Permalänk
Medlem

Perfekt! satt och letade hela dagen igår efter bra recensioner på nätagg och så kommer det här
Tackar för en bra recension

Det finns ingen möjlighet att testa Antec HE ändå? Skulle vara intressant att se.
Men just nu ser det ut som att det blir Cooltek CT 600.

Edit: Det jag är lite orolig över är längden på kablarna, jag har ett Antec P180 och vill kunna gömma undan kablarna så mycket som möjligt.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Bra recension och grymt att någon stannar kvar och svarar på frågor.

Hur är Fortron Source Epsilon 600W jämfört med dessa? Jag har köpt den och ska få den idag och börjar redan ångra mig lite...

Permalänk
Medlem

Åh, bra recension! Den behövdes på Sweclockers.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Håller med. Antec skickade ett 550w NeoHE till testet, dessvärre strula svenska Posten så pass mycket att det blev flera veckor försenad och därför inte kom fram i tid

Edit: Det är jag som är artikelförfattare Har ni funderingar och frågor angående testet så ska jag försöka svara på dem så gott det går.

Skulle man inte kunna lägga till det i efterhand? Lite så där på sniskan

Permalänk
Medlem

Jag ska nog ta och byta till ett OCZ 700W vid nästa större ombygge i datorn. Noterade att ATX-kabeln var ca 10 cm (55cm) längre än många andra nätagg = mycket uppskattat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Sitter och jämför Seasonic S12 500W mot SPCRs recension av samma. Ni har liknande effektivitet på ~100W och ~300W medan de får effektiviteten att sjunka vid 500W till strax under 80% istället för att stiga till 86%.

Jag antar att det beror på olikheterna i hur era testriggar lagts upp. SPCRS PSU-testare låter värmen från instrumentet som står för belastningen passera genom nätagget, vilket vid 500W ger en insugstemperatur i nätagget på runt 40C.

Detta fick även mig att reagera. Värdena ser nästan overkligt höga ut. Spcr gick ju över till en mer kritisk testmetod för ett tag sedan.

Men jag är glad att fler än Spcr börjar testa Effektiviteten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Jag ska nog ta och byta till ett OCZ 700W vid nästa större ombygge i datorn. Noterade att ATX-kabeln var ca 10 cm (55cm) längre än många andra nätagg = mycket uppskattat!

Jo det var därför jag också blev lite intresserad utav det där agget, det är ju perfekt för oss som sitter med ett Antec P180.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jo det var därför jag också blev lite intresserad utav det där agget, det är ju perfekt för oss som sitter med ett Antec P180.

Phantom är ju annars som klippt och skuren för p180. Få nätdelar som slår den i effektivitet mm. Jag har en 500W utan hybridfläktenmodulen. Ingen garanti i och för sig. Men den rockar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Sitter och jämför Seasonic S12 500W mot SPCRs recension av samma. Ni har liknande effektivitet på ~100W och ~300W medan de får effektiviteten att sjunka vid 500W till strax under 80% istället för att stiga till 86%.

Jag antar att det beror på olikheterna i hur era testriggar lagts upp. ..

Ja, det låter rimligt. Enligt mitt testprotokoll var rumstemperaturen (efter 1h) 26 grader och temperaturen vid utblåset 34 (11 grader lägre än SPCR) när Seasonic 500W testades vid 500W-uteffekt. Deras högre temperatur ledde bevisligen till ett högre spänningsfall vilket medför lägre uteffekt och effektivitet. Det ser man bla på att ineffekten trots avvikelserna stämmer hyffsat bra överens (582W hos dem, 574W i våra tester). Även hur effekten var fördeled mellan spänningarna spelar in en hel del, hittade inga uppgifter om det hos SPCR.

Att de även har annan nätspänning i USA kan påverka en smula, men eftersom resultaten på lägre effekt stämde så bra överens borde det inte vara fallet här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Hur är Fortron Source Epsilon 600W jämfört med dessa? Jag har köpt den och ska få den idag och börjar redan ångra mig lite...

Ta en titt på OCZ agget för att få en bra indikation på hur ditt Epsilon presterar. De bygger på samma arkitektur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Det finns ingen möjlighet att testa Antec HE ändå? Skulle vara intressant att se.

Tyvärr har vi redan lämnat tillbaka testutrustningen så det ser mörkt ut på den fronten för en bra tid framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Att de även har annan nätspänning i USA kan påverka en smula, men eftersom resultaten på lägre effekt stämde så bra överens borde det inte vara fallet här.

Hade jag helt glömt men det stämmer att det påverkar effektiviteten.

Permalänk
Medlem

Lite synd att det inte fanns något Enermax nätagg med i testet. =/

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Lite synd att det inte fanns något Enermax nätagg med i testet. =/

Men dom brukar hålla bra kvalitet och prestanda och har modulara kablar. Finns tester på Spcr annars om du är intresserad men det visste du nog redan...

Permalänk
Hedersmedlem

Grymma dyra agg är för bebisar! Nej tacka vet agg år riktiga män som Codegen...:cool:

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoinT
ni borde tagit med ett qtec agg bara för att visa hur pinsamt dåliga dom är

Så rätt!
Btw en väldigt välskriven recention, faktiskt blad de bättre jag läst på Sweclockers. Tummen upp.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Nice att man köpte ett CT 600 för några dagar sen då!

Permalänk

Tack för detta Fook. Var precis var jag behövde veta till nytt köp av nätagg.

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att placera in vart tyst hamnar i skalen av Låg ljudnivå & Mycket låg ljudnivå

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Jag har lite svårt att placera in vart tyst hamnar i skalen av Låg ljudnivå & Mycket låg ljudnivå

Syftar du på slutsatsen rörande NorthQ? Efter incidenten vid 500W hade den ju extremt låg ljudnivå, den var rent av helt ljudlös (dvs tyst) Har tyvärr inte så mycket mätdata insamlade, men den hade "Mycket låg ljudnivå" medans den fungerade.

Permalänk
Medlem

Faen vad gött,

Det blir nog att köpa ett bZerk agg eller ett bequit (fast inte Pro utan den vanliga)

Vore kul om ni kunde tagit med Tagans värstingar med

Permalänk
Medlem

Tackar! Bra artikel samt test. Sitter på ett Antec Neo HE 500 (var ej med i testet) och är nöjd med detta.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

jävligt passande test, tänkte just ta och beställa låda + nätagg för nya datorn blir ett Tagan easycon 580w, borde räcka

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Tack för ditt svar dom har med dom på listan men vid lagerstatus står det Obekräftat 08.08.2006.

OCZ PSu finns ju här oxså:

http://www.memory-configurator.com/products/description/700W_...

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Varför enbart så höga effekter? Alla sitter inte på high-end datorer som kräver så mycket...

Som sagt, synd att inte Antec Neo HE var med i testet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
OCZ PSu finns ju här oxså:

http://www.memory-configurator.com/products/description/700W_...

Tack för den länken!
Edit/ Bra pris hade dom där också såg jag nu. :D/Edit

Sen har jag glömt tacka för en bra recension också den var kanon!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

första gången på jävligt länge sweclockers lägger upp ett så här bra test!
alla andra prudukttest är bara skit nu för tiden på sweclockers

nu fick man sig en funderar på va nästa agg blir.

Permalänk
Medlem

Bästa testet någonsin på sweclockers!

Det här lär sätta stopp för många onödiga flamewars på forumet

Synd bara att posten slarvade bort Antec agget, det är väl det enda jag igentligen saknar även om ett enermax och ett FSP och varigt välkommna men det fanns ju många andra märken, som faktiskt var bättre eller i alla fall mer prisvärda än dom mest kända stora märkerna, som man aldrig hade funderat på att köpa om dom inte hade varigt med i testet.

Jag saknar 2 diagram i summeringen, ett som talar om om nätaggregatet har en LED-fläkt och i så fall i vilken färg, för det anser jag är en mycket viktig detalj när an väljer nätagg, jag skulle t.ex aldrig köpa ett nätagg med en LED-fläkt medans dom som vill ha en säkert vill veta vilken färg den har då man (förhoppningsvis:)) inte vill blanda färger hur som helst. Jag vet att det, på dom flesta i all fall, går att se om man kollar närmare på bilderna men ett diagram skulle underlätta. Det andra diagrammet skulle innehålla en (subjektiv) bedömmning av ljudnivån i en 10-gradig skala vid dom olika lasterna för om man sitter och gämför dom blir det snabbt jobbigt att klicka fram och tillbaka mellan 5 olika sidor.

En sista pytte detalj som störde mig, på slutsatsen om Seasoinc S12 500W borde priset läggas till som en nackdel, 1350:- är alldeles för mycket för ett 500W agg, även om det är ett väldigt bra 500W agg. Hiper och Coolteks (ungefär) likvärdiga modeller kostar 650:- respektive 400:- mindre!

Kanske lite väl mycket klagomål på en så pass utmärkt recension men men... Fler test av den här kvalitén tack!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Mycket bra test!
Har själv ett HIPER Type-R Black 480W ATX 2.2 och den är mycket bra men som det stog i testet så har dom lite för dålig kylning men det är väll pga att dom inte ville ha en massa oljud!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

Bra test. Nätaggregatet är nästan det svåraste att välja i ett datorbygge. Jag ska skaffa mig ett nytt bättre grafikkort och det kräver ett bättre nätaggregat. Testet hjälper mig på traven. Hoppas bara att dessa nätaggregat finns att få tag på i Sverige också. Jag sparade sidan på hårddisken, hoppas ni inte har nåt emot det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Hur är Fortron Source Epsilon 600W jämfört med dessa? Jag har köpt den och ska få den idag och börjar redan ångra mig lite...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Ta en titt på OCZ agget för att få en bra indikation på hur ditt Epsilon presterar. De bygger på samma arkitektur.

Så med andra ord är Fortron Source Epsilon 600W ett kanonköp då OCZ är en ulv i fårakläder!?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farbror Grå
Så med andra ord är Fortron Source Epsilon 600W ett kanonköp då OCZ är en ulv i fårakläder!?

För att förtydliga: bara för att de bygger på samma arkitektur är de inte identiska. Epsilon 600W-modellen kommer inte prestera lika bra och ha samma höga uteffekt som OCZ 700W. Som bekant finns både 600W- och 700W modeller av båda fabrikat. Sen finns det andra skillnader, tex tror jag inte FSP har 3 års garanti.

Men som du säger, Epsilon 600W är nog också ett mycket bra köp om jag tvingas gissa.