Coolermaster lanserar futurisk kylare

Permalänk
Melding Plague

Coolermaster lanserar futurisk kylare

När man inte trodde att kylningsfläktarna kunde bli mer futuriska och annorlunda har tillverkaren Coolermaster i dagarna lanserat en mycket speciell kylfläns med namnet GeminII.

Läs nyheten: Coolermaster lanserar futurisk kylare

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

de ska bli intressant att se hur den presterar men 847gram är väl att ta i...

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Tycker utvecklingen av dom bästa kylarna går åt fel håll som de värsta grafikkorten idag.. allt blir bara större och större wtf ? en sån skulle jag aldrig våga ha i min dator det är ju så överdrivet extremt...

Permalänk

Hoppas på att den kan tävla någorlunda med vatten så man kanske slipper sånt för ordentlig kylning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Avstängd

Är heatpipes verkligen så bra på att leda bort värme?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd

Låter intressant.
Lär inte behövas någon fläkt på med en aplus twin engine med luftkanal.
Kan då nog göras ruskigt tyst med kraftig överklockning. Matchas nog bara av vattenkylningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Är heatpipes verkligen så bra på att leda bort värme?

Tror det, verkar väldigt bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Tycker utvecklingen av dom bästa kylarna går åt fel håll som de värsta grafikkorten idag.. allt blir bara större och större wtf ? en sån skulle jag aldrig våga ha i min dator det är ju så överdrivet extremt...

Du säger själv att dessa är de "bästa kylarna", vilket egentligen bevisar att effektiv luftkylning kräver den här typen av kolosser. Vikten som uppges är faktiskt inom samma viktkategori som ett flertal andra. Koppar av hög kvalitet leder värme som få material, men vikten är ett problem, och därav kombinationen av koppar och alimimium.

Men dessa typer av kylare är ändå bara nödvändiga ifall du ämnar överklocka lite extra; annars räcker en Thermalright Ultra-90 med halva vikten bra. AMD:s processorer har varit relativt svala under en längre tid, men även Intel erbjuder nu svala processorer i och med C2D arkitektur. C2D generarar däremot enormt med värme ifall du börjar komma i hastigheter över 3GHz och då börjar valet stå mellan typ dessa extrema moster för luftkylning eller vatten och andra tekniska lösningar för kylning.

Så länge det handlar om kylfläns och fläkt ger inte fysiken särskilt många alternativ.

Permalänk
Medlem

Effektiv luftkylning är enligt mig den som behöver så lite fläkt (ljud) som möjligt, alltså en riktigt stor bjässing till kylfläns med stor yta mot luften.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlsson86
de ska bli intressant att se hur den presterar men 847gram är väl att ta i...

7700-Cu väger ju typ 918, och det var inte så övermycket

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

tror jag såg den här kylaren på idg.se nånstans i mitten av förra veckan, fast då vet jag inte om den var lanserad eller förhandsprat om den.
tack kik för länken till testet, lite intressant läsning på jobbet

Permalänk
Medlem

Woah, ser lovande ut för oss som gillar tysta burkar
När det gäller vikten blir man ju dock lite fundersam. Det finns ju tyngre kylare, men jag förstår verkligen inte varför ingen verkar tänka på hur hög kylaren är. En tung kylare som har vikten fördelad över en bredare yta måste ju vara bättre än t.ex. tornkylare, där hävstångseffekt helt plötsligt blir en viktigare sak att tänka på. Den här verkar ju inte vara så fruktansvärt hög, vilket kan tänkas ge den en liten fördel. Men i vilket fall så känns det som att jag tänker satsa på en desktop-låda nästa gång. Det känns säkrare

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
7700-Cu väger ju typ 918, och det var inte så övermycket

men hänga de i moderkortet känns lite tveksamt bara, hade en Thermalright SP-94 en gång och den böjde moderkortet ganska mkt och de var halva vikten av den här...

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk

Hur kan den väga så lite? Var inte det här den enorma kylaren som täckte halva moderkortet? 120*240 mm...
Väger ju mindre än en Ninja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Woah, ser lovande ut för oss som gillar tysta burkar
När det gäller vikten blir man ju dock lite fundersam. Det finns ju tyngre kylare, men jag förstår verkligen inte varför ingen verkar tänka på hur hög kylaren är. En tung kylare som har vikten fördelad över en bredare yta måste ju vara bättre än t.ex. tornkylare, där hävstångseffekt helt plötsligt blir en viktigare sak att tänka på. Den här verkar ju inte vara så fruktansvärt hög, vilket kan tänkas ge den en liten fördel. Men i vilket fall så känns det som att jag tänker satsa på en desktop-låda nästa gång. Det känns säkrare

Vem vill inte ha en tyst dator ?

Permalänk
Medlem

Den väger kanske mindre men momentet den utövar på moderkortet måste vara högre än för många andra kylare i samma storleksordning.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

och vad kostar en sådan?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Gamla nyheter

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Jag har sett den här typen av kommenterar förut här på Sweclockers. Har ni någon intern tävling om vem som är först med att lyckas lägga ut länkar?

Jag får väl försöka finna någon länk till mässan där jag såg den här kylaren... få se nu... det måste ha varit någon gång i mitten av december.

Permalänk
Medlem

värkar ju sjysst:) undrar bara vart priset landar?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Hur kan den väga så lite? Var inte det här den enorma kylaren som täckte halva moderkortet? 120*240 mm...
Väger ju mindre än en Ninja.

Nej, snarare ungefär dubbelt så mycket som ninjan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Gamla nyheter

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Och var är länkarna till prestandatester i den tråden?

Permalänk
Medlem

Nyhet för mig, och spelar det någon roll?

Tänk om tidningarna resonerade likadant, "äsch, alla har väl redan läst om att det är tsunamikatastrof i thailand, ingen idé att vi rapporterar..."

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Nyhet för mig, och spelar det någon roll?

Tänk om tidningarna resonerade likadant, "äsch, alla har väl redan läst om att det är tsunamikatastrof i thailand, ingen idé att vi rapporterar..."

Jo precis. Nyhet för mig med men information är såklart helt onödig ifall någon annan redan besitter den.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

undra om moderkortet förstörs?

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Nej, snarare ungefär dubbelt så mycket som ninjan.

Ninjan väger 665 g enlingt

http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1192

så inte riktigt dubbelt så mkt

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
undra om moderkortet förstörs?

Min infinity-kylare väger 960 gram. Först var jag lite orolig att den inte skulle sitta så bra och att moderkortet skulle böjas, men jag lovar, den sitter som berget! Om man försöker vicka lite på den så känner man verkligen att den sitter rejält och moderkortet känns hållbart. Det är klart att skulle man hänga sig i skiten så skulle nog det hända grejer. Men det här med vikt är nog inte något att oroa sig för så länge kylarna inte väger mycket mer än ett kilo.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Jo precis. Nyhet för mig med men information är såklart helt onödig ifall någon annan redan besitter den.

ironi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag har sett den här typen av kommenterar förut här på Sweclockers. Har ni någon intern tävling om vem som är först med att lyckas lägga ut länkar?

Jag får väl försöka finna någon länk till mässan där jag såg den här kylaren... få se nu... det måste ha varit någon gång i mitten av december.

Näh ingen intern tävling, bara så att man tipsar Sweclockers om samma sak som sedan dyker upp på första sidan en månad sedan. Det händer ganska ofta.

Finkelzvin: Vart ser du att Sweclockers redaktionen länkat till för test då???

x86 Jag tror nog att om jag hade gjort en tråd och länkat till "R600 på bild" så skulle 9 av 10 kriva ngt med att Sweclockers redan rapporterat om det eller var är nyheten med det osv. Skulle du inte tyckta det var konstigt om Expressen skrev om 9/11 för första gången idag?

Till topic: Tänk inte på det här som en cpukylare utan som en moderkort + minneskylare. Då den blåser över de varma komponenterna på moderkortet (Nordbrygga, RAM, Voltregulatorer mm.) Så om man har en varm nordbrygga eller svårt att få nån luft att cirkulera i sin låda kanske Gemini II är ett bra köp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fråga

Ursäkta en lite oinsatt, men är det verkligen något nytt med den där kylarn?

Jag menar, den är egentligen precis som alla andra i stort sett? Bara små justeringar och storleksändringar verkar det ju som.

Och så undrar jag när consumertänket når tillverkarna och inte bara återförsäljarna.

Jag tänker främst på ljudnivå.
Fläktar låter.
När ska kylartillverkare inse att de som först gör en fläktlös (eller en ljudnivå runt 0) kylare som inte tar större plats än dagens kylare, vinner. Varför lägger man ens pengar på annat än den forskningen?

Är det för att de flesta datorer de facto är servrar som står i serverparker där ljudnivå inte spelar någon roll då de isolerar hela rummen? Tjänar tillverkare inget på att söka en ljudlös generation kylare?

De kanske redan gör söker, vad vet jag.
Jag tycker bara det är lustigt att kalla den här kylaren futuristisk.

Tjena

Visa signatur

MOBO: Asus P8H77-I | CPU: Intel Core i5 3570K | GFX: MSI GeForce GTX 660 2048MB TwinFrozr III | SSD: 60GB Intel 330 | SSD: Kingston SSD V300 120GB | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | NÄT: Fractal Design Integra R2 500W | CASE: Fractal Design Node 304 | KYLARE: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Re: Fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyewoo
Ursäkta en lite oinsatt, men är det verkligen något nytt med den där kylarn?

Jag menar, den är egentligen precis som alla andra i stort sett? Bara små justeringar och storleksändringar verkar det ju som.

Och så undrar jag när consumertänket når tillverkarna och inte bara återförsäljarna.

Jag tänker främst på ljudnivå.
Fläktar låter.
När ska kylartillverkare inse att de som först gör en fläktlös (eller en ljudnivå runt 0) kylare som inte tar större plats än dagens kylare, vinner. Varför lägger man ens pengar på annat än den forskningen?

Är det för att de flesta datorer de facto är servrar som står i serverparker där ljudnivå inte spelar någon roll då de isolerar hela rummen? Tjänar tillverkare inget på att söka en ljudlös generation kylare?

De kanske redan gör söker, vad vet jag.
Jag tycker bara det är lustigt att kalla den här kylaren futuristisk.

Tjena

DU kan ju köra denna fläkt passiv om man nu vill. Med vilken cpu vet jag inte men en E6600 skulle nog gå. Och man måste ju inte ha 2 st 120mm deltor det går nog fint med 2 st 120mm @ 800RPM vilket är väldigt tyst då de säkert skulle kunna ligga på en 15db eller lägre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|