycket innan jag byter ut mitt integrerade ljudkort. Inte för att jag tvivlar på att Creative-korten är bättre, utan jag anser att jag har finfint ljud som det är.
Sen har jag inte märkt av att det har belastat min cpu så värst mycket

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Då har creative mutat till sig samtliga recenseter som övehuvudtaget testat kortet? Eftersom alla vittnar om samma förbättringar och samma problem (som att fatal1ty versionen inte är så mkt snabbare), i BF2 komemr man exklusivt med detta kort att köra med 128 EAX-röster vilket lär förbättra ljudupplevelsen, samt att de introducerar något som mikrofonljuds-positionering, inget revolutionernade men rösterna från dina kamerater kommer att komma från "rätt" håll inne i spelet...dvs när ni snackar genom mic.. dvs är han på höger sida om dig så kommer hans mikrofonljud komma därifrån, ett litet element men det lär kännas ganska häftigt när man lirar det

En recension skall alltid ta upp både fördelar och nackdelar, och det finns alltid nackdelar. Ingen produkt är perfekt, och märk språket som används. Det är total underkastelse, inte seriös journalistik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OskarB
Grymt pinsam produkt vilket i och för sig inte är så oväntat från creative. Kolla på den här sidan exempelvis: http://www.soundblaster.com/products/X-Fi/technology/audiosol...

Eller varför inte detta:

Bättre kvalité med sina MP3:or än CD:n? I er fantasi kanske...

Nej, detta är nog lika mycket skräp som alla andra Creatives kort. Vill man ha ett riktigt studiokort kan man skaffa ett M-Audio Audiophile eller liknande och ska man spela kan man använda det inbyggda ljudet på moderkortet.

Edit: 3000 spänn!!! Vafan.

Antingen det eller så har creatives ingenjörer tagit fram algoritmer som är överlägsna allting på marknaden.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Integrerat is teh sheit:D

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk

Hur bra ljudkort jag än skaffar gissar jag på att det inte kommer få mina mp3er som är kodade i 128kbs att låta bra. Risken är snarare att jag hör ännu tydligare hur kass det låter. Skit in, skit ut som det heter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OskarB
Aha, ljudproffset som kör Sound Blaster™ har talat eller?

Det är bara att inse att riktiga ljudkort inte heter Creative utan Edirol, Aardvark, MOTU, Creamware och kanske M-Audio. Håller man på med musik seriöst så skaffar man definitivt inte ett kort som heter X-Fi för någon sunkig marknadsavdelning säger det.

sound blaster är till för spel, punkt.

För du vet hur X-Fi presterar eller? Du har själv testat kortet? Herregud vad är det med folk egentligen? Att Creative lyckats trycka in 51milj transistorer på ett ljudkort borgar enligt mig för en intressant produkt. Jag kommer självklart köpa ett X-Fi då jag väntat på det i flera månader samt pinat mig själv med inbyggda skiten på mitt DFI-kort.

Permalänk
Medlem

<br /><br />Sound Blaster X-Fi Elite Pro, 2999 kronor.<br />Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, 2399 kronor.<br />Sound Blaster X-Fi Platinum, 1899 kronor.<br />Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1199 kronor.<br /><br />

Skämtar dom eller?

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Jag kommer självklart köpa ett X-Fi då jag väntat på det i flera månader samt pinat mig själv med inbyggda skiten på mitt DFI-kort.

Har redan lagt in beställning på ett, har väntat sedans BF2 släpptes på dessa ljudkort.
Ska bli klar intressant och höra skillnaden i BF2 sen med Ultra High ljud kvalité.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

Har de fixat så man kan gå förbi DSP:n och få oförstörd 44.1 kHz från digitala utgången när man spelar CD/mp3?

Tom's Hardware säger om analog 44.1:

"Converting a 997 Hz test signal from 44.1 to 48 kHz produced a distortion of -136 dB and a ±0.00025 dB pass-band ripple. That's less distortion and noise than is introduced by other audio components, which guarantees the absence of artifacts due to the conversion."

Helt meningslöst test. Vilken skitmetod som helst kan sampla om en 1kHz signal, den har ju 44-48 samplingar/period. Frågan är hur det blir vid 10-25KHz då man har 8-2 samplingar/period.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk

Tror nog hellre jag köper ett M-Audio-kort eller nåt från Digidesign om jag ska ha ett kort för musikproduktion.... Undrar om Creative ens vet vad balanserad ingång och mikrofonförstärkare betyder (då menar jag inte den där ful-boosten på 20dB som de flesta billiga ljudkort brukar ha...).

Edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Här finns lite seriösare information om X-Fi, men tyvärr inget test än:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1813719,00.asp

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Ajfan, såg precis att det bara fanns i vanlig PCI Största anledningen till att jag väntat var ju PCI-E-support

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ajfan, såg precis att det bara fanns i vanlig PCI Största anledningen till att jag väntat var ju PCI-E-support

Citat:

En annan viktigt punkt är att X-Fi inte är knuten till PCI-bussen, och därför kan användas i annan utrustning med USB-, FireWire- eller PCI Express-gränssnitt.

http://www.tomshardware.se/consumer/20050819/creative_x-fi-01...

*edit*
Kom på ett problem jag får med det interna 5,25”-rack som medföljer, jag har inte plats för det. >.<

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne

http://www.tomshardware.se/consumer/20050819/creative_x-fi-01...

*edit*
Kom på ett problem jag får med det interna 5,25”-rack som medföljer, jag har inte plats för det. >.<

Korten som släpps nu är endast i vanligt PCI-format.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne

http://www.tomshardware.se/consumer/20050819/creative_x-fi-01...

*edit*
Kom på ett problem jag får med det interna 5,25”-rack som medföljer, jag har inte plats för det. >.<

Men hur går det till? Passar den i båda PCI-platserna eller?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur går till med om man läser artikeln så låter som det ska gå.

*edit*

Citat:

According to Creative, PCIe is certainly on the roadmap, but the first X-Fi products will be PCI offerings to address the wider mainstream market.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1813721,00.asp

Så ut att de som vill ha pci-e versionen får vänta lite.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

(Ber om ursäkt om någon annan tagit upp det)

Kommer lanseringen av dessa nya ljudkort sänka priserna på deras audigy-serie?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
(Ber om ursäkt om någon annan tagit upp det)

Kommer lanseringen av dessa nya ljudkort sänka priserna på deras audigy-serie?

Det brukar det nästan alltid hända när företag släpper sina nya kort att de äldre korten går ner i pris.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag byter inte mitt E-mu.

Creative = leksaker

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Jag byter inte mitt E-mu.

Creative = leksaker

Är du säker på det?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Creative köppte upp E-Mu men de GÖR inte sakerna

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Creative köppte upp E-Mu men de GÖR inte sakerna

Gubbarna hos EMU har utvecklat den nya X-Fi DSPn, precis som den gamla EMU10K1/2.

X-Fi ska sitta på nästa generations EMU-kort också. Nuvarande kort kör med EMU10K2,
samma som sitter på Audigy2/4.

Skillnaderna mellan Creatives produkter och EMUs är främst bättre analoga komponenter,
bättre drivrutiner och balanserade ingångar.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.