Spegla filer till en mapp, men ge filer i den mapp dit filerna speglas högre prior...

Permalänk
Medlem

Spegla filer till en mapp, men ge filer i den mapp dit filerna speglas högre prior...

Spegla filer till en mapp, men ge filer i den mapp dit filerna speglas högre prioritet, går detta?

Jag kör en egen liten privat webbserver, mha. Ubuntu Edgy Eft, vilket inkluderar då Apache 2.X, PHP 5.X etc.

Jag hostar både min och några vänners webbsidor på den, där i stort sett alla använder sig av bloggningsskriptet Wordpress. Detta innebär dock för nuvarande att varje webbplats måste ha sin egen lokala version av skriptet upplagt, vilket är lite tråkigt om man skall se på det ur uppdateringssynpunkt, samt att det slösar en del utrymme.

Det jag tänkte var att man kanske kunde ha en central version av Wordpress, som man sedan länkar in till varje webbplats, där man sen för varje webbplats kan ha en egen version av config.php och vilken fil man nu känner för enskiljda ändringar i.

Kanske något sånt här:

/www/Wordpress/ --- Plats för centralversionen. /wp-content/ --- Mapp innehållandes div. filer. /wp-admin/ --- Samma som ovan /wp-annat/ --- Samma igen /config.php --- Config-filen för skriptet, databasinfo etc. /index.php --- Någon fil /annan.php --- Någon fil igen /www/hemsida1/ --- Hemsida 1 /wp-content/ --- Allt grått är inlänkade versionen från centrala skriptet /wp-admin/ /wp-annat/ /annan.php /config.php --- En lokal version av config.php som får prioritet över den centrala inlänkade /index.php /www/hemsida2/ --- Hemsida 3 /wp-content/annan.php --- En lokal version som får prioritet över den centrala inlänkade /wp-admin/ /wp-annat/ /annan.php /config.php --- En lokal version av config.php som får prioritet över den centrala inlänkade /index.php

Enda jag skulle behöva göra då för att uppdatera skriptet för alla hemsidor är att ladda upp en ny version i /www/Wordpress/ och om jag vill göra enstaka modifieringar i filer för någon hemsida bara ladda upp en speciell version av den filen till den hemsidan.

Är detta möjligt? Mount, eller symlinkning eller så? Är tacksam för all hjälp, vet inte ens riktigt var jag skall börja Detta är inte specifikt för webbservrar etc, bara jag som tänker använda det till de, så lade det här istället för i Internet-delen.

Permalänk
Medlem

Inte svar på din fråga men har du provat wordpress mu?
http://mu.wordpress.org/

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Inte svar på din fråga men har du provat wordpress mu?
http://mu.wordpress.org/

Hmm, kommer inte åt sidan just nu, verkar vara BBB som muppar sig.
Antar att MU står för Multi User? Men skulle det erbjuda precis samma funktionalitet? Att kunna ändra även på "vitala" delar av Wordpress för en hemsida som kanske behöver det, men ändå behålla standard för resten, går det? Menar då att editera saker utanför endast temafiler etc.
Sen vore det iofs. trevligt att få en lösning på det första, även om MU fungerar så, eftersom det skulle fungera på allt

Men skall ta mig en titt, så fort jag kommer åt sidan det vill säga

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kan ändra andra filer andra än temafiler och plugins mellan bloggarna med mu. Men vad är det du vill ändra på som inte går att lösa med ett tema eller en plugin?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Jag tror inte du kan ändra andra filer andra än temafiler och plugins mellan bloggarna med mu. Men vad är det du vill ändra på som inte går att lösa med ett tema eller en plugin?

Inget jag vet riktigt än, men fulhack kanske kommer att behövas i framtiden, det vet man inte.
Samt att detta då skulle gå att applicera på vilket skript som helst, kanske inte finns Multi User-versioner av allt
Tänk också vad smidigt det vore, låt oss säga att jag har Wordpress, ett galleri samt ett forum som jag kan erbjuda till folk som jag hostar. Då skulle jag enkelt kunna kontrollera vad de vill ha med mitt sätt, kanske de inte vill ha forum i början, men ändrar sig senare, ja då länkar jag bara in forumet, fixar en separat config-fil och vips har de ett forum. Vill de inte har forumet längre så dödar jag länkningen, kvar blir bara en config-fil att rensa. Om det går såsom jag tänkt mig så går det säkert att skriva något trevligt shellscript som skulle nästintill automatisera detta för mig, yay

EDIT: Kom just på att detta nog är bra mycket krångligare än jag först tänkte mig, alla skrivningar av skripten till filer eller kataloger måste också hamna i hemsidemappen, inte hos centralskriptet :S Önskedrömmer jag, eller är något sånt här möjligt?

Permalänk
Medlem

Låter som något man löser med symlinks faktiskt.

Men jag har för mig wordpress kräver fler skrivbara mappar och filer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Låter som något man löser med symlinks faktiskt.

Men jag har för mig wordpress kräver fler skrivbara mappar och filer.

Mjo, verkar svårt att få till med symlinks. Vill ha det enkelriktat, saker kan tas från centrala delen, men inget kan skrivas tillbaka. Måste något skrivas så görs det i en kopia av filen som hamnar i hemsidemappen och får prioritet över länken, automatiskt. Samma om hemsideägaren får för sig att ladda upp filer till sin mapp, då skall inte de på något vis kunna åka åt andra hållet. Men då går det väl inte att lägga filer där öht?

Nargh, enkelt uttryckt:

De filer som finns på det centrala stället skall speglas i hemsidemappen, men om någon fil redan finns, eller läggs till i efterhand, i hemsidemappen skall den få företräde över samma fil i centralmappen. Skall också gå att lägga in vilka filer man vill i hemsidemappen utan att någon av dem på något vis berör centralmappen, kopieras över eller dylikt.

Aja, att det automatiskt sker en kopia av fil ifrån centralmappen och görs skrivbar i hemsidemappen, det kan vara skit samma. Går att kämpa manuellt med den delen.

Kanske inte går? :/ Hade ju världens härligaste idé, typiskt

Permalänk
Medlem

det låter som det du letar efter kan vara en union mount, det gör att du kan exempelvis mounta en mapp (ex bas) i en annan mapp (ex diff) så att filer som inte finns i diff kommer att hämtas i bas, men skapar du en fil med samma namn i diff som en som finns i bas kommer den senare filen i diff att läsas istället.

då kan du som du funderar på, ha en mapp med wordpress i som du uppdaterar och skillnaderna som de har mellan sig ligger i en mapp av sig själv medans apache ser det som en mapp som vanligt.

dock har union monteringar väll aldrig varit något som rekomenderats då det är ett hack i mount i eg.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
det låter som det du letar efter kan vara en union mount, det gör att du kan exempelvis mounta en mapp (ex bas) i en annan mapp (ex diff) så att filer som inte finns i diff kommer att hämtas i bas, men skapar du en fil med samma namn i diff som en som finns i bas kommer den senare filen i diff att läsas istället.

då kan du som du funderar på, ha en mapp med wordpress i som du uppdaterar och skillnaderna som de har mellan sig ligger i en mapp av sig själv medans apache ser det som en mapp som vanligt.

dock har union monteringar väll aldrig varit något som rekomenderats då det är ett hack i mount i eg.

Hmm, tog och kikade på det, men hittils har all info jag hittat pekat på att filer i mappen som mountas får företräde, inte de som ligger i mappen den mountas i :/ Vilket gör det väldigt mycket krångligare, men kan väl gå att komma runt, fortsätter läsa. Tack, verkar vara precis det jag vill ha

Taget ifrån man mount:

union Causes the namespace at the mount point to appear as the union of the mounted file system root and the existing directory. Lookups will be done in the mounted file sys- tem first. If those operations fail due to a non-exis- tent file the underlying directory is then accessed. All creates are done in the mounted file system.

EDIT: Det löser sig, tror jag. Vad jag har förstått av exempel på internet så får den översta (senaste?) mounten i en katalog prioritet över alla de underliggande.

Eftersom jag redan nu använder en vanlig mount för att binda ihop webbsidemappen under /var/www/hemsidan med användarnas hemmamappar /home/användare/www-index så är det enda jag behöver göra att flytta mounten så att /home/etc... mountas i /var/www/hemsidan istället för tvärtom, samt då mounta basen först då, i /var/www/hemsidan också. Då borde det fungera. Kom på det klockan tolv igårnatt i sängen, är grymt trött nu, så är säkert lite luddigt

EDIT igen: Skit, verkar inte som att ubuntus mount stödjer uniontjosan :/ Kikar på UnionFS nu.

EDIT igen: Haha, såklart verkar det som att unionfs i Edgy är paj på något vis... gah, borde aldrig ha uppdaterat ifrån Dapper

Eller äh, hittat lösning, länkningen fungerar, filerna hamnar som de skall, skriptet fungerar... nästan. CSS fungerar inte alls, verkar inte som Apache kan komma åt css-filerna, även om rättigheter stämmer etc.

Aja, för er som är intresserade, http://ibisaeg.mine.nu/ körs nu på en inlänkad version av wordpress.

FETEDIT: Och så var det löst! Behövde pula in "EnableSendfile Off" i apache-configen, nu fungerar det som det skall :)... tror jag.
Tack till xevz för hjälpen över IRC.