iriver S10 - en modefråga

Permalänk
Medlem

iriver S10 - en modefråga

Skrev detta ursprungligen på irivers forum, så jag kopierar bara rakt av;

Citat:

Som topic antyder, har en moderiktig fundering kring denna läckra spelare;

Jag gillar tanken bakom "halsbandskonceptet". Hatar kablar och det trassel de mer än ofta bidrar till, och detta är ju en väldigt smidig lösning. Nackdelen här är ju att man måste använda de medföljande hörlurarna, men det är ju bara att byta när man "finlyssnar" hemma på kvällarna.

Hur som hellst, på alla bilder man ser av detta koncept så är det alltid tjejer som bär dom, något som fick mig att inse att jag aldrig har sett en kille med en liknande grej runt halsen.

Frågan är altså rätt löjlig och barnslig, men hur många av de manliga användarna kommer att gå runt på stan med spelaren hängandes runt halsen? Är inte detta en ganska feminin grej?

Så, nu när jag har framstått som barnslig, ytlig, sexistisk och homofobisk, vill jag höra vad ni har för åsiker om saken.

Edit:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja tycker då inte om att ha spelarn hängande runt halsen, den gör sig bättre i fickan på brallorna man bär.
Däremot har jag sett massor av killar/män som går med spelarn hängandes från "bäret".
Men jag tycker som dig, det känns lite feminint att ha runt halsen men det kanske är vi som börjar bli gamla och ohippa?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte direkt den är vidare smickrande. Inte ens om en tjej har på sig den. Dimensionerna och placeringen av hörlursjacket känns inte rätt om den ska hänga runt halsen.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Är nackremmen flexibel? Tycker den sitter väldigt högt. Ser aldrig folk som har spelare runt halsen idag. Men man bör ju kunna ha den där i fickan med

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Är nackremmen flexibel? Tycker den sitter väldigt högt. Ser aldrig folk som har spelare runt halsen idag. Men man bör ju kunna ha den där i fickan med

Tjenis!

Självklart kan man justera längden så spelaren hänger längre upp eller ner.

Och ja, kopplar man bort lanyardhörlurarna så kan man köra egna lurar och lägga spelaren i fickan och ja, den har om man kör egna lurar möjlighet för att fästa en egen halsrem/nyckelringsbandyadayada utan krav på fodral och andra saker.

Permalänk
Medlem

Den där halsremmen såg väldigt opraktiskt ut... ser ju helt konstigt ut att ha en mp3 spelare sådär lång upp i halsen, lite gayigt om jag såg en kille gå omkring sådär i stan.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Den där halsremmen såg väldigt opraktiskt ut... ser ju helt konstigt ut att ha en mp3 spelare sådär lång upp i halsen, lite gayigt om jag såg en kille gå omkring sådär i stan.

Återigen, det GÅR att justera längden...

Permalänk
Medlem

Jag har inte min mp3 spelare runt halsen, absolut inte. Känns äckligt... och gayigt

Nä men... oftast så brukar det vara GG's och GB's som har sina mp3 spelare runt halsen, och jag är inte en av dem. Orka flasha sin mp3 spelare?

(GG = Gangsta Gays, GB = Gangsta Bitches. Vad jag och mina kompisar kallar såna där... "yo my nigga" typer.)

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag är personligen lite förvånad över S10:ans hörlursuttag. Hade faktiskt funderat på att köpa en åt frugan så hon äntligen slutar norpa mina spelare (och sedan gnälla på musiken...), men varför, varför sitter inte uttaget i mitten om spelaren är tänkt att dingla runt halsen?

Sedan tycker jag nog man borde ha bestämt sig - antingen helvitt eller helsvart hölje. Som den ser ut nu ser den rätt fet ut. Och det appellerar möjligtvis till förortskids, men inte till många andra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Jag är personligen lite förvånad över S10:ans hörlursuttag. Hade faktiskt funderat på att köpa en åt frugan så hon äntligen slutar norpa mina spelare (och sedan gnälla på musiken...), men varför, varför sitter inte uttaget i mitten om spelaren är tänkt att dingla runt halsen?

Sedan tycker jag nog man borde ha bestämt sig - antingen helvitt eller helsvart hölje. Som den ser ut nu ser den rätt fet ut. Och det appellerar möjligtvis till förortskids, men inte till många andra.

Tjena Hans!

1. Är det designen du inte gillar, eller tror du att den skulle hänga snett - för den hänger rakt i och med att den är så lätt.

2. Helvitt hade varit lite svårt eftersom displayen de facto är svart. Den kommer förresten i helsvart också.

EDIT, skälet tror jag, att de inte har hörlurskontakten i mitten på ovansidan av spelaren är för att den faktiskt är för liten för att ha både kontakten OCH den lilla sprit som gör att du själv kan fästa en egen halsrem i den, och då hänger den ju också rakt - oavsett.

Permalänk
Medlem

Sen borde spelaren sitta "upponer" så att om man vill ha den runt halsen så kan man se vilken låt som spelas upp utan att vrida spelaren 180 grader som på bilden nu.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Sen borde spelaren sitta "upponer" så att om man vill ha den runt halsen så kan man se vilken låt som spelas upp utan att vrida spelaren 180 grader som på bilden nu.

Tänka sig, iriver har självklart tänkt på det så under "Settings" i spelaren så kan du välja att flippa displayen 180 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Tänka sig, iriver har självklart tänkt på det så under "Settings" i spelaren så kan du välja att flippa displayen 180 grader.

Riktigt bra, har du någon exakt lanserings datum på den?

Hur kommer det sig att er amerikanska sida uppger 8 timmars speltid medans den nordiska 10 timmar?

kanske en ljudspärr som i ipod?

Är det en hårddisk spelare eller flash?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Riktigt bra, har du någon exakt lanserings datum på den?

Hur kommer det sig att er amerikanska sida uppger 8 timmars speltid medans den nordiska 10 timmar?

kanske en ljudspärr som i ipod?

Är det en hårddisk spelare eller flash?

1. Den är redan lanserad. Går att köpa i butiker som säljer iriver.
2. Vi håller på och hårdtestar S10:ans batteritid för tillfället. CNet Asia som var först i världen med att testa S10 pressade upp den i 8 timmar och 29 minuter vilket är en halvtimma mer än specificerat. Vi vill själva se vad vi får det till.
3. Ingen ljudspärr.
4. Flashminne på 2 GB endast (inga andra storlekar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
1. Den är redan lanserad. Går att köpa i butiker som säljer iriver.
2. Vi håller på och hårdtestar S10:ans batteritid för tillfället. CNet Asia som var först i världen med att testa S10 pressade upp den i 8 timmar och 29 minuter vilket är en halvtimma mer än specificerat. Vi vill själva se vad vi får det till.
3. Ingen ljudspärr.
4. Flashminne på 2 GB endast (inga andra storlekar).

Tackar för svaren

Var fan synd med batteritiden annars hade jag hoppat på den riktigt liten och läcker... får väl vänta på iriver clix.

Edit: varför står det att clix inte har stöd för windows 2000? eller är det bara under windows media player?

"Du synkar allting lätt med Windows Media Player då Clix är MTP-kompatibel och är anpassad för Windows XP och Vista (ej stöd för Win 98, Me, 2000 eller Mac)."

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag använder min Sony nx1 till min Iaudio och jag tycker det är väldigt smidigt, dock så har jag alltid spelaren innanför tröjan så det är bara lurarna som syns, otroligt praktiskt faktiskt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
1. Är det designen du inte gillar, eller tror du att den skulle hänga snett - för den hänger rakt i och med att den är så lätt.

Jotack, klart den är lätt om den anses vara fäst med bara hörlurssladden.

Nä, det är utseendet jag reagerar på. Jag menar, det är ju från om en utpräglad accessorspelare, och då är utseende och styling första övervägandet. Och sedan finns helt enkelt inga andra. Det trodde jag faktiskt att iPod hade lärt resten av branschen vid det här laget.

Visst förstår jag att det antagligen var tekniskt lättare att ta hörlursuttaget på sidan. Men det är lixom ingen ursäkt för en modell som den här, som lever uteslutande på sitt utseende.

Citat:

2. Helvitt hade varit lite svårt eftersom displayen de facto är svart. Den kommer förresten i helsvart också.

Jag hade nöjt mig med vit inramning. Men helsvart är gott nog, gissar jag. Inte för mig personligen - jag menar, jag gjorde mig omaket att skaffa en vit E10 bara för att.

En eloge för att displayen går att vrida 180 grader, dock. Där har någon verkligen slagit huvudet på spiken.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg. Jag får som flera andra intrycket att ha spelaren runt halsen ger intrycket av att vilja flasha, något som jag absolut inte är ute efter. (Inte på det viset, i alla fall ). Dessutom kommer jag inte ifrån att det ser feminint ut, just för att spelaren ser ut som något slags smycke.

Börjar bli aktuellt för en ny spelare, och jag kan inte bestämma mig om det blir en liten spelare typ S10 eller en liten mediaspelare typ Clix. Skönt att veta att iriver nu erbjuder båda typerna, eftersom jag enbart har goda erfarenheter från dom och deras spelare.

Att S10 kommer i en helsvart variant är också positivt för mig, eftersom jag inte heller tycker att den nuvarande svartvita är så snygg som den kan bli.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tack för alla inlägg. Jag får som flera andra intrycket att ha spelaren runt halsen ger intrycket av att vilja flasha, något som jag absolut inte är ute efter. (Inte på det viset, i alla fall ). Dessutom kommer jag inte ifrån att det ser feminint ut, just för att spelaren ser ut som något slags smycke.

Börjar bli aktuellt för en ny spelare, och jag kan inte bestämma mig om det blir en liten spelare typ S10 eller en liten mediaspelare typ Clix. Skönt att veta att iriver nu erbjuder båda typerna, eftersom jag enbart har goda erfarenheter från dom och deras spelare.

Att S10 kommer i en helsvart variant är också positivt för mig, eftersom jag inte heller tycker att den nuvarande svartvita är så snygg som den kan bli.

Jag sitter i samma sits men för mig blir det nog en clix eftersom den har dubbelt så mycket minne och minst dubbel så bra batteritid iofs är det typ dubbelt så stor också, men man kan ju inte få allt heller :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

iRiver's spelare designas knappsat for marknaden i vast utan det ar framst asien man har i sikte.

Koreaner, Japaner och Kineser har standigt sina spelare runt halsen. Kille som tjej. iPoden ar inte alls lika popular har och i korea, mycket relaterat till hela storleks prylen (Som ar lite avgorande for hela hals-biten). Jag ser det pa tunnelbanan varje morgon, DAP nord som jag ar har jag redan studerat trenden noga.

Asiatiska killar uppfattas dock, i regel, av vasterlandska man som mer feminina. Jag ar aven av den asikten.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Minnet är inget problem alls för mig, då jag idag har en ifp-390 på 256mb. Den fungerar fortfarande helt perfekt, och har ett _underbart_ ljud, likt alla iriver-spelare, men det känns ändå på tiden att byta upp sig. 2 gb känns helt lagomt för mig, och det blir skönt att slippa den "korvformen" som ifp-390 har.

Funderar på hur ofta jag kommer att använda filmfunktionen i Clix:n, det enda som enligt mig är en fördel. Flash-funktionerna så som spel känns helt onödigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

s.c.s.i:

Ärligt talat, om du inte vet med dig att du ska tanka filmer som en tok och sedan konvertera dem löpande för att titta på bussen/tbanan/pendeln i tjugominutersstötar så bör du helt klart överväga att skaffa en spelare som inte bränner storlek och batteri på en bautaskärm. Själv tröttande jag på filmer som ploj efter ungefär en timme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Ärligt talat, om du inte vet med dig att du ska tanka filmer som en tok och sedan konvertera dem löpande för att titta på bussen/tbanan/pendeln i tjugominutersstötar så bör du helt klart överväga att skaffa en spelare som inte bränner storlek och batteri på en bautaskärm. Själv tröttande jag på filmer som ploj efter ungefär en timme.

Jo, så är det nog. Filmer/Serier är ju bara en kul grej som man i praktiken inte kommer att använda så ofta. (jag gör det inte nu heller, på min smartphone)

Angående S10 dock, har jag missat något eller kan den enbart laddas via datorn? Enligt manualen följer det inte med någon laddningskabel, annat än en mini-usb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det alla glömt att fråga vilket ju är ganska viktigt..
Hur är ljudet?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Lär ju vara som U10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hyde
Lär ju vara som U10.

Nja, så lätt är det nog inte Använder de samma ljudchip/processor till att börja med?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Angående S10 dock, har jag missat något eller kan den enbart laddas via datorn? Enligt manualen följer det inte med någon laddningskabel, annat än en mini-usb.

Mini-USB som pluggas in i hörlursuttaget. Ironiskt nog är mini-USB-kontakten nästan större än spelaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Det alla glömt att fråga vilket ju är ganska viktigt..
Hur är ljudet?

CNET Asia var först i världen med att recensera spelaren och skriver:

"We auditioned the S10 with Diana Krall's You are Getting to be a Habit with Me. Highs and mids were detailed with ample warmth. There was also plenty of presence in terms of bass. On Massive Attack's Angel, the low end was strong and boomy."
http://asia.cnet.com/reviews/musicplay/0,39050466,39270380p-1...

Du får spana på fler recensioner lite här och var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Mini-USB som pluggas in i hörlursuttaget. Ironiskt nog är mini-USB-kontakten nästan större än spelaren.

Altså krävs en dator för att kunna ladda den? Det är ju knappast en fördel, i alla fall. =/
Är det möjligt att t.ex. telefonladdade med mini-usb interface fungerar?

Edit: Kommer den helsvarta varianten att släppas samtidigt som den svartvita?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar för att koppla in en USB-kabel i ett vägguttag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Altså krävs en dator för att kunna ladda den? Det är ju knappast en fördel, i alla fall. =/
Är det möjligt att t.ex. telefonladdade med mini-usb interface fungerar?

Edit: Kommer den helsvarta varianten att släppas samtidigt som den svartvita?

Skulle inte rekommendera att använda en telefonladdare till spelaren, möjligt att det fungerar med riktigt trist om den tar kål på spelaren.

Det finns som sagt USB laddare från iriver.

Den vita versionen (vit baksida, svart front) finns ute nu, den svarta (helsvart) är vi inte säkra på när den kommer. Mitten av november möjligtvis.