R580 = Radeon X1900 XTX

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur den kommer prestera... Hoppas bara ATi för en gång skul kan ha sina kort ute på själva lanseringsdagen. Annars känns det mest meningslöst...

OfT: Malo, kan få pengar av mig, men då är det gentjänster som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Presterar det lika bra som GTX 512 så skrattar jag ihjäl mig.

Det beror ju på när G71 kommer och vad XTX kommer att kosta i förhållande till GTX 512. Ryktet om G71 säger väl Q2, dvs i värsta fall Juni. Om XTX blir lite bättre och lite billigare än GTX 512 skulle det dominera Ultra-High-End-segmentet i nästan fem månader. Borde väl vara rätt OK.

Edit: OK, ryktet säger nu att G71 kommer i februari: http://www.theinquirer.net/?article=28717
Lite mer om XTX: http://www.theinquirer.net/?article=28719
Då fattas bara lite tester.

Permalänk
Medlem

Jävlar 48 shaders då som jag trodde det skulle bli

Permalänk
Medlem

http://www.vr-zone.com/?i=3085

Citat:

More interestingly, we heard faintly that a early sample of X1900 XTX clocked at 500MHz scored 10.2K in 3DMark05 so we can safely presume that the official X1900 XTX will score over 11K.

Mer rykten.

Permalänk
Medlem

Har läst lite på olika forum nu och det enda jag kan komma fram till är att det blir jäkligt spännande i fighten mellan ati och nvidia det här året

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Pappers lanseringar, pappers lanseringar, pappers lanseringar. Jag ropar endast hej när jag kommit över bron.

Och som vanligt, undrar just om det kommer i AGP version

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving

Det är så det borde vara iaf.
Presterar det lika bra som GTX 512 så skrattar jag ihjäl mig.

Hmm eftersom jag tolkar detta som i princip samma kort som R520 fast lite uphottad så är det rätt troligt att den inte blir mycket snabbare i äldre spel och spel som inte har tunga shaders.
Blir kortet lika snabbt som GTX 512 fast billigare så skall man väl oxo vara nöjd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fulagubben

Men sluta förstör tråden o klanka på andra ok...

hur länge har vi inte hört ati's snack om deras nya monster kort men vi ser dom därför skrev ja så...

Så lägg ner att pick fights här...

Tyvärr tycker jag du förstör mer genom att påstå att detta skulle vara ATi's snack!? Vilket det inte är.. ATi har inte nämnt något datum för release, inte heller vad den skulle prestera i 3dmark05 eller dylikt. Det var samma sak med R520 en jävla massa snack om vad ATi skulle påstått, men egentligen var det nyhets sajter som spekulerade och påstod att de hade säkra källor... i ett fall åkte de tom till en fabrik och fick tag i en tidig revision av ett kort som visade sig vara rätt långt från slutprodukten. Så var snäll att istället klaga på alla ryktes spridare som "the inquirer" som ständigt skall spy ut information om grafikkort som de egentligen inte har koll på, konstigt nog gäller det speciellt ATi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
R580 är ju ingen helt ny generation, näst generation kommer heta R6x0 (Om de inte får för sig att byta beteckningar).

Med tanke på hastigheter om vi antar att dessa rukten stämmer så har jag mycket svårt att tro att det kommer "totaläga" 7800 GTX 512 i speciellt många applikationer. I pixelshader krävande spel (typ F.E.A.R) bör ju allafall R580 vara klart snabbare.

Vilka kort som blir bäst lär bero till stor del på vilket håll spelutvecklingen går. ATI vill säkerligen ha många pixelshader krävande spel och helst att de skall börja använda dynamic branching eftersom de är överlägsna nVidia på den punkten. nVidia har nog andra ideer vad utvecklarna bör satsa på

Vad ATI har till sin fördel denna gång är dock releasen ifall de nu faktiskt klarar att leverera korten i tid. 7800GTX 512Mb har varit i princip omöjlig att köpa sen den första bunten med kort blev uppköpta och G71 lär fortfarande vara en bit från release. Åandra sidan vet man aldrig med nVidia efter 7800 releasen, kan ju dyka upp när som helst

Precis vad jag oxo tror... det verkar ju i princip vara samma kort som R520 fast med fler shaders så man får väl anta att den presterar betydligt bättre i shader tunga spel. Men är spelen inte programmerade att uttnyttja tunga shaders så bör man ju inte märka så mycket skillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Pappers lanseringar, pappers lanseringar, pappers lanseringar. Jag ropar endast hej när jag kommit över bron.

Och som vanligt, undrar just om det kommer i AGP version

särskrivningar, särskrivningar, särskrivningar. Jag dränker mig i vattnet under bron istället för att gå över.

Antagligen kommer ingen AGP-version.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Att R580 får kallas en ny generation är skandal, på papperet är det ju nästan ingen skillnad alls mellan R520 och R580, ATi ska vara glad om kortet presterar lika som GTX512. G71 kommer krossa R580 utan tvekan, och kommer G71 i februari som ryktena säger så är det kört för ATi.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Att R580 får kallas en ny generation är skandal, på papperet är det ju nästan ingen skillnad alls mellan R520 och R580, ATi ska vara glad om kortet presterar lika som GTX512. G71 kommer krossa R580 utan tvekan, och kommer G71 i februari som ryktena säger så är det kört för ATi.

Har du information som ingen annan har så får du gärna dela med dig... andra inkl nyhetssajter tror att ati kommer vinna vissa benchmarks pga av deras betydligt starkare shaders och G71 andra benchmarks. Som vanligt dvs...

Permalänk

När det kommer sådan "information" så är det deja vu om igen. Samma snack, samma flamewar.

Det är fajten mellan R600 och G80 som jag ser verkligen fram emot. R580 och G71 är inte värst intressant. Båda kommer och är bara upphottade chip med samma konstruktion som R520 och G70.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
När det kommer sådan "information" så är det deja vu om igen. Samma snack, samma flamewar.

Det är fajten mellan R600 och G80 som jag ser verkligen fram emot. R580 och G71 är inte värst intressant. Båda kommer och är bara upphottade chip med samma konstruktion som R520 och G70.

Håller med, när G80 släppts är det dags för mig att köpa ny dator
Förtippar den fighten

Permalänk
Medlem

Slår vad om att X1900XTXXX, som kommer snart, kommer spöa det där kortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0

Tyvärr tycker jag du förstör mer genom att påstå att detta skulle vara ATi's snack!? Vilket det inte är.. ATi har inte nämnt något datum för release, inte heller vad den skulle prestera i 3dmark05 eller dylikt. Det var samma sak med R520 en jävla massa snack om vad ATi skulle påstått, men egentligen var det nyhets sajter som spekulerade och påstod att de hade säkra källor... i ett fall åkte de tom till en fabrik och fick tag i en tidig revision av ett kort som visade sig vara rätt långt från slutprodukten. Så var snäll att istället klaga på alla ryktes spridare som "the inquirer" som ständigt skall spy ut information om grafikkort som de egentligen inte har koll på, konstigt nog gäller det speciellt ATi.

Där har du faktiskt helt fel. När det gäller ATI och X1800XT så var det extremt mycket KLANKANDE och klagande från ATI's sida om hur dåliga dess konkurenter var, och att deras produkter rockade fett, bokstavligen.

Jag vet eftersom jag själv tog del av information från ATI och deras "infosheets".

Sen att det var en hel del spekulationer från utomstående sidor, no doubt, men du har fel gällande ATI's inblandning i den releasen.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
http://www.vr-zone.com/?i=3085

Mer rykten.

det där var ju klent.. var det inte x1800 som enligt rykten klarade 11k i 3dmark05 innan den släpptes =).. denna borde då klara minst 15k i 3dmark05 :D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
När det kommer sådan "information" så är det deja vu om igen. Samma snack, samma flamewar.

Det är fajten mellan R600 och G80 som jag ser verkligen fram emot. R580 och G71 är inte värst intressant. Båda kommer och är bara upphottade chip med samma konstruktion som R520 och G70.

Kanske. Men: Unified Shader Architecture.

http://www.xbox365.com/news.cgi?id=GGGuNiNuru04031840
http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=H...
http://www.cs.utah.edu/classes/cs7937/papers/vmoya.pdf

Ska bli interessant och läsa vad G71 kommer att komma med, speciellt nånting nytt eller en märkbar förbättring. Ser framemot Nvidia,s konkurrent till AVIVO(med tanke på AMD Live!).

http://uk.us.biz.yahoo.com/ccn/060104/200601040304176001.html...

Jag undrar själv mer om hur de nya mellan segement korten kommer att prestera och erbjuda(RV560). Speciellt priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Där har du faktiskt helt fel. När det gäller ATI och X1800XT så var det extremt mycket KLANKANDE och klagande från ATI's sida om hur dåliga dess konkurenter var, och att deras produkter rockade fett, bokstavligen.

Jag vet eftersom jag själv tog del av information från ATI och deras "infosheets".

Sen att det var en hel del spekulationer från utomstående sidor, no doubt, men du har fel gällande ATI's inblandning i den releasen.

//fog

Menar du de där "infosheets" som folk påstod vara interna dokument från ATi... det kom ju likadana från nvidia lite senare, men vad jag läste från kommentarer då de kom upp så utgick de flesta ifrån att de var påhittade och gjorda av någon med humor... och jag håller med dig de infosheetsen från nvidia och ATi var ju bara löjliga... men hittills så har jag utgått ifrån att de var påhittade, men du kanske har fått mer information om det. Och om det nu var så att de kom från ATi och nvidia var det officiella sådana? Eller var de ämnade för interna "dammsugsförsäljare" =). I vilket fall.. om det nu var så att de var riktiga och officiella så kan man bara skratta åt det, de skjuter sig bara i foten.
Men mening var ett uttryck för de enorma diskussioner som rasade typ i 3-4månader innan x1800xt presenterades och det visade sig i efterhand att alla dessa uppskattade prestanda och releasedatum som ändrades varje vecka bara var spekulationer. Och inte något som ATi hade gått ut med, likaså vad som var problemet med R520 chippet... det var ju tillverkningsprocessen som var ny och svår(90nm) osv.. osv... Det visade sig ju att det var det inte alls. Det bästa tyckte jag ändå var när HKEPC åkte till en fabrik och snodde med sig en prefabrikerat kort med fel hastighet på och fel antal pipes mot det som senare släpptes vilket gjorde deras rapporterade prestanda helt värdelösa. Men likväl så sa de att de hade ett kort och lovade att uppgifterna stämde. Efter hela den cirkusen blev man så himla trött och säkert många med mig. Hittills har det inte varit så farligt med R580 men nu börjar det ta fart när nyhetssajterna skriver att de "känner folk som testat kortet i 3dmark05" osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är fajten mellan R600 och G80 som jag ser verkligen fram emot. R580 och G71 är inte värst intressant. Båda kommer och är bara upphottade chip med samma konstruktion som R520 och G70.

Finns R600 och G80 med i någon såndär tidsplan som dem brukar släppa till sina stora aktieägare?

Permalänk

hur många pipes skulle detta kortet ha då? fortfarande bara 16 eller?:confused:

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Vad betyder 48 pixelshaders? Jo, ett megahögt 3DMark05 score och inte alls lika mycke prestanda ökning i spel. Skulle hellre vilja se att de utökade pixelpipelinsen istället. Hellre 24 pipelines med 2 i varje än 16 med 3 i varje.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Vad betyder 48 pixelshaders? Jo, ett megahögt 3DMark05 score och inte alls lika mycke prestanda ökning i spel. Skulle hellre vilja se att de utökade pixelpipelinsen istället. Hellre 24 pipelines med 2 i varje än 16 med 3 i varje.

Varför vill du hellre se fler pixelpipelines? Om det innebär högre prestanda i de högsta upplösningarna typ 1600x1200 och högre så är det inget jag vill ha...

Jag vill hellre ha fetare shading, tex bumbmapping som får texturerna att se betydligt verkligare ut och framför allt fler polygoner så jag antar att jag vill ha många fler vertex pipelines och fett med shaders. Sedan vill jag har mer minne på korten så att de kan använda högre upplösta texturer så det ser bättre ut på nära och långt håll. Men jag vet ju inte exakt vad som krävs för att uppfylla mina önskemål så jag kan ju ha fel..

Jag antar att lösningen är rejält många unified shaders så man kan använda pipelines till vad man vill...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Vad betyder 48 pixelshaders? Jo, ett megahögt 3DMark05 score och inte alls lika mycke prestanda ökning i spel. Skulle hellre vilja se att de utökade pixelpipelinsen istället. Hellre 24 pipelines med 2 i varje än 16 med 3 i varje.

Nej, det betyder bra prestanda i shaderkrävande applikationer (i vilket 3DMark ingår) vilket förhoppningsvis är åt det hållet utvecklingen går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nej, det betyder bra prestanda i shaderkrävande applikationer (i vilket 3DMark ingår) vilket förhoppningsvis är åt det hållet utvecklingen går.

Precis det jag menar. 3Dmark05 är betydligt mer shaderintensivt än något spel på marknaden idag alltså så kommer vi få se högre siffror i 3Dmark än spel. Eller vad säger du?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Precis det jag menar. 3Dmark05 är betydligt mer shaderintensivt än något spel på marknaden idag alltså så kommer vi få se högre siffror i 3Dmark än spel. Eller vad säger du?

Jag tror aldrig jag har fått mer poäng i spel än i 3dmark. Möjligen nån highscore i streetfighter 2 då

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kolla in senaste artikeln hos Driverheaven, http://www.driverheaven.net/reviews/X18Crossfire/index.htm
Den upphottade x1800 PE, Top whatever spöar GTX 512 i flera tester. Personligen så tycker jag att det är bra att Nvidia och ATI går sina egna vägar och testar olika anfallsvinklar, det gör bara att utvecklingen går snabbare. Skall bli kul att se vilken pipe/shader konfig som funkar bäst. Mest intressant med sista generationen tycker jag ATI's nya minneskontroller är, skall bli kul att se hur mycket de kan tweak den i de nya korten. Upphämtningen i OpenGL med första driverrevisionen var ju rätt rejäl.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Precis det jag menar. 3Dmark05 är betydligt mer shaderintensivt än något spel på marknaden idag alltså så kommer vi få se högre siffror i 3Dmark än spel. Eller vad säger du?

Generellt sett ja men jag vet inte om det är speciellt mycket mer shaderintensivt än t ex F.E.A.R. 3DMark har ju även andra saker som gör det lite speciellt, det har ju t ex mycket högre polygonantal än spel.

Men som jag sa tidigare så går vi förhoppningsvis mot mer och mer shaderintensiva spel så jag tycker inte det spelar så stor roll om man inte får så stor prestanda ökning i dagens mindre shaderkvrävande spel, de rullar ju ändå på tillräckligt bra på dessa high-end kort.

Permalänk
Avstängd

det blir säkert ett bra kort! men för min del ska mitt nästa kort inte ha gddr3 minne utan gddr4 minne! ska man gå från 6800gt 256 mb till ett nytt kort ska steget vara stort enligt min åsikt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
det blir säkert ett bra kort! men för min del ska mitt nästa kort inte ha gddr3 minne utan gddr4 minne! ska man gå från 6800gt 256 mb till ett nytt kort ska steget vara stort enligt min åsikt!

Precis. Jag får 6000p i 3DMark05 och jag byter inte dator förän man får ca 12000p med ett graffe...

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Kolla in senaste artikeln hos Driverheaven, http://www.driverheaven.net/reviews/X18Crossfire/index.htm
Den upphottade x1800 PE, Top whatever spöar GTX 512 i flera tester. Personligen så tycker jag att det är bra att Nvidia och ATI går sina egna vägar och testar olika anfallsvinklar, det gör bara att utvecklingen går snabbare. Skall bli kul att se vilken pipe/shader konfig som funkar bäst. Mest intressant med sista generationen tycker jag ATI's nya minneskontroller är, skall bli kul att se hur mycket de kan tweak den i de nya korten. Upphämtningen i OpenGL med första driverrevisionen var ju rätt rejäl.

Tycker det är lite synd det här för ATI. För nu blev dom så försenade så anses dom inte vara ett alternativ. Dom hade behövt krossa nvidia för att ses som ett alternativ trots en sån försening. Folk glömmer liksom bort hur bra dom presterar.
Med tanke på att R520 redan nu ligger ganska bra till egentligen så tror jag det kommer gå bra för R580.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är lite synd det här för ATI. För nu blev dom så försenade så anses dom inte vara ett alternativ. Dom hade behövt krossa nvidia för att ses som ett alternativ trots en sån försening. Folk glömmer liksom bort hur bra dom presterar.
Med tanke på att R520 redan nu ligger ganska bra till egentligen så tror jag det kommer gå bra för R580.

Fast jag tror nog allafall att X1800 har sålt relativt bra under den tid de funnits ute. Visst det har varit mycket snack om 7800GTX 512 men faktum är ju att kortet endast släpptes i mycket begränsad upplaga och varit i princip omöjlig att få tag på medan det inte är några problem att hitta X1800XT i lager. X1800XT har ju varit det bästa kortet man faktiskt kan köpa ifall man är intresserad av high-end kort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Fast jag tror nog allafall att X1800 har sålt relativt bra under den tid de funnits ute. Visst det har varit mycket snack om 7800GTX 512 men faktum är ju att kortet endast släpptes i mycket begränsad upplaga och varit i princip omöjlig att få tag på medan det inte är några problem att hitta X1800XT i lager. X1800XT har ju varit det bästa kortet man faktiskt kan köpa ifall man är intresserad av high-end kort.

Men hur många tänker på det? Jag tror det är många som helt enkelt tänker främst på nVidia av gammal vana.