Permalänk
Inaktiv

Kylpasta E6300

Hej ska köpa en E6300 och jag undrar om man får kylpasta med processorn eller om man måste köpa det separat. Och hur mycket slår kylpastan på temperaturen? Är det många grader?
Tack på förhand sweclockers!

Permalänk
Medlem

ja det kommer med en kylare med pasta på men jag skulle rekommendera dig att köpa "arctic silver 5" o lägga på ett tunt lagar av den pastan istället

//teckim

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Självklart kyler det bättre med kylpasta. Och olika bra med olika kylpastor. Hur många grader skillnad det blir är svårt att säga

"Arctic Silver 5" som föregående nämnde är helt klart en av dom bättre kylpastorna. Förutom "AS5" kan jag även rekommendera "Zalmans STG1" som kommer i en liten flaska med pensel som gör det enkelt att lägga på ett tunt lager, och med "STG1" ska du pensla på ett tunt lager på både CPU och kylaren.

"Zalmans STG1" sänkte faktiskt tempen med 2°C på min E6600 jämfört med "Arctic Silver 5".

Sen finns det ju värre saker än dessa två, som "Coollaboratory Liquid Pro", som består av flytande metall. Den är i och för sig svår att få tag på här i Sverige, men jag tänkte nämna den ändå. En varning dock när det gäller den "kylpastan", eller vad man ska kalla den, och det är att ALDRIG använda den tillsammans något som består av aluminium. "Coollaboratory Liquid Pro" innehåller nämligen gallium som fräter på aluminiumet.

Här har du en test med bland annat "Arctic Silver 5" och "Coollaboratory Liquid Pro":
http://www.overclock3d.net/reviews.php?type=3&id=87&page=1&de...

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W