[CSS] IE6 och absolut position i ett annat element

Permalänk

[CSS] IE6 och absolut position i ett annat element

Hejsan

Jag har suttit och pillat lite på en CSS men jag stöter på lite problem med IE6. Problemet började med att jag vill ha koden för menyn efter resten av koden i HTML-dokumentet, men att den ändå skulla synas överst på sidan.
Förut har jag haft menykoden överst, och sedan bara relativa/flytande positioner. Men nu när menykoden ligger underst behöver jag som jag föstod det en absolut position på menyn. Sagt och gjort, och det fungerade ganska bra. Åtminstonde i FF och Opera. I IE7 var det lite problem, då menyn inte lade sig i mitten av sidan, men det har jag löst nu. IE6 har dock mycket värre problem, det trollar nämligen bort hela menyn från sidans yta.
Jag testade en nödlöstning med att sätta left: 0px; för IE6 genom !important-fulhacket, men inte ens det gav något resultat. Jag skulle vara mycket tacksam för lite hjälp! Jag har testat flera olika saker, men jag har inte hittat någon lösning. Det blir också extra svårt för mig att felsöka med tanke på att jag inte kan köra IE6 i Linux.

Sidan: http://www.blinkenlights.se/
CSS: http://www.blinkenlights.se/styles/default.css

Permalänk
Medlem

OT: Måste bara fråga dig, vad är det för forummjukvara du kör? Om det är egen tillverkad, vore toppen om du kunde/har lust att göra den open source så kan jag lägga till den på min hemsida för den handlar nämligen om forum.
Snygg sida föressten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
OT: Måste bara fråga dig, vad är det för forummjukvara du kör? Om det är egen tillverkad, vore toppen om du kunde/har lust att göra den open source så kan jag lägga till den på min hemsida för den handlar nämligen om forum.
Snygg sida föressten.

Det är egentillverkat ja. Kanske släpper som opensource när GPLv3 kommer och jag fixat alla kritiska buggar

Jag har fortfarande inte löst problemet btw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Det är egentillverkat ja. Kanske släpper som opensource när GPLv3 kommer och jag fixat alla kritiska buggar

Jag har fortfarande inte löst problemet btw

Nice! Skulle hjälpa om jag visste. Men IE strular ju alltid och följer inte webstandarderna, så du måste väl koda lite extra för IE tyvärr.

Permalänk
Medlem

själv så har jag gjort såhär:

#IE { z-index: -1; _z-index: 2; top: 140px; left: 40px; position: absolute; visibility: visible; background-color: #333333; color: #FFFFFF; }

och i HTML

<div id="IE"> P.G.A Inkompatibelitet med Webbstandarden så kommer den här sidan kanske inte visar korrekt i internet explorer </div>

så att den gömmer sig under sidan om man har en annan webbläsare än IE men lägger sig över om man har IE.

fast css filen går inte igenom W3Cs css validering då

Permalänk

Seriöst? Det måste ju finnas något sätt att fixa det på?

Visserligen skulle väl Microsoft börja pusha IE7 via Windows Update, men det verkar inte ha gått så långt då ungefär bara 1-2% av besökarna på min sida kör IE7 :/

Edit:
Hmm, för mig går CSSen igenom W3Cs validering.
"Congratulations! No Error Found."
Fick dock två varningar.