Permalänk
Medlem

Mest prisvärda laptopen idag?

Hejsan.. Funderat lite på det här.. hade ju en Acer Aspire 5024 WLMI tidigare.. som säkert många redan läst här i mina trådar

Men som tur är fick jag ju återköp så jag undrar vad man skulle kunna köpa för nån istället ? .. Funderade lite på den nya Zepto men den blir lite dyr ändå..

Och asus A6KT har ju sämre prestanda än 5024wlmin hade .. vill ju inte byta ner mig

Funderade även på att skaffa en stationär istället.. men vetefan.. vill nog inte det=) .. Man får en riktigt fin en för 11 lakan.. med 7900GT och 4200+ X2 o.s.v .. det duger ju en bra tid framöver med en 19" TFT 8ms.

Någon som har ett tips, rekommendation eller råd? .. Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar

/Fredrik

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på asus a6kt? den har ju ett bra mycket bättre graffkort (x1600) än acer (x700). För övrigt samma dator (cpu minne etc).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den som ja har är mycket prisvärd. se sign

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

subz3ro .. Jo men den kostar väl ca 15 papp eller nåt? .. det är ju ganska mycket dyrare för inte allt för mycket extra prestanda.. eller ?

nussse: Nja inte i 3dmark 03 .. A6KT fick bara 4900 medans 5024 får 5500-6000 .. tror jag iallafall.. har inte sett någon recension men bara något jag hört.

Edit: datorn hade dessa poäng.. lite bättre då.

(Omega Driver 3.8.231):
3dm01 - 14238 pt
3dm03 - 5768 pt
3dm05 - 3131 pt
SPi 4M - 4m 27s

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

M3438 från FS..

dom nya modellerna har inte raid0 problemet med att det laggar på SPDIF osv

funkar jättebra. superstabil dator. och går på en 14-15k ny nu i dagsläget med 1.73 ghz

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
M3438 från FS..

dom nya modellerna har inte raid0 problemet med att det laggar på SPDIF osv

funkar jättebra. superstabil dator. och går på en 14-15k ny nu i dagsläget med 1.73 ghz

Är du verkligen säker på detta?:)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

MasteraCe, jag är lite i samma sits som dig jag vill ha en ny dator med jag vet inte riktigt om det är värt det. Det jag saknar på denna är webcam i skärmen, DVI-ut och SPDIF-ut. De flesta nya datorer har så dåliga skärmar, jag menar hur kul är det att arbeta med bilder i 1280 x 800, sen har nästan alla datorer fått widescreensjukan vilket jag också är skeptisk till eftersom att man får scrolla mer på hemsidor.

Även jag har varit inne på att skaffa stationärt, slippa koppla in externa diskar och kunna skaffa mer hårdvara som TV-kort med mera. Fast det är ju en viss frihet att kunna surfa var man vill, när man vill. Apples nya dator har faktiskt lockat lite med tanke på ett smidigt format, men prestandan med GMA 950 är jag skeptisk till. Dessutom gillar jag inte osx då jag är riktigt inbiten i Windows.

Jag låter tiden gå, och se vad som kommer drömmen vore väl en 14" skärm med bra upplösning, core duo, x1600, 1gb ram, 160gb disk, dvi-ut, spdif och sjukt tunn och smidig. Vad det ser ut som nu så kommer det produkter från bl.a. acer nästa månad med en Turionprocessor med dubbla kärnor. Så jag tror på att vänta ett tag till.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Har inget förslag men vill verkligen gratulera till att du äntligen blev av med den där datorn

Kanska kommer med ett förslag imon ska sova nu

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem

True .. Jag tänkte att en bra idee är nog att köpa en laptop beggad.. går ju få dom 2-3 billigare bara 1månad gammal.. nån som har något råd gällande det?.

För övrigt.. aldrig Acer igen=)

1280x800 tyckte jag räckte.. men visst.. högre hade nog inte skadat.. 1440x ?? på en 15,4 vore nog lagom.

Har dom något releasedatum på Dual AMD?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/ArticlePages/200605/17/20060517111746_IDG.s...

"Under de kommande veckorna ska bland annat Hewlett Packard, Gateway och Acer släppa bärbara datorer med dubbelkärniga Turionprocessorer. Enligt AMD ger en Turion med dubbla kärnor ungefär samma prestanda som en Core Duo vid samma klockfrekvens."

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

MasteraCe: Får min Zepto imorgon, kan försöka kontakta dig då och ge en mini recension.

Gustavs: Kolla www.zepto.se, dem har en 14 tums med bl.a 512 mb grafik o sådär.

Permalänk
Medlem

Ok, men zepto n med 512mb grafik går väl på 15-16 lök ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

jag försäkrar dig om att de nya inte har dom problemen.. det var modellerna från januari och framåt som dom har fixat det på... min är där inga problem med iaf.. tillverkad i början utav feb.

riktigt stabil dator och rekomenderas varmt. extremt slimmad för att vara en 17" widescreenskärm älskar o kolla på DVDfilmer med den. fy fan vilken bild

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Masterace, är nyfiken bara, men vad hade du för problem med din acer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Ok, men zepto n med 512mb grafik går väl på 15-16 lök ?

Beror ju på valen man gör... Klarar man sig utan 7200rpm disk och 1 gig ram så blir det under 14k (glöm inte att välja bort nero express). Ram kan man ju köpa billigare vid sidan av, men 7200-disken på iaf 60gig tror jag är vettig att välja till, men då hamnar man strax över 14k naturligtvis.

Om det är den mest prisvärda bärbara i den klassen vet jag inte, men ~14" med prestandragrafikkort verkar inte allt för vanliga än så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tom77
Masterace, är nyfiken bara, men vad hade du för problem med din acer?

Värmeproblem.. blev 83C sen gick överhettningsskyddet in och throttlade ner den.. till 800.. sen höll den på sådär.. sen till råga på allt hade jag 2 döda pixlar.. lite smått enerverande ..

skrivkramp: true.. men då är det väl 1.66GHz ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

MacBook är väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Denna är nog prisvärd.. http://www.tradera.com/auction/Barbara_datorer/aid_28816530

Men 0 omdömmen.. nja

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe

skrivkramp: true.. men då är det väl 1.66GHz ?

Sant, men prestandaskillnaden till 1.83 är inte gigantisk. Har iofs för mig att det bara skiljde några hundralappar. 2.0 och 2.16 är dock knappast värda pengarna. 1.66 kanske också är vettigast om man planerar att byta ut den mot en merom någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

MasteraCe

Grattis till laptopen Såg att du vann budgivningen på tradera!

En rescension av monstret är ett måste när du får den!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
jag försäkrar dig om att de nya inte har dom problemen.. det var modellerna från januari och framåt som dom har fixat det på... min är där inga problem med iaf.. tillverkad i början utav feb.

riktigt stabil dator och rekomenderas varmt. extremt slimmad för att vara en 17" widescreenskärm älskar o kolla på DVDfilmer med den. fy fan vilken bild

Skulle gärna vilja ha detta bevisat tack. Länk eller dylikt?.

Märkte själv inte buggen förrän efter 6 mån.

Skulle själv aldrig rekommendera 3438 eller 4438 innan det är bevisat att de fixat buggen och har inte hört något sånt hitills.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
haha tack.. hoppas jag blir nöjd.. var konkursutförsäljning tydligen.. frågade tillverkningsdatum.. vilket var i slutet av april så det borde funka..

Recension kommer!

MvH

Edit: för dom som inte vet så var det en Fujitsu Amilo 3438G.. 2gb ram, 2GHz PentiumM, 2x60gb hdd, Geforce 6800 256mb o.s.v..

Mvh igen.

EDIT----------------------------------------------------------

Nu skiter jag i det här.. har läst igenom allt jag hittat om m3438G nu och kommit fram till att alla datorer har buggen.. har inte hämtat ut paketet än som tur är men har betalat 600kr i förskott.. är säljaren lite snäll så får jag tillbaka iaf nån hundring.. sen returnerar jag det bara..

Nu blir det STATIONÄR! .. tydligt att man inte ska spela på en laptop.. om man inte förstås vill lägga ut en massa på en bärbar dator. 12000 tyckte jag var ett lämpligt pris.. men för dom pengarna får man inte mycket här i världen.. inte än så länge iallafall..

blir en stationär och kanske nån billig laptop i framtiden som man kan ha på stugan och så vidare.

Sen när nästa datorköp är aktuellt kanske bärbara datorerna kommit ett steg längre..

Sen att jag lyckats träffa två nitlotter av bärbara datorer. . 5024WLMI och M3438G är ju en annan femma.. Nu har jag fått nog iallafall!..

Tack för mig.

Vad var det för fel på asus A6-KT? Den har ju minst lika bra prestande som din tidigare Acer o har inte samma värmeproblem, priset ligger ju dessutom under 12 papp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jessevp2
Vad var det för fel på asus A6-KT? Den har ju minst lika bra prestande som din tidigare Acer o har inte samma värmeproblem, priset ligger ju dessutom under 12 papp.

Tja visst.. den hade lustigt nog sämre prestanda än min acer 5024 256mb..

kanske för att det är x1600 128mb..

vill ha något bättre.. blir kanske en Inspiron 9400 med 7800GS .. den är ju billig som satan nu .. känns som dell går lita på

annars blir det en stationär.. 4200 X2 med 7900GT.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Tja visst.. den hade lustigt nog sämre prestanda än min acer 5024 256mb..

kanske för att det är x1600 128mb..

vill ha något bättre.. blir kanske en Inspiron 9400 med 7800GS .. den är ju billig som satan nu .. känns som dell går lita på

annars blir det en stationär.. 4200 X2 med 7900GT.

Sämre prestanda hur då? Du skrev ju ovan att du fick 5500? i 3Dmark03 med din Acer? Asus får ju minst lika bra , plus att den presterar bättre i 3Dmark 05.

Permalänk
Medlem

LIDL's bärbara den e fett bra och prisvärd? ( : bara det att när man startar en dator vill man ju ha vanlig bootscreen och inte ett lidlmärke xD (skämtat om det i skolan:P)

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jessevp2
Sämre prestanda hur då? Du skrev ju ovan att du fick 5500? i 3Dmark03 med din Acer? Asus får ju minst lika bra , plus att den presterar bättre i 3Dmark 05.

Det var min äldre med X700 128mb

Asus får ju ca 4900 i 3dmark03 med x1600

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Det var min äldre med X700 128mb

Asus får ju ca 4900 i 3dmark03 med x1600

Jag får 5600 i 3dmark05 och 3150 i 3dmark 03 med Omega drivisar.

Dator:Asus A6KT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jessevp2
Jag får 5600 i 3dmark05 och 3150 i 3dmark 03 med Omega drivisar.

Dator:Asus A6KT

Okej då var säkert recensionen med originaldrivisar .. men det är kul.. tror X700 256mb får 5800-6000 eller något sånt vadj ag läst.. ORKADE faktiskt aldrig prova skickade iväg den direkt.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jessepv2 visst vände du på siffrorna lite där ska väl vara
3dmark05:3150
3dmark03:5600

Eller var 3dmark05 snabbare?
Hur klockar x1600 korten?