Processorn snabbhet som funktion av frekvens och cache-storlek?

Permalänk
Medlem

Processorn snabbhet som funktion av frekvens och cache-storlek?

När jag nu skaffar en ny dator så är en av sakerna jag kommer att använda min dator till är matematiska beräkningar, där processorn bör kunna hinna med många flyttalsoperationer i sekunden, och där det är en fördel om Cache är stort.
Beror beräkningstiden direkt direkt på värdet på frekvens och cache-storlek, eller är det mer komplicerat?

Bland de olika processorer som kan komma ifråga är:
AMD Sempron 64 3300+ (2GHz, 128 kB)
AMD Athlon 64 3000+ (2GHz, 512 kB)
Intel Pentium 4 (3Ghz, 1024 kB)

Kan dessa jämföras på något bra sätt?

Permalänk
Medlem

Nej, det beror inte direkt på frekvensen och cachen. Det som gör den största skillnaden är microarkitekturen, och sålänge Intel kör med NetBurst så kommer det ha ett underläge mot Amd. P4 processorer har till och med sämre FPU enheter än de som satt i P3:an , så tyvärr måste jag rekommendera AMD 64:an för tillfället ..

Benchmarkade en liten flyttalskrävande applikation jag skrev på min P4 2,4 (oklockad) och en 2100+. AMD:n var 50% snabbare ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Tack,
det blev en Sempron 3300.
Visserligen har jag gjort beräkningar som krävt mer än dubbelt så lång tid på en AMD Athlon XP 2200 (1.8 Ghz, 256 kB) som på en Intel Pentium 4 (3Ghz, 1024 kB) - då var det beräkningar med mycket data, som bör ha orsakat mycket Cache-missar.

Permalänk

Nästan viktigare att skriva bra kod än att ha rätt cpu.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Är cache väldigt viktigt?
Vad är skillnaden mellan AMD64 X2 4200+ och 4400+ i prestanda (4200 har 512+512kB, 4400 har 1+1MB)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Nej, det beror inte direkt på frekvensen och cachen. Det som gör den största skillnaden är microarkitekturen, och sålänge Intel kör med NetBurst så kommer det ha ett underläge mot Amd. P4 processorer har till och med sämre FPU enheter än de som satt i P3:an , så tyvärr måste jag rekommendera AMD 64:an för tillfället ..

Benchmarkade en liten flyttalskrävande applikation jag skrev på min P4 2,4 (oklockad) och en 2100+. AMD:n var 50% snabbare ..

Flyttalskrävande applikationer på en p4 utan sse-optimering är ju som att skjuta sig i foten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av battra
Tack,
det blev en Sempron 3300.
Visserligen har jag gjort beräkningar som krävt mer än dubbelt så lång tid på en AMD Athlon XP 2200 (1.8 Ghz, 256 kB) som på en Intel Pentium 4 (3Ghz, 1024 kB) - då var det beräkningar med mycket data, som bör ha orsakat mycket Cache-missar.

Jag hade inte tagit sempronen.. Då den har lite cache minne..

128KB mot 512KB är endel..

Sedan när dom räknar den på 3300+ så är det mot en Celeron.

Lite för lite cache minne som sagt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ha skaffat en dator enbart för att göra tunga beräkningar skulle jag aldrig ha skaffat en Sempron-processor, åtminstone inte utan att själv ha testat den eller ha sett tester speciellt för det jag vill göra.
Men testet på http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2395 (för en 32-bits-Sempron 3300) tyder på att den klarar sig helt okej jämfört med processorer med 256 och 512 kB cache.
Åtminstone i 3D-renderingstestet borde det som jag var mest orolig för, beräkningar med stora matriser och liknande, vara en ganska stor del av det som testas.

Sempronprocessorn var ett förslag från Headlock, som bygger datorn, och anledningen till att de föreslog den var väl dels att den inte blir så varm, och dels att den är billig. (Jag vill inte betala så mycket för en dator just nu.)