Produkttest: Core 2 Duo och Core 2 Extreme

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Core 2 Duo och Core 2 Extreme

Nu är det äntligen dags för oss att prestandatesta de nya Core 2 Duo och Core 2 Extreme (Conroe) processorerna från Intel. Enligt flera uppgifter som tidigare cirkulerat skall processorerna prestera märkbart bättre än AMD:s bästa och trots detta skall de förbruka mindre energi än Intels nuvarande processorer. Har vi en ny prestandakung på tronen?

Läs produkttestet: Core 2 Duo och Core 2 Extreme

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra och lättöverskådligt test! Läste inte speciellt noggrant, men att bara titta på graferna gav tillräckligt med information tycker jag.

Ska nog köpa en FX 60

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Kollade inte heller så himla noga men testet såg bra ut, tråkigt dock att ni inte fick med E6300 eller E6400 för det skulle varit intressant att se överklocknings resultat på dem.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Har redan läst ca 20 tester idag, så man visste ju redan vad som skulle vara resultat. Det är dock en fin processor intel har skapat. Antar att det lär bli tyst med kritiskröster om dess prestanda

Permalänk
Avstängd

Undrar om en viss person kommer att döma ut även detta test och hävda att han vill se "oberoende" tester

Permalänk

Intressant test, men mer intressant för oss konsumenter är vad dessa processorer kommer att hamna i pris när dom finns för försäljning över disk här hemma.

Jag bytte för inte så länge sedan från en Intel 3.4Ghz Nortwood till en AMD Athlon 64 4000+ och än så länge är den nya processorn en besvikelse, maken till dålig multitasking får man leta efter.

När Intels nya processorer släpps så är jag bland dom första att byta plattform...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Alltid varit lite mer AMD-fanboy men det ser ut som det kommer ändras ganska radikalt.

t.o.m E6600 som jag funderade på kostar bara 3000 kr och den kickade verkligen ut fx-60.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha min lön nu så att jag kan förböka en processor

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat intel!!

Permalänk
Medlem

Jösses. Den smiskade ju ordentligt. Bättre än jag väntat mig faktiskt! Snyggt Intel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Intressant test, men mer intressant för oss konsumenter är vad dessa processorer kommer att hamna i pris när dom finns för försäljning över disk här hemma.

Jag bytte för inte så länge sedan från en Intel 3.4Ghz Nortwood till en AMD Athlon 64 4000+ och än så länge är den nya processorn en besvikelse, maken till dålig multitasking får man leta efter.

När Intels nya processorer släpps så är jag bland dom första att byta plattform...

Här finns lite priser iaf.
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10491

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Undrar om en viss person kommer att döma ut även detta test och hävda att han vill se "oberoende" tester

Hehe.. undrar om vi tänker på samm person

Permalänk
Medlem

Inga 64-bitars tester? Hmmm, som alla andra jag har läst. Gääässsppp. Hoppas nån sida kommer med det snart eller nått. Kanske är det för svårt för nån att göra det av nån anledning eller nått? Eller vad tror ni?

Kan inte ni ta med nån/några populär fil-komprimering/s program nästa gång? Som tex. 7-Zip eller WinRAR.

Och vad är motivet med att ha resultat från "en" överklockad processor?

Permalänk
Discokungen

Jävlar! Vem sa att processorn inte är flaskhals?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jävlar! Vem sa att processorn inte är flaskhals?

http://www.sweclockers.com/imagebank/30f9f/yueC2B.gif

Kan nog ha varit jag. Som det står i artikeln: "sen måste man komma ihåg att vid mer avancerade grafikinställningar minskar skillanden en hel del."

Tyvärr finns bara ett test i riktigt hög upplösning och det är flera år gamla Serious Sam 2. Hade varit roligt med ett test med ett sprillans nytt spel med maximala inställningar, då lär skillnaden mellan de bästa och de sämsta processorerna krympa till ett minimum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hehe.. undrar om vi tänker på samm person

Tror jag också tänker på samma person efter att man läst igenom alla Conroe trådar på forumet ;p

I vilket fall blir det en E6600, man visste ju redan innan att den skulle smiska alla andra prollar som finns ute. Väntar dock till september med inköpet, förhoppningsvis finns det flera moderkort att välja mellan också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Inga 64-bitars tester? Hmmm, som alla andra jag har läst. Gääässsppp. Hoppas nån sida kommer med det snart eller nått. Kanske är det för svårt för nån att göra det av nån anledning eller nått? Eller vad tror ni?

Kan inte ni ta med nån/några populär fil-komprimering/s program nästa gång? Som tex. 7-Zip eller WinRAR.

Och vad är motivet med att ha resultat från "en" överklockad processor?

är ju kul att se ungefär hur bra dom klockar. en E6600 klarar la 3.1-3.3ghz på luft genrellt ganska lätt. Det innebär ju att man får mer prestanda från den klockad ön från en extreme original som kostar det tre dubbla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Tror jag också tänker på samma person efter att man läst igenom alla Conroe trådar på forumet ;p

I vilket fall blir det en E6600, man visste ju redan innan att den skulle smiska alla andra prollar som finns ute. Väntar dock till september med inköpet, förhoppningsvis finns det flera moderkort att välja mellan också.

Vänta på ATi`s RD600 eller Nvidia 590 SLI.. har inte lyckats hitta något moderkort med intel chipset som stödjer FSB på 1333MHz..

Permalänk
Medlem

kollar man på rena speltester så kolla in [H]ardOcp's speltest, skiljer inte så mycket faktiskt ... har sagt det innan och säger det nu ... lär er testa grejerna i vettiga upplösningar istället för en massa lågupplösta timedemos...

[H] hade också en hel del vanliga applikationstester ... där skiljde det sig en hel del ... men f*n vore väl annars om inte Intel skulle kunna ge ut en ny serie processorer som inte var snabbast på marknaden ... dom ha nog lärt sig ett och annat av sitt förra misstag med P4:an ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vänta på ATi`s RD600 eller Nvidia 590 SLI.. har inte lyckats hitta något moderkort med intel chipset som stödjer FSB på 1333MHz..

Tack för rådet, kan knappt vänta tills dagen då man får hem allt på posten och får montera ihop det

Permalänk

Undra vad sledge skulle skriva nu

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Gött! ännu en bekräftelse. Riktigt sugen på E6600...

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Undra vad sledge skulle skriva nu

1. Att vi ska bortse från dessa tester då dessa är manipulerade, felvinklade och säkert en massa mer.

2. Att vi ska lyssna på hans "ord och inga visor" om att Intel inte har något komma med...

Fyll gärna på listan

Nu till själva testet. Skönt med bekräftelse som sagt. Blir nog en E6600 eller E6700 inom kort.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
kollar man på rena speltester så kolla in [H]ardOcp's speltest, skiljer inte så mycket faktiskt ... har sagt det innan och säger det nu ... lär er testa grejerna i vettiga upplösningar istället för en massa lågupplösta timedemos...

[H] hade också en hel del vanliga applikationstester ... där skiljde det sig en hel del ... men f*n vore väl annars om inte Intel skulle kunna ge ut en ny serie processorer som inte var snabbast på marknaden ... dom ha nog lärt sig ett och annat av sitt förra misstag med P4:an ...

Kanske du skulle läsa om HardOCps något vinklade speltest ... Plus poäng i kanten ifall du upptäcker det som är fel

Permalänk
Medlem

Det finns inte längre någon anledning att köpa X2, om man inte gillar att kasta pengar i sjön.
E6400 skulle inte sitta fel till hösten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kanske du skulle läsa om HardOCps något vinklade speltest ... Plus poäng i kanten ifall du upptäcker det som är fel

vilket i det testet skulle vara fel? ... och vinklat hur? ... det enda jag kan se är att när du kör högre upplösningar som många gör eller borde för att få maximal spelkänsla så utgör inte processorn någon större skillnad...

varför göra speltester i låg upplösning som ingen förhoppningsvis spelar i endån? speciellt inte när dom laggt många tusenlappar på en ny dator...

det är beskrivet i testet också, så jag tycker att [H] gör ett väldigt bra test... särskillt när du kan se hur skillnaden blir i applikationer i deras andre deltest... som jag skrev i föregående inlägg ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Se där det går att lära monopolälskare sitta vackert. Om det nu bara kunde gälla pyttemjuk.

Okej, min kritik mot intel tystnar härmed.

Avataren stannar dock tills min gammla P4 prescott ryker.

Permalänk
Relik 📜

Nån som har datum på RD600-release?
Blir ingen Conroe innan dess!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
vilket i det testet skulle vara fel? ... och vinklat hur? ... det enda jag kan se är att när du kör högre upplösningar som många gör eller borde för att få maximal spelkänsla så utgör inte processorn någon större skillnad...

varför göra speltester i låg upplösning som ingen förhoppningsvis spelar i endån? speciellt inte när dom laggt många tusenlappar på en ny dator...

det är beskrivet i testet också, så jag tycker att [H] gör ett väldigt bra test... särskillt när du kan se hur skillnaden blir i applikationer i deras andre deltest... som jag skrev i föregående inlägg ...

Vi kan ju börja med det enkla..

Citat:

"The ONLY difference that we experienced is that we did have to lower a couple of settings with the AMD Athlon 64 FX-62 platform compared to the Intel platforms. This was the internal and external shadows. Luckily the shadow sliders there are “notched” so it is easy to know exactly what position they are in. With the Intel CPUs we were able to have this 5 notches up which is in the middle of the slider for those shadow options. When we tried these same settings on the AMD Athlon 64 FX-62 platform we found performance to be overall lower than the Intel CPUs and not playable. By moving those sliders down a couple of notches to 3 notches on the slider performance was now playable."

Vad testar du när du maxar grafikinställningar? CPU eller GPU? Flaskhalsen går ju för fan över till gpu:n...

Andra roliga poänger är de inte testar encoding av divx/mp3/wma, testar winrar mm....

Permalänk
Medlem

Som med allt annat så skall man ta testresultaten med en nypa salt.
Om man spelar de nyaste spelen med "extra allt" (vem vill spela ett nytt spel som ser ut som skit?) så är det idag gpu:n som begränsar prestandan. Om du har en bra processor vill säga. Jag kan idag inte se någon som helst användning för x6800 prollen för dyr för prestandan. Det kan man iofs också säga om AMDs alla x2or utom 3800 och någon operton och intels e6700. Idag så lägger man bara 6-10 k på en processor om man vill mäta snoppläng på diverse hemsidor. Detsamma gäller de flesta SLI och CF lösningar.