GeForce 7950GX2 1GB gör de skillnad spel mässigt med ddr2 minnen?

Permalänk

GeForce 7950GX2 1GB gör de skillnad spel mässigt med ddr2 minnen?

Tjenare!;P

Sitter och funderar på att köpa ett Gainward GeForce 7950GX2 1GB,1.4ns GDDR3 ,PCI-Express ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320217 )
mitt nu varande system är inget över drivet men vad jag har läst mig fram så har inte cpu´n någon betydelse i spel! mest bara om man vill ha höga poäng i 3dmark mm.

Frågan: behöver jag skaffa nytt moderkort med ddr2 minnen, eller gör de ingen större skillnad?

Nätagregatet hur stort behöver de vara!?

Sedan ja vet de kommer komma ut nya grafikkort snart med dx10 bla bla bla.. men de struktar jag i, kommer inte komma spel till de förens om säkert 1 år om inte längra fram ändå, då tror jag två st GeForce 7950GX2 1GB i SLi kommer klara av de mycket bra. ( ja vet det funkar inte med SLI med de kortet än men de kommer ).

Tacksam för så mycke svar jag kan få! alltid lika intressant att läsa!:)

tack på förhand!

PS avsätt för att spela BF2 mm. DS

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk

Nej du behöver inte ddr2+nytt moderkort. Ett 3200+ måste klockas ordentligt om den inte ska bli en flaskhals.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade inte processorn haft någon betydelse i nya spel hade vi inte haft nya processorer.

2GB är rekommenderat för BF2 men 1.5GB duger fint.

Jag har just beställt ett Hiper 580W nätagg då det nästan är minimum om man skall köra med två grafikkort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

finns en på forumet som kör 2st 7900gt med 350watts agg, dom är även klockade...
borde räcka med att klocka cpu'n till 2.6ghz eller något sådant borde vara ganska lätt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan få stora problem med ett för tunnt nätagg men visst watten räcker.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

stora problem? lite låsningar här o där är ganska sött tycker jag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hmm okej de dära med flaskhals läste jag inne på forumet att de inte har någon betydelse i spel lästen den där de skrivs väldigt mycket om de och de står svart på vitt att de inte har någon betydelse förutom i tex 3dmark poäng spelen ska fungera fint! men okej. så att säga ddr2 minnen hur mycke gör de om jag ändå skulle bytta moderkort och skaffa ddr2? förslag på program för cpu klockning fel lina igentligen men vi va ju inne på de ändå.. tacksam för svar igen..:)

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

Köper man ett så dyrt kort som 7950GX2 så bör inte resten av datorn vara medelmåttig/kass. >_>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pentivarg
Hmm okej de dära med flaskhals läste jag inne på forumet att de inte har någon betydelse i spel lästen den där de skrivs väldigt mycket om de och de står svart på vitt att de inte har någon betydelse förutom i tex 3dmark poäng spelen ska fungera fint! men okej. så att säga ddr2 minnen hur mycke gör de om jag ändå skulle bytta moderkort och skaffa ddr2? förslag på program för cpu klockning fel lina igentligen men vi va ju inne på de ändå.. tacksam för svar igen..:)

du har läst vi andra VET att cpu'n är flaskhalsen här! med en 486a på 66mhz kommer du inte få samma resultat som med din nuvarande cpu hur mkt du än läser!

eftersom cpun är flask halsen här kommer du tjäna hyffsat mkt på clockning

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

jo de förstår väll jag också går ju inte riktigt att gämnföra. okej men klocka upp den så borde de fungera helt okej tills jag köper nytt moderkort och cup i framtiden.. får gärna skriva mer om ni har synpunkter...

tack för de som skrevit än så länge och hoppas på mera.

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

tänk på kylning när du klockar, kanske ny fläns vore att rekomendera, fast du borde klara dig på den du har upp till en 2.5-6ghz. men har du bra stepping och tror den kan ligga runt 3ghz så tycker jag du ska satsa på ny fläns!

själv kör jag en operton 144 som vanligt ligger på 1.8ghz, den kör jag i 2.8ghz istället och jag tycker skillnaden är ganska stor i vissa spel!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

okej hmm jag är så himla kass på att klocka det är de som är den jobbiga biten, hittar inget som är bra att läsa här inne dom är ju från 2002=/ de tycker jag inte om. så får försöka få tag på en kompis som kanske kan! skulle vilja ha upp den till 2,5-2,6 så är jag nöjd! borde klara de med orginal kylning rätt bra flöde igenom burken. förslag på någon bra faq eller likande för mig att läsa??

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk

Du vet om att 7950GX2 korten kräver upplösning på minst 1600x1200 för att ge någon fördel. Mer ju högre upplösning. Så ett 7900 Gt skulle var lika snabbt för dig i 1280x1024.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Hos kompisarna på 64bits finns denna guide; http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=8752

Ett reslutat av Googling på "överklockningsguide 64" och nummer två i hitlistan blev ovan länk.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

okej tack får läsa där!!:)

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

lite enkelt: din cpu har en låst multiper på 10x, FSB(front side bus) ligger på 200mhz den är även syncad med dina minnen 200mhz(ddr400 eller pc3200)
mhz funkar på detta sätt: 200*10=2000=amd 3200+
eftersom dina minnen inte klarar av mycket mer än 200mhz(om det inte är dyra märkes minnen så måste du få ned dom under fsb det fixxar du genom att sätta divider på dom. i mitt bios kan man ställa minnea på 200,166,133 och 100,. iandra kan det stå. 3/4 a fsb.
sen har du HTT bussen vilken sakerna i datorn kominucerar med varandra, den står i 200(fsb)*5 =1000 vilket är nära dess maxcapacitet så den får du dra ned till 4x om du ska köra på 250fsb eller 3x exempel: 300fsb*3=900 =stabilt inom 1000gränsen.
sen har vi minnes timings dessa brukar se ut så här 2.5-4-4-7(lägre timings mer prestanda, men även lägre minnes mhz)
sen så ska pcie inte vara syncad med fsb, den ska stå på 100mhz inget annat!

så kan det se ut när du klockat cpu till 2.5ghz:

fsb: 250mhz
HTT: 4x
minnes divider: 166(kan även vara tex 3/4 olika för olika mobo)minnet kommer då ligga på ungefär 214mhz det bör dom klara på standard timings
cpu volten behöver du nog inte reglera, men om den ostabil så öka försiktigt uppåt, tror din cpi kör 1.4vcore vid 1.5 kommer cpu'n börja bli ganska varm, så öka lite åt gången!

det var det jag kommer på nu, lycka till!

EDIT: kom på gå inte upp till 2500 direkt utan gå i små steg o se så allt går först, tex börja med 210 sen 215 osv...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Du vet om att 7950GX2 korten kräver upplösning på minst 1600x1200 för att ge någon fördel. Mer ju högre upplösning. Så ett 7900 Gt skulle var lika snabbt för dig i 1280x1024.

Precis så tänker jag också, nästan alla nyare kort (x1900xtx/x1950xtx/7950X2 osv) är menat att man ska spela i 1600x1200 i upplösning men då dem är alldeles för kraftfulla för upplösningar under detta. Klart det går men då kommer nästan garanterat resten av systemet vara flaskhalsen.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

där va ett svar som gjorde att jag kunde börja klocka direkt tackar så väldigt mycket!:) okej så de blir ingen skillnad på dom korten om jag inte kan ha högre upplösning men är de inte bra att skaffa de kortet för framtidens syften då? jag menar då kan man ju spela max längre lr??

hoppas på mer roliga svar=)

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

va bra att det hjälpte då, timings och sådant kan du läsa närmre på i tex överklocknings FAQ eller söka på nätet!
är några små regler när man klockar, följer man dom brukar man klara sig utmärkt!

EDIT: stabilitet kan du testa med prime95 och se hur det ser ut med klockningen kan du andvända cpu-z

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

okej de låter ju jätte bra detta! vad tycker du om grafikortet då? tycker du att jag ska köpa de dyrare så att jag klarar mig länger och sedan köpa nytt moderkort och processor när de kommer!?

mera svar skoj skoj!!:D

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

svårt att säga med dx10 MEN nytt e ju alltid på väg så... upp till dig och dina pengar hur du vill lägga upp det hela, men 7950gx2 är onekligen ett väldigt bra kort som kommer hålla ett tag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

a jag tror de också sedan köper man bara ett tag när de börjar saka efter så klarar jag mig säkert i 2-3 år fast med nytt moderkort och processor sedan också såklart!!! tack för alla svar men har ni andra syn punkter skriv gärna!!!

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

skriv gärna hur det går med klockningen...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

okej! föresten nu när jag gör så här minskar jag minnets bandbred eller ökar jag den? jag antar att jag öker den om jag höjer fsb till 250 ca och får minnena och gå över orginal fart de blir väll bara vinst eller?

ny information har kommit till mig, 7950GX2 måste jag har nytt moderkort för att de ska stödja de värkar så vilket de kan ju hända att dom inte har testat med mitt moderkort men, någon som vet om de kan fungera med mitt moder kort med de grafikkortet?? ( epox 8npa nforce 4 sli )
mera svar tackar man för.

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd