DDrdrive X1 - en till RAM-hårddisk

Permalänk

Det ser bra ut, bra att den har PCI-E 1X, men om den hade laddningsbar batteri så skulle det vara toppen. Inte så kul att förlora allt när man får strömavbrott, vilket jag får några gånger om året.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
jag håller helt klart med umegrabb!

det låter ju jätte bra ifall man har minne så att man till exempel kan starta datorn på den. vore så skönt!

det här med strömförbrukningen och strömmkällor.... har jag förstått rätt att man har en separat strömsladd till minnet, att produkten inte tar ström från nätagget?
och ifall det skulle bli strömavbrott så skulle all information på minnerna att sopas bort direkt?
är det därför det snackas om batteri på produkten så att man har råd med ett par timmars strömavbrott?
hur blir det då med om man stänger av datorn? kommer produkten att dra ström 24/7 för att undvika att informationens sopas bort?

vore tacksam för ordentliga svar på frågorna och inte bara någon som svarar på en fråga lite halvslarvigt, ge hällre tusan i att svara om du inte vet. det finns kunniga här ute som åtminstone kan svara med lite kundskap.

Jepp, RAM tappar all information om strömmen bryts. Därför hade flashminne varit grymt mycket smidigare, dock inte snabbare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
PCI-E x1 är på ~500MB/sec

Jag tycker de nu bara borde satt en ruggigt fet batteribackup på kortet, då hade det varit perfekt..
Visserligen så skulle ett sånt där med ~1GB minne varit väldigt fint som Swap disk.

Du menar alltså att man skall köpa massa RAM-minne och sätta på ett dyrt extrakort.
Och sedan köra swap till den virituella hårddisken för att kompensera att du har för lite ram-mine i burken?

Om du har råd med 1 Gb extra minne, så sätt det då direkt i moderkortets minnesplatser!
Eftersom att du har 1Gb ram extra så behöver du 1Gb swap mindre (ungefär iaf)...
Garanterat bättre prestanda (och billigare)!

Men det hindrar ju inte att ram-hårddisk är fränt, använd det bara till något vettigt i så fall!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk

dåligt im man får strömavbrott placera på ett batteripack . då blir den bra,

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janzzon
Du menar alltså att man skall köpa massa RAM-minne och sätta på ett dyrt extrakort.
Och sedan köra swap till den virituella hårddisken för att kompensera att du har för lite ram-mine i burken?

Om du har råd med 1 Gb extra minne, så sätt det då direkt i moderkortets minnesplatser!
Eftersom att du har 1Gb ram extra så behöver du 1Gb swap mindre (ungefär iaf)...
Garanterat bättre prestanda (och billigare)!

Men det hindrar ju inte att ram-hårddisk är fränt, använd det bara till något vettigt i så fall!

Nu är ju iofs Windows grymt korkat och utnyttjar inte minnet till OSet. Nejdå, man ska ha swapdisk på 800MB även om man har 1500MB minne oanvänt. Jag blir så trött! :x

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det är rätt bra att ha extern strömförsörning med, man kan ju koppla batteri där med. Men jag tycker de borde ha ett litet som klarar ett par timmar iaf..
Sen som ja sagt förr, en 2,5" disk på baksidan som kan långtidslagra minnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Varför inte köra kortet i en x16-plats i stället? Borde ju räcka rätt långt Då är hårddisken ingen flaskhals längre Sen kommer flashminne bli ganska stort. Billigt och effektiv lagring. Det kommer dock vara störst på laptop-marknaden. Nej, en sån här "hårddisk" som backupar en gång i timmen till en flashdisk hade varit perfekt.

Edit:

Umegrabb: det tar längre tid än så. Kanske 15 sec för windows och ladda spel går ändå igenom minnet så det blir nog inte så mycket snabbare.

Kortet har bara x1 kontakten så det spelar ingen roll om du sätter den i ett x16 uttag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Kortet har bara x1 kontakten så det spelar ingen roll om du sätter den i ett x16 uttag.

Alltså jag menar om de hade haft stöd för x8 eller x16 istället. Där finns ju lite mer bandbredd. Du förstå? ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
jag håller helt klart med umegrabb!

det låter ju jätte bra ifall man har minne så att man till exempel kan starta datorn på den. vore så skönt!

det här med strömförbrukningen och strömmkällor.... har jag förstått rätt att man har en separat strömsladd till minnet, att produkten inte tar ström från nätagget?
och ifall det skulle bli strömavbrott så skulle all information på minnerna att sopas bort direkt?
är det därför det snackas om batteri på produkten så att man har råd med ett par timmars strömavbrott?
hur blir det då med om man stänger av datorn? kommer produkten att dra ström 24/7 för att undvika att informationens sopas bort?

vore tacksam för ordentliga svar på frågorna och inte bara någon som svarar på en fråga lite halvslarvigt, ge hällre tusan i att svara om du inte vet. det finns kunniga här ute som åtminstone kan svara med lite kundskap.

Yes.. Den måste ha el 24/7. Handdatorer (windows) förlorar också all sin info om elen går bort eftersom alla information sparas på ram minnenra.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Yes.. Den måste ha el 24/7. Handdatorer (windows) förlorar också all sin info om elen går bort eftersom alla information sparas på ram minnenra.

Handdatorer har väl flashminne? Du menar som typ iPaq och liknande?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jepp, RAM tappar all information om strömmen bryts. Därför hade flashminne varit grymt mycket smidigare, dock inte snabbare.

Borde vara ganska enkelt att fixa, köp en IDE->CF konverter och 8 Gb CF minne allt till ca pris av 3500 kr, klart!

Kanske även finns Sata->CF konverter, vet dock inte vad som man skulle tjäna på det.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tischan
Borde vara ganska enkelt att fixa, köp en IDE->CF konverter och 8 Gb CF minne allt till ca pris av 3500 kr, klart!

Kanske även finns Sata->CF konverter, vet dock inte vad som man skulle tjäna på det.

Som sagt inte lika kul. RAM-minnen är ju brutalt snabba men lider av beroende av ström för att behålla information. Flashminne är som sagt inte speciellt snabbt men det är solid-state och kostar mindre samtidigt som det inte tappar information av strömförlust.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hmm, är man rädd för strömavbrott kan man väl skaffa sig hdguard pro från eksitdata?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Handdatorer har väl flashminne? Du menar som typ iPaq och liknande?

Alla handdatorer med windows (inte WM5) tappar all info när batteriet laddas ut helt. Oprativsystem blir kvar för det ligger på ROM minne. Men kontakter, spel, filmer, kalender osv försvinner (om inte inte förvaras på minneskort).

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vet säkert, men visst verkar det vara ett alldeles för simpelt misstag av företaget att tillverka en produkt som är så känslig för strömavbrott som så många oroar sig för? Jag tänker mig att de antagligen skickar med någon form av mjukvaru-RAID (eller något liknande) som kontinuerligt synkroniserar en liten hårddiskpartition med DDR-driven. Det värsta som kan hända då är att man efter ett strömavbrott tvingas boota en gång från hårddisken. Det är bara mina spekulationer om hur det borde kunna funka, men som sagt, utan backup verkar produkten vara ett stort misstag. Länken till företaget gav minst sagt knapphändig info...

Permalänk

Ser intressant ut, skulle vara kul att se hur de står sig mot scsi 15000rpm hårddiskar. Sen vore det kul om man kan klocka eller i alla fall sänka latenserna på minnena man fäster på kortet:)

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tischan
Borde vara ganska enkelt att fixa, köp en IDE->CF konverter och 8 Gb CF minne allt till ca pris av 3500 kr, klart!

Kanske även finns Sata->CF konverter, vet dock inte vad som man skulle tjäna på det.

Flashminnen har väl begränsade skriv- och läs-cykler? (ursäkta stavningen )
isf så skule det nog inte vara så roligt med CF längre.....

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Flashminnen har väl begränsade skriv- och läs-cykler? (ursäkta stavningen )
isf så skule det nog inte vara så roligt med CF längre.....

Det stämmer, men jag tror de dyrare varianterna ser till att skriva till nya ställen i minnet hela tiden och det minskar problemet. Då kan man iaf inte slita ut en liten bit och få hela kortet förstört. Och även om man får en liten bit förstörd så kan ju ändå operativsystemet markera den biten som trasig i filsystemet och använda resten av minnet. Har heller aldrig hört om någon som haft problem med detta, många använder CF i bilar, HTPCs osv så jag tror inte det är så stort problem i praktiken.

Sen kanske det iofs är dumt att just swappa till flash-minne. Men eftersom det inte gör något om swappen rensas om strömmen bryts så finns det ju ingen mening med det direkt, då passar ju faktiskt DRAM bättre (som dessutom är mycket snabbare).

Edit: Läscyklerna är inte begränsade vad jag vet (iaf inte till något antal som man når upp till i en handvändning), det är bara skrivningar som flash-minne inte klarar hur många som helst av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
hmm...
adapter istället för batteri... smidigare? Tveksam...
Bäst vore ju båda två, batteri + adapter och sen stöm via burken...

Jobbigt om man vill flytta på burken i nuläget, så har man ingen ström från burken och ingen adapter... Rätt klantigt uttänkt imo. Hade de tänkt sig att burken skulle stå permanent på samma plats tills det är dags att skrota den? :/

Jag vill nog säga att 98 % aldrig flyttar sin dator. Lan är för nördar utan liv och flickvänner. Vill man flytta dator får du helt enkelt köpa bärbar.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Altså flashminnen är ju slöa som bara den, i gemföreklse med ram.

Hoppas den här produkten utnytjar hastigheten hos bussen fult ut. i-RAM var ju alldeles för slö IMO.

P.S. Jävla BS det där åvan om lan. Prova på ett lan-party med lite mognare deltagare. Du vet med folk som t.ex. är gifta...

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
300MB/s(SATA2) vs 500MB/s(PCI-E x1)

PCI-E x1 = 250 upp, 250 ned samtidigt. Jag vet inte om man godtyckligt kan ställa om så man får all bandbredd inåt eller utåt. Det lär bli en större skillnad än vad som syns mellan PCI-E och PCI eftersom PCI är en hubbad buss och PCI-E switchad.

Permalänk

borde gå snabbt att boota datorn med denna grejj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
borde gå snabbt att boota datorn med denna grejj.

Som nänmnts i tråden så är det inte så enorm skillnad faktiskt.

Är faktiskt inte hårddisken som är den största flaskhalsen när man startar datorn. Men det beror också på hur man optimerat starten och vad man har för enheter inkopplade.

Men det är väl inget snack om saken? i-RAM är överlägsen den här produkten ang. strömförsörjning.
Att ta ström från datorn även när den är avstängd och ha ett batteri då datorn inte får ström än att behöva en egen adapter hela tiden.

lumor_:
Jo tänkte också på att de borde ha ett sådant program. Om inte lär det ju dyka upp nu i och med att det kommer flera sådana här produkter.
Nackdelen med det är ju att du måste spara ner allt i ram-disken varje gång du stänger av datorn. Men det gör kanske inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Kikar man på I-RAM från Gigabyte och dess prestanda så är det inga revolutionerande skillnader jämfört med hårddiskar;

http://techreport.com/reviews/2006q1/gigabyte-iram/index.x?pg...

Duedate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Kikar man på I-RAM från Gigabyte och dess prestanda så är det inga revolutionerande skillnader jämfört med hårddiskar;

http://techreport.com/reviews/2006q1/gigabyte-iram/index.x?pg...

Duedate

Den kör väl på sata (?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Kikar man på I-RAM från Gigabyte och dess prestanda så är det inga revolutionerande skillnader jämfört med hårddiskar;

http://techreport.com/reviews/2006q1/gigabyte-iram/index.x?pg...

Duedate

Jorå, kolla vidare bara. När själva hårddisken används så springer i-RAM ifrån även 4 diskar i raid 0 med lätthet i de allra flesta fall. Och i praktiken blir det nog ännu bättre i och med accesstiden som oftast är viktigare IRL än i tester (även om de har tester för accesstiden också).

Att windows eller spel inte laddar mycket snabbare beror ju på att hårddisken inte riktigt är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

Man kan säkert modifera dessa prudukter senare och ha en liten bilbatteri i en stor data låda som laddar när det behövs. Eller så kan man koppla 40st R-20 batterier som är laddbara (serie+parallel kopplade) och fylla hela nedre sidan av lådan med batterier, och ha en liten Hårdisk på typ 10GB som man har lagt på Ghost kopian på. Skulle det gå åt pippan...så kan man Ghosta och komma i gång på 5 min...

Låt fantasin flöda...och åter kom gärna med bra förslag...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Intressant! Blir mycket pengar men för servers lär det bli intressant

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
Intressant! Blir mycket pengar men för servers lär det bli intressant

Jag tänkte också det först, men när jag tänkte mer på det kom jag egentligen inte på nått som en server skulle kunna ha en sån här till. Har du några förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag tänkte också det först, men när jag tänkte mer på det kom jag egentligen inte på nått som en server skulle kunna ha en sån här till. Har du några förslag?

Databas?