Ändra text attribut i HTML 4.01 utan CSS

Permalänk
Medlem

Ändra text attribut i HTML 4.01 utan CSS

Hej,
Är det möjligt att ändra font, color m.m. i HTML 4.01 utan att använda CSS? .. Jag vet att CSS är det som rekommenderas och bör användas, men det kan jag som sagt inte använda (krav).

Har googlat om saken .. alla rekommenderar CSS och jag är ganska säker på att det inte går utan CSS .. men vill bara vara säker.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
http://www.w3schools.com/tags/tag_font.asp ?

Var det första jag försökte med .. .. men tyvärr inte ..

"The font element was deprecated in HTML 4.01.

The font element is not supported in XHTML 1.0 Strict DTD."

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Men varför försöka hålla dig till standarden när du ändå inte kan använda CSS?

Permalänk
Medlem

:), gjorde dom inte så för att folk skulle använda css tro ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom
Men varför försöka validera när du ändå inte kan använda CSS?

Sidan måste valideras .. det är det som är problemet .. I värsta fall skiter jag i att ändra texten .. ser ju ut som *** .. men orka bry sig.

Anledningen till att jag inte får använda CSS är att jag gör en layout lab i en kurs i webbprogrammering (högskolekurs) .. allt fungerar men det ser ju ut som **** .. hade bara tänkt att snygga till det lite innan ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Eh, vad har ni för konstiga krav där ni inte får använda CSS?

Vilken högskola går du? Bra att veta vad man ska undvika...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Eh, vad har ni för konstiga krav där ni inte får använda CSS?

Vilken högskola går du? Bra att veta vad man ska undvika...

Labben är uppdelad i 3 delar .. i den första är det frames man ska använda, i den andra tabeller och den tredje CSS + (X)HTML. Hela går ut på att man ska lära sig att använda de tre olika teknikerna för att producera samma layout på en sida. Personligen tycker jag inte att det är allt för orimliga krav i detta fall. (http://www.ida.liu.se/~TDDB64/index.en.shtml)

Pluggar på Linköpings Universitet.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Fast om man ska designa på gammal metod, med tabeller och så. Då bör man ju få använda gamla taggar också. Anledningen till att FONT är depricated är ju att man ska använda CSS istället. Vill man däremot designa för äldre browsers så är det ju FONT man ska använda.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Fast om man ska designa på gammal metod, med tabeller och så. Då bör man ju få använda gamla taggar också. Anledningen till att FONT är depricated är ju att man ska använda CSS istället. Vill man däremot designa för äldre browsers så är det ju FONT man ska använda.

... kanske det , men det är inget jag kan göra nu då kraven är satta:

Citat:

1. Using frames: No tables or stylesheets are allowed. Use HTML 4.01 Frameset as your document type. Also, you should have at least one link in the main (green) area point that points to one of the other pages on your site.
2. Using tables: No frames or stylesheets are allowed. User HTML 4.01 Transitional as your document type.
3. Using XHTML+CSS. No tables of frames are allowed. Use XHTML 1.0 Strict as your document type.

Problemet med att använda "deprecated" saker är ju att de kan försvinna i nästa uppdatering av standarden.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Problemet med att använda "deprecated" saker är ju att de kan försvinna i nästa uppdatering av standarden.

Fast har de specifierat standarden du ska använda så spelar det ju inte s[ stor roll. Däremot om det är p[ et sida som kan tänkas ändras till nyare standard i senare skede är det ju en annan sak.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se