Versionshantering av webbsida, hur göra?

Permalänk

Versionshantering av webbsida, hur göra?

Hur ska man lösa det här med många som jobbar på en webbsida på ett smidigt sätt? Jag tänkte att man lägger upp ett subversion repository t ex, där man har koden och sedan att man har ett script som checkar ut koden och lägger den i en webroot för en utvecklingssida varje gång någon uppdaterar koden. Men det känns inte helt bra. Om man vill ha flera branches t ex, hur löser man det? Och hur ska man göra med databasen? Man kan ju inte gärna skicka en MySQL-databas fram och tillbaka genom subversion. Sedan har jag även rewrite-maps till apache, och dessa kommer bli väldigt knöliga att hantera i ett repository.
Hur brukar ni göra med lite mer seriösa webbprojekt där flera personer är med och kodar?
Jag vill ha en väldigt smidig lösning så att man känner att man trivs i miljön och inte är rädd att ha sönder något utan att man verkligen kan satsa allt på att vara produktiv och utveckla sidan.
Hur gör man? Finns det någon allmänt accepterad metod som jag förbisett? Hur gör ni?

Permalänk

Använd subverson för allt som är identiskt för alla, lämna databasen och liknande utanför, använd setup-script för databasen, och gör update-script för ändringar i databasmodellen.

Gör uppdateringar på servern mer eller mindre manuellt, typ via SSH för att vara säker på att man inte råkar köra ner sidan av misstag.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se