Vad är din mest udda pryl?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Denna tråd måste ju ha bilder.

ATI Rage pro turbo. Observera att det har en minnesexpansion på 4MB så det har totalt 8MB.

Intel Pentium 133mhz, ingen överklockardröm precis.

http://img367.imageshack.us/img367/1522/atirageproturbo8we.jp...
http://img367.imageshack.us/img367/5937/pentium1337et.jpg

Sånt där kort har jag som ligger och skräpar nånstans också. :>

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk
Medlem

DEt måste vara mitt Vectrex med ett 10tal spel

Vectrex, 8-bitars spelkonsol baserad på mikroprocessorn 6809 från Motorola, släpptes 1982 men tillverkningen upphörde redan 1984.

Vectrex var udda som spelkonsol eftersom den hade en inbyggd monitor med vektorgrafik. Den lanserades som en spelkonsol med färger, trots att den bara ritade upp vita linjer på svart bakgrund. Till varje spel medföljde en plastfilm med olika färgade områden som fästes framför den monokroma monitorn.

Klar kultstatus på denna.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Avstängd

Spårar inte tråder ur lite? ser "uddaste" i rubriken men inläggen handlar om älsta

Men här kommer ett par av mina

Udda Yopy G-Mate Y3500 med QWERT(Y längre ner) tangentbord och Linux OS.. kan det bli mer udda? (clamshell PDA)

Gammal Jornada 680 (PalmTop PDA) med inbyggd "telefonjack" modem, ny pris när den kom ut 1999(?) var hela 9000kr... kosta 100kr för mig för någon månad sedan, fullt fungerande men lite seg å surfa med

Sist nämnda är som en mini laptop

Ursäkta pissiga kvalitet på bilderna, 1.3Mpix i en LG mobil och dåligt ljus

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en jornada (680-728) so much! Har letat efter en till vettigt pris i snart 1 år, eller mer Hur fan fick du den för 100 kronor? På blocket är det 1400 kronor och uppåt.

Permalänk
Medlem

Jag har en kulmus med inbyggd telefon med headset.

Man lyfter en liten blå huv på musen för att komma åt knappsatsen.

Har aldrig använt den

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag vill ha en jornada (680-728) so much! Har letat efter en till vettigt pris i snart 1 år, eller mer Hur fan fick du den för 100 kronor? På blocket är det 1400 kronor och uppåt.

Jag rota runt i en låda på www.kominn.se
Hittade den och såg att den har en liten tangentbord för min PC i bilen, men som tur var hade jag inte någon bil eller ork just då

Dock så fungerar inte pek-skärmen så värst bra och inga kablar förutom den jag lödde in för strömmen, 12V.
Annars fungerar den bra om man kan windows snabbtangenter och styra med pilarna.

Men jag kan inte slakta den, måste spara för framtiden och så är det bara roligt att spara på gammalt.

Har du kollat tradera? sett sådan gå för 600kr och lite uppåt, men under 1500kr, fast just nu finns inga men håll ögonen öppna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har en Commador 64 (stavfel säkert) med tillhörande bandspelare. Tror den funkar än. Har 8 bitars nes också som används nästan dagligen.

Permalänk
Medlem

ASUS 3d glasögon, som jag aldrig fick att fungera.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag glömde ju att nämna min uddaste PC i förra inlägget.

En AMD K6-2 400 MHz med 64 MB minne och ett enkelt grafikkort med 4 MB.

Hade inte varit så udda om den inte suttit på ett PCI-kort i min Ultra 10.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Gammal Jornada 680 (PalmTop PDA) med inbyggd "telefonjack" modem, ny pris när den kom ut 1999(?) var hela 9000kr... kosta 100kr för mig för någon månad sedan, fullt fungerande men lite seg å surfa medhttp://i73.imagethrust.com/t/491620/jornada.jpg...

Nämen va trevligt med en till jornada-ägare. Jag har en Jornada 720 som jag har istället för en laptop. Den har även ett Nokia D211 instoppat för WiFi och GPRS. Har även ett orinoco-kort till den för wlan-scanning.

Den är från 2000 så den är ändå rätt så ny men den är ändå rätt så udda.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

en compaq presario a´la all-in-one. Compaq Presario cds-524

486 dx2-66
12mb ram (har utökat med 4mb)
420mb hdd
4x cd-rom
fax-modem

Fungerar utmärkt, fick den 1994-06. kostade 22500:- plus några spel!!

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Nämen va trevligt med en till jornada-ägare. Jag har en Jornada 720 som jag har istället för en laptop. Den har även ett Nokia D211 instoppat för WiFi och GPRS. Har även ett orinoco-kort till den för wlan-scanning.
http://sidde.lokalen.org/gallery/2006-04-07-Serverdisks,VaCUm...

Den är från 2000 så den är ändå rätt så ny men den är ändå rätt så udda.

Visst är dom trevliga, önska att HP började göra nya sådan.
Jag har en laptop men föredrar att använda jornadan ändå

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

en commodore 64 men massa spel och en bandstation från ????
årtalet har jag ingen aning om men......

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jag glömde ju att nämna min uddaste PC i förra inlägget.

En AMD K6-2 400 MHz med 64 MB minne och ett enkelt grafikkort med 4 MB.

Hade inte varit så udda om den inte suttit på ett PCI-kort i min Ultra 10.

http://img20.imageshack.us/img20/5021/img0548crophalf2jv.th.j...

Vad har den för funktion i Ultran?

Permalänk
Medlem

så kula grejer folk verkar ha då skulle själv verkligen vilja ha något udda/gammalt att leka med,
Det ända jag har nu är 2 pc från mitten av 90-talet.
Den ända udda i den ena ICL är väl ett ISA-ljudkort och ett isa-nätverkskort funkar prima den andra är en notebooke som inte funkar som den ska.

Permalänk
Avstängd

Men hur udda är en Commodore 64?
Jag ju själv en sådan med 2 bandare en med inställnings ratt + LED indikator för bästa signal och sedan en 5.25" diskstation och så klart en insticks kasset med bätre operativsystem, UltimateCard... något 3 heter den, typ man kunde kopiera spelet som med turbokasset och fuska... samt spara spelet när man ville.
Sen har jag 2st minnesbanker till aset, typ som HDD i dagens datorer, nackdelen var dock att gick strömmen så blev dom tomma ifall man inte hade backup batteri, dock så kunde man stänga av commodoren utan att minnet försvann.
C64:an är valigt, Vic-20 är mer udda, kanske C128:an
Lite udda är väl en NES kontroller som jag konventera till C64 när jag var 9år (19år sedan) bara att koppla förbi kretsen i NES kontrollen med motsvarande tråd från C64 joysticken

NES? shit, har 2st med Zapper... dock det är allt inga kablar eller kontroller, ligger i samma påse som spelen men vart den påsen är vet ingen.

Har kvar alla kartonger.

Börjar misstänka att jag är störd jäkel med tanke på att jag kan inte slänga elektronik saker som är gammalt, garderoben är full med datorer både hela som i delar, kläderna kanske får plats.

Alla kartonger till spel och datorkomponenter ser ut att vara plockade från butikshyllan igår, fast när kom TNT2 M64 kortet ut? eller EvilKing Voodoo2 12MB? inte en sida är vikt i manualen (i för sig så läser jag aldrig manualer ändå)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har samlat på mig så mycket junk genom åren så jag vet inte vart jag ska börja... :/ De mest sällsynta sakerna är väl:

ABC 80 i originalskick, har dock en annan bandare (Luxor den med) och originalskärmen. Dubbel diskettstation, en ABC 832 tror jag. 2 st 5.25"-disketter tar den.

Sinclair QL, dock ingen strömadapter.

Pongvariant, kom över denna för 25 kr. :} Har ytterligare en apparat av annat märke som ligger i källaren nånstans. Och så väntar ett Atari Pong MkII på posten. <3

Ericsson Hotline 450/900 (inte säker) Combi

Ericsson GH174

Ericsson GH197

Ericsson GH198

Sen har jag ett gäng vanligare gamla burkar (ej PC):

* 1 st Atari 130 XT
* 1 st Atari 520 ST
* 1 st Acorn av okänd modell, liknar en amiga
* 1 st Commodore 64 (nyare design)
* 1 st Commodore 64 (gamla designen)
* 1 st Commodore 128
* 2 st Commodore Vic 20
* 1 st Commodore Amiga 500
* 1 st Commodore Amiga 600
* 1 st Dragon 32
* 1 st Macintosh Classic
* 1 st Macintosh LC II
* 1 st Macintosh Performa 400
* 1 st MSI av okänd modell

Gammalt PC-junk orkar jag inte räkna på just nu, inget speciellt ovanligt där vad jag minns. Har dock en 486-prolle från AMD på 66 MHz, ska väl vara den då.

En liten stolthet jag har är dock 2 st 8"-disketter som använts till en minidator på ett försäkringsbolag, ingen aning om märket dock. De är märkta "MATRA 8600", tippar på att det var ett program. Om någon vet nåt så är ni välkommna. Har ett 1200/75 baudsmodem till C64 och en box som ger S-video in till Amiga liggandes också, annars mest vanliga tillbehören.

edit: Ser att det finns lite Jornadafolk här! Själv har jag en 620lx (snålmodell alltså). Väldigt begränsad, den kör Windows CE 2 och jag har inte fått något NIC att funka på den ännu. :/ Funderar på en 780, slår nog till om jag hittar nån billigt.

Permalänk
Medlem

Har en Ericsson MC12 som man brukade leka med rätt mycket förut.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem

har en gammal PC här från 95.
Cyrix 586 100mhz
16mb ram (utökat från 8mb)
841mb hdd
och något konstigt grafikkort. Det var kopplat på något konstigt sätt med något annat kort som man kopplade in tv i. Farsans gamla arbetsdator. Han översätter så det var någon speciallösning med tv, video och dator ihopkopplade på nåt vänster. Fast nu kör jag bara med det vanliga grafikkortet. Kör lite gamla spel på den, fan vad kul Prince of Persia är alltså.

Sen har den en sån här trevlig 5.25"diskettläsare. För domhär konstiga tunna disketterna.

Har försökt trycka in en cdläsare i burken också, men det strular med drivrutinerna, och verkar inte floppyn funka heller (3.5"). Tryckt in ett pci nätverkskort också (jo, den har faktiskt stöd för PCI också. Rikig Hi-Tech, det här. ). Och det funkar utmärkt (t o m 100mbit(!)), bara det att den vil inte riktigt med TCP/IP, men med IPX funkar det. Dock kan jag inte så mycket om det där så jag har inte orkat fixa med det.

Kör msdos 6.22 och Windows 3.11 på den. (den går som ett skott! (eller inte) )

Annars så har jag några gamla processorer, intel. 386, 486, pentium (mmx).

Och en lite nyare (eller nja, nyare jämfört med alla andra datorer i denna tråd) Compaq och dom är ju lite udda, iaf i sitt beteende.

Får väl lägga upp några bilder också.

EDIT: Stavfel. Btw, jävligt rolig forumsdel det här. ;D

EDIT2: Nu kommer det bilder. Kanske inte så jättekul, men vafan...

5.25"floppyn

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/5.25front.JPG

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/3.5_5.25.JPG

CPU

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/cpuliten.JPG

Resten

http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/P1010014liten.JPG

Jag har nu fått ordning på båda diskettläsarna, men jag försökte sätta in en till hårddisk (som är formaterad). Och den hittades i BIOS och allt. Men hur gör jag för att få den att fungera i DOS och Windows?

Och en sak till... Hårddisken som jag hade från början var visst på 1.7gb men när jag formaterade den när jag installerade msdos så verkar det som den bara ville ha 841mb. Hur ska jag göra för att få fram hela?
Nu kanske det blev lite mycket frågor här. MEn om det blir för mycket gör jag en ny tråd.

EDIT3: stavfel.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

¨Hade en bärbar 286:a på 12Mhz, 1mb RAM och 30mb hårddisk. Skärmen kunde endast visa svart och rött.
Väsnades som fan.

Slog dock sönder den då jag inte visste bättre. Den körde PC-DOS och hade faktiskt ett riktigt roligt gammalt golfspel samt Flight Simulator 4 och några andra spel.

Stunts laggade på den om man inte ställde ner grafiken allt som gick.

Annars har vi haft en betongtung öh.. minns inte vad den hette, men det var en stationär på 22Mhz och använde 5,25"-floppys. Hade även en jävla massa spel och program på floppy till den, men vi slängde dom :/
Den hade ett hålkort så man typ bara kunde starta den med kortet i
Skärmen kunde visa svart, vitt och nån pissgulfärg.
nu vet jag vad den hette.. nåt med JET

Permalänk
Medlem

Xburk skulle jag vara dig skulle jag slänga in slackware eller freeBSD på den
Då skulle du faktiskt kunna använda den som en router/brandvägg
X går nog att få igång men då får du ha tålamod

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
¨Hade en bärbar 286:a på 12Mhz, 1mb RAM och 30mb hårddisk. Skärmen kunde endast visa svart och rött.
Väsnades som fan.

Slog dock sönder den då jag inte visste bättre. Den körde PC-DOS och hade faktiskt ett riktigt roligt gammalt golfspel samt Flight Simulator 4 och några andra spel.

Stunts laggade på den om man inte ställde ner grafiken allt som gick.

Jisses, en sådan hittade jag i sopprummet, men den vägra starta så jag fick för mig att öppna den och spara lite minnes stickor.. 4st för hela 2MB

Men den jäkeln kunde man plugga in en fullsize ISA kort i

Disken har jag kvar, 10MB har jag för mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Xburk skulle jag vara dig skulle jag slänga in slackware eller freeBSD på den
Då skulle du faktiskt kunna använda den som en router/brandvägg
X går nog att få igång men då får du ha tålamod

Jo, jag har funderat på det. Men vill ju kunna spela JazzJackrabbit och Prince of Persia också.
Och jag har ju en router, men man kan bara "forwarda" 8 portar, skulle behöva några fler nämligen. Fast så är det ju det att hdd:en låter som ett as också. Men man kan ju ställa den i garderoben eller så.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Det märks att många är unga här, som tycker Voodoo-grafikkort m m är udda. En del av er har coola grejer, särskilt de gamla risiga TV-spelen. Själv har jag nästan inget kvar, förutom min C64:a och en Amiga 4000. Till slut slänger man ju eländena. De är lite nostalgiska, men man kan ju inte ha dem till något vettigt, och förrådsutrymmena tar ju slut.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Denna stora hd är en udda sak jag inte har kunnat slänga på 1.78gb scsi hårddisk som tar upp 2 5.25 platser den har vart med ett tag nu men förtillfället ligger den & samlar damm.

Måste kolla igenom allt man har finns säkert mer men det mesta är tyvärr kastat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xburk
Jo, jag har funderat på det. Men vill ju kunna spela JazzJackrabbit och Prince of Persia också.
Och jag har ju en router, men man kan bara "forwarda" 8 portar, skulle behöva några fler nämligen. Fast så är det ju det att hdd:en låter som ett as också. Men man kan ju ställa den i garderoben eller så.

yo är ju enkelt att installera duelboot om du nu vill ha kvar dos.
Apropå din fråga om den formaterade hddn så tror jag att du måste formatera den som fat16 och partitionen får nog inte vara större än 1GB
Sen är det väl bara och skriva D: i dos för att komma åt den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
edit: Ser att det finns lite Jornadafolk här! Själv har jag en 620lx (snålmodell alltså). Väldigt begränsad, den kör Windows CE 2 och jag har inte fått något NIC att funka på den ännu. :/ Funderar på en 780, slår nog till om jag hittar nån billigt.

Kan tipsa om www.hpcfactor.com om du inte har sett den sidan.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

hittade apmycket gammalt i skolans källare när jag var där och lurkade
en 486a, en 386a, engelskaprova från 70talet, en amiga som jag inte fick nån ordning på, den bootade felfritt men jag kunde inte göra något när den kommit till desktop, hade inte mus (den var sönderpillad av klass"kamrater").

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Kan tipsa om www.hpcfactor.com om du inte har sett den sidan.

Jo den har jag kikat på, de har ett väldigt bra forum med hjälpsamt folk men vi fick inte igång mitt Etherlink (3c589c) ändå. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
yo är ju enkelt att installera duelboot om du nu vill ha kvar dos.
Apropå din fråga om den formaterade hddn så tror jag att du måste formatera den som fat16 och partitionen får nog inte vara större än 1GB
Sen är det väl bara och skriva D: i dos för att komma åt den.

Aha... Nej, jag har försökt att skriva D: i dos men den vill inte hitta något. Annars så räcker ju 800meg ganska väl om man bara ska ha några gamla spel.
Kör med fat nu.

Fast jag kanske ska försöka köra den som router iofs. Jaja, slutdiskuterat om den här gamla (?) burken.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail