Produkttest: Core 2 Duo och Core 2 Extreme

Permalänk
Medlem

Imponerande...tyvär lär detta innebära att jag inte får vidare mkt för min fx55:a.
Men en sak e säker, inge mer AMD.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
man kan nog inte jämföra nuvarande AMD med kommande Conroe 2 heller. ungefär som att jämföra en nyutvecklad Ferrarie med en Porsche ifrån 60-talet ... försprånget som en helt ny microarchitecture ger är ungefär detsamma.

självklart inte, men det ger en ett bra humm om ungefär hur det ligger till och man ser ju klart att om ena företaget får övertaget längre tid så tar de rövarpriser som Amds fx serie 10k+ för en jäkla cpu som conroe smiskar med hästlängder...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ifall det är K8L så är jag rädd att du är ute och cyklar.... Pröva 3:e kvartalet 2007 som tidigast. Har man tur så får man se 65nm i december, detta kommer dock bara vara av nuvarande processorer.

Enda andra som AMD har att komma med inom närmaste tiden är 4x4 plattformen. Fast vem fan vill betala 15k för bara processorerna?

Okej. Vem vet, nu när de ligger under så mycket i prestanda kanske de släpper de tidigare Man kan ju alltid hoppas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
man kan nog inte jämföra nuvarande AMD med kommande Conroe 2 heller. ungefär som att jämföra en nyutvecklad Ferrarie med en Porsche ifrån 60-talet ... försprånget som en helt ny microarchitecture ger är ungefär detsamma.

problemet är ju att det inte ser ut som om amd byter till ny arkitektur det närmaste året. alltså är jämföreslen inte alls så orättvis. de byter visserligen till 65 nm innan dess, men prestandavinsten behöver inte bli så stor bara pga. av det. ser dessutom ut som om intel nästan hinner ut med 45 nm samtidigt.

KulanZ: tidigare ja, men hur mycket tidigare. tror de har rätt pressat schema ändå. hade de kunnat, så hade de nog släppt den redan nu.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Usch... sagt till mig själv att detta blir den sista PC'n jag bygger på länge :'-(

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Inaktiv

Arma AMD... ser ut som om jag ska investera i en conroe E6600 lr 6700 den närmaste tiden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Hög kvalité på inläggen här...NOT! skippa skitsnacket och dom personliga påhoppen i annat fall är jag tvingad till att anmäla er...;)

Detta är ju sweclockers. Man är inte här för den "höga" kvaliteten, utan för underhållningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Detta är ju sweclockers. Man är inte här för den "höga" kvaliteten, utan för underhållningen.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag förhandsbokat en e6700. Vill ha den nu ^^
Frågan är bara vad man ska satsa på för moderkort till den. Har ni något tips på kommande mobos?

Permalänk
Medlem

EN E6600 ser ju riktigt mysig ut. Blir nog att byta ut min Opteron 170 mot en sån när jag får råd. Tråkigt bara att man måste ha nya minnen och DDR2 är ju inte billigt direkt

Ska bli kul att se om Merom kommer vara lika överlägsen mot AMDs Turino X2or. AMD hade väl precis börjat äta upp en del av Intels marknadsandelar även på Laptop sidan men det ser ut att bli tufft att ta mer nu. Specielt om Merom funkar med nuvarande moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
EN E6600 ser ju riktigt mysig ut. Blir nog att byta ut min Opteron 170 mot en sån när jag får råd. Tråkigt bara att man måste ha nya minnen och DDR2 är ju inte billigt direkt

Ska bli kul att se om Merom kommer vara lika överlägsen mot AMDs Turino X2or. AMD hade väl precis börjat äta upp en del av Intels marknadsandelar även på Laptop sidan men det ser ut att bli tufft att ta mer nu. Specielt om Merom funkar med nuvarande moderkort

De nuvarande Core Duo processorerna har inga som helst problem med att prestera bättre än Turion X2 så jag spår nog att Merom kommer göra processen kort...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill inte starta ett flamewar men om artikeln som [H] hade i spelprestanda. Dom skrev tydligt att dom ville testa om det är någon skillnad i vanliga upplösningar mellan Core 2 Duo och X2. Alla som spelar försöker självklart dra på så högt tills det börjar hacka. Det finns ju inte en jävel som kommer att köra 800x600 med en ny dator för att få 300 FPS. Visst är det så att flaskhalsen blir grafikkortet vilket också tydligt skrevs i artikeln. Men det var just det som skulle testas. Kunde Core 2 Duo trots att flaskhalsen är GPUn göra någon skillnad mot AMDs dito.

Artikelns syfte var helt enkelt att visa att i spelprestanda så finns det ingen skillnad mellan X2 och Core 2 Duo i dagsläget. Det är inte samma sak som att säga att X2 är lika bra som Core 2 Duo i spelprestanda för alltid men det visar att idag med dagens hårdvara så finns det ingen skillnad.

Samtidigt så hade dom minst 2 till tester där "Desktop Applications" (Video, Bild osv) testades och den andra var strömförbrukning.

Permalänk
Avstängd

tror nog att amd släpper en prolle som är minst lika bra som conroe sanna mina ord... dom har nog en trevlig teknik ligger,,!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
man kan nog inte jämföra nuvarande AMD med kommande Conroe 2 heller. ungefär som att jämföra en nyutvecklad Ferrarie med en Porsche ifrån 60-talet ... försprånget som en helt ny microarchitecture ger är ungefär detsamma.

den jämförningen va lite kul
men det heter inte conroe 2 förresten fast du menar väl att inteln är så pass mycket bättre så man knappt kan jämföra dom

fast en sak har du väl fel i för en ny ferrari kostar väl mer än en porshe från 60telet.
en intel e6600 kostar mindre än en amd fx62:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
En e6600 måste köpas nu när lönene kommer ,sitter fan fortfarande på min mäktiga barton 2500+ :D...

En E6600 + 2gb ddr2 minnen + en snabb hårddisk samt en x1900xt/7900gt borde göra susen.

EDIT: Jag saknade ett superPI test mot fx60, 4400+ osv....

Jag sitter i samma sits..
Har oxå en Barton i burken och är sugen på uppgradering...
Har precis kollat upp en fin uppdatering av burken med
E6600+X1900GT+2'1024mb XMS DDR2+MSI 975X Platinum

Mycket bra pris på detta paket hos komplett..

Är enormt sugen på lägga en beställning direkt..

Permalänk
Medlem

Det är roligt å höra hur snacket går. För nåra år sedan när AMD hade billigare och snabbare prollar än Intel så undrade alla när Intel skulle sätta pris efter prestanda. Men prissänkningen kom aldrig.

Redan nu, även fast Conroe inte har kommit ut än börjar "alla" gnälla hur skitkass FX62an är och hur AMD kan ta ut skyhöga priser för den. Grejen är den att AMD kommer sänka sina priser ordentligt när Conroe kommer. Varför Intel inte gjorde samma sak tidigare är för mig en gåta. Även om dom är tokrika så var det väldigt dumt att inte sänka priserna på sina P4or när AMD kom och dominerade.

Jag förstår inte hur man kunde betala skyhöga priser för en P4 när Athlon 64 var både billigare, kallare och snabbare, väldigt mycke snabbare, speciellt i spel. Lika är det idag. Vem vill köpa en X2 4400+ eller liknande när Conroe kommer snart.

Det som blir intressant ändå är hur de billigare Conroeprollarna presterar. För egen del är 3000kr absolut max vad jag betalar för en prolle, egentligen mindre. Köpte min X2 3800+ för 1400kr, det är prisvärt tycker jag. Och runt den prisklassen är de mest intressanta prollarna. Kan man sen köpa ett moderkort för runt 1200kr och 2gb minne för 1600kr är Conroe ett bra köp. Knappast de som kostar 3000kr och över.

Visst funkar dividers lika som på amd-korten så man kan köpa billiga minnen och inte förlora så mycket i prestanda?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

När nästa generation grafikkort kommer bli det nog en ny burk, kanske blir Intel den gången?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Redan nu, även fast Conroe inte har kommit ut än börjar "alla" gnälla hur skitkass FX62an är och hur AMD kan ta ut skyhöga priser för den. Grejen är den att AMD kommer sänka sina priser ordentligt när Conroe kommer. Varför Intel inte gjorde samma sak tidigare är för mig en gåta. Även om dom är tokrika så var det väldigt dumt att inte sänka priserna på sina P4or när AMD kom och dominerade.

Tyvärr så är det inte bara konsumenter som är kunniga innom området precis som du som köper datorer eller processorer. Intel har alltid haft det största varumärket och bäst marknadsföring och därför ändå kunnat sälja sin processor även om dem inte varit bäst.

Amd har säkert fina saker på gång men i dagsläget får vi se conroe som det självklara köpet.

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Jag har just köpt ett ASUS P5WD2-E premium med 975X, fungerar då det med dessa CPUs utan att man måste uppgradera BIOS?

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Fungerar säkerligen inte såvidare dom inte har släppt en ny revision. Kolla på P5W DH Deluxe - ett riktigt bra moderkort tycker jag.

-k0nsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
Jag har just köpt ett ASUS P5WD2-E premium med 975X, fungerar då det med dessa CPUs utan att man måste uppgradera BIOS?

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
Jag har just köpt ett ASUS P5WD2-E premium med 975X, fungerar då det med dessa CPUs utan att man måste uppgradera BIOS?

nope.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Varför "begränsade" överklockningstester?.. BAD AXE r304 slaktar på den punkten, och stödjer faktiskt 1333 fsb strap.

Skall bli kul att köra intel igen.
E6300 beställd, siktar på 7x333, borde inte vara några problem.. frågan är vilket moderkort? Abit AB9 PRO verkar lovande!

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt förvånad, trodde resultaten var ganska hypade tidigare, men det här... Wow. Tycker också det ska bli intressant att se vad AMD svarar med.

Permalänk
Medlem

E6700 oerhört prisvärd?

E6700 känns för mig otroligt prisvärd gentemot X6800. Vore intressant om någon satte på en ordentlig kylare på en E6700 och testade möjligheterna.

Är du någon?

Visa signatur

Workstation: 3.2GHz Intel HT | 1G Infineon @ 200MHz 3-3-3-8-1T | FX5950 Ultra + Zalman VF700-AlCu | SB Audigy 2 | S-ATA Maxtor 250G + Seagate 160G OS: Linux Ubuntu Dapper Drake + Windows Professional (Dual-boot)
Server: 1GHz AMD Barton | 128M | FX5200 | P-ATA 40G OS: OpenBSD 3.9

Permalänk
Hedersmedlem

stepping 5 klockar bra

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men ingen som tänkt på att amd processorerna ska funka mycket bättre med vista? skulle vara kul att se om de hade testat med en amds topp o intels conroe topp grejer.alltså lika mycket ram ,hårddisk o så men den bästa moderkortet till amds 64 procssorero intels conroe osv det bästa till de olika teknikerna. vad jag undrar är om det är en ny teknik intel har använt till sin processor och om amd kommer skaffa likadan? och enligt flera rtiklar sjunker priserna på flera processorer både från amd o intel det är ju ett bra plus.upp till 50% på intel p4 sjukt billigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Varför "begränsade" överklockningstester?.. BAD AXE r304 slaktar på den punkten, och stödjer faktiskt 1333 fsb strap.

Skall bli kul att köra intel igen.
E6300 beställd, siktar på 7x333, borde inte vara några problem.. frågan är vilket moderkort? Abit AB9 PRO verkar lovande!

Har du sett designen på AB9an? Det måste vara den värsta jag någonsin sett. Att slänga in den enda IDE platsen mellan PCIe korten var ju väldigt klyftigt. Sen kan man undra varför dom ens satte en Sata på samma plats och varför det finns en sata precis brevid heatpipen...

http://images.anandtech.com/reviews/motherboards/abit/p965-ab...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Har du sett designen på AB9an? Det måste vara den värsta jag någonsin sett. Att slänga in den enda IDE platsen mellan PCIe korten var ju väldigt klyftigt. Sen kan man undra varför dom ens satte en Sata på samma plats och varför det finns en sata precis brevid heatpipen...

http://images.anandtech.com/reviews/motherboards/abit/p965-ab...
http://images.anandtech.com/reviews/motherboards/abit/p965-ab...

IDE är förlegat.. siktar på optiska S-ATA enheter nu förstår du.. Haha.

Den ensamma S-ATA porten du syftar på sitter där endast eftersom den är en passthrough till eSATA porten på backplaten..
Gillar faktiskt designen med bara 2 st old school PCI på rätt plats, SPDIF in/ut, heatpipes, debug LED, färgschemat osv..

Permalänk
Medlem

jag kanske har missat det men hur ligger tempen på processorerna? bra kylning? vart hittar man priserna på Core 2 Duo cpuna???

men annars ROCKADE testerna! alltid beundrat AMD men den här gången knäckte Intel AMD! blir lätt ny burk i september!

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimaloo
jag kanske har missat det men hur ligger tempen på processorerna? bra kylning? vart hittar man priserna på Core 2 Duo cpuna???

men annars ROCKADE testerna! alltid beundrat AMD men den här gången knäckte Intel AMD! blir lätt ny burk i september!

Komplett.se eller shg.biz har bla dessa cpuer listade.....

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.