55% av marknaden fortfarande AGP

Permalänk
Melding Plague

55% av marknaden fortfarande AGP

<font style="font-size: 10pt"><b>55% av marknaden fortfarande AGP</b></font> <small class="small">fredag 27 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Även om det främst talas om PCI-express nuförtiden, består marknaden fortfarande av 55% AGP-lösningar rapporterar <a href="http://www.theinquirer.net/?article=29313" target="_blank">The Inquirer</a>. Därför jobbar både ATI och Nvidia hårt för att få ut sina nya kort med AGP-gränssnitt, som ATI:s X1300 och X1600, eller Nvidias Geforce 6600 och 7800GS AGP. The Inquirer tror även att Geforce 7300 kommer att släppas med AGP. Däremot har OEM-tillverkarna gått över till PCI-express, idag är det svårt att köpa en ny dator med AGP.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att bli av med skitiga AGP. Ut med det gamla in med det nya.. även om det inte finns förbättringar man märker av för tillfället

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Å detta när man äntligen anpassat sig till AGP!

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk

Varför frysa ute alla intresserade som inte har råd med PCI-E?

Ps. Talar inte för min egen del (jag väntar med uppgradering, tills DirectX10 kommer)

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

pcie är så onödigt egenligen och siffrorna visar just det 55% är otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

Trodde det var mer!

Permalänk
Medlem

Majoritet av de som har PCI-E är väl dessutom ovetande OEM konsumenter...

Tycker vi borde bilda föreningen "AGP Portens Vänner", förkortat APV. Är ni med mig!?

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Därför jobbar både ATI och Nvidia hårt för att få ut sina nya kort med AGP-gränssnitt, som ATI:s X1300 och X1600, eller Nvidias Geforce 6600 och 7800GS AGP.

Var det inte jusst ATi och nVidia som inte gav ut AGP grafikkort pga. att de ville att folk skulle köpa nya moderkort också?

Är ju busenkelt att göra en AGP version så att de först nu börjar få ut nya kort med det beror på att de själva skapat en gynnsam lucka för presterande AGP kort.

Hade de haft lite framförhållning hade de släppt AGP korten strax efter PCI-E korten.

Är inge fel på AGP, men ska man ändå köpa nytt moderkort så är det ju lika bra att skaffa PCI-E men känns dumt att man ska behöva moderkort bara för att det inte finns några bra AGP kort nä gränssnittet klarar av det. Så får hoppas att de rappar på.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett nytt agp kort, geforce 6200. Typ det sämsta man kan hitta men AGP var det!

Permalänk
Medlem

AGP har precis börjat nå taket, och då på extrema grafiska inställningar. Visst, inte många som kör så, men det finns där så AGP är ute nu när det gäller högpresterande kort.
Men något jag personligen tycker är bättre med AGP är att porten inte klarar att leverera lika mycket ström, det får tillverkarna att tänka lite mer åt det strömsnåla hållet när de tänker ut arkitekturen antar jag. Hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Take that ankdojja!

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
AGP har precis börjat nå taket, och då på extrema grafiska inställningar. Visst, inte många som kör så, men det finns där så AGP är ute nu när det gäller högpresterande kort.
Men något jag personligen tycker är bättre med AGP är att porten inte klarar att leverera lika mycket ström, det får tillverkarna att tänka lite mer åt det strömsnåla hållet när de tänker ut arkitekturen antar jag. Hoppas jag.

Håller inte med om att AGP är ute när det gäller högpresterande grafikkort.

Ang. strömmen så spelar det ju ingen större roll. Både PCI-E och AGP kräver extern strömförsörjning från nätagget på dagens kort.

Permalänk
Discokungen

Släpp mid-range korten till AGP men inte High-range. Då borde övergången gå bra ändå

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

En av fördelarna med PCI-express sas ju vara att man slapp en extra strömkabel till grafikkortet som det var med AGP-korten. Hur det gick med det vet vi ju!

Det lättaste sättet att lösa problemet vore en PCI-adapter som sattes i AGP-porten, och men det kanske inte låter sig göras...

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Tänker inte byta till PCI-e än på länge. Sitter idag med ett barebone från shuttle, och skulle
jag byta till ett hyfsat grafikkort skulle det kosta mig runt 8000 kr.
Lite väl mycket enligt min plånbok att köpa nytt barebone + grafikkort.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför frysa ute alla intresserade som inte har råd med PCI-E?

Om inte jag är helt ute å cyklar så är PCI-E billigare än AGP.
Jag var oxå kritisk till PCI-E, men jag märkte snabbt att AGP var ett utgående "format" på grafikkort.
Har precis uppdaterat moderkort å graffe till PCI-E.
Jag letade faktiskt efter ett dugligt AGP-kort utan att finna ngt som jag tyckte var värt att lägga pengar på.
Men jag förstår de som inte vill/kan lägga pengar på alla nya "standarder" som kommer.
Men om man prioriterar lite kan även de flesta uppgradera till PCI-E utan att det känns för mycket i plånboken...
PCI-E kommer trots allt bli nästa APG till ett billigare pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
AGP har precis börjat nå taket, och då på extrema grafiska inställningar. Visst, inte många som kör så, men det finns där så AGP är ute nu när det gäller högpresterande kort.
Men något jag personligen tycker är bättre med AGP är att porten inte klarar att leverera lika mycket ström, det får tillverkarna att tänka lite mer åt det strömsnåla hållet när de tänker ut arkitekturen antar jag. Hoppas jag.

Hoppas ATI 1900XTX kommer i AGP. Undrar just då hur snopet det blir om det presterar likvärdigt ett pci-e system

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag har fortfarande AGP. Och även om jag haft råd att uppgradera så hade det ändå fått vänta ett litet tag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det komiska med det här är att pci-e moderkort kostar ca 500-700 kronor samt att nästan alla pci-e versioner av grafikkort är billigare än sina agp-versioner, så det är snarare att viljan att bara byta inte existerar och det är minst sagt tragiskt.

Bara för att ta ett exempel: 6800gs till pci-e kostar ca 1900 kr medans agp versionen kostar ca 2500-2600 kr, med mellankostanden kan du nästan köpa ett helt nytt moderkort.

Ni tjänar inget på att sitta kvar och tycka synd om er själva, situationen ni tänker upp i era huvuden om hur ni inte har råd är inte ens realistisk.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Det komiska med det här är att pci-e moderkort kostar ca 500-700 kronor samt att nästan alla pci-e versioner av grafikkort är billigare än sina agp-versioner, så det är snarare att viljan att bara byta inte existerar och det är minst sagt tragiskt.

Bara för att ta ett exempel: 6800gs till pci-e kostar ca 1900 kr medans agp versionen kostar ca 2500-2600 kr, med mellankostanden kan du nästan köpa ett helt nytt moderkort.

Ni tjänar inget på att sitta kvar och tycka synd om er själva, situationen ni tänker upp i era huvuden om hur ni inte har råd är inte ens realistisk.

Håller med. Billigare grafikkort är ju bra om det fortsätter komma till AGP ett tag till men det finns ingen anledning att släppa de dyrare i annat än PCI-E-utförande. Att köpa ett >3000kr grafikkort i AGP-utförande idag känns dumt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller inte med om att AGP är ute när det gäller högpresterande grafikkort.

Ang. strömmen så spelar det ju ingen större roll. Både PCI-E och AGP kräver extern strömförsörjning från nätagget på dagens kort.

Precis det är inget av nuvarande high-end kort som på något vis skulle vara begränsade av bandbredden som AGP 8x levererar. PCI-E klarar förvisso av betydligt högre hastigheter men till vilken nytta, dom korten finns inte att köpa i nuläget och om dom kommer kan vi bara spå i stjärnorna efter.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker då iaf satsa på ett till AGP-kort innan jag går över till PCI-eXpress..
Blir med stor sannolikhet ett 7800GS om kanske ett halvår..(Beroende på var priset hamnar)

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag tänker då iaf satsa på ett till AGP-kort innan jag går över till PCI-eXpress..
Blir med stor sannolikhet ett 7800GS om kanske ett halvår..(Beroende på var priset hamnar)

Vet vi med säkerhet att 7800GS kommer till agp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Det komiska med det här är att pci-e moderkort kostar ca 500-700 kronor samt att nästan alla pci-e versioner av grafikkort är billigare än sina agp-versioner, så det är snarare att viljan att bara byta inte existerar och det är minst sagt tragiskt.

Bara för att ta ett exempel: 6800gs till pci-e kostar ca 1900 kr medans agp versionen kostar ca 2500-2600 kr, med mellankostanden kan du nästan köpa ett helt nytt moderkort.

Ni tjänar inget på att sitta kvar och tycka synd om er själva, situationen ni tänker upp i era huvuden om hur ni inte har råd är inte ens realistisk.

Angående att byta till pci-e moderkort plus nytt grafikkort skulle kosta lika mycket som att ta motsvarande grafikkort till agp stämmer förvisso när det gäller de kort som idag finns till både agp och pci-e men om man vill ha ett dyrare gkort så kanske det blir alldeles för dyrt att byta både till ett high end gkort och ett nytt moderkort (det är knappast ovanligt att folk köper en produkt som kostar så pass mycket att de måste leva på nudlar eller liknande resten av månaden, då har man inte råd att lägga på ett nytt moderkort):

Dessutom är det inte alltid bara att byta, det är inte bara Dr_Spackel som sitter på en barebone, vi kan inte bara att köpa ett moderkort, vilket som helst passar inte, men om du kan hitta ett moderkort som är likvärdigt till det jag har fast med pci-e som också finns i handeln så lovar jag att jag skall fundera på det.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

AGP utgör 55% av vad? alla datorer som finns/är i bruk? i så fall måste jag säga att avvecklingen av AGP gått väldigt snabbt. Eller är 55% av alla grafikkort som säljs fortfarande AGP?

Även om AGP kort fortfarande säljer så är det mest billiga skräp kort alá FX 5200, X300 och 6200 samt några X700 och 6600 så det är inte så att det sitter 5 milj. AGP användare och bara väntar på att ATI ska släppa X1900XTX innan dom uppgraderar som vissa här vill få det till. Hade det funnits något att vinna rent ekonomiskt så hade det funnits 7800GTX och X1900 kort till AGP men nu gör det inte det och det är inte för att ATI och Nvidia konspirerar mot er AGP användare utan för att dom inte skullt tjäna tillräckligt (om några) pengar på det.

Och vem fan vill igentligen köpa ett X1900XTX/7800Ultra till AGP? Jo, det är dom som är villiga att betala 6000:- för ett grafikkort men inte 500:- för ett nytt moderkort, inte så konstigt att ATI och Nvidia inte bryr sig om dom då dom är väldigt, väldigt få.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
AGP utgör 55% av vad? alla datorer som finns/är i bruk? i så fall måste jag säga att avvecklingen av AGP gått väldigt snabbt. Eller är 55% av alla grafikkort som säljs fortfarande AGP?

Även om AGP kort fortfarande säljer så är det mest billiga skräp kort alá FX 5200, X300 och 6200 samt några X700 och 6600 så det är inte så att det sitter 5 milj. AGP användare och bara väntar på att ATI ska släppa X1900XTX innan dom uppgraderar som vissa här vill få det till. Hade det funnits något att vinna rent ekonomiskt så hade det funnits 7800GTX och X1900 kort till AGP men nu gör det inte det och det är inte för att ATI och Nvidia konspirerar mot er AGP användare utan för att dom inte skullt tjäna tillräckligt (om några) pengar på det.

Och vem fan vill igentligen köpa ett X1900XTX/7800Ultra till AGP? Jo, det är dom som är villiga att betala 6000:- för ett grafikkort men inte 500:- för ett nytt moderkort, inte så konstigt att ATI och Nvidia inte bryr sig om dom då dom är väldigt, väldigt få.

Köper man grafikkort ur segmentet 6000:-+, så lär man knappast snåla och handla MB för 500 spänn, eller??

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
AGP utgör 55% av vad? alla datorer som finns/är i bruk? i så fall måste jag säga att avvecklingen av AGP gått väldigt snabbt. Eller är 55% av alla grafikkort som säljs fortfarande AGP?

Även om AGP kort fortfarande säljer så är det mest billiga skräp kort alá FX 5200, X300 och 6200 samt några X700 och 6600 så det är inte så att det sitter 5 milj. AGP användare och bara väntar på att ATI ska släppa X1900XTX innan dom uppgraderar som vissa här vill få det till. Hade det funnits något att vinna rent ekonomiskt så hade det funnits 7800GTX och X1900 kort till AGP men nu gör det inte det och det är inte för att ATI och Nvidia konspirerar mot er AGP användare utan för att dom inte skullt tjäna tillräckligt (om några) pengar på det.

Och vem fan vill igentligen köpa ett X1900XTX/7800Ultra till AGP? Jo, det är dom som är villiga att betala 6000:- för ett grafikkort men inte 500:- för ett nytt moderkort, inte så konstigt att ATI och Nvidia inte bryr sig om dom då dom är väldigt, väldigt få.

Skulle inte kalla det konspirations teorier utan mer affärs planering.
om dom skulle släppa ett värsting kort på agp marknaden så skulle säkert en stor skara människor köpa det kortet och alltså vara fast på AGP platformen i 1-2 år till.

Om dom istället släpper "budget" kort på agp marknaden så får dom antagligen den production med vinst samtidigt som dom får över flera personer till PCI-E. För dom vet att om någon redan har PCI-E så kommer nästa grafikkorts uppgradering komma tidigare än för dom med agp. Då det kostar mer att konvertera från agp till pci-e än vad det kostar att bara köpa ett nytt graffe.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd

En personlig gissning är att det kommer finnas fullt användbara "spelkort" för AGP iaf det närmsta året.
Gissningsvis kommer åtminstone en generation kort till att släppas till AGP, men då knappast några värstingar, men väl midrangekort.
Att helt sluta med "spelbara" AGP-Kort redan nu vore rena vansinnet ekonomiskt sett.
Kikar man t.ex på vad steamanvändarna använder för kort, så är det ATI's 9600-serien som är klart vanligast, och det säger väl lite om vad för segment som säljer mest och därmed blir lönsammast.
Strategin vid en ny kretssläppning är ju att få blickarna mot sej, för att sedan kunna kränga midrangekort i stora partier, tack vare uppmärksamheten man fick vid "värstingsläppet".
Folk i gemen (Då menar jag inte hardwarefreaks) ser ju mest bara varumärket, inte modellen som det primära vid köp av nya saker.
Läser Sven "Svensson" en artikel om att t.ex ATI har det värsta kortet för tillfället och kanske något "världsrekord", så visst fasen kikar han lite extra på ett ATI-kort när han öppnar börsen, om än bara för att handla ett X600-kort.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Enligt en kompis så skilljer det inte så värst mycket mellan AGP 8x och PCI-E 16x standaren (Han såg det på någon test) Men sen så skiljer det givevis på kort och kort
Varför AGP korten är dyrare är ju givet dom tillverkas i mindre serier än förut så då blir dom dyrare

Ex. Jag hade köpt ett Powercolor X800 GTO VIVO fick det 2/1 2006 Men det var inget vivo
Skickade tillbaks det trodde att jag inte skulle behöva vänta men det fick jag göra enda tills April

Summering Bra AGP-kort går åt som smör i backen Tillverkaren hinner eller vill inte tillverka stora serier De vill satsa på Pci-e istället det är min tro.
Jag tror också att om 1 år så går det inte att få tag på några AGP-kort längre
Och för att byta till Pc-kort så blir kostnaden ofta stor eftersom det drar med sig så mycket mer än vad man tror.

/Hansomguy

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk

Varför frysa ute alla intresserade som inte har råd med PCI-E?!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Visst agp-kort är lite dyrare än sin pci-e motsvarighet och moderkort är idag inte så dyra. Men jag har ändå full förståelse för problematiken och den frustration många har när de vill uppgradera sitt grafikkort och det inte finns till agp.

Faktum är att för många så kommer det inte att räcka att bara byta moderkort utan man kommer att bli tvungen att även byta processor och hellst också minne vilket alltså i praktiken betyder ett nytt datorköp för många tusen kr.

När man då tänker på att en gammal slot-A processor ofta ändå inte är flaskhalsen i många spel utan grafikkortet, och att agp-bussen egentligen är fullt tillräcklig i de flesta fall. Så är det väll inte så konstigt att fattiga studenter och andra personer som vänder på slantarna blir lite frustrerade när datorbolagen försöker få oss att byta system i förtid. Själv hoppas jag att utbudet på agp-kort kommer fortsätta att vara stort så länge agp-portens prestanda räcker till.