Produkttest: Core 2 Duo och Core 2 Extreme

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Har vi en ny prestandakung på tronen?

LOL vi visste ju redan att conroe var överlägsen något AMD hade...

Permalänk
Medlem

Ska givetvis köpa en E6600, när jag får pengar. Blir att komplettera med Asus kommande mATX-kort P5B VM, baserat på Intel chipset DG965OT. 2 GB DDR2-800MHz minnen från Corsair och 500 GB hårddisk från seagate. Plus ett mATX chassi från Aspire.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veerpal
Rätta mig om jag har fel men ingen som tänkt på att amd-processorerna ska funka mycket bättre med vista?

Det är antagligen något du hört från en "datorkunnig kompis" ? Utveckla gärna det där resonemanget. Menade du att de ska fungera bättre än de gör just nu eller skulle de fungera bättre än någon conroevariant på just vista?

Permalänk
Avstängd

Tyckt att amd's dual core cpu's har haft sjukt högt pris hela tiden plus deras andra cpu's i dual core serien med.!

Men conroes 6600 cpu för 2999kr spöar amd's värsting som kostar 7k mera e helt otroligt bra intel.

Men jag tror nog man ska vänta ett tag till så intel hinner lösa alla barnsjukdommar som kommer med ny teknik tyvärr...

Permalänk
Medlem

enligt microsoft ska vista vara väldigt snabbt tillsammans med 64 processorerna men jag har ingen aning om intel också kör 64bitar. så amd borde ha presterat bättre om den är anpassad till vista.men jag tror inte att Amd hade varit bättre än alla conroe men bättre än vad den var nu åteminstone. eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veerpal
enligt microsoft ska vista vara väldigt snabbt tillsammans med 64 processorerna men jag har ingen aning om intel också kör 64bitar. så amd borde ha presterat bättre om den är anpassad till vista.men jag tror inte att Amd hade varit bättre än alla conroe men bättre än vad den var nu åteminstone. eller?

Nää. Intel har ju inte en endaste 64 bitars processor

Permalänk
Medlem

men då blir väl amd en hel del bättre ,inte bättre än intel,men bättre? o nån som kan svara hur tusan kan en AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.20GHz Socket 939 2000MHz bus vara sämre än någon intel överhuvudtagtet? alltså amd 4400+ står ju för att processorn är lika bra som intels 4400mhz borde inte amd vara bättre då? o en fråga till vilken intel processor motsvarar amds 4400+?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snorstark

Men conroes 6600 cpu för 2999kr spöar amd's värsting som kostar 7k mera e helt otroligt bra intel.

Vad kostar Intels 965 EE då? Och hur bra är den gent emot AMDs värsting. Sluta snacka om dyra processorer nu, det är totalt ointressant. Conroe kan inte köpas än så Intels snabbaste prolle som finns att inhandla idag är inte speciellt prisvärd och den är inte snabbare än AMDs värsitng.

När, jag säger NÄR Conroe kommer ut i affärerna att man kan beställa dom, då har Intel en konkurrenskraftig prolle. Detr var verkligen på tiden alltså. Många många många försök och äntligen en prolle som presterar bättre än AMDs motsvarighet. Om då AMD inte sänker sina priser på alla modeller som konkurrerar mot Conroe då kan vi börja snacka priser.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veerpal
men då blir väl amd en hel del bättre ,inte bättre än intel,men bättre? o nån som kan svara hur tusan kan en AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.20GHz Socket 939 2000MHz bus vara sämre än någon intel överhuvudtagtet? alltså amd 4400+ står ju för att processorn är lika bra som intels 4400mhz borde inte amd vara bättre då? o en fråga till vilken intel processor motsvarar amds 4400+?

Går inte att jämnföra mhz mot mhz.... helt olika tekniker som används, å andra sidan så har ju conroe tex E6600 två kärnor vilket blir 2.4ghz*2 = 4800 mhz
Sen så har ju intel blivit mer effektiva nu per mhz än va dom var förr.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veerpal
alltså amd 4400+ står ju för att processorn är lika bra som intels 4400mhz borde inte amd vara bättre då?

Nej 4400+ står inte för en Intel 4400Mhz och har aldrig gjort. Ratingsystemet som AMD har är gent emot sina egna Athlon-processorer och det var för läääääänge sedan. Skit i ratingsystemet. Det fattar du väl att AMDs ratingsystem inte kan gälla alla Intels processorer eftersom både AMD och Intel kommer med nya processorer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Shit asså, vaffan ska AMD ta sig till nu då?

Det finns ju ingen som hellst anledning att köpa AMD i dagsläget när intel både har prestandan och priset på sin sida.

AMD kommer säkert att snubbla över sig själv när de märker att ingen köper deras prollar längre och sen hastar ihop något för att kompensera men när de jobbar under sån press så lär det skita sig och sen går det åt helvete med AMD.

Jahopp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Shit asså, vaffan ska AMD ta sig till nu då?

Det finns ju ingen som hellst anledning att köpa AMD i dagsläget när intel både har prestandan och priset på sin sida.

AMD kommer säkert att snubbla över sig själv när de märker att ingen köper deras prollar längre och sen hastar ihop något för att kompensera men när de jobbar under sån press så lär det skita sig och sen går det åt helvete med AMD.

Jahopp.

Du ska nog se att Amd har något ess i ärmen, oroa du dig inte

Det var bara en tidsfråga när Intel skulle komma med något bra, och det visste Amd. Amd vet betydligt mycket mer än vad vi vet när det gäller Intel. Amd är inte korkade, dock tycker jag det är skoj att Intel för en gångs skull kmr med något bra, för det var en 3-4 år sedan man såg något bra ifrån dem.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

såg i kjell o companys katalog där det stod så.

och så tror jag på det A.N'doja säger att amd kommer ganska snart med nåt nytt som svar till intel,o det är väl knappast så att amd får reda på intels conroe precis när den lanceras troligtvis har de vetat om det en bra stund innan någon av oss här har vetat och redan har nåt på gång.

Permalänk
Medlem

Sänker AMD priset på några av sina X2-processorer med 50% så att t.ex. en AMD Athlon 64 X2 4200+ kostar ~1700 kr så lär dom gå åt som smör i solsken även om Intel slår dom på tasken 10 gånger av 10.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Instämmer milles.... får man bara vara beredd att beställa samma dag som sänkningen sker...

Permalänk
Medlem

Även om en tex FX 60 Skulle halveras i pris skulle jag inte köpt den då intels E6600 smiskar den för under 3 000 spänn.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Även om en tex FX 60 Skulle halveras i pris skulle jag inte köpt den då intels E6600 smiskar den för under 3 000 spänn.

Word

Permalänk

Beställde precis en e6600 från komplett! Vad ska man köpa för mobo? Och vilka minnen? Har ingen koll alls på DDR2 minnen...

Permalänk
Medlem

vad är det för socket på core 2 duo?? Intel Socket 775? har för mig att ja läste om att det var 479 eller något liknande...hmmm?

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Medlem

jag skulle nog ta det lite lugnt tills jul ,då amd förmodligen kommer komma med sin svar till intel och priset går ner ännu mer,eller om jag måste köpa en dator nu så skulle jag definitivt satsa på amd, jag skulle tom föredra en amd 64 eftersom jag inte spelar,utan lyssnar mest på musik o ser på film, en sempron duger till det också. min blivande dator är en intel M 1.8 ghz duger gott o väl till min htpc ett tag.

Permalänk
Medlem

RD600 med en E6600 blir det för min del

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimaloo
vad är det för socket på core 2 duo?? Intel Socket 775? har för mig att ja läste om att det var 479 eller något liknande...hmmm?

Japp det är 775.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Verpal:conroe är väll ändå en 32/64 bitars processor precis som athlon64. vad är då amd:ns fördel i vista gentemot intel? dundermuppens inlägg var ju ren o skär ironi

sen sägs det ju att amd´s efterträdare till nuvarande processor designen inte kommer förän hösten 2007. så du kanske menar att mans ka vänta tills julen 2007? låter vettigt. man går inte o köper en dator nu, kan man så väntar man på conroe då det vara är en knapp månad kvar tills den släps

nimaloo: conroe kör väll 775 och Merom kör 479. båda heter core 2 duo, men sitter i olika sorters datorer och "ersätter" motsvarande cpu intel har nu. alltså tar över dess soket osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

En E6300 för 1750kr är väl den mest prisvärda Conroeprollen ändå va?
3000kr för en E6600 kan ju inte vara så bra pris ändå.

Ett billigt moderkort för runt 1200kr och 2gb minne för 1600kr så har man ett billigt och toksnabbt system som håller länge. Det blir ju 4550kr, inte fy skam alltså. Lägger man till en E6600 istället blir det 5800kr istället. Hmmm, nja lite väl dyrt ändå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

E6600 har ju fördelen av att ha dubbelt så mycket cache som E6300, så viss fördel får man ju.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

e6600 är fortfarande bra fast den inte är klockad va?...vågar inte klocka, aldrig gjort det så det är nog bäst att inte göra det heller.
någon som vet en bra sida att läsa på om just e6600 boxade paketet, kanske lite bilder på hur boxade fläkten ser ut mm

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Medlem

Kylflänsen är inget kul alls. Standard Intel kylfläns, samma som du får när du beställer en Pentium D 805, till exempel.

-k0nsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimaloo
e6600 är fortfarande bra fast den inte är klockad va?...vågar inte klocka, aldrig gjort det så det är nog bäst att inte göra det heller.
någon som vet en bra sida att läsa på om just e6600 boxade paketet, kanske lite bilder på hur boxade fläkten ser ut mm

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

så E6600 conroe är vad som gäller dåra? vilket moderkort? minne? cpu fläkt är bäst?

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
kollar man på rena speltester så kolla in [H]ardOcp's speltest, skiljer inte så mycket faktiskt ... har sagt det innan och säger det nu ... lär er testa grejerna i vettiga upplösningar istället för en massa lågupplösta timedemos...

måste säga att det inte är alla som har en skärm som klarar de högre upplösningarna.. själv så är 1280x1024 MAX för min skärm (gammal belinea som fungerar felfritt) och om man kollar på de flesta lite billigare tftskärmarna t.ex. så är det få som stödjer så mycket som 1600x1200 med en vettig uppdateringsfrekvens.. (75 hz minst för min del)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
måste säga att det inte är alla som har en skärm som klarar de högre upplösningarna.. själv så är 1280x1024 MAX för min skärm (gammal belinea som fungerar felfritt) och om man kollar på de flesta lite billigare tftskärmarna t.ex. så är det få som stödjer så mycket som 1600x1200 med en vettig uppdateringsfrekvens.. (75 hz minst för min del)

Med TFT räcker det med 60hz och de flesta kör 1280x1024 skulle jag tänka mig.

Hur som helst finns det ingen anledning att köpa något annat än en Conroe när den väl kommer. Den billigaste E6300 klockar säkert ganska lätt till 2.6-2.8Ghz och det räcker mycket länge. För att matcha det behövs en AMD X2 med rejält krut i, men som jag har sagt tidigare skall En E6600 klocka som en gud om det skall vara ekonomiskt försvarbart att köpa en sådan före en E6300 som har nästan 50% av E6600s pris.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.