Permalänk
Medlem

Jag ringde och avbokade min beställning av 20/3 aldeles nyss för jag bad de slå av filtret och vips så hade jag helt plötsligt 12-18 i ping. Tidigare där jag spelade hade jag 30-45 i ping.

Hur är det med 20/3 och pingen då? Gjorde jag ett bra val eller kan jag får både bra ping och 20/3 uppkoppling?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag ringde och avbokade min beställning av 20/3 aldeles nyss för jag bad de slå av filtret och vips så hade jag helt plötsligt 12-18 i ping. Tidigare där jag spelade hade jag 30-45 i ping.

Hur är det med 20/3 och pingen då? Gjorde jag ett bra val eller kan jag får både bra ping och 20/3 uppkoppling?

Du gjorde ett bra val om ping är så intressant för dig, min ping ökade med ca. 10-17ms.

Permalänk
Medlem

men sen ska vi komma ihåg att BBBs ADSL linor utan pingskiten igång KAN blir jävligt ostabila, dö osv.

jag skulle iaf säga att Telia är det självklara valet

Permalänk
Medlem

Det finns inget som heter pingfilter så sluta prata om pingfilter hela j**** tiden. Det ni pratar om är Interleave. Interleave är till för att ge en stabil DSL tjänst. Många av er som sitter på ADSL kommer få stora problem med ert spelande när ni stänger av interleave då ni kommer börja tappa paket och vips så är din polare i cs 5 meter framför dig när han var 1 meter nyss. Lite fin fryslagg osv..

Interleave gör så att ni får lite högre ping ja, Men den finns där för ett skäl, inte för att det är kul att ge folk högre ping.

Och Jo, Telia kör med Interleave också, speciellt när man kör Annex.m (alltså 20/3) då denna är ännukänsligare för störningar.

Visst ni kan ringa till BBB och stänga av interleaven för att få lägre ping men då kan ni istället råka ut för en dålig adsl lina som gör att ni kastas ur spelet istället.

Permalänk
Medlem

Pa$torn bara för att man stänger interleaven så är det inte automatiskt att man får problem, händer inte alla.

Har setat utan interleave på 2 orter i 2 år nu och det fungerar hur bra som helst.

Har alltid setat med BBB´s första(?) modem, det helsvarta som var kantigt men ändå rundat

ungefär den formen hade modemet. Hade en hastighet av 19/1 Mbit med 1000meter till stationen. För några månader sedan så gick det sönder så fick ett nytt modem, xavi x5222r-P3 modemet och då sjönk min hastighet till ca 11mbit. Ringt bbb flera gånger och de mäter hastigheterna till 18-19mbit som det alltid har varit så misstänker att det är modemet som spökar.

Funderar nu på att beställa 20/3 tjänsten så jag får ett nytt modem hemskickat så kanske hastigheterna fixar sig + att 3mbit upload är positivt

Den stora frågan är då detta med interleaven, eftersom pingen är grymt viktig för mig så undrar jag om någon med 20/3 tjänsten har fått interleaven/felkorrigeringsfiltret/"pingfiltret" avslaget?

Min ping mot ftp.sunet.se från stockholm ligger nu på:

PING ftp.sunet.se (194.71.11.69) from 85.xxx.xxx.xxx: 56 data bytes
64 bytes from 194.71.11.69: icmp_seq=0 ttl=51 time=9.686 ms
64 bytes from 194.71.11.69: icmp_seq=1 ttl=51 time=9.838 ms
64 bytes from 194.71.11.69: icmp_seq=2 ttl=51 time=9.319 ms

--- ftp.sunet.se ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss

Lite pingstatistik från er med 20/3 med interleave av/på skulle vara kul att ta del av

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Pa$torn bara för att man stänger interleaven så är det inte automatiskt att man får problem, händer inte alla.

Har setat utan interleave på 2 orter i 2 år nu och det fungerar hur bra som helst.

Har alltid setat med BBB´s första(?) modem, det helsvarta som var kantigt men ändå rundat

http://www.xbox.com/NR/rdonlyres/3B6045A2-B165-4DC1-BFE9-61A9...

ungefär den formen hade modemet. Hade en hastighet av 19/1 Mbit med 1000meter till stationen. För några månader sedan så gick det sönder så fick ett nytt modem, xavi x5222r-P3 modemet och då sjönk min hastighet till ca 11mbit. Ringt bbb flera gånger och de mäter hastigheterna till 18-19mbit som det alltid har varit så misstänker att det är modemet som spökar.

Funderar nu på att beställa 20/3 tjänsten så jag får ett nytt modem hemskickat så kanske hastigheterna fixar sig + att 3mbit upload är positivt

Den stora frågan är då detta med interleaven, eftersom pingen är grymt viktig för mig så undrar jag om någon med 20/3 tjänsten har fått interleaven/felkorrigeringsfiltret/"pingfiltret" avslaget?

Min ping mot ftp.sunet.se från stockholm ligger nu på:

PING ftp.sunet.se (194.71.11.69) from 85.xxx.xxx.xxx: 56 data bytes
64 bytes from 194.71.11.69: icmp_seq=0 ttl=51 time=9.686 ms
64 bytes from 194.71.11.69: icmp_seq=1 ttl=51 time=9.838 ms
64 bytes from 194.71.11.69: icmp_seq=2 ttl=51 time=9.319 ms

--- ftp.sunet.se ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss

Lite pingstatistik från er med 20/3 med interleave av/på skulle vara kul att ta del av

Du kan inte ha interleave = 0 om du ska ha 20/3 utan att parametern måste ändras (vet inte hur det är med andra operatörer än BBB)

Svar från 130.242.80.31: byte=32 tid=45ms TTL=247

Innan så var pingen runt 30ms så jo, den ökar rätt drastiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Pa$torn bara för att man stänger interleaven så är det inte automatiskt att man får problem, händer inte alla.

Har setat utan interleave på 2 orter i 2 år nu och det fungerar hur bra som helst.

Det ¨förstår jag också, och om du läser mitt inlägg så säger jag inte att du kommer få problem, Men chansen är ändå halvstor kan jag säga. Sen beror det helt på vad du gör med din dator för att du ens ska märka felen.

Permalänk
Medlem

Välj INTE BBB/Telenor...!!!

Jag fick ett extremfall! Beställde från dåvarande BBB (nu är det Telenor eller vad det nu är) i början av 2006. Modemet och det kom snabbt. Men internet gick inte igång.

Jag blev internetlös i 3 månader! Jag ringde hela tiden och frågade om dom har hittat felet...Nää. Allting var grönt enligt dom. Och inte fick jag den hastigheten som jag beställde?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Telia om kostnaden inte är helt avgörande. Sitter just nu på Telia 24/2,5 i Göteborg och har stabila 5 ms rtt (ping) till gateway och 12 ms till ping.sunet.se. Modemet (ZyXEL Prestige 660HW-D1) syncar in på 22037 kbps / 2627 kbps, ~600 meter till telestationen. TPTEST ger c:a 20,5/2,3 Mbit/s för TCP, dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt BBB 20/3 och får mot ping.sunet.se förnärvarande 23 ms.

Är det ett bra värde?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

BBB funkar utmärkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDude
BBB ADSL har även fem dynamiska IP-adresser.
Jag har själv BBB och jag kan säga dig att den slanten som skiljer BBB och Telia åt ska inte påverka ens val.
Telia är defintivt det rätta valet i min åsikt!

Hmm blir lite fundersam när du säger att du har BBB men rekomenderar felia (ursäkta skrev fel jag menar ju telia). Varför inte byta till den operatören du tycker är bättre?

Sitter själv med BBB 20/3 lina och gjorde tp test 5,0 får helt underbara resultat, 18,1 ner och 2.8 upp..

Kan ju tipsa om att BBB dessutom ger gratis modem och startavg, + att dom inte har någon bindningstid..
(har även telefon och tv via BBB och har inte haft något strul någon gång)

Visa signatur

Asus Striker Extreme Core 2 Duo 2.4Ghz Asus Geforce 7950GT 512mb 2gb DDR2 Skärm: 20" Mirai Hdd: 6x200gb 2x250gb

Permalänk
Medlem

Re: BBB funkar utmärkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathanf
Hmm blir lite fundersam när du säger att du har BBB men rekomenderar felia (ursäkta skrev fel jag menar ju telia). Varför inte byta till den operatören du tycker är bättre?

Sitter själv med BBB 20/3 lina och gjorde tp test 5,0 får helt underbara resultat, 18,1 ner och 2.8 upp..

Kan ju tipsa om att BBB dessutom ger gratis modem och startavg, + att dom inte har någon bindningstid..
(har även telefon och tv via BBB och har inte haft något strul någon gång)

Jag sitter i 12 månaders bindningstid samt att det är inte lönt att ev. vara utan internet när jag väl byter operatör, många har ju varit utan internet i veckor/månader när bytet ska ske.

Permalänk
Medlem

Re: BBB funkar utmärkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathanf
Hmm blir lite fundersam när du säger att du har BBB men rekomenderar felia (ursäkta skrev fel jag menar ju telia). Varför inte byta till den operatören du tycker är bättre?

Sitter själv med BBB 20/3 lina och gjorde tp test 5,0 får helt underbara resultat, 18,1 ner och 2.8 upp..

Kan ju tipsa om att BBB dessutom ger gratis modem och startavg, + att dom inte har någon bindningstid..
(har även telefon och tv via BBB och har inte haft något strul någon gång)

Vad har du för ping mot ping.sunet.se och vad har du för ping i diverse spel om du nu spelar spel?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Pingen är usel med 20/3mbit via BBB.

Jag skulle valt Telia!

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent