Permalänk
Melding Plague

13 nätaggregat

En ofta översedd komponent i datorn är nätaggregatet, men det är en av de viktigare i systemet. Här kan valet av modell vara mer viktigt än man tror. Även om processortillverkarna nu arbetar för att sänka förbrukningen har kraven på att leverera en hög uteffekt (W), och att ge stabil spänning, ökat mer och mer. Framförallt är det grafikkorten som kräver en hel del. Därför är det nu dags att se närmare på 13 nätaggregat från 500 till 700 W.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

oOh, nice. Tack för ett bra test, nu vet jag vad jag ska köpa för agg

Permalänk
Medlem

Synd att Antec HE saknas i testet, eftersom det vunnit de tre senaste tester jag läst i tidningar.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Cooler Master Real Power 550 W
på mitt sånt för 570~kr från komplett så måste jag ha örat 10cm från fläkten för att höra den, men "mätaren" som ska sitta i floppy platsen är trasig och visar 100watt hela tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Synd att Antec HE saknas i testet, eftersom det vunnit de tre senaste tester jag läst i tidningar.

Håller med. Antec skickade ett 550w NeoHE till testet, dessvärre strula svenska Posten så pass mycket att det blev flera veckor försenad och därför inte kom fram i tid

Edit: Det är jag som är artikelförfattare Har ni funderingar och frågor angående testet så ska jag försöka svara på dem så gott det går.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test! Tackar

Permalänk
Avstängd

Mycket fint test! Klart positivt överraskad.

Här ser man också att i det stora hela så gäller det att hålla sig över 1000 sek för att chanserna att få en bra trafo ska vara goda. Under 1000 sek och det kan bli lite vad som helst.

Permalänk
Medlem

Vart är Hiper Type-R 480W/580W Modular, bästa aggen ju

Permalänk
Medlem

ni borde tagit med ett qtec agg bara för att visa hur pinsamt dåliga dom är

Visa signatur

Byggaren

Permalänk

Hade ni inte kunnat kolla vilka kondensatorer de använder, det säger väl lite om livslängden om de använder dyra/billiga komponenter?

Permalänk
Medlem

Den där CT 600'an verkade jävligt nice, det namnet ska jag lägga på minnet

Tycker det är jävligt dåligt med nätagg dom dör inom sina utsatta specifikationer, dom borde inte få säljas.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Mycket bra test. Kommer ju mycket lägligt eftersom frågorna i forumet om nätaggregat blir fler och fler.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Bra skrivit, det hjälpte mig! tack. Men jag hade lite forhoppningar att ni skulle ha med Nesteq ASM 520 i testet, har hört mycket bra om den.

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Nu kommer säkert fler att köpa S12
Var ju många som inte trodde på de som sa att det ÄR ett kvalitetsagg.

Permalänk
Medlem

Varför skall man lägga ut 1000+ spänn på ett nätaggregat? Har aldrig gjort det och har aldrig haft problam, dock har jag haft fler datorer än jag vill bli påmind om.. och det är för att jag är intresserad - dom har inte gått sönder!

Förövrigt har jag aldrig förstått varför yngre (tror jag) har ett sådant behov av att ikonisera alla delarna "inuti" i datorn.. Jag har aldrig sett någon som kör sin burk med chassit avtaget?! Bra test förövrigt... mycket välskrivet, innehållsrikt och proffsigt!

Permalänk
Medlem

Det verkar vara modernt med svarta nätagg iaf. Konstigt när chassin för det mesta är metallgråa på insidan/baksidan.

Permalänk
Medlem

Mycket bra test och med utförliga förklaringar i början. Kan vara bra att ha något att referera till, då då folk i forumet frågar efter köpråd och man måste förklara att antalet watt inte är allt.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Wohoo! Äntligen ett grymt bra test när det gäller nätagg! Tackar o bockar!

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att många gillar testet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
Hade ni inte kunnat kolla vilka kondensatorer de använder, det säger väl lite om livslängden om de använder dyra/billiga komponenter?

På vissa bilder från insidorna framgår det (du kan klicka på dem för förstoring). Nästan alla tillverkare verkar blanda och ha flera olika leverantörer inuti samma modell, så det skulle bli ett ganska mödosamt arbete att kartlägga alla.

Tagan särskillde sig positivt genom att använda Panasonic kondensatorer på primärsidan.

Permalänk
Medlem

Är fortron source skit eller varför var det inte med?
Hade varit kul o se

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi

Permalänk

Skitbra test! Sweclockersrecensenterna har verkligen lyft sig ett snäpp den senaste tiden.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Då blire väl ett bzerk agg då

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToPPe
Är fortron source skit eller varför var det inte med?
Hade varit kul o se

De deltar faktiskt indirekt, ta en titt på sida 13.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta nätagget från OCZ någonstans i sverige, är det någon som vet en butik som säljer agget i sverige?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag har en liten invändning.

Ni borde ha fördelad lasten lite skevare för att uppnå realistiska spänningskrav. T.ex. så belastas 3.3V och 5V nästan ingenting idag. När SPCR gjorde ett test för att se hur sex olika PC-system fördelade sin ström så drog inget av systemen mer än 4A från 3.3V resp 5V.

Därför blir det lite ointressant om man har ett 500W nätagg som bara kan belasta 12V-linan med säg 250W. Ju kraftfullare ett system är och desto mer ström det drar från nätagget desto större är också chansen att strömmen dras från 12V då det är CPU och grafikkort som drar ström i "kraftfulla system".

3.3V är nästan totalt ointressant, bara minnen och moderkortskomponenter (AGP) som drar ström därifrån. 5V kan till viss del användas för hårddiskar, men några 10-20A kommer du aldrig se där.

Givetvis leder detta till att ni nog aldrig kommer uppnå maximal last på ett nätagg, som kan se konstigt ut för läsare som inte är allt för insatta. Men å andra sidan är det aldrig heller realistiskt att uppnå maximal belastning på ett nätagg då det kräver att du i princip skulle utforma systemet med just detta som enda mål!

Edit: I övrigt mycket bra recension, speciellt då ni förklarar effektivitet och effektfaktor så dessa begrepp inte blandas ihop. Dock kanske det borde ha nämnts att effektiviteten inte är konstant över hela registret, utan varierar med belastningen. Ett expempel kan vara ett 700W nätagg som har väldigt dålig effektivitet upp till exv. 250W och når sin maximala effektivitet vid 550W. Då kan ett 350W nätagg med relativt hög effektivtet vid lägre strömuttag vara bättre lämpat för ett system som inte drar allt för mycket (vilket många system ändå inte gör).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag har en liten invändning.

Ni borde ha fördelad lasten lite skevare för att uppnå realistiska spänningskrav. T.ex. så belastas 3.3V och 5V nästan ingenting idag. När SPCR gjorde ett test för att se hur sex olika PC-system fördelade sin ström så drog inget av systemen mer än 4A från 3.3V resp 5V.

Håller med dig. På sida 3 framgår varför jag trots det belastat 3,3V och 5V såpass mycket vid 300W och 500W, helt enkelt för att kunna hålla mig inom deltagarnas specifikationer. Skriver även där att 500W-belastningen inte är särskillt realistisk pga av ovanstående.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Dock kanske det borde ha nämnts att effektiviteten inte är konstant över hela registret, utan varierar med belastningen. Ett expempel kan vara ett 700W nätagg som har väldigt dålig effektivitet upp till exv. 250W och når sin maximala effektivitet vid 550W.

Även om jag kanske inte tydligt nämde det i klartext framgår det av testresultaten. Finns en sammanställning av effektiviteten vid olika höga belastningar på sida 17. Som kuriosa hade en nätdel med 600W högst effektivitet vid 100W.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jag kan inte hitta nätagget från OCZ någonstans i sverige, är det någon som vet en butik som säljer agget i sverige?

Netshop bör ha dem.

Permalänk
Medlem

Tummen upp! Väldigt bra läsning.

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem

Sitter och jämför Seasonic S12 500W mot SPCRs recension av samma. Ni har liknande effektivitet på ~100W och ~300W medan de får effektiviteten att sjunka vid 500W till strax under 80% istället för att stiga till 86%.

Jag antar att det beror på olikheterna i hur era testriggar lagts upp. SPCRS PSU-testare låter värmen från instrumentet som står för belastningen passera genom nätagget, vilket vid 500W ger en insugstemperatur i nätagget på runt 40C.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Netshop bör ha dem.

Tack för ditt svar dom har med dom på listan men vid lagerstatus står det Obekräftat 08.08.2006.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]