Permalänk
Medlem

Svårstartad efter klockning

Jag tyckte att de var på tiden att klocka upp processorn lite. Sagt och gjort, jag drog upp processorn i 2400mhz (240x10). Jag har låst pci frekvens och stoppat hårdisken i en låst port, använt dividers på minnen och dragit ner ht-frequency till x3.

Nu till själva problemet. Ibland så är burken otroligt svårtstartad, den kan låsa sig många gånger i rad innan den lyckas starta upp windows. Men ibland så går det helt utan problem. Det verkar vara helt slumpartat. När man väl är inne i windows så är den hur stabil som helst. Spelat i flera timmar osv utan problem. Vad kan de bero på att den är så trög i starten? Jag har även testat att höja volten ett snäpp utan bättre resulatat..

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, hade det inte räckt med HTT-frekvens x4?
FSB240MHzxHTTx4=960MHz, dvs under 1000MHz med god marginal. För det är väl ett 939mobo?

Har inget vettigt svar på din fråga dock, sorry about that.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jo jag tyckte också det. Dock så vill den inte starta överhuvudtaget med HTT x4 av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Jo jag tyckte också det. Dock så vill den inte starta överhuvudtaget med HTT x4 av någon anledning.

Och du har testat på x2 förstås, det ska ju inte behövas, men ändå...
Dividers då, kör du dem som 266Mhz, dvs 5:4? Vad säger memtest?

EDIT/
Kom på en annan sak, kan du köra x11 på din prolle?
Isf tror jag den mår bättre av t.ex. FSB218x11, det gör 2398MHz
och är snällare mot dina minnen om de är känsliga för hög FSB.
Så kör jag, fast i 228x11=2508 och minnena i 333MHz såg jag nu.
(Klockade i julas typ, minnet är inte hur långt som helst.. )

Mvh

Permalänk
Medlem

Japp jag har testat på x2. Dividers ligger på 2/1.66 vilket gör att ddr speed ligger på 398mhz (original 400mhz) . Har inte testat köra memtest, kanske vore nåt att göra, tar de lång tid? Och nej kan tyvärr inte köra x11 på prollen.