SATA, ReiserFS - oväsen vid montering

Permalänk
Medlem

SATA, ReiserFS - oväsen vid montering

Har i väntan på de nya delarna börjat med att konvertera 250GB-disken till ReiserFS, var tidigare NTFS. Som NTFS-partition fungerade den fint, använde den dock enbart till att läsa ifrån. Som ReiserFS-partition fungerar den bra, men när man monterar disken låter det väldigt mycket, bra mycket mer än om man själv kopierar filer till/från disken.

Provade ext3 istället och då låter det inget när man monterar disken. Det verkar som ReiserFS söker igenom hela disken innan montering och det är själva genomsökningen som genererar allt oljud. Går det isåfall att få bort? Låter väldigt oroväckande för disken är alltid tyst annars (relativt mätt).

ReiserFS 3.6 var det jag körde med, vilket jag även gör på min PATA-disk, men den låter inte lika mycket och länge som SATA-disken, vilket kan bero på att den partitionen enbart är 30GB. Maskinen är den i signaturen och SATA-disken är kopplad till ett kontrollerkort för SATA/150 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118181).

Har beställt nya delar till maskinen så inom kort kommer den tugga på en Athlon 64 med ett Nforce4-baserat moderkort, kan det avhjälpa problemet (ifall det är kontrollerkortets fel)?

Har Debian unstable med kärna 2.6.16.17.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

ReiserFS gör någon helmyso läsning vid mount på vissa diskar, b.la Maxtor disken i min server. Du skulle höra det på en gamma 10k rpm SCSI disk. Man blir rädd.