Felsökning på grafikkort?

Permalänk
Medlem

Felsökning på grafikkort?

Mitt kort är ett GeForce 4 Ti4200 128mb

För ungefär ett halvår sedan, så började min dator krascha genom att bilden "frystes" med massa stora färggranna "pixlar" på skärmen. Något som fick mig att tro att det hade något att göra med grafikkortet.

Hursomhelst, jag upptäckte rätt sent att original-GPUfläkten hade stannat helt och hållet, innan jag ersatte den med en Zalman CU.

Problemet kvarstår till en viss del, och enbart när jag kör mer krävande grejer, typ 3d-spel och liknande.

Min vän kom med förslaget att det kanske berodde på att när kortet inte går på fullvarv, så använder den inte vissa minnesplatser eller delar av kortet som kanske blev skadade när det stod utan fläkt. När sedan kortet börjar svettas ordentligt så börjar det använda dessa trasiga delar och kraschar, låter det vettigt?

Jag försöker ta reda på om det verkligen är grafikkortet som är pajt. Finns det något program/metod som felsöker grafikkort?

Tack på förhand!

MVH

Anders

Permalänk
Medlem

Det skulle jag också vilja veta, mitt radeo 9800 pro beter sig lite konstigt ibland, får grafikbuggar på samma sätt som adam förklarar, inte alls ofta dock största skillnaden är när jag ser på film med datorn det flyter inte på lika snabbt plus att min fps har gått ner lite i när jag spelar .. vill verkligen veta om det är grafikkortet som kladdar eller om det är ngt annat i datorn, troligtvis grafikkortet

adamskii: jag hade tidigare ett 9800 pro där fläkten la av, windows gick bra men när jag skulle spela fick jag grafikbuggar över hela skärmen så som du förklarar, GPU:n var för varm och fungerade inte som den skulle, det låter som om ditt grafikkort är lite smått trasigt, har du kollat så att fläkten sitter slickat mot GPU:n ?

Permalänk
Medlem

Hm, nej. Det har jag inte. Men den är så grymt känslig nu att jag knappt kan spela något 3d-spel i längre än 20 minuter innan datorn kraschar. Rätt så irriterande.

Sitter just i denna stund och letar efter nya kort jag kan köpa billigt, ett såkallat akut-kort

Jag ska testa att sätta i en väns kort så fort jag kan, och se om det gör någon skillnad. Jag tror att det kommer göra det.

Men man kan ju alltid hoppas att det är något billigare som gått sönder.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om kylningen inte fungerar helt för du kan spela ett litet tag....om det vore fel på det tycker man att det borde krångla på en gång.....men det är bara mina spekulationer

Permalänk
Medlem

Som jag sa:

"Min vän kom med förslaget att det kanske berodde på att när kortet inte går på fullvarv, så använder den inte vissa minnesplatser eller delar av kortet som kanske blev skadade när det stod utan fläkt. När sedan kortet börjar svettas ordentligt så börjar det använda dessa trasiga delar och kraschar, låter det vettigt?"

Vad tror du?

Permalänk
Medlem

men när kraschar det? Vid vissa krävande partier i spelet...eller är det efter en viss tids spelande?

Permalänk

Värmeproblem + ev. skadat kort av värme + ev. sunkig psu

Men #1 Dålig kylning

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Ja sunkig PSU kan det också vara

Permalänk
Medlem

Re: Felsökning på grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamskii
Mitt kort är ett GeForce 4 Ti4200 128mb

För ungefär ett halvår sedan, så började min dator krascha genom att bilden "frystes" med massa stora färggranna "pixlar" på skärmen. Något som fick mig att tro att det hade något att göra med grafikkortet.

Hursomhelst, jag upptäckte rätt sent att original-GPUfläkten hade stannat helt och hållet, innan jag ersatte den med en Zalman CU.

Problemet kvarstår till en viss del, och enbart när jag kör mer krävande grejer, typ 3d-spel och liknande.

Min vän kom med förslaget att det kanske berodde på att när kortet inte går på fullvarv, så använder den inte vissa minnesplatser eller delar av kortet som kanske blev skadade när det stod utan fläkt. När sedan kortet börjar svettas ordentligt så börjar det använda dessa trasiga delar och kraschar, låter det vettigt?

Jag försöker ta reda på om det verkligen är grafikkortet som är pajt. Finns det något program/metod som felsöker grafikkort?

Tack på förhand!

MVH

Anders

Har exakt samma sak med ett gammalt Ti4200 Golden sample från gainward. Hängde sig ganska fort när det fick börja arbeta i lite mer krävande spel (BF, GTR) osv. kortet blev väldigt varmt märkte jag också.. iaf nu sitter det i en annan dator och har meckat lite med det, köpte AC silencer, fixade lite bättre chassietemp runt kortet och klockade ner det.. och nu går det iaf 90% stabilt.. hänger sig endast om rumstempen är väldigt hög.

När det hänger sig så blinkar det massa färger (ser ut som nått gammalt risigt DOS spel)

Jag skulle tippa på att du har samma fel. Tolka inlägget hur du vill (=

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Okej. Jag kanske också borde ha sagt att nätaggsfläkten står still, plus att jag bara har en chassifläkt för tillfället.

Däremot så har öppet chassi med en bordsfläkt som står på fullt blås vid sidan av datorn.

Och en Zalman GPU-fläkt i koppar (den lite dyrare versionen).

Tycker man inte att detta vore nog för ett fungerande grafikkort?

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är så bra om PSU-fläkten står still. Byt den. Att den står still kan ju skapa problem för fler saker än bara grafikkortet.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Har du testat grafikkortet i en annan dator? Har du en multimeter så mät de olika spänningarna från PSU:n

Permalänk
Medlem

Hm, nej jag har ingen multimeter. Men jag kan köpa en ny PSUfläkt så fort jag får pengar. Jag har för mig att det går att montera in en helt vanlig chassifläkt?

Men kan man inte se voltage och sånt i benchmarkprogram? Jag har för mig det, fast det kanske inte är det ni syftar på.

Bordsfläkten stannade i morse (hurra), och nu så kraschar datorn efter 10-20 minuters idlande i windows.

Helt sjukt.

Jag ska nog få låna ett annat grafikkort idag, och testa med det.

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som ett värme problem då :)....Ladda ner något program typ speedfan eller MBM5....men de kan visa lite fel ibland på spänningarna....men då får du en liten fingervisning om det kan vara spänningen det beror på.

Permalänk
Medlem

När jag tittar på spänningarna, vad är det jag vill se, alternativt inte vill se?

Vad letar jag efter?

Det verkar bara vara GPU'n som överhettas, också. För CPU'n ligger stadigt och går sällan över 50 grader (AMD Athlon 2400+)

Permalänk

Men förstår du inte att det är dax att byta PSU när till och med fläkten på den har stannat?

Jag hoppas du inte jobbar som flygplansmekaniker

Ps. Det låter kraftigt oseriöst att kyla en trasig PSU/halvtrasig dator med en bordsfläkt. Ds.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Jo, om du ger mig pengar så köper jag allt det jag behöver på en gång.

Kthx.

Annars, som svar till de mer konstruktiva kommentarerna, så har jag nu satt i ett g4 ti4800se som jag fick låna av en kille. Verkar fungera även utan bordsfläkt, så jag antar att mitt gamla kort var rätt så trasigt.

OBS Redigering:

I alla fall. Jag testade att sätta i ett lite halvsunkigt ti4800 i datorn (man måste ge fläkten lite hjälp om den ska börja snurra, detta problem finns i flera maskiner, så det är inte bara min).

Problemet kvarstår, datorn rebootar om jag inte har bordsfläkten stående bredvid. Så det verkar inte vara grafikkortet som är trasigt.

CPUn har en temperatur som är ungefär 45 grader hela tiden.

PSUn min är verkar ju halvdöd. Kan det ha mycket effekt på resten av hårdvaran?

Kan moderkortet vara trasigt?