Permalänk
Medlem

men det brukar dyka upp fel redan på första loopen om det är något riktigt fel.

Hur ser din bootordning ut då?
Har du HDDn som första och brännaren som andra?

Permalänk
Medlem

jag har hårdisken som 1 o CD som andra...men problemet kvarstår*sucK*...

kollade i bios.... saknar >on board floppykontroll??>

Permalänk
Medlem

kanske är olika i olika bios, ingen aning. bilderna hittade jag på nätet... Har du provat att starta utan brännaren än?

Permalänk
Medlem

Ni somkör Vista på detta modekort, måsta ni installera nätverksdrivare och ljud?
Mitt nätverk vill inte fungera alltså internet. :/ Fick det att fungera just men starta om datorn och nu funkar det inte igen. Undrar om det fungerar i xp. Men orka installera om igen. Hjälp uppskattas!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

ska jag koppla ur kabeln ur moderkortet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jaha, nu åker xp in. Installerade om Vista en gång till men inte ville det fungera för det.. Hoppas nätverket fungerar nu med xp. Återkommer... Någon som haft liknande problem som jag i vista?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Den enda nätverksdrivaren som fungerar i Vista är 3.52 från Asrocks site. Men den fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Den enda nätverksdrivaren som fungerar i Vista är 3.52 från Asrocks site. Men den fungerar.

Ok, ja nu är det försent xp nästan klart installerat. Men tack ändå! Får väl installera Vista pånytt någon dag, men idag vill jag bara få igång den.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har någon fått igång nätverket i linux?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Kan meddela att mitt internet fungerar fint i xp. Synd att jag inte hann testa den där drivaren. :/ Men men får installera vista på nytt senare.

Nu kanske man borde testa klocka också.
Angående Bios så är P1.60 ett bra? (Tror det hette så, något med 1.60 stod det iaf vid uppstart)

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nätverk fungerar fint i Mandriva, Suse och Debian. Kan krångla lite i Ubuntu. Har testat alla.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m

Nu kanske man borde testa klocka också.
Angående Bios så är P1.60 ett bra? (Tror det hette så, något med 1.60 stod det iaf vid uppstart)

BIOS 1.6 har ett fel så du inte kommer högre än till 274 när du klockar. Du måste ha BIOS 1.7 eller nyare. Jag kör på BIOS 2.3 utan problem, men har inte klockat så mycket än heller. BIOS 2.2 verkar vara populärt hos en del http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=59080

Här har du mycket info http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=40579

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
BIOS 1.6 har ett fel så du inte kommer högre än till 274 när du klockar. Du måste ha BIOS 1.7 eller nyare. Jag kör på BIOS 2.3 utan problem, men har inte klockat så mycket än heller. BIOS 2.2 verkar vara populärt hos en del http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=59080

Här har du mycket info http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=40579

Tack för ett bra svar! Då har jag en fråga, behöver man ändra något annat än PCI till async? Har läst att det har skrivits om HTT osv. men jag hade en C2D E6300 förut och då höjde jag bara FSB:n.
Tror inte jag behöver så hög fsb som 274 så det kanske är onödigt med nytt bios? För 11x274 = 3014. Tror inte min 3200+ klarar så högt.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

testade starta upp utan att cd/dvd var ansluten.....
samma sak....tyvärr...
frågar efter : select proper bothdevice.....resettar så är man förbi*suck*.......ska man få leva med detta....?...nån lösning måste finnas.?

Permalänk
Medlem

mr_s_d,
Jag vet inte om du har testat med att pröva en annan hårddisk, om du eller någon kompis kan ha en gammal/liten disk över att testa med. Du behöver då bara lägga in OS och se vad som händer.

Hårddiskarna har ett kretskort med inbyggt minne. Vid uppstart ska moderkortet/bios känna av vilken hårdvara - här disk, som är ansluten och får den inte rätt tillbaka signal på sitt anrop till disken, kan man få ett medelande som t.ex. ditt, att rätt enhet för start saknas. För är det något fel på disken får du byta ut den och skaffa dig en annan.

Jag har varit med om liknande fall tidigare hos en vän... vi testade i princip allt i hårdvaruväg inklusive moderkortsbyte etc. + mjukvara och felet kvarstår, vilket vi drog slutsatsen att disken är dålig. Då det var en liten disk - vännen som äger datorn behöver ingen stort utrymme, låter det vara eftersom uppstartsproblemen inte uppträder vid varje uppstart och datorn fungerar annars fint. En ny liten disk kostar ca 400-500 kr. Så länge allt fungera i övrigt får det vara då en felsökning av disken kan bli dyrare än att köpa en ny disk, om man inte finner felet i samband med testet - då får ägaren betala undersökningen. Blir problemen mer regelbundna - jag då kan man lämna in den för RMA.

Jag vet inte om det är ditt möjliga problem men se det som ett tips till dig att undersöka.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_s_d
testade starta upp utan att cd/dvd var ansluten.....
samma sak....tyvärr...
frågar efter : select proper bothdevice.....resettar så är man förbi*suck*.......ska man få leva med detta....?...nån lösning måste finnas.?

Har du provat trycka på F11 när det står "select proper bothdevice", och sedan välja hårddisken där?

Hittade även info under FAQ på Samsungs (hårddisken) hemsida. Nu vet jag inte vilken version av disk du har. Men den jag läste på fanns det tydligen någon fix/patch till utöver det här...

Man ska disabla "Spred Spectrum" i bios om moderkortet har problem att hitta disken.

Samsungs HDD sida. Kolla på FAQ i högerkanten, när du hittat din HDD. http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/index.htm

Permalänk
Medlem

kollade lite på samsungs sidan o läste om liknade problem. med diskar.
provade att avaktivera.....Spread Spectrum funktionen...
den går lite längre....men stannar upp i Windows bilden istället*suck*...låser sig liksom....
men skam den som ger sig....nån lösning måste ju finnas....

Permalänk
Medlem

Nu börjar tippsen tryta här med... Du kanske skulle prova att bygla hårddisken till SATA 150 eller köra på de andra SATA-portarna... Men det är ju inte ens säkert att det är disken det är fel på...

Permalänk
Medlem

hittade nåt annat konstigt?
under ikonen: säker borttagning av maskin vara....längst ner på aktivitetsfältet
där ligger hårddisken angiven?? som ett usb eller nåt annat man anslutet
det ser inte okey ut?.....eller??

Permalänk
Medlem

Jo det är så det ska vara med SATA-diskar. Helt normalt... och tyvärr går det inte att få bort den där symbolen ner i hörnet heller (har irriterat mig).

Permalänk
Medlem

ska prova bygla....men skulle det verkligen hjälpa?
kan man bara flytta till en annan sata port?...utan att ändra nåt?

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Men om du provar de andra portarna. Kom ihåg att kolla så de andra sata-portarna är igång i bios... det går ju alltid att flytta tillbaks till nuvarande porten. Som jag fattat det så behövs inga drivrutiner till de portarna... Ändå finns det en drivrutin på ASRocks hemsida? Någon som vet mer?

"ULi SATA driver ver:1058f" på den här sidan om det skulle behövas (men jag tror den drivrutinen endast behövs när man ska koppla flera diskar i raid, efter att windows installerats)...
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=939Dual-SATA2

Permalänk
Medlem

en annan fundering,,,,går det bra att köra vista på detta moderkort?
med hänsyn till bios o drivrutiner? osv... nån som har erfarehet??

ang grafikort....om man ska köra vista i 64 bit...stöder alla moderna grafikort det?...
annars tacksam för förslag på lämpligt kort...ska inte spela men grafiken i vista ska funka som det är tänkt?

Permalänk
Medlem

Ja. Läs här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Ditt grafikkort finns med om du kollar http://ati.amd.com/support/driver.html

Men som jag fattat så är drivrutinerna buggiga än. Annars är det ju DirectX10 kort som gäller i vista. Men det har bara Nvidia kommit ut med än. Men du ska ju inte spela som jag fattar det, så vista och DirectX10 låter överkurs bara för att få ett flytande skrivbord (Windows Aero). Vänta tills det kommer billigare DirectX10 grafikkort i alla fall. De billigaste kostar just nu 2700:- och är väl kraftfulla för att enbart köra skrivbordet i.

Tänk även på längden på grafikkortet när du köper nytt. Chassit ger dig inte mer utrymme än c:a 23-24cm. Och de största korten nuförtiden är 27cm (eller det kanske finns ännu större?). Skulle du sätta i ett större grafikkort så måste du plocka ur racket du har hårddisken i, och flytta upp hårddisken under brännaren (finns byglar att sätta på HDD). Annars är det att byta till ett annat chassi som gäller. Men mät utrymmet i chassit och ta reda på längden på det grafikkort som du eventuelt tänkt köpa innan du slår till.

Edit: Snubblade över det här http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=61135

Permalänk
Medlem

ny dag nya tag*s*.....funderar på att göra en ominstalltion av OS från början....
då kommer frågan: disketten med drivrutiner som man ska ha för att köra HD SATA 2.
när ska den inn?....när jag installerade första ggr...kom ingen fråga upp ang diskett....? ska man trycka F6 i början när raden kommer upp nertill på Os ang andra alternativ...`? vore ju bra veta så man inte behöver göra om det igen....
vidare ska jag flytta jumpern o clear c-mos så att inge skit är kvar i nåt chips?
måste ju finnas nån mer som kör Sata 2 på detta moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_s_d
ny dag nya tag*s*.....funderar på att göra en ominstalltion av OS från början....
då kommer frågan: disketten med drivrutiner som man ska ha för att köra HD SATA 2.
när ska den inn?....när jag installerade första ggr...kom ingen fråga upp ang diskett....? ska man trycka F6 i början när raden kommer upp nertill på Os ang andra alternativ...`? vore ju bra veta så man inte behöver göra om det igen....
vidare ska jag flytta jumpern o clear c-mos så att inge skit är kvar i nåt chips?
måste ju finnas nån mer som kör Sata 2 på detta moderkort.

Jadå. Kör Sata2 på 939dual-sata2. Kör t.o.m. Vista.

Har inte läst hela tråden eller allt du har sagt, men här kommer ett tips (om du har en OS-skiva med slipstreamade drivrutiner på dvs):

Glid in i inställningarna för kontrollerkretsarna i bios (där du ställer in raid/inte raid, floppy, seriell, paralell, ir osv). Där ställer du operation mode på Sata2 till IDE istället för SATA. På så sätt slipper du drivrutinsklabb och annat under installationen. När du installerat Windows så installerar du drivrutinerna till kontrollerkretsen (JMicron), bootar om och sätter tillbaka operation mode till SATA.

Jag tror t.o.m. att operation mode står på IDE som standard

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Det är unjifär vad han gjort. Men det krånglar fortfarande.

Men jag hittade precis info om att det ska/kan bli nått fel med MBR och boot.ini på det viset, och då ska man kunna fixa det genom att köra:

"To use it as a Windows boot drive in SATA mode, you can try installing the Jmicron driver in Windows and then booting up to the repair console with your Windows disk, run FixMBR and fixboot. After that you may be able to change the drive to run in SATA mode in the bios".

Så lättast / säkrast är kanske att göra en ominstall (ja tryck F6 när det står det vid installation).

Men jag har även läst att det är ganska många som fått problem just p.g.a. att de använt den sata-kabel som följt med moderkortet. När dom bytt ut den så har allt fungerat...

Permalänk
Medlem

när dtår det tryck F6 då.....preciss när man satt i skivan eller??

Permalänk
Medlem

Du kan sätta i disketten bara windowsinstallationen har börjat. om du trycker f6 (står i nederkant, när du ska trycka) utan att ha satt i disketten så kommer installationen att fråga efter filerna/disketten.

och texten syns ganska tidigt i installationen..