Recension av Creative X-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Skillnaderna mellan Creatives produkter och EMUs är främst bättre analoga komponenter,
bättre drivrutiner och balanserade ingångar.

Vilket råkar vara de största nackdelarna hos Creative.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Vilket råkar vara de största nackdelarna hos Creative.

Vem behöver balanserade ingångar hemma?

Visst, det finns hifi-grejer med balanserade in/utgångar, men det är ganska fånigt med tanke
på vilka korta kablar man använder.

I en studio däremot är det en helt annan sak.

När det gäller drivrutiner så ligger det mycket extra crap med, men det brukar inte vara något
större problem med stabilitet osv, förutom med de gamla Live-korten ihop med via-chip, men
det var ju 6-7 år sedan...

Så problemet för en del verkar vara att Creatives konsumentkort inte fungerar optimalt i
musikstudio. Eller?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
(Ber om ursäkt om någon annan tagit upp det)

Kommer lanseringen av dessa nya ljudkort sänka priserna på deras audigy-serie?

Creative hade löljigt höga priser på sina gamla Live!-kort långt efter att uppföljaren till uppföljaren till uppföljaren till Live! (dvs Audigy 2 ZS) hade kommit. Men man kan alltid hoppas.

Kanske redan varit med nånstans, men är det nån som vet nåt om x-fi kommer till laptop/notebook? Som inbyggt eller expansionskort.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk

Verka konstig om man läser detta http://www.tomshardware.se/consumer/20050819/creative_x-fi-01...

att ett gaming kort inte klara filk å musik så bra eller har jag tolkat detta fel??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Då kommer jag inte märka någon skillnad ändå.

Två olika CD-spelare som körs genom samma förstärkare kommer nog inte få särskilt stor skillnad i ljudkvalitet.

Skojar du? Det är ju enormt stor skillnad mellan olika CD-spelare. Speciellt om resten av utrustningen är av bättre sort.

Permalänk
Medlem

"Så problemet för en del verkar vara att Creatives konsumentkort inte fungerar optimalt i musikstudio. Eller?"

Inte direkt, men om man är en nöjd ägare av en dator utan adware och en massa trojaner och skit vill man inte gärna lägga till creatives "drivrutiner", men det är ju möjligt att de bättrat sig sedan live-tiden. Fast de bilder de visade så verkar de ju fortfarande vara fulla av en massa fluff och skit.

Och om nu det "billigare" kortet för 1300kr har sämre analog-delar än de dyrare korten (vilket det kanske inte har?) så försvinner det ju som alternativ. Och 1300kr är ju redan alldeles för mycket för ett spelkort. Ska man ha ljudkort till en studio så köper man knappast något från creative.

Mina önskemål på det här kortet är:
- Riktiga drivrutiner, vill jag ha "adware" så kan jag surfa på porrsidor och installera alla "erbjudanden" som ploppar upp därifrån. Det är både gratis och "skoj".

- Mycket lägre pris, 1300-3000kr för ett ljudkort som ger ca 5fps extra i spel är inte värt det. Jag lägger hellre de pengarna på bättre grafikort, processor, fysikprocessor, pizza/hamburgare eller något annat roligt.

- Riktiga analogdelar på det billigaste kortet, vill jag ha budget och dåligt ljud så får jag det gratis från moderkortet. För 1300kr förväntar jag mig inte mindre än högsta kvalite.

Jag har för övrigt redan ett M-Audio Revo 7.1 som har fullt tillräklig "ljudprestanda" för musik och film, det enda som intreserar hos det nya creativekortet är dess spelprestanda, men inte för 1300kr.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

En simpel fråga: Om jag skall ha ett ljudkort som drar så lite CPU kraft som möjligt och ger mig alla ljudeffekter (EAX och allt sådant) i spel som finns i dagens läge,
År ett Audigy2 ett bra val om man gämför med ExtremeMusic varianten av X-FI?
Jag är bara intresserad utav prestanda och att jag hör alla effekter i spelen.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Helt ärligt tror jag som alla andra vilken hype, jag märker ingen som helst skillnad på mitt gamle live kort å mitt augity kort för 2000 creative är en bluff,,, är det någon här som märker skillnad på ett gammalt live kort å ett nytt aguity kort, kom inte å säg att jag har dåliga högtalare eller lurar allt är mycket dyra å bra saker.... reference saker ,,, creative luktar bluff

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

frågan är alltid hur mycket bättre kan det bli, och hör man skillnaden när musiken ÄNDÅ är en mp3 ??

Permalänk
Medlem

Jag hade SBLive! ett bra tag och varit väldigt nöjd med det, kört med Audigy drivrutiner till det då dom faktiskt låter bättre än standard. (Tack för den Creative)

Hur som... sen köpte jag ett Audigy 2 ZS. Ljudet går inte att jämföra. Nu snackar jag inte via högtalare utan riktigt bra (ni vet, dyra ) hörlurar. För att uppleva en skillnad är det väldligt svårt att höra det via högtalare, det kräver isf att man har en löjligt dyr anläggning.

Det finns iaf en riktigt stor skillnad mellan SBLive! och Audigy 2 ZS vad gäller ljudkvalitè.

De chip som finns integrerade på moderkort förstår jag inte hur folk kan leva med. Kan ju lika väl ta två stora kuddar och ett gummiband runt huvudet, ljudet blir aldrig bra. Alltid instängt och dovt + ingen acceleration i spel, nej tack. Finns ingen andledning att inga lägga nån hundralappar på ett SBLive! kort då iaf, även det är ett stort lyft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
De chip som finns integrerade på moderkort förstår jag inte hur folk kan leva med. Kan ju lika väl ta två stora kuddar och ett gummiband runt huvudet, ljudet blir aldrig bra. Alltid instängt och dovt + ingen acceleration i spel, nej tack. Finns ingen andledning att inga lägga nån hundralappar på ett SBLive! kort då iaf, även det är ett stort lyft.

Alltså varför snackar alla skit om integrerade ljudkretsar? Jag har fortfarande soundstorm och använder Creative FPS2000 högtalare. Fungerar underbart till spel. Riktigt bra känsla när man kör stridsvagnen i BF2 och har basen nära benen. Mp3:or och film funkar också utmärkt!. Visst hade man säkert få lite bättre ljud med X-Fi men ärligt talat så är jag mycket nöjd med det jag har nu. Hade man skaffat X-Fi så hade man också behövt köpa nya högtalare för att skillnaden skulle vara större och det skulle absolut inte vara värt typ 5000 för att lite bättre ljudupplevelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
De chip som finns integrerade på moderkort förstår jag inte hur folk kan leva med. Kan ju lika väl ta två stora kuddar och ett gummiband runt huvudet, ljudet blir aldrig bra. Alltid instängt och dovt + ingen acceleration i spel, nej tack. Finns ingen andledning att inga lägga nån hundralappar på ett SBLive! kort då iaf, även det är ett stort lyft.

Man är så illa tvungen till det om man vill ha toslink/digital coax utan att behöva lägga upp ~2000 och få utgångarna på fel sida datorn... Den tillverkare som kan erbjuda ett kort som låter bättre än integrerade ljudkretsar, har riktiga digitala utgångar, och kostar mindre än ett moderkort får mina pengar. Aldrig mer en krona till Creative, det enda kreativa med dom är deras marknadsföring.

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Inte direkt, men om man är en nöjd ägare av en dator utan adware och en massa trojaner och skit vill man inte gärna lägga till creatives "drivrutiner", men det är ju möjligt att de bättrat sig sedan live-tiden. Fast de bilder de visade så verkar de ju fortfarande vara fulla av en massa fluff och skit.

Jag har aldrig haft problem med Creative's ljudkort eller drivrutiner och då har jag haft deras kort sedans awe 64.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
En simpel fråga: Om jag skall ha ett ljudkort som drar så lite CPU kraft som möjligt och ger mig alla ljudeffekter (EAX och allt sådant) i spel som finns i dagens läge,
År ett Audigy2 ett bra val om man gämför med ExtremeMusic varianten av X-FI?
Jag är bara intresserad utav prestanda och att jag hör alla effekter i spelen.

Audigy 2 (Har en själv) är ett okay val men ExtremeMusic varianten av X-Fi drar nog lite mindre cpu kraft från datorn än vad Audigy 2 gör.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimmaboy
Man är så illa tvungen till det om man vill ha toslink/digital coax utan att behöva lägga upp ~2000 och få utgångarna på fel sida datorn... Den tillverkare som kan erbjuda ett kort som låter bättre än integrerade ljudkretsar, har riktiga digitala utgångar, och kostar mindre än ett moderkort får mina pengar. Aldrig mer en krona till Creative, det enda kreativa med dom är deras marknadsföring.

Håller helt med. Varför envisas dom fortfarande med att inte ha toslink/digital coax på baksidan av deras kort. Jag vill inte ha dessa ingångar fram på datorn, dessutom har jag en lucka framför mina 5,25 platser så det skulle ändå inte fungera och någon extern box är jag inte intresserad av. Detta borde dom ha fixat redan på Audigy2, men icke.

Permalänk
Medlem

Kortet verkar trots dom överglamorösa recensionerna mycket bra.
Men mycket besvikande: ingen DD eller DTS encoding i realtid, vilket suger hårt.
Verkar som om NF2 Soundstorm-serien kommer vara det enda kortet med den möjligheten ett tag framöver, mycket trist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Men mycket besvikande: ingen DD eller DTS encoding i realtid, vilket suger hårt.

Vad innebär DD/DTS encoding i realtid?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Att kortet encodar en 5.1 signal till spdif i antingen DD eller DTS format.
Det är nämligen så att man inte kan utnyttja spdif utgångar på dagens kort för annat än stereo-ljud som det är nu, med undantag för Soundstorm då.
(om man bortser från film och ljudspår som redan är i någon form at 5.1 signal.)

Det är tråkigt, då man får absolut bäst ljud och mycket smidigare kabeldragingar om man kan använda sin externa färstärkares digitalingång för inkoppling och överföring.

Angående det många skrivit om att det minsann inte är någon skillnad mellan inbyggda decoders som t.ex alc 850 och Audigy m.m. så är det skitsnack.
Alc 850 mm är som tidigare sagt bara decoders vilket betyder att själva uträkningarna belastar processorn. De har dessutom mycket mindre S/N ratio och lider tyvärr ofta av dålig skärmning och uppbyggnad vilket resulterar i att cd, mus, eller hårddisksignaler ofta kan ge ett "vinande" ljud när dessa arbetar. (Tror fler än jag känner igen det problemet.)

Om det är svårt att förstå vad jag menar så läs här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41735...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Då har creative mutat till sig samtliga recenseter som övehuvudtaget testat kortet? Eftersom alla vittnar om samma förbättringar och samma problem (som att fatal1ty versionen inte är så mkt snabbare), i BF2 komemr man exklusivt med detta kort att köra med 128 EAX-röster vilket lär förbättra ljudupplevelsen, samt att de introducerar något som mikrofonljuds-positionering, inget revolutionernade men rösterna från dina kamerater kommer att komma från "rätt" håll inne i spelet...dvs när ni snackar genom mic.. dvs är han på höger sida om dig så kommer hans mikrofonljud komma därifrån, ett litet element men det lär kännas ganska häftigt när man lirar det

Detta kort är jämlikt med profisionella kort i klassen vad det gäller värden...(Pro versionerna) och fungerar dessutom fantastiskt bra i spel, vilket de andra inte gör...

Drivrutinsproblemen är över, jag äger ett Audigy 2, inga problem/reklam osv whatsoever och någon som klagade över 600mb installation? min ligger på 20 mb...drivrutiner och lite kontrollpaneler.. Gav AC97 en ärlig chans och körde det i ett par månader, men sen kom polaren över med sitt Audigy och så förstod jag varför jag hade sån jävla distorsion vid högre volymer...

Att man sedan får lite sämre AD-DA omvandlare i de billigare korten skall inte betyda så jätte mycket då det är speciellt AD omvandlarna som skillnaden ligger i... dvs ingångarna, som man kanske inte använder så mkt när man lyssnar musik/spelar spel och kollar filmer...

BULK-Versionen lär väl annars kosta mycket mindre som den alltid brukar, Audigy 2 kostade 1300 när jag köpte min bulk-version med Drivrutiner för 890:-... lär väl bli en sån istället för Retail. Och då, är det verkligen prisvärt....

Vad sklijer det mellan bulk å retail man får mer program till retail eller vad??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem

Med bulk skickas det inte med "onödiga" prylar såsom extraprogram etc. Bara det allra nödvändigaste.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Att kortet encodar en 5.1 signal till spdif i antingen DD eller DTS format.
Det är nämligen så att man inte kan utnyttja spdif utgångar på dagens kort för annat än stereo-ljud som det är nu, med undantag för Soundstorm då.
(om man bortser från film och ljudspår som redan är i någon form at 5.1 signal.)

Det är tråkigt, då man får absolut bäst ljud och mycket smidigare kabeldragingar om man kan använda sin externa färstärkares digitalingång för inkoppling och överföring.

Men så det går inte tex att använda X-Fi's frontpanel som har optiskt utgång och sen koppla det till en dts förstärkare för att få dts ljud?

Jag ser inte direkt film på min dator men vill gärna veta hur det ligger till.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Men så det går inte tex att använda X-Fi's frontpanel som har optiskt utgång och sen koppla det till en dts förstärkare för att få dts ljud?

Jag ser inte direkt film på min dator men vill gärna veta hur det ligger till.

Jo det går om du har en film med dts-ljud, men därimot får du bara stereo i spel och liknande.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Hedersmedlem

Tom skrev väl hela 4 rader om ljudkvalitet i musik?
Wheeeeeh!

Skojigt när det är det enda som man vill höra något om. Alla vet vi redan hur överlägsna soundblaster-korten är i spel, men om de ska ha någon chans på musikfronten vill vi se recensioner som berättar mer än de har mkt bättre ljud än de föregående soundblaster-korten. Bra är iaf att de verkar ha slutat med omsamplingen av allt ljud.

Jag tror knappast folk som är intresserade av att spela in ljud köper soundblaster. Då köper man kort ur Creative's proffesionella EMU-serie istället, som helt klart är mer prisvärd. 3000 kronor för ett spelljudkort!? Helt vansinnigt om ni frågar mig

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Jo det går om du har en film med dts-ljud, men därimot får du bara stereo i spel och liknande.

Om man har ett 5.1 system till datorn så får man inte stereo utan då får man 5.1 eller har jag fel?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

kör man toslink så är det skitsamma om kortet är bra, så länge det sickas ut en "ren" PCM signal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Om man har ett 5.1 system till datorn så får man inte stereo utan då får man 5.1 eller har jag fel?

Du får 5.1 ljud om du ser på en film som har DD eller DTS ljud och dessutom har en förstärkare som kan avkoda det. (Nästan alla 5.1 förstärkare har det, så ja.)

Men i spel o musik kommer du bara få stereo, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Mitt Creative kort var paj, och jag hittade ett intergrerat (Realtek) gömt där bak på datan under en skylt (skumt, men Compaq ville väl inte att man skulle få 2 ljudkort på köpet eller nåt).

Det lät som skräp i alla spel jämfört med Creative kortet (Audigy 1 Nånting).
Ljudet tappade all tyngd och surround känslan blev mycket sämre (har 5.1).

Realtek är inte ens jämförbart med Creative iallfall när det gäller spel, det är bara skitsnack att man inte märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Jag tror knappast folk som är intresserade av att spela in ljud köper soundblaster. Då köper man kort ur Creative's proffesionella EMU-serie istället, som helt klart är mer prisvärd. 3000 kronor för ett spelljudkort!? Helt vansinnigt om ni frågar mig

Det gör man inte alls. Ett M-Audio Audiophile minst, inte några leksaker det står Creative på.

Visa signatur

Oscar

Permalänk
Medlem

De klagomål jag skrev angående integrerade chip... visst okej, det finns kanske fall där den där porten kostar en slant att få. Då kanske man inte tycker det är lönt att inskaffa. Dock så är dom analoga utgångarna alltid under kritik, har väldigt svårt att förstå hur folk inte kan höra denna skillnaden. Hur som så blir man ju av med hårdvaru accelerationen i spel.

Jag har en gammal 1200mhz athlon stående, tyckte det skulle vara roligt att spela BF1942 på den en dag. Dock gick detta inte alls eftersom att frameraten låg någonstans runt 30-40. Något förundrad testade jag runt lite och märkte att frameraten flög upp direkt om jag tog disable på ljudet. Efter jag hade satt i det gamla SBLive! kortet i den burken låg frameraten på 70-90. Det var altså nästan halv framerate p.g.a. Realtek AC97 chipet jämfört med Live.

Soundstorm är dock ett undantag givetvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
kör man toslink så är det skitsamma om kortet är bra, så länge det sickas ut en "ren" PCM signal

Det är ljudkretsen/ljudkortet som genererar PCM-signalen. Kvaliteten är helt beroende av hur
bra signalbehandlingen är.

OskarB: Tror du på fullt allvar att M-audio "audiophile" har en chans mot t ex EMU 1820 när det gäller inspelning?

http://www.digit-life.com/articles2/creative-emu-1820/

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Du får 5.1 ljud om du ser på en film som har DD eller DTS ljud och dessutom har en förstärkare som kan avkoda det. (Nästan alla 5.1 förstärkare har det, så ja.)

Men i spel o musik kommer du bara få stereo, tyvärr.

Jag förstår inte varför man skulle enbart få 2.0 ljud i ett 5.1 system när man har 5.1 inställt i spelet.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"