Hur mycket får +12V hoppa utan att det blir problem?

Permalänk
Medlem

Hur mycket får +12V hoppa utan att det blir problem?

Som rubriken säger så undrar jag hur mycket +12v får flexa innan den är ostabil. Min +12v lina hoppar mellan 12.28 och 12.45, den ligger stabilt på 12.39 ca 5-7 sekunder innan den hoppar till 12.28 eller 12.45 i 1-2 sekunder och sen tillbaka till 12.39. Är detta farligt? Kan det räknas som att nätagget är ostabilt?
Alla andra spänningar är stabila enligt Abit EQ(uGuru chipset Abit AN7) förutom cpu:n som hoppar mellan 1.688 och 1.712, 1.688 är inställt i bios.

Tror mitt förra agg(Q-Tec 350w) gav mobot en smäll innan jag kopplade in det nya så kan det va där felet ligger? +12v på Q-Tec agget låg stabilt enligt ABIT EQ t.o.m strax innan jag beställde det nya.

Nya agget är ett bZerk 500w med 34A på +12v.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1675&session=d8c66e...

Permalänk

Men snälla nån. Det är ju ingenting det är typ som att inte lägga i makaronerna i vattnet för det är 99 grader och inte 100.

Permalänk

alla mjukvara ljuger... mät med multimeter isf.. och som jag sagt i många andra trådar är att så länge datorn funkar fint

men om den blir slö blåskärmar mm o sånt då kanske man ska kolla agget.. men isf med en multimeter

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waldemar_1337
Men snälla nån. Det är ju ingenting det är typ som att inte lägga i makaronerna i vattnet för det är 99 grader och inte 100.

off:
HUAHAHAHAHA ;D

on:
Nej det är ingen fara, men om den börjar gå under 11,80 eller pendlar från 12,50 till 11,50 så kan man börja fundera på om det är ostabilt

Permalänk
Medlem

waldemar_1337 - Jag undrar för att det pendlar inte mellan 12.38-12.39 utan 12.28-12.45 och på ett nätagg visste jag inte om det var för mycket för det är trots allt bara 1 vecka gammalt.

thunderinternet - Jo men den mäter genom uGuru chipet på mobot och då vet jag inte om den visar mer eller mindre exakt eftersom det är ett eget chip som kollar temps och volt. Jag får blåskärm och Hardware Malfunction om jag slår om en 120mm fläkt till eller från 12 v i windows, kör den nu konstant på 12 från mobot utan problem, bara problem när jag ändrade den via fläktkontrollen. Inga trasiga kondensatorer, redan kollat upp det problemet.

muhihihaha - Mjo om den pendlar så mycket + att den undervoltar förstår jag ju att det är farligt men eftersom det är ca 1 vecka gammalt så undrar jag om ett nytt agg pendlar sådär utan att det behöver va problem med det.

Men tack för svar iaf