Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
En sak som slår mig är att Scream hade max 300m för 26/26, varför kopplar då inte inte BBB in dessa kunder på 12/9 iställetför 24/1?

Hade scream Max 300? oj, då var det inte många som kunde ha det. Varför de väljer ADSL framför VDSL undrar jag också...

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta

IPtv finns redan för ADSL, finns kunder som har IPtv, Voip (iptelefoni) samt Vanlig uppkoppling på "upp till 24"

Det som avvecklas vad jag vet är att tidigare Bostreamkunder får 12/9 istället för 26/26. Tänk på att VDSL inte kan erbjudas till många eftersom kravet är högst 1200 Meter ifrån telestation.

Det jag gissade på att de skulle utveckla tjänsterna.

Nu är det hela överspelat, eftersom det var ett felcitat påstås det. Lite paranoid som man är kan man undra om citatet kanske var en testblänkare. Hur regarar folk på VDSL? Finns det intresse? Vem vet? Men det var just LRE tjänsten (12/9) som artiklen sa skulle avvecklas.

Scream hade inte 300 meter som gräns, jag har c:a 600 meter och hade 26/13.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
En sak som slår mig är att Scream hade max 300m för 26/26, varför kopplar då inte inte BBB in dessa kunder på 12/9 iställetför 24/1?

Därför de underskattade Scream VDSL användarna(?). De trodde att de skulle kunna köra med en vals och komma billigt undan. Med artiklar i IDG börjar nog chansningen bli dyrköpt.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Det jag gissade på att de skulle utveckla tjänsterna.

Nu är det hela överspelat, eftersom det var ett felcitat påstås det. Lite paranoid som man är kan man undra om citatet kanske var en testblänkare. Hur regarar folk på VDSL? Finns det intresse? Vem vet? Men det var just LRE tjänsten (12/9) som artiklen sa skulle avvecklas.

Scream hade inte 300 meter som gräns, jag har c:a 600 meter och hade 26/13.

Därför de underskattade Scream VDSL användarna(?). De trodde att de skulle kunna köra med en vals och komma billigt undan. Med artiklar i IDG börjar nog chansningen bli dyrköpt.

Det stämmer att det är felciterat eller iaf fel uppfattat. Det är altså bara bostreams 26/26 som avvecklas och INTE BBB's 12/9 VDSL. Kollade upp det själv.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

idg.se skrev följande i senaste artikeln om B2

"Bredbandsbolagets vd Peder Ramel förklarar att man kommer att lägga ner sin vdsl-tjänst på grund av att den är för dyr i drift."

Inget om att det bara gällde bostream.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Det hela var väldigt bäddat för missförstånd för min del. Jag hade bostream VDSL. För typ 3-4 månader sen fick jag ett brev om att jag skulle "uppgraderas" till 24/1. Jag rinde BBB och beställde deras VDSL, fick vänta 2v utan internet sen hade jag det. I förra veckan fick jag ett brev till, på grund av teknikbyte kommer din tjänst ersättas med 24/1 stod det. Jag får ett paket på posten, jag går och hämtar ut mitt nya modem sen säger VDn det ovan skrivna. Vem fan hade inte gått på att man skulle bli av med tjänsten då? Jag ringer till dom och säger att jag inte tänker betala hutlösa 399 för en skittjänst som TDC tar 299 för och ville därmed säga upp min tjänst. Hon frågar om det fanns någon annan anledning så berättade jag. Hon säger, - Nä, men vi ska inte lägga ner VDSL. Hon ber att få återkomma när hon undesökt det hela lite grundligare. Hon ringer senare och berättar att jag inte ska bli av med min tjänst. Vad jag skulle göra med mitt ADSL modem visste hon inte.

Permalänk
Medlem

BBB ska ju testa eller har börjat testa nästa generation VDSL eller vad det hette.
Hoppas på lansering snart.

Permalänk
Medlem

en gång för alla BBB vdsl läggs inte ner, läggs den ner så ersäts den av vdsl´s efterföljare. det är Bostreams VDSL som läggs ner då den just är för dyr. BBB´s vdsl utrustning kan korigeras o ändras i inställningarna direkt från support. Bostreams VDSL så måste supporten be en tekniker ändra. som alla förstår kostar en tekniker lite flis, alltså blir det dyrt att supporta det systemet. för övrigt så ägs Bostreams VDSL utrustning av Telia, alltså hyrs den av telia, telia som är duktiga på att ta betalt för sådant som inte gagnar dem själva. inte svårt att räkna ut varför de lämnar den plattformen, den är varken tekniskt eller ekonomiskt försvarbar för BBB. att sen många (inte alla dock) haft problem med tjänsten + att VÄLDIGT få kunnat få den gör ju beslutet lite lättare.

jag har haft BBB vdsl sen det kom ut och är mycket nöjd. ända som krånglat var vid bytet då vi var utan internet i 3 veckor, men det klandrar ja telia/skanova för

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
plattformen, den är varken tekniskt eller ekonomiskt försvarbar för BBB. att sen många (inte alla dock) haft problem med tjänsten + att VÄLDIGT få kunnat få den gör ju beslutet lite lättare.

Märkligt att den vanligaste kommenteren runt Bostreams VDSL är att den var stenstabil.
Annat än vad BBB:s LRE "VDSL" tjänst är. Har fortfarande 8/5, trots försök från BBB:s sida att rätta till problemet.

Ok - de har avslutat tjänsten inte mycket att göra åt det längre.
Men jag tycker verkligen inte att BBB:s LRE tjänst ligger i närheten av Bostreams VDSL tekniskt. LRE är tillråga på allt inte en standard.
I mina ögon var Bostreams VDSL mycket bättre med fasta IP-adresser, inga blockeringar (port 25), var snabbare och hade inga drop-outs.

Hade jag haft ett alternativ hade jag aldrig stannar kvar hos BBB-klåparna.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

alltså, vad jag menade med tekniskt var att det inte är försvarbart att en tekniker ska behöva åka ut o fixa det, när det finns utrustning där det kan skötas från supporten. sen var det ju många kunder som inte heller fick Bostreams tjänst att funka. men det är ju vad BBB säger. Bostreams grejjer var dessutom som jag skrev telias utrustning, inte bostreams egen. kostar att hyra.

angående BBB vdsl o dess stabilitet, har 11.87/8,75 och har haft stabilt sen jag fick det, har varit nere samanlagt 1 dag kanske, på 2 år eller nått, o då var halva BBB´s nät nere samtidigt det ända som har försämrats är pingtiden som gått från 1 ms till 4 ms mot sunet, men 4 ms är ju fortfarande inte dåligt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Märkligt att den vanligaste kommenteren runt Bostreams VDSL är att den var stenstabil.
Annat än vad BBB:s LRE "VDSL" tjänst är. Har fortfarande 8/5, trots försök från BBB:s sida att rätta till problemet.

Ok - de har avslutat tjänsten inte mycket att göra åt det längre.
Men jag tycker verkligen inte att BBB:s LRE tjänst ligger i närheten av Bostreams VDSL tekniskt. LRE är tillråga på allt inte en standard.
I mina ögon var Bostreams VDSL mycket bättre med fasta IP-adresser, inga blockeringar (port 25), var snabbare och hade inga drop-outs.

Hade jag haft ett alternativ hade jag aldrig stannar kvar hos BBB-klåparna.

LRE står för Long Reach Ethernet. Altså en benämning. Vad säger supporten?

BBB's vdsl kan man få upp till 1200 meter. Vad jag läst (vet inte om det stämmer alls) så behövde bostream att man bodde innom 300 meter. Det går säkerligen att skicka på 26/26 på BBB's vdsl om man bor innom 300 meter ska du se. Det är ju trots allt samma teknik.

Begränsning i form utav spärrad port 25, är det verkligen så farligt. Hade du tänkt köra en egen mailserver eller? Om du nu skulle vilja göra det går det att konfigurera den så att det fungerar endå.

Varenda ISP har ju blockerat port 25 numera som en åtgärd att miska spamrisken.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
LRE står för Long Reach Ethernet. Altså en benämning. Vad säger supporten?

/.../

Varenda ISP har ju blockerat port 25 numera som en åtgärd att miska spamrisken.

Supporten säger att jag har för dåliga linor för högre hastighet. Vilket låter märkligt eftersom LRE använder i grunden samma teknik som VDSL och då fick jag 26/13. Iofs kan Ciscos utrustning vara sämre, men det låter inte troligt.

Ja, LRE står för Long Reach Ehternet, Ciscos proprietära variant av VDSL. LREs är definerat som max 15 MBit/s. VDSL klarar upp till 52 Mbit/s, men över korta sträckor. I mitt fall är jag c:a 500-600 meter från stationen och hade en hastighet av 26/13. Gränsen på 300 meter var för 26/26.

Ja, jag körde en egen mailserver tidigare, och då kunde jag se om mina mail kom fram. Nu måste jag förlita mig på att BBB har lyckats konfigurera sin mailserver rätt samt att den inte är spärrad i någon svart-hålslista. Ok för dig eftersom du inte antagligen inte använder egen mailserver. Kanske kommer låta annorlunda när BitTorrent/DC filtreras bort?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Adameri, jag förutsätter att du har startad om Ciscon, dvs dragit ur strömpluggen,väntat ett tag och pluggat in den igen för att låta modemet förhandla till sig en ny hastighet...

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget, men jo det har jag gjort. Många gånger.

Även försökt med andra sladdar, attt inte ha någonting i närheten av modemet (uppenbarligen kan det störas ut av faxar etc), kört direkt utan telefon. Kontrollerat allt från fiskögonen till gristrynet.
BBB påstår att de har ställt in modemet på snabbaste profilen, men modemet förhandlar till sig en sämre pga. "dålig lina".

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Supporten säger att jag har för dåliga linor för högre hastighet. Vilket låter märkligt eftersom LRE använder i grunden samma teknik som VDSL och då fick jag 26/13. Iofs kan Ciscos utrustning vara sämre, men det låter inte troligt.

Ja, LRE står för Long Reach Ehternet, Ciscos proprietära variant av VDSL. LREs är definerat som max 15 MBit/s. VDSL klarar upp till 52 Mbit/s, men över korta sträckor. I mitt fall är jag c:a 500-600 meter från stationen och hade en hastighet av 26/13. Gränsen på 300 meter var för 26/26.

Ja, jag körde en egen mailserver tidigare, och då kunde jag se om mina mail kom fram. Nu måste jag förlita mig på att BBB har lyckats konfigurera sin mailserver rätt samt att den inte är spärrad i någon svart-hålslista. Ok för dig eftersom du inte antagligen inte använder egen mailserver. Kanske kommer låta annorlunda när BitTorrent/DC filtreras bort?

Be BBB köra SELT-test. Du får då ut det motsvarande värdet telelednigen fram tills ditt hus motsvarar i meter baserat på hur mycket mostånd det är i din kabel. Man kan ju köra vdsl i lägre hastigheter. Det skulle dock bli lägre än vad adsl2 skulle klara av på samma avstånd. Skillnaden skulle väll vara lite bättre driftsäkerhet samt högre upload för vdsl'ets del.

ISP'er kommer inte att filtrera/spärra någon mer trafik än om de är ett hot för dem själva. Anledningen till varför just port 25 är spärrad är för att minska risken för spam. Skulle en ISP spärra fildelingsprogram på nått sätt (man kan ju ändra porten själv i nästan alla) så skulle just den ISP'n tappa många kunder. Kunderna skulle då vända sig någon annanstans. Så det skulle ingen ISP göra såvida dom inte ville bli av med sina kunder.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |