Vad är din mest udda pryl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredd2000
Har 3st HP Jornadas som jag kom över förra helgen.

HP Jornada 720 och 2st HP Jornada 680.

Jag har inte fått liv i dessa än då jag saknar strömkabel och PCMCIA nätverkskort

vill ha!

Har blivit grymt sugen på en Jornada 690-720. Verkar vara trevliga grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Jag har haft en sån här mackapär en gång i tiden.
http://www.csdm.qc.ca/pec/codes/PS2m50z.JPG

Jag kommer inte ihåg mycket av den än att jag spelat Lemmings, sänka skepp och några andra småspel på den, samt att jag lärde mig Q(uick)Basic på den. Så innan jag ens använde en "modern" dator så programmerade jag lite på en antik dator. Detta var runt -95/-96. Så redan då var datorn fler år gammal.
/Niclas

sån hade jag med, men farsan skaffade den 1989 om jag inte minns fel. windows 3.1 va skoj o leka med

den slängdes tyvärr. på den tiden va de ruskigt mäktigt med 2 st diskar på 30mb vadera. den gick runt 8 år utan en formatering så den blev lite seg i slutet innan den for till tippen.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
vill ha!

Har blivit grymt sugen på en Jornada 690-720. Verkar vara trevliga grejer.

720/728 är mycket trevligare än 690 om du vill köra lite moderna program. De har dessutom en StronARM-CPU som är lite snabbare än de som sitter i 680.

Om du vill köra linux eller någon BSD-variation verkar det existera fler färdiga distar till 680. Värt att veta är att man inte kan flasha dessa handdatorer. Det innebär att man måste starta CE. Starta en loader som tömmer RAM och laddar in ett nytt OS. Om strömen bryts

Jag kör fortfarande Handheld PC 2000 på min 720 då jag behöver använda mitt GPRS-kort. Nokia har inte släppt några bra drivers till annat än windows så jag sitter fast där.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Det sägs att ekorrar sparar på allt, så kanske tillhör jag gnagarsläktet

Förutom några kompletta, fungerande 286 och 386'or så är det många lösa delar, som tex 5 1/4" diskettstation, (De stora, mjuka disketterna, om någon minns.) en hink gamla 32pin minnen, nätverk, grafik, kontrollerkort mm, allt för ISA-bussen. Hårdsiskar från 45MB och uppåt (Fungerande!). + massor med annat jox. Kör faktiskt skarpt med en gammal P75 som linuxbrandvägg på 10Mbit. funkar klockrent!

I leksakslådan har jag även en Texas Instruments TI-99 hemdator från slutet av 70-talet, också fungerande, men det är så jobbigt att skriva program till den. Den har bara en gammal kasettbandspelare som lagringsmedia.

Permalänk

http://www.geocities.com/SouthBeach/Docks/9377/stazione.html

En minitel tror jag att det är. Finns inte mycket info om vad f-n den gör. konstig är den.
Inbyggt modem och lite annat
(den gråa uppe till höger)

http://www.gatago.com/comp/terminals/2493431.html

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredd2000
Har 3st HP Jornadas som jag kom över förra helgen.

HP Jornada 720 och 2st HP Jornada 680.

Jag har inte fått liv i dessa än då jag saknar strömkabel och PCMCIA nätverkskort

Lycka till med att få tag på addapters, fick öppna min och löda fast kabeln direkt på moderkortet.

Allt står på undersidan av PDA:n... jag som googla som fan utan resultat, sen kollade jag undersidan och fram med skruvmejeln bara

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en extra strömadapter till min på tradera. Annars är det bara 12V den skall ha. Borde gå att köpa en universal Laptop-laddare och köra med.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
min uddaste grej är iaf helt klart min gammla commondore 64.

Spelen är på kassetband!

Japp en sån har man ju då liggandes,

Och en piratkopia av Nintendo 8-bit konsollen. Nintendo spelen går att köra med en addapter:D (Fränaste med den är vell dom trådlösa handkontrollerna) Som för övrigt funkar ricktigt bra också.

Permalänk
Medlem

har 8st commodeore datorer och ett par vic oxå, samt slimmade diskettstationen och den feta jäkeln, skrivare har jag oxå! + runt en 2000 spel, går ju in ca 10 på en 5.25 disk

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomperipossa
http://www.geocities.com/SouthBeach/Docks/9377/stazione.html

En minitel tror jag att det är. Finns inte mycket info om vad f-n den gör. konstig är den.
Inbyggt modem och lite annat
(den gråa uppe till höger)

http://www.gatago.com/comp/terminals/2493431.html

Det där fick mig att komma på att jag har två TeleGuide i källaren (svenska motsvarigheten till Minitel). Tyvärr så verkar något ha gett sig i båda, troligtvis nätaggregaten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Det där fick mig att komma på att jag har två TeleGuide i källaren (svenska motsvarigheten till Minitel). Tyvärr så verkar något ha gett sig i båda, troligtvis nätaggregaten.

http://www.certec.lth.se/dok/netability/images/Image30.gif

hehe, söta små lådor det där.

Jag har letat men hittar inget på om det faktiskt går att göra något vettigt med dem.

Roligt vore om man kunde ha den uppkopplad och sen ringa till den på nått sätt och få den att göra något.
kanske skulle gå om man kunde klämma in *nix på den.

Permalänk
Medlem

Är dessa terminaler något som funkat under de senaste åren eller som går att använda ?

Min farbror hade en sån och tycker idén är helt ok, fullt tillräckligt avancerad för att kunna sköta mycket, nu minns jag iofs inte funktionaliteten som han hade direkt men ..
De flesta sakerna kräver ju faktiskt ingen grafik

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Det där fick mig att komma på att jag har två TeleGuide i källaren (svenska motsvarigheten till Minitel). Tyvärr så verkar något ha gett sig i båda, troligtvis nätaggregaten.

http://www.certec.lth.se/dok/netability/images/Image30.gif

f*n en sådan har vi hemma, men den "klickar" istället för att slå en ton eller vad den nu ska göra!

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Är dessa terminaler något som funkat under de senaste åren eller som går att använda ?

Min farbror hade en sån och tycker idén är helt ok, fullt tillräckligt avancerad för att kunna sköta mycket, nu minns jag iofs inte funktionaliteten som han hade direkt men ..
De flesta sakerna kräver ju faktiskt ingen grafik

blir ju till att alla swecare får fixa iordning sina *telar och sen fixa en bbs eller nått

Permalänk
Medlem

Allt jag vet om TeleGuiderna är att de använder ett smartcard för användarinloggning och att de kör i 2400bps. Det finns två (om jag inte minns fel) portar på baksidan av den för service, har dock hört att de är lösenordsskyddade. Protokoll osv har jag ingen aning om men det är ju textbaserat så det vore väl inte omöjligt att skriva en server för det om man nu ville. Den svåra biten är nog att ställa in hur och vad den ska ringa upp.

edit:
http://www.infoway.se/iwpres.htm
Läste att det finns en paralellport för skrivare (säkert en specialare) och en seriell för service. För övrigt så har jag ett eDirekt-kort (det senare systemet) men även det verkar stendött.

För de sugna (inte min auktion, bara ett tips): http://www.tradera.com/auction/Mobiltelefoni___Tele/aid_30003...

edit2: Läste min manual lite, serieporten verkar vara för annan utrustning, de nämner en läspenna för streckkoder. En av mina är iaf inköpt så sent som 1996.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Lycka till med att få tag på addapters, fick öppna min och löda fast kabeln direkt på moderkortet.

Allt står på undersidan av PDA:n... jag som googla som fan utan resultat, sen kollade jag undersidan och fram med skruvmejeln bara

Fått liv i den ena nu, fungerar fint förutom att backup batteriet är kasst (måste fortfarande fixa nytt backup batteri ser det ut som). Har nämligen fixat en orginal strömkabel till den. PCMCIA ethernet/wlan kort blir inga problem att fixa då jag vet nu vart jag kan få tag på det

Visa signatur

Äger diverse saker ;)

Permalänk

Jag har en Powerbook 170 från -92 med system 7.1 Den är en jättebra skrivmaskin - om man sparar efter varje mening... Ja så ska det ligga en 10 år gammal psion här någonstans...den är också rätt käck men det är inte min. Vidare en MacPlus av -89 års modell, uppgraderad med en extra hårddisk som är defekt och måste köra system 6.02 - annars delar den sig själv i 4, och med tillhörande Image-writer matrisskrivare med färgband,
samt en 386:a med norskt windows 3.11 - fast det senaste är väl inte så märkvärdigt.

Fast jag ligger i lä inser jag nu - finns det ingen mer som är intresserad av gamla macar?

Permalänk
Medlem

Radiola från 1936. En gammal radio alltså. Tyvärr är den i behov av reparation, och att få delar till en sån gammal sak är inte lätt. Och inte har jag nå enorma kunskaper på området heller. Skulle tro att det mesta i den behöver bytas faktiskt. Det är ju trots allt 70 år gammalt!

Eller vad sägs om en elorgel av äldre snitt? Inte baserad runt transistorer utan elektronrör. Tyvärr funkar inte alla tangenter, misstänker kabelbrott. Tyvärr finns det mer trådar än jag kan räkna till i den. Inte heller funkar volymkontrollen, och den innbyggda "trumgeneratorn" verkar död med. Men herrejävlar vad rör det är i den! Utgångssteget är baserat runt 2st EL84 i Push-Pull konfig, av vad jag kan se. Fick den gratis av en kompis.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att värdet på en gammal orgel med rör i är ganska högt...

Va rädd om den !

Har sett gamla grejor säljas för fantastiska priser..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Har en hårddisk till Amiga 500, det är väl ganska udda? Storleken är om jag minns rätt hela 20 MB. Bara 20000 gånger mindre än dagens hårddiskar...

Men nog fan var det skönt att kunna spela Civilization utan att behöva byta mellan fyra disketter!

-- Roland

Permalänk
Medlem

Jag har tagit hem en IBM PS/2 Model 30 (utan standard mus/tangentbord). Det enda jag saknar på den är B-diskettstation.

Det häftigaste var att startdisketten som följde med, innehöll en beskrivning på hur en dator fungerar

Sen har vi en Panasonic LX-P1180. Ska nog koppla in den och börja skriva

Idag blev jag dessutom lycklig, ty jag hittade spelet kosmonaut på internet. (Har original"kartongen", men disketten/erna är tyvärr borta, så verkar vara fallet med Windows 3.1 också. Skulle det funka på en 286?)

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
...

Idag blev jag dessutom lycklig, ty jag hittade spelet kosmonaut på internet. (Har original"kartongen", men disketten/erna är tyvärr borta, så verkar vara fallet med Windows 3.1 också. Skulle det funka på en 286?)

Spelet eller Windows? Spelet vet jag inget om, men Windows 3.1 fungerar på en 286, ja, men vingklippt.

Datorn behöver mer än 640 kB, åtminstone 1 MB RAM. Hårddisk och swapfil kan inte arbeta i "32-bitarsläge", och extensioner för 32-bitsapplikationer fungerar inte. Vilket ju inte är så konstigt, eftersom 286 är en 16-bitarsprolle.

Annars så fungerar själva Windows 3.1. Tänk dock på att 286 är den lägsta processor för Win 3.X, så det blir långsamt. Ungefär som Win 95 på en medelsnabb 486 eller så. Det är inte så stor mening med Windows på en 286, heller. Alla viktiga applikationer och spel aktuella för datorn är ju ändå för DOS.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

på datalinjen där jag går är den snabbaste en 120mhz dator och den slöaste runt 10 - 12 tror jag.. lite jobbigt att arbeta med dom men det är en fattig jävla skola..

för övrigt har jag ett nintendo 8 bitar med pistol 2 handkontroller och 3 original spel. I obruten förpackning^^

finns även trådlösa handkontroller till det men dom hittar jag inte någonstans på internet

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Spelet eller Windows? Spelet vet jag inget om, men Windows 3.1 fungerar på en 286, ja, men vingklippt.

Datorn behöver mer än 640 kB, åtminstone 1 MB RAM. Hårddisk och swapfil kan inte arbeta i "32-bitarsläge", och extensioner för 32-bitsapplikationer fungerar inte. Vilket ju inte är så konstigt, eftersom 286 är en 16-bitarsprolle.

Annars så fungerar själva Windows 3.1. Tänk dock på att 286 är den lägsta processor för Win 3.X, så det blir långsamt. Ungefär som Win 95 på en medelsnabb 486 eller så. Det är inte så stor mening med Windows på en 286, heller. Alla viktiga applikationer och spel aktuella för datorn är ju ändå för DOS.

Syftningsfel. Ursäkta. Jag menade Windows.

Du har givetvis rätt, men det hade varit kul, enbart för nostalgikänslan. Fast jag växte upp med färgskärm, vilket det inte är på den nämnda.

För övrigt fungerade inte Kosmonaut, men däremot Dangerous Dave och Prince of Persia

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
på datalinjen där jag går är den snabbaste en 120mhz dator och den slöaste runt 10 - 12 tror jag.. lite jobbigt att arbeta med dom men det är en fattig jävla skola..

för övrigt har jag ett nintendo 8 bitar med pistol 2 handkontroller och 3 original spel. I obruten förpackning^^

finns även trådlösa handkontroller till det men dom hittar jag inte någonstans på internet

Tipsa skolan om www.kominn.se dom har nog special erbjudande för skolor (hoppas), lite snabbare datorer dock och jävligt billigt.

Ska ha sådan handkontrollers någonstans, använda i hela 8h innan batterierna tog slut

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jagär rätt skeptisk till att hans skola sitter med burkar på 10-12mhz faktiskt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Jagär rätt skeptisk till att hans skola sitter med burkar på 10-12mhz faktiskt

Kanske det men det finns dom som kör med antika datorer då dom används mest till ordbehandling och liknande.. men 12MHz är tveksamt, kanske 33-200MHz.

På jobbet har vi tröga 33MHz, varje morgon måste dom bootas om och det tar ca 5min.. om det startas alls vill säga :D.. våran stämplings-arbetsorder datorer.

Sen den absolut segaste är på hela 200MHz och kör med Win2000, 20min innan den är färdig med inloggning och allt.. passar fint när man tar övertid på morgonen och ska hämta vertyg/handskar mm. för jobbet.
Han som startar upp den har en schema, trycka power knappen, gå och skita, logga in, kopp kaffe och ut för att röka sen kan han ta ut ett par handskar.

Vi hade faktiskt mycket snabbare datorer förut men tyvärr så har vi lite oljadimma i luften på jobbet och lite damm så dom brann upp efter ett par månader, överhettade CPU+agg med mera.

Så vi har antika som går att köra 100% passivt i dom miljöerna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Text

Var/vad jobbar du som/med?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juno Reactor
Var/vad jobbar du som/med?

Tillverkar kugghjul och splines med maskiner som använder olja som skärvätska

Företaget heter LEAX (Grundare Lenart och Axel), vi är nog den snabbast växande industri företag i sverige just nu, köper över tillverkning och verkstäder från Scania och Volvo som exempel och sedan har vi startat en del tillverkning i baltiska länderna och snart i kina/indien.

Innan vi blev köpta av LEAX så hette vi Kuggservice och var ca: 10 pers, och små kunder som Koeningsegg(stavning?).. okej små serier bör jag säga istället, gjorde bara 5st axlar och fästen till kopplingspedaler per år.. trevliga kunder, personliga besök och varje jul fick vi en julkort ritad av Koeningegg själv.

Fast det blev bätre för oss när vi köptes upp, slipper småserier på kugghjul dom var 1800mm i diameter och vägde bara sådär 1Ton.

Men det finns missnöjen med, arbetsmiljön.. helt fördjävligt rent ut sakt(eller skitigt)

Jag är nöjd så länge jag har jobb

Roligt å veta : Vi är i samma byggnad som KMV(Köpings Mekaniska Verkstad) tillverkade växellådor till Volvo från första början (1927?)... sen Volvo själva nu Getrag och snart blir det oss verkar det som, senaste vi tog över som volvo inte klarar själva är synkringar till lastvagnar, varje ring är värt 10.000kr när dom är klara... vi gör runt 100st per dygn och ska öka till 400st, volvo gör som bäst 3st per timme ~72 på 24tim :rolleyes:... skilnaden är att vi har maskinerna och alla kan ställa maskinerna självständigt, dom må ha mer avancerade maskiner men vid fel står det still

Äh shiet, nu blev det väldigt offtopic..

Fast igenkligen kan jag rädda mitt skin, udda hårdvara = ingen av våra maskiner är nyare än 1980, mestadels är kring 50-60 tal och älsta från 1918, den från 1980 är en CNC kuggfräs, står still ett par dagar varannan vecka på grund av haveri.. det var bätre förr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Bärbar 286a (Victor), 10 MHz tror jag, 1 MB RAM. Den är nog mer släpbar än bärbar, väger runt 10 kilo. Har även tillhörande väska och skrivare som ansluts seriellt. DOS 3.2 på orginaldisketter. Monokrom display (röd/svart). Helt felfri.

Fick den av mitt ex.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature