Varför är EA hatad av varenda gamer?

Permalänk
Avstängd

Varför är EA hatad av varenda gamer?

Det var länge sedan jag var det minsta insatt i spelvärden. Dock kan man inte undvika att glida in på valfritt forum utan att läsa massa kritiska åsikter om EA. Ofta sträcker sig tyvärr inte inläggen längre än "EA suxx0rs!!!!111"

Så min fråga lyder som följer: Vad är det EA har gjort/misskött för att bli hatad av hela game-communityn?

Anledningen till att denna tråden blev skapad just idag är att jag läste om Project Offset i en annan tråd. I deras forum råkade stöta på fenomenet igen i och med den här tråden:
http://forums.projectoffset.com/viewtopic.php?t=273

// Sim

Permalänk
Medlem

Re: Varför är EA hatad av varenda gamer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Det var länge sedan jag var det minsta insatt i spelvärden. Dock kan man inte undvika att glida in på valfritt forum utan att läsa massa kritiska åsikter om EA. Ofta sträcker sig tyvärr inte inläggen längre än "EA suxx0rs!!!!111"

Så min fråga lyder som följer: Vad är det EA har gjort/misskött för att bli hatad av hela game-communityn?

// Sim

Kanske därför de köper upp alla spelutvecklingsföretag och lägger ner bra spel?

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Spelen är sällan färdiga och 90% av dom är skit. Sen att dom köper upp allt och deras mammor hjälper ju inte heller.

Permalänk
Medlem

är det inte för att dom ska köpa upp varenda företag som gör spel och sedan köra med sin slogan "challenging everything"?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Kanske för att dom köper upp allt dom ser?

Men dom har släppt bra spel, som SSX-serien...

EDIT: Shit va alla postar samtidigt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Kanske för att dom köper upp allt dom ser?

Men dom har släppt bra spel, som SSX-serien...

Vad gör det att dom köper upp företag? Det ger ju spelen större budget och större chans att synas på spelhyllorna?

Eller menar du att spelen per automatik blir sämre av att de äger rättigheterna?

Permalänk
Medlem

Nä, men orginella spelideer slopas till förmån för de mer kommersiella, vilket är lite synd...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Nä, men orginella spelideer slopas till förmån för de mer kommersiella, vilket är lite synd...

Menar du att de borde satsa på spel som inte är kommersiellt gångbara?

Permalänk
Avstängd

Konkurrensen på spelmarknaden blir sämre med deras uppköp. Med det inte sagt att EA inte kan släppa bra spel, men konkurrens är bra.

Permalänk
Medlem

Finns ganska mycket problem med EA, specielt problemet med EJ färdiga spel. Det fungerar ungefär såhär.

De gämför så got som alla spel med deras egna 'sport spel' som självklart inte alls är lika svåra och kostsamma att producera eftersom de bara öser ut dem med väldigt få ändraingar hela tiden. Tack vare detta så släpper de väldigt många ej färdiga spel och tvinar de andra utvecklarna jobba som satan.

Andra problem är som sagt va att de har köpit up X antal företag, och laggt ner X antal spel, väldigt många spel som fanns värkligen vill ha.

En annan sak som många oxo klagar över EA och som faktist är 100% sant är hur de behandlar anstälda, EA har blivit stämda jag vet inte hur många gånver av folk som har blivit illa behandlade, inte fått sina löner utbetalda o.s.v

Själv är jag en 100% stolt ägare av 0 EA spel av hela ca 140-150 spel i min samling.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Nä, men en del företag hade spel på G som lades ner pga att EA hade nya projekt till dom. Orginella spel kan ju bli en hit, men man måste våga chansa lite då. Vilket EA knappast gjort sig kända för...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Vad gör det att dom köper upp företag? Det ger ju spelen större budget och större chans att synas på spelhyllorna?

Eller menar du att spelen per automatik blir sämre av att de äger rättigheterna?

Det jag märkt av att ha spelat många EA spel som Call of Duty, Medal of Honor spelen och C&C Generals är att de fokuserar mer på att göra spelen spelbara av en bred publik istället för att justera spelet till vad spelet handlar om. Tex., När de köpte upp Westwood och rättigheterna till C&C spelen så slopar de GDI och NOD, Allies vs. Soviets osv. Nu handlar det om olika länder, och inget blod alls när man dödar några soldater. Känslan försvinner.

I MOHAA tex., så istället för att det ska komma blod när man skjuter en soldat så puffar det ut lite vitt damm. Det känns inte autentiskt. EA kan jämföras med filmindustrin. Vet inte om du har märkt detta men de flesta nyare skräckfilmer har varken blod, våld, fula ord eller nakenhet i sig. Detta bara för att kunna lansera filmen i PG-13 format så flera kan se den så de tjänar mer pengar. Samma grej med EA, istället för att inkludera lite grova saker så skiter de i det för att barn i alla åldrar kan köpa deras spel så de tjänar mer pengar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

En pissrikt bolag, men skitkvalité i tillverkning av spel, iaf de flesta, som köper upp mindra bolag som inte är lika rika men som har riktig kvalité i sina spel, snart är alla spel tillverkade "en teori" av EA eller nåt sånt, så du förståår....

ex. Rare, eller westwood, var två bra och unika företag, med små fina idéer, men om EA köper upp de så säger EA deras idéer om hur spelet skall vara istället och tex rare får göra det till dem? C&C gen o RA2 verkar ju inte ens ha något samband me de tidigare C&C o RA spelen, det känns bara så och det är skitigt.

Undrar bara om någon vet: Är EA ungefär lika stort som microsoft i spel alltså företaget.`??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
De gämför så got som alla spel med deras egna 'sport spel' som självklart inte alls är lika svåra och kostsamma att producera eftersom de bara öser ut dem med väldigt få ändraingar hela tiden. Tack vare detta så släpper de väldigt många ej färdiga spel och tvinar de andra utvecklarna jobba som satan.

Men eftersom alla deras spel är storsäljare så måste de ju göra något rätt med sportspelen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Andra problem är som sagt va att de har köpit up X antal företag, och laggt ner X antal spel, väldigt många spel som fanns värkligen vill ha.

Jag förstår inte problemet med att de köper upp X antal företag. Eftersom det ger företagen större budget och bättre möjlighet att nå ut till spelhyllorna? Vem vill du ha i ryggen när du utvecklar ett spel? Affe - egen företagare, eller EA - en helspelindustri med både tekniska och ekonomiska resurser?

Men jag är nyfiken på vilka spel dom har lagt ner! Alla säger att de lägger ner 100-tals spel om dagen, men jag vet inget som verkligen har blivit nedlagt ännu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
En annan sak som många oxo klagar över EA och som faktist är 100% sant är hur de behandlar anstälda, EA har blivit stämda jag vet inte hur många gånver av folk som har blivit illa behandlade, inte fått sina löner utbetalda o.s.v

Själv är jag en 100% stolt ägare av 0 EA spel av hela ca 140-150 spel i min samling.

Så du köper inte EA-spelen pågrund av de anställdas artbetsvillkor? Ooookey.

Du använder inte Google heller antar jag eftersom dom också har varit i blåsväder ett par gånger?

Permalänk

Även Burnout är bra men EA gör ju nästan inga spel alls längre, det är underdivisioner som gör spelen och EA som släpper dem. Det EA gjorde med tex NFL licensen var ju inte så roligt, man köpte upp rättigheterna till NFL så att inga andra kan utveckla spel eller konkurrera, sånt är inte bra för utvecklingen. EA köpte även upp ESPN rättigheterna framför nästan på Segas Visual Concepts så man helt skulle ödelägga deras verksamhet, det är så EA vill slåss på marknaden.
Ett skräckscenario vore att EA gav ut samtliga spel på marknaden och det är faktiskt ingen orealistisk tanke med vad företaget gör nu. Det är tur att det finns jättar som MS, Sony och Nintendo som kan ge ut spel också. I framtiden tror jag att det bara är dessa 4 som kommer publicera spelen då det inte lönar sig att vara en liten utvecklare längre.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

EA är typ som sony records, dem gör ingen musik men dem släpper massor med musik som andra artister gjort och tjänar stora pengar på det, mer än artisterna?

Jag kan vara ute och cykla nu, men jag har för mig att det är typ likadant.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Det jag märkt av att ha spelat många EA spel som Call of Duty, Medal of Honor spelen och C&C Generals är att de fokuserar mer på att göra spelen spelbara av en bred publik istället för att justera spelet till vad spelet handlar om.

Så alla andra "normala" spelföretag satsar på att nå en så liten publik som möjligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Så alla andra "normala" spelföretag satsar på att nå en så liten publik som möjligt?

Nej, de gör spelet som de vill och sen får de som vill köpa spelet och spela det. Dvs, de skiter inte i fula ord så att 13-åriga barn ska kunna spela det. Rockstar är ett exempel på ett stort spelföretag som verkligen tänker ut en spelidé och sedan gör spelet som de vill. Sen om det blir 18års gräns eller Adult rating så får det bli det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte EA är dåliga. Snarare tvärt om. Deras sportspel är bra som fan.

Se bara på F1, NHL, Nascar Thunder och Tiger Woods spelen, det är riktigt bra spel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
I framtiden tror jag att det bara är dessa 4 som kommer publicera spelen då det inte lönar sig att vara en liten utvecklare längre.

Klart det inte lönar sig att vara en liten utvecklare. Det krävs pengar och tekniska resurser för att du skall få ditt HalfLife2, Doom3 och World of Warcraft.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Så alla andra "normala" spelföretag satsar på att nå en så liten publik som möjligt?

Lägg av, tex nintedos Zelda, den är för en slags publik, samma här bara att det känns som om MOH:AA tex är för alla personer eftersom det är ett straight out linjärt firstperson där du bara mejjar ner andra, medan tex Zelda är lite mer detaljerat och mer gjord för veteraner och lite mer olinjärt kanske lite mer komplicerat; alltså EA: släpper ut billiga skitspel som tex moh:aa som alla kan vända sig till för dens enkelhelt, Nintendo: Släpper ut spel med riktig bra kvalite, för en speciell publik och mer komplicerat....om du förstår...

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför alla klagar på EA.
Sist jag såg nåt så är det vissa krav för att ett spel ska få släppas från EA.
Typ att man ska kunna spela det i 48 timmar utan att det blir tråkigt.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I-8
Lägg av, tex nintedos Zelda, den är för en slags publik, samma här bara att det känns som om MOH:AA tex är för alla personer eftersom det är ett straight out linjärt firstperson där du bara mejjar ner andra, medan tex Zelda är lite mer detaljerat och mer gjord för veteraner och lite mer olinjärt kanske lite mer komplicerat; alltså EA: släpper ut billiga skitspel som tex moh:aa som alla kan vända sig till för dens enkelhelt, Nintendo: Släpper ut spel med riktig bra kvalite, för en speciell publik och mer komplicerat....om du förstår...

Roligt att du drar in Nintendo som kanske är den mest barnvänliga utvecklare som finns.

Permalänk
Medlem

Sim du verkar ju digga EA stenhårt så förklara du istället vad dom gör som är bra? Skulle vara kul att höra ett Fan´s åsikt. T.ex är jag ett blizzardfan och har köpt alla spel jag spelar från dem, skulle aldrig tänka mig att pirata blizzardspel, precis som jag aldrig skulle pirata nintendos spel. Det som blizzard gör som är så förbannat bra är att de verkligen bryr sig om communityn, starcraft har patchats minst 3-4 gånger bara i år, och det spelet är runt 7 år gammalt.

Men sen ska man ju inte förneka att nyckeln till blizzards framgång ligger i battle.net, battle.net är det optimala online "portalen" speciellt med WC3´s funktioner som automatisk sökning av games.

Enligt mig gör EA ingenting rätt vad gäller att bry sig om communityn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Sim du verkar ju digga EA stenhårt så förklara du istället vad dom gör som är bra? Skulle vara kul att höra ett Fan´s åsikt. T.ex är jag ett blizzardfan och har köpt alla spel jag spelar från dem, skulle aldrig tänka mig att pirata blizzardspel, precis som jag aldrig skulle pirata nintendos spel. Det som blizzard gör som är så förbannat bra är att de verkligen bryr sig om communityn, starcraft har patchats minst 3-4 gånger bara i år, och det spelet är runt 7 år gammalt.

Men sen ska man ju inte förneka att nyckeln till blizzards framgång ligger i battle.net, battle.net är det optimala online "portalen" speciellt med WC3´s funktioner som automatisk sökning av games.

Enligt mig gör EA ingenting rätt vad gäller att bry sig om communityn.

Nej, jag "diggar" inte EA. Jag tycker bara inte att de flesta argumenten för att kasta ur sig "EA suger!!!11 Bläää!!11" håller.

Jag vill helt enkelt veta varför EA är stämplade av så många som hin håle själv, men jag måste säga att jag är besviken. Som folk gastar trodde jag att dom åt barn och våldtog djur.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Roligt att du drar in Nintendo som kanske är den mest barnvänliga utvecklare som finns.

Jaha, och? det var ett exempel bara, nintendo bryr sig nog iaf mer om hur deras publik känner sig och att de verkligen njuter av spelen som de tillverkar, EA skiter nog fullständigt i det, det ända de nog bryr sig om är pengar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Jag fattar inte varför alla klagar på EA.
Sist jag såg nåt så är det vissa krav för att ett spel ska få släppas från EA.
Typ att man ska kunna spela det i 48 timmar utan att det blir tråkigt.

Hmm.. vi hade red alert, vi hade red alert 2, Sen kom generals! Wtf?
Vart är westwood? Jo EA köpte upp dem och körde dem i konkurs.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Nej, de gör spelet som de vill och sen får de som vill köpa spelet och spela det. Dvs, de skiter inte i fula ord så att 13-åriga barn ska kunna spela det. Rockstar är ett exempel på ett stort spelföretag som verkligen tänker ut en spelidé och sedan gör spelet som de vill. Sen om det blir 18års gräns eller Adult rating så får det bli det.

Ungefär som Clive Barker´s Undying som de stod som publishers för?

Permalänk
Medlem

Varför blir EA hatad? hmm.....jo för att dem är så stora och därför är det logiskt att räkna ut att fler personer har problem med produkterna. Folk klagar på problemen och samtidigt whinar dem och säger att EA lägger ner bra spel titlar mm. Jag skulle dock inte tro att EA lägger ner ett bra koncept där de kan suga ut era pengar på.

Permalänk
Medlem

De flesta argument är ren skit ja, EA är inte ett värdelöst företag. De gör vissa bra spel det nekar jag inte. Men de bryr sig i princip inte ett skit om communityn. Kom på en cool sak till om Blizzard, nu efter 7 år har de hållt 1 riktigt stor turnering enbart för starcraft, och nu snart ska de hålla en RIKTIGT fet turnering i starcraft i californien där de bjuder in riktiga progamers.