Spela in filmer till datorn?

Permalänk

Spela in filmer till datorn?

Ohoj!

Idag köpte vi en ny tv, det blev en 32" sony bravia. Nu är det så att jag har fått i uppgift av min far att ordna så jag kan spela in tvprogram (digital tv, boxerkort osv.) till hans bärbara, Sony Vaio, en liten sak.

Tvn har HDMI (in/ut) och datorn har en skärmport, typ DVI & VGA som är svart. Dem brukar ju vara blåa eller vita, så där fick jag en tankeställare, kan det va så att den med är HDMI? Den i datorn är en hona.

Tanken är att köra den bärbara som HTPC, och då vill vi ha möjligheter till att spela in program från det digitala nätet till hårddisken i datorn. Är detta möjligt?
Jag vet att jag via HDMI kan använda hårddisken som "läskälla" alltså spela t ex. DVD från datorn till TVn.

Mvh
Fredrik

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

1: Tror knappast TV:n har HDMI ut, vad skulle det vara bra för?

2: Menar du att du har HDMI portar på TV:n men ändå inte vet hur en HDMI port ser ut?

3: Jag har aldrig varken hört talas om eller sett en HDMI port eller en digital videoingång på en laptop, så jag kan nästan garantera att din inte har det.

4: Skulle tro att enklaste/billigaste sättet att göra det du vill är att skaffa ett USB (alternativt PC-card) TV-kort med kompositingång.

Permalänk

1. Står att den har det, en liten ikon i fronten. Gud vet jag, jag frågar er..

2. Jupp, vet inte hur kontakten ser ut..

3. Okej, är svart en standardfärg för någon annan port?

4. Varför skulle jag det? Har ju mottagare i tvn... 8-)

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

1: HDMI ja, men inte HDMI-UT. TV:n är en bildvisare som tar in en bild och visar den. Den kan aldrig skapa en bild att skicka ut.

2: RTFM! Sen är det ju bara att krypa ner under TV:n och kika rakt på HDMI kontakten.

4: Jag sa aldrig att du skulle använda TV-mottagaren i TV-kortet, men du måste ju på något sätt få datorn att ta emot bilden.

Permalänk

1: skrev in/ut för att jag inte visste vad det var. ursäkta.

2. rtfm?? och hur ska jag veta vad som är HDMI kontakten då? Är inte så insatt i tvaparatter.

4. Har en lämplig mjukvara för det redan, från en annan tvtuner elr vad det kallas.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

2: Du fick väl förhoppningsvis en manual till TV:n.

4: Nog för att man kan göra mycket i mjukvara, men inte trolla.
Det räcket tex inte med en grafikdrivrutin för att få bild på datorskärmen, det krävs ett grafikkort att koppla skärmsladden till

Permalänk

2. ska kolla det, glömde bort det helt..

4. Okej så här menar jag ANTENN->MOTTAGAREN I TVN->DATORN (via HDMI)->DATORNS HÅRDDISK.

Mjukvaran för detta har jag som sagt, men då är mottagaren istället en extern USB mottagare.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

4: Men datorns DVI port och TV:ns HDMI port är gjorta för att skicka bilden från datorn till TV:n, INTE tvärt om!

Permalänk

Okej tack för svar, moderator kan låsa tråden. tack o hej..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT